Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز - گروه فرهنگی: «امروز اگر بودی ۷۴ ساله می‌شدی، سن زیادی هم نیست، مسن‌تر از تو در این روزگار زندگی می‌کنند، ۷۴ که خیلی زیاد نیست.» شاید این واگویه را بتوان همین‌طور ادامه داد ولی یادمان داده‌اند گزارش و خبر و یادداشت خیلی محل واگویه‌های شخصی و حدیث نفس نیست، برای همین نقطه گذاشتم تا بگویم مخاطب این کلمات کسی نبود جز محمدرضا لطفی!

*پناه موسیقی

موسیقی‌دان، نوازنده، ردیف‌دان و آهنگسازی که پنجه‌های او بر روی تار هرکسی را جادو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسی که به درستی او را «پهلوان تار» نامیده‌اند. کسی که اگر از اساتیدش صرف‌نظر کنیم، چهره‌هایی که موسیقی سنتی و ساز تار را متحول کردند (مانند مرحوم میرزا عبدالله و مرحوم درویش‌خان - البته لطفی شاگرد مستقیم این اساتید موسیقی ایرانی نبوده) تاثیر شگرفی بر نسل پس از خود در موسیقی گذاشت و بسیاری از چهره‌های امروز شاگرد او هستند. او معتقد است با تار برادرش بزرگ شده است. لطفی در خانواده‌ای زیسته که به موسیقی توجه داشتند. «قشنگ کامکار» که همسر لطفی بوده و از او جدا شده درباره نقش لطفی می‌گوید: «پیش از انقلاب لطفی با استاد ابتهاج آشنا شد و بسیار مورد توجه ایشان قرار گرفت و از اینکه جوانی چنین با اشتیاق در موسیقی فعالیت می‌کند بسیار ابراز خرسندی کرد. آقای ابتهاج موسیقی را به خوبی می‌شناخت و آگاه به زندگی موزیسین‌های آن زمان بودند. بعد از مدتی به دعوت آقای ابتهاج که آن زمان رئیس مرکز موسیقی رادیو بود لطفی به برنامه «گلچین هفته» رادیو راه یافت. تا اینکه انقلاب شد و روزگار و شرایطی موسیقی به کلی عوض شد. دیگر نه خبری از چاووشی بود و نه لطفی. در زمان انقلاب لطفی و آقای ابتهاج دراعتراض به فضای سیاسی آن دوران و کشتارهایی که صورت گرفت همراه اعضای کانون چاووش از رادیو استعفا کردند. بعد از انقلاب آقای لطفی از ایران رفت و این اتفاق موجب ایجاد فاصله بین اعضای گروه چاووش شد و آرام‌آرام گروه های موسیقی «عارف» و«شیدا» و درواقع کانون چاووش از هم پاشید. در واقع با رفتن آقای لطفی از ایران اعضای این کانون به نوعی بی‌پناه و بی‌سرپرست شدند.» 

*لطفی و موسیقی ایرانی

لطفی هم‌زمان با تار، به نوازندگیِ ویولن کلاسیک نیز مشغول بود و به گفتهٔ خودش، زمانی در ۲۳ سالگی پس از اینکه تمامیِ آموزش‌های ردیف، رِنگ‌ها، ضربی‌ها و… را پشتِ سر گذاشته بود، موسیقیِ ایرانی را رها کرد تا به سراغ موسیقی کلاسیک غرب برود و در آمریکا ادامهٔ تحصیل بدهد؛ بنابراین برای مدت‌ها تنها به فعالیت در زمینهٔ موسیقی کلاسیک غربی، و نوازندگیِ ویولن پرداخت. خودش نقل می‌کند که پس از مدتی یک روز چشمش به سه‌تارش، که روی دیوار اتاق آویزان بود، افتاد و از رویِ دل‌تنگی با این ساز، سه‌تار را برداشته و به نواختن مشغول شده‌است. وی اضافه می‌کند:

«همین که دوتا ناخن به آن زدم، اشک از چشمانم سرازیر شد. دیدم که موسیقیِ غرب چنین حالتی را هیچ وقت به من نمی‌دهد.»

لطفی می‌گوید که پس از این اتفاق، از آنجا که موسیقی ایرانی به وی احتیاج داشت، تصمیم گرفته‌است که فقط به موسیقی ایرانی بپردازد، و موسیقیِ کلاسیک را تنها به عنوان پشتوانه در اندیشهٔ خود همراه داشته باشد.

*لطفی و رادیو

فعالیتِ رسمیِ لطفی از سال ۱۳۵۰ آغاز گردید، هرچند که پیش از آن نیز چندین‌بار در سنندج و گرگان بر رویِ صحنه به اجرا پرداخته بود. اعضای گروه شیدا در سال ۵۷ در حال آماده‌سازی خود برای اجرای کنسرت «به یادِ عارف» در ۲۱ شهریورماه همان سال در مسکو بودند که حوادث ۱۷ شهریور سال ۵۷ به وقوع پیوست. لطفی می‌گوید که خودش شاهد و ناظر این اتفاقات بوده‌است. وی می‌گوید که روزِ پس از این واقعه، زمانی که برای تمرین به ساختمان رادیو وارد شده، با نیروهایِ گارد مواجه شده که برای پنهان ماندن از چشم مردم در محوطه ساختمان رادیو مستقر شده‌بودند. لطفی بنا به گفتهٔ خودش با دیدن این صحنه برآشفته و بعد از اینکه ابتهاج را از این موضوع و ناراحتی‌اش آگاه می‌کند، اعلام می‌کند که به عنوان یک موسیقی‌دان نمی‌تواند در رادیویی که پایگاه نیروهای مسلح شده کار کند، و قصد دارد تا به نشان اعتراض به وقایع ۱۷ شهریور از رادیو استعفا دهد. لطفی اعضای گروه را از تصمیمی که گرفته با خبر می‌کند، ولی از آنان می‌خواهد که به کارشان ادامه دهند. اما در نهایت با پیشنهادِ ابتهاج، که معتقد بود اگر لطفی به تنهایی استعفا دهد می‌تواند برایش خطرناک باشد و امکان دارد وی را بازداشت کنند، تمامیِ اعضای گروهِ شیدا با هم استعفا می‌دهند. نامهٔ استعفای گروه شیدا با دست خط محمدرضا شجریان نوشته شد، و یک روز پس از آن برای مدیر عامل رادیو و تلویزیون وقت فرستاده شد. هوشنگ ابتهاج نیز یک روز بعد به صورت مستقل از رادیو و تلویزیون استعفا داد.

پس از استعفای اعضای گروه شیدا، گروه عارف نیز – که چندی پس از تشکیل گروه شیدا، با همان هدفِ بازخوانی آثار گذشتگان با پشتیبانی ابتهاج و آهنگ‌سازی حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان در رادیو تشکیل شده بود – در اعتراض به واقعه ۱۷ شهریور از رادیو و تلویزیون استعفا کرد. این موسیقی‌دانان به نام جریان احیا نامیده شده بودند و تحت حمایت رضا قطبی رئیس وقت رادیو تلویزیون بودند. از آن پس گروه شیدا به همراه گروه عارف، که پس از استعفا، به آنان پیوسته بود، به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادند. زیرزمین منزل لطفی مکانی بود که این دو گروه در آن جمع می‌شدند و به اجرا و ضبط سرودهای انقلابی ضد رژیم پهلوی می‌پرداختند. خود اعضای گروه این اجراها را پس از ضبط و تکثیر در همان زیرزمین به فروش می‌رساندند.

*مکتب میرزاعبدالله

لطفی مدتی را در آمریکا سپری کرد (از ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵) که پس از بازگشت با تربیت شاگردانی در مکتب خانه میرزا عبدالله و ثبت آثاری در مؤسسه آوای شیدا به فعالیت هنری خود ادامه داد. او در این سال‌ها با ساخت و تهیه برنامه‌های شناخت موسیقی و تاریخ موسیقی و پخش آن‌ها از رادیو فرهنگ گامی دیگر در مسیر آشنا کردن مردم با موسیقی ایرانی برداشت. یکی از فعالیت‌های او راه‌اندازی هنرستان آزاد موسیقی «مکتب‌خانه میرزا عبدالله» است که به سرپرستی او در اوایل دهه هفتاد راه‌اندازی شد. این مکتب‌خانه به تعلیم ساز و آواز ایرانی با متد تاریخی آن یعنی سینه به سینه (شفاهی) می‌پردازد. محتوای دروس بر پایه ردیف میرزا عبدالله فراهانی بوده که تحت نام «متن و حاشیه ردیف» شناخته شده‌است. در کنار آموزش ردیف به پیشرفت فن (تکنیک) نوازندگی هنرجویان، با متد برگرفته از ردیف نیز توجه می‌شود.

نقشی که لطفی در گرایش نسلی از جوانان به موسیقی ایران داشتند انکارناشدنی است. او در سال ۹۲ در روز ۱۲ اردیبهشت دارفانی را بر اثر سرطان وداع گفت.

انتهای پیام/

حسام آبنوس کد خبر: 1086776 برچسب‌ها محمدرضا لطفی حسین علیزاده محمد رضا شجریان هوشنگ ابتهاج گروه شیدا پهلوان تار

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: محمدرضا لطفی حسین علیزاده محمد رضا شجریان هوشنگ ابتهاج گروه شیدا پهلوان تار موسیقی ایرانی میرزا عبدالله اعضای گروه گروه شیدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ای است

رئیس شورای شهرستان بن گفت: بخش شیدا از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف است و تقاضا می‌شود به این بخش در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه‌ای شود.

محمود بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان این که بخش شیدا از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف است و تقاضا می‌شود به این بخش در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه‌ای شود، اظهار کرد: اخذ مجوز ماده ۲۳ برای سالن ورزشی، ورودی و خروجی شهر یان‌چشمه جهت ایجاد میدان و بلوار ورودی و تخصیص اعتبار بهره‌برداری فاضلاب شهر بن بعد از گذشت قریب به ۳۵ سال از کلنگ‌زنی پروژه از مطالبات اولویت‌دار مردم این شهرستان است.

وی افزود: تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری سه‌راهی بارده به تومانک و احداث زیر گذر یا روگذر نیز از تقاضاهای دیگر مردم شهرستان است.

رئیس شورای شهرستان بن با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری جاده ترانزیتی بن به سد زاینده رود، اضافه کرد: ۲۰ میلیارد از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی به شهرستان تعلق گرفته شده است و تکمیل این جاده باید در اولویت قرار گیرد.

بهارلویی تاکید کرد: تدابیر لازم در خصوص آسفالت و زیرسازی معابر روستاهای حیدری، شیخ شبان، بارده، تومانک، لارک، آزادگان، پهنا، شهر وردنجان و شهر بن، همچنین احداث زیرگذر یا روگذر روستای لارک و ترمیم و روکش آسفالت جاده پهنا به آزادگان اتخاذ شود.

کد خبر 749185

دیگر خبرها

  • زنده یاد اسکویی و روایت ورود به رادیو
  • ببینید | ۱۲ اردیبهشت سالروز درگذشت محمدرضا لطفی
  • نواختن زنگ سپاس معلم در مدارس قزوین 
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ای است
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • وزیری‌تبار، قره‌نی‌نواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس