Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه گفت: بهترین اقدام برای کنترل و مهار کرونا تامین سریع و به موقع واکسن است. این‌که برای تولید واکسن کرونا در ایران اقدام می‌کنیم کار بسیار خوب و قابل تحسینی است، همه ایرانیان از این‌که بتوانیم در داخل کشور یک واکسن معتبر تولید کنیم خوشحال می‌شوند اما نباید تا تیر ماه صبر کنیم تا واکسن ایرانی تولید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اکنون واکسن کرونا در دنیا تولید شده و باید هرچه سریع‌تر در اختیار مردم و افراد آسیب‌پذیر قرار گیرد و البته همزمان کار تولید داخل آن هم می‌تواند دنبال شود.

هاشمیان افزود: همان روندی که در استفاده از داروی رمدسیویر در کشور طی شد برای واکسن کرونا هم قابل استفاده است، زمانی که در دنیا مطرح شد این دارو به بهبود درمان مبتلایان کرونا کمک می‌کند، ابتدا مقداری این دارو به ایران هدیه داده شد و مقداری هم خرید خارجی داشتیم و بعد توانستیم در داخل نیز این دارو را تولید کنیم.

وی ادامه داد: البته همان زمان به علت کمبود داروی رمدسیویر در کشور و تقاضای بالا برای آن، در بازارهای قاچاق مثل ناصر خسرو این دارو را با قیمت‌های بالای ۵۰ میلیون به مردم می‌فروختند اما بعد از این‌که این دارو در کشور تولید شد، بازار سیاه به زمین نشست.

مسئول آموزش بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در مورد واکسن کرونا هم همین طور است و اگر برای تامین این واکسن منتظر تولید واکسن ایرانی در تیر سال ۱۴۰۰ باشیم، زمینه بازار سیاه واکسن کرونا هم در کشور ایجاد می‌شود.

هاشمیان افزود: اگر فقط بخواهیم منتظر تولید واکسن ایرانی در تیر سال آینده بمانیم و بعد از آن برای تایید این واکسن در سازمان بهداشت جهانی یا جاهای دیگر منتظر تایید باشیم و به مرداد و شهریور برسد. هم عده بیشتری از مردم جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند و هم زمینه بازار سیاه واکسن کرونا به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: باید مشخص شود علت تاخیر در خرید و ورود واکسن کرونای معتبر به کشور چیست، چون رئیس‌جمهوری دستور خرید واکسن را داده و حتی اعتبار خرید واکسن هم تامین شده است.

مسئول آموزش ‌آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: بارها شرکت‌های خصوصی مختلف و نمایندگی‌های شرکت‌های تولیدکننده واکسن اعلام کرده‌اند که امکان خرید و واردات واکسن‌های معتبر کرونا را دارند، در همین ایام کالاهای خارجی متعددی خریداری می‌شود که خرید واکسن در مقابل آن هیچ است.

وی گفت: اگر در زمینه خرید واکسن کوتاهی شود، در مقابل مرگ افرادی که می‌توانستند نجات پیدا کنند، مسئول هستیم، نباید اشتباه‌های که در گذشته در ایجاد محدودیت، یا اعمال قرنطینه یا استفاده به موقع از ماسک داشتیم را این بار با تاخیر در تامین واکسن تکرار کنیم. امروز بهترین روش ایجاد ایمنی علیه کرونا تامین واکسن است و باید همراه با دنیا در ایران نیز هر چه سریع‌تر این اقدام انجام شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به هر حال تامین و تزریق واکسن برای جمعیت قابل توجهی از مردم زمان‌بر است، بنابراین باید هر چه سریع‌تر این اقدام انجام شود و با توجه به رقابتی که برای خرید واکسن در دنیا وجود دارد هر چه در این زمینه تعلل کنیم بیشتر عقب می‌مانیم.

هاشمیان گفت: تجربه تلخ استفاده دیرهنگام از داروهای کمک‌کننده در درمان کرونا را هم در گذشته داشته‌ایم، هنوز با وجود مشخص شدن اثربخشی نسبی رمدسیویر و فاویپیراویر در بهبود بیماران کرونا و اهمیت استفاده زودهنگام از این داروها قبل از رسیدن به‌ آی‌سی‌یو، این داروها وارد پروتکل درمانی کرونا نشده‌اند. یا در زمانی که متخصصان اعلام کردند، داروهای کورتنی در بهبود بیماران کرونا در کنار اکسیژن درمانی مفید است، مدت‌ها طول کشید تا این نوع داروها وارد پروتکل درمانی بشود.

وی افزود: هنوز هیچ درمان تاییدشده‌ای برای بیماری کووید۱۹ در دنیا وجود دارد اما هر اقدام درمانی که برای بهبود این بیماران در دنیا مطرح شده بر اساس کدهای اخلاق در ایران هم انجام شده و داروهایی که در دنیا به شکل برجسته‌تر مطرح بوده، در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

هاشمیان ادامه داد: اکنون نیز باید همپای دنیا در استفاده از دانش روز دنیا که دستیابی به واکسن است سریع عمل کنیم و اجازه ندهیم تعداد بیشتری از مردم جان خود را از دست بدهند.


 

کد خبر 577927 برچسب‌ها كروناويروس كرونا در ايران سازمان بهداشت جهانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس كرونا در ايران سازمان بهداشت جهانی واکسن کرونا بازار سیاه خرید واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری واکسن معروف از بازار/ عارضه لخته خون ثابت شد

به گزارش خبرآنلاین، شرکت آسترازنکا پس از اعتراف به اینکه واکسن کووید ۱۹ تولید آن به عوارض جانبی نادر اما مرگبار منجر می شود، واکسن های کرونای خود را از سراسر جهان جمع آوری کرد.

مهر در گزارشی به نقل از ایندپندنت نوشت: قبلا این داروساز انگلیسی- سوئدی مجوز بازاریابی واکسنی به نام Vaxzevria را در اتحادیه اروپا پس داده است. مجوز مذکور تاییدیه ای برای بازاریابی دارو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و این شرکت اعلام کرده بود دلیل پس دادن مجوز نیز اشباع بازار با واکسن های به روز رسانی شده برای مقابله با شاخه های جدید ویروس کرونا است.

درخواست جمع آوری واکسن از اتحادیه اروپا در ۵ مارس سال جاری میلادی ثبت شده و از هفتم ماه می( دیروز) نیز اجرایی شده است. آسترازنکا در بیانیه ای اعلام کرد: از آنجا که نسخه های متعددی از واکسن های کووید۱۹ توسعه یافته اند، در بازار مازاد واکسن وجود دارد.

این شرکت اخیرا اعتراف کرد یکی از واکسن های آن به نام کووید شیلد ممکن است در مواردی نادر به ایجاد لخته خونی و کاهش پلاکت های خون منجر شود.

البته پس از آنکه شکایتی دسته جمعی از این شرکت در انگلیس ثبت شد، آسترازنکا به این عارضه جانبی اعتراف کرد. در شکایت ثبت شده، آمده بود واکسن به مرگ و میر و جراحت هایی منجر می شود و شاکیان خواستار حدود ۱۰۰ میلیون پوند غرامت برای ۵۰ قربانی شده بودند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904315

دیگر خبرها

  • آسترازنکا واکسن کرونای خود را از بازار جمع می‌کند
  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • جمع‌آوری واکسن آسترازنکا از بازار/ عارضه لخته خون ثابت شد
  • جمع‌آوری واکسن معروف از بازار
  • جمع‌آوری واکسن معروف از بازار/ عارضه لخته خون ثابت شد
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • واکسن معروف از بازار جهانی جمع شد
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • بیلبورد‌های شهرداری تهران در حمایت از خرید اتوبوس از چین
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!