Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:26:46 GMT

سردار دلها در یاد یاران

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۲۳۸۰

سردار دلها در یاد یاران

به گزارش ایرنا، ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ کودکی در روستای قنات ملک ار توابع شهرستان رابر استان کرمان زاده شد که دهه های بعد به یکی از بزرگترین فرماندهان و سرداران عرصه جنگ و جهاد تبدیل شد و در میان مردم کرمان، ایران و جهان به نام حاج قاسم شناخته شد.

شهید حاج قاسم سلیمانی در طول عمر پر بار خود و در جبهه های جنگ با متجاوزان بعثی، مبارزه با اشرار داخلی و حضور اشغالگران در منطقه و پدیده منحوس داعش لحظه ای از پا ننشست و شاگردان بزرگی را تربیت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منش، شخصیت و ویژگی های این سردار بزرگ سپاه اسلام او را نه تنها به فرماندهی بزرگ، بلکه الگویی برای هم نسلان و جوانان تبدیل کرد که گوشه هایی از آن را در سخنان یارانی که با او همراه بودند می توان دید.

حاج قاسم سیاست زده نبود

سردار علیرضا حجتی از رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله و روایتگر دفاع مقدس که از سال ۶۲ در کنار سردار سلیمانی بوده درباره این شهید عزیز می گوید: حاج قاسم سلیمانی ابعاد شخصیتی زیادی داشت، او فردی نظامی بود، در دفاع مقدس و در جمع مدافعان حرم حضور داشت و اکثر دنیا او را از این دید می نگرند، در حالی که سردار سلیمانی یک ژنرال بین المللی و یک انسان مهربان و اهل اشک بود، بسیار دیده شده بود که ایشان می گریستند؛ حاج قاسم در زمینه سیاست نخبه بود، یک سیاستدان بود اما سیاست زده نبود.

وی تصریح کرد: سردار سلیمانی یک فرد اجتماعی کامل و یک اقتصاددان بود اما هیچگاه از این علم برای خودش و در هدف شخصی بهره نبرد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تاکید می کند: سردار سلیمانی آنقدر نترس و شجاع بود که در دل قدرت می رفت، به طور مثال در عملیات کربلای پنج آنقدر در خط مقدم پیش رفته بود که نزدیک بود به اسارت نیروهای عراقی دربیاید، همه همرزمان حاضر بودند آنها نباشند اما حاج قاسم باشند و او را خیلی دوست داشتند.

وی با اشاره به اقدامات شهید سلیمانی در برقراری امنیت در جنوبشرق کشور افزود: او دشمنان را از کوه های جنوب شرق پایین آورد و با آنها معامله کرد، سران طایفه ها را جمع کرد و گفت شما مسئول امنیت این منطقه هستید و در نهایت حرف های آنان را شنید و درد و دل هایشان را فهمید و در منطقه ای خوب چند زمین و چاه آب از دولت گرفت و به آنها واگذار کرد تا با آنها کار کنند.

سردار حجتی گفت: حاج قاسم ۲۰ سال است کمک های مومنانه را انجام می داد، یکسری مایحتاج ضروری می گرفت و برادرش را مامور می کرد تا این ها را به نیازمندانی که می شناخت بدهد.

وی تاکید کرد: توکل به خدا، تلاش بی وقفه و توسل  به اهل بیت (ع) سه چیزی بود که حاج قاسم به مسئولان و شاگردان خود توصیه می کرد تا به آن عمل کنند.

سردار سلیمانی گذشته خودش را فراموش نکرد

ابراهیم شهریاری از دیگر پیشکسوتان دوران دفاع مقدس نیز درباره ویژگی های شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی بیان می کند، سردار سلیمانی اهل ریا و خودنمایی نبود، خدمات و فعالیت‌هایی که از سردار گفته می‌شود در زمان بعد از شهادت ایشان پخش شده چون ایشان اهل ریاکاری نبود.

وی تاکید می کند: سردار دلها گمنام بود و اجازه انتشار فیلم و عکس را نمی‌داد و فرمود اگر می‌خواهید فیلم و عکسی از بنده منتشر کنید بگذارید بعد از شهادتم این کار را انجام دهید.

شهریاری ادامه داد: حاج‌قاسم ذوب در ولایت و همواره در انجام امور مد نظر مقام معظم رهبری، پیش‌قدم بود و کاری که مد نظر رهبری معظم انقلاب بود را قبل از دستور رهبری انجام می داد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی در دنیا یک ژنرال شناخته شده بود اظهار داشت: حاج قاسم تنها فرماندهی بود که گذشته خودش را فراموش نکرد و وقتی وارد روستای زادگاهش می‌شد دقیقا مثل اهالی روستا زندگی می‌کرد.

همرزم و یار حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: دوری از تجملات یکی از خصوصیات رفتاری سردار سلیمانی بود و بارها سردار به من تذکر داد که شما با برخی تشریفات موجب دوری من از مردم می‌شوید.

وی گفت: سردار سلیمانی در روستای زادگاهش افراد را با نام کوچک‌شان صدا می‌زد و آن‌ها هم سردار را «قاسم» صدا می‌زدند و این ویژگی مردمداری سردار سبب محبوبیت بیش از پیش ایشان شد و الان در همه قلب‌ها جا دارد.

شهریاری تاکید کرد: ساده زیستی، بی‌تکبری، بی‌ریا بودن، احترام به پدر و مادر، کنترل نفس، کمک به مستضعفان، معنویات، بی‌اهمیتی به مال دنیا و احترام به مردم از مهمترین صفات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

حاج قاسم بر صداقت خود پایدار ماند

سردار پاسدار عباس ایرانمنش زرندی، پاسدار سپاه و نیروی لشکر ۴۱ که هم اکنون در بسیج پیشکسوتان جهاد شهادت سپاه فعالیت می ‌کند با بیان خاطراتی از سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: اولین بار که با حاج قاسم هم کلام شدم، عقب ماشین نیسانی نشسته بودیم و به محلی رفتیم تا برای انجام عملیات آماده شویم؛ عملیات مهمی بود، اما قبل از عملیات با تیری که به بازویش خورد، زخمی و به بیمارستان منتقل شد، درحالی که زخمی عمیق داشت اما فردا پیش از شروع عملیات با دست باندپیچی شده به محل مقرر آمد.

وی افزود: در یکی از عملیات ها که ۴۸ ساعت متوقف شده بود و مجبور شدیم نیروها را به عقب برگردانیم و هنگامی به چادر برگشتیم، حاج قاسم مثل ابر بهار گریه می کرد، او از چند جنبه ناراحت بود، از اینکه در عملیات موفق نشدیم به دلیل افرادی که در این عملیات شهید شدند و اینکه حضرت امام از این موضوع ناراحت بودند.

همرزم شهید سلیمانی بیان کرد: سردار شهید سلیمانی تا پایان راه روی صداقت خود ماند و برای ایران و اسلام افتخار آفرید و همین صداقت حاج قاسم موجب شد که این شهید بزرگوار در دل و قلب مردم جا بگیرد و چنان تشییع باشکوهی برای ان بزرگوار در شهرهای مختلف برگزار شود.

وی تاکید کرد: حاج قاسم هیچگاه ارتباطش را با هم رزم هایش قطع نکرد و از پس از اتمام جنگ تا قبل از شهادت مرتب جویای احوالشان بود و با آنها ارتباط داشت.

ساده زیستی در لباس و رفتار شهید سلیمانی قابل لمس بود

همرزم سردار شهید سلیمانی و فرمانده گردان ۴۱۱ لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس نیز در رابطه با فعالیت های سردار حاج قاسم سلیمانی می گوید: سردار همه را اعضای یک جامعه می دانست و توجهی به نگاه‌های سیاسی افراد نداشت و بر وحدت جامعه تاکید می‌کرد و  در تمامی نشست‌های خصوصی و عمومی بر ولایت‌مداری تاکید داشت.

احمد حمزه‌ای می افزاید: دیدگاه سردار شهید سلیمانی همواره جذب افرادی بود که به نوعی از انقلاب زده شده بودند و تاکید می‌کرد که دلسوزان انقلاب همیشه پای کار هستند لذا باید به فاصله گرفته‌ها توجه کرد.

وی با اشاره به مردمی و خاکی بودن شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: سردار به محافظان خود می‌گفت اجازه دهید همه افراد بیایند و ببیند که ما چه آداب و مرامی داریم و چگونه زندگی می‌کنیم و حاج قاسم اعتقاد داشت که با رفتارمان باید افراد و سلایق مختلف را جذب کنیم و این افراد را از خودمان دور نکنیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: سردار سلیمانی در عمل ساده زیست بود و با رفتار خود فرهنگ ساده زیستی را ترویج می‌داد و ساده زیستی این سردار بزرگ در پوشش و رفتار ایشان قابل لمس بود.

وی با اشاره به حضور سردار دلها در زلزله و سیل برای کمک رسانی به مردم افزود: حاج قاسم در جریان سیل خوزستان پیامی به بسیجیان برای کمک رسانی ارسال کرد که دیدیم همه بسیجی‌ها به کمک مردم خوزستان شتافتند و  هر جا نظام مقدس جمهوری اسلامی نیاز به کمک داشت، سردار حضور پیدا می کرد.

حمزه ای تاکید کرد: سردار سلیمانی خود را سرباز رهبری می‌دانست  و جان و دلشان با رهبری بود و در عمل ولایت‌مداری را ثابت می‌ نمود و  هر جا که می‌دید رهبر معظم انقلاب احساس نیاز می‌کردند، در همان عرصه حضور پیدا می‌کرد.

وی اظهار داشت: ما بعد از شهادت سردار واقعا یتیم شدیم و هر مشکلی در حوزه‌های مختلف داشتیم با سردار درد و دل می‌کردیم ولی امروز متاسفانه دیگر سردار بین ما نیست.

سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت سرانجام توسط موشک‌های  پهپاد آمریکایی در بامداد روز ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ به همراه شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس حشد الشعبی و سایر همراهان به درجه اعلای شهادت نائل آمد.

برچسب‌ها دفاع مقدس کرمان قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس کرمان قاسم سلیمانی دفاع مقدس کرمان قاسم سلیمانی اخبار کنکور شهید حاج قاسم سلیمانی دوران دفاع مقدس سردار سلیمانی شهید سلیمانی سردار شهید ساده زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۲۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه

دریافت 40 MB کد خبر 6090924

دیگر خبرها

  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان
  • سردار فدوی: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند روزی در منطقه غرب آسیا اساس آن‌ها زیر سوال برود