Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وضعیت بازار نشان می‌دهد که برای کاهش قیمت محصولات پروتئینی در بازار و متعادل شدن عرضه و تقاضا باید علاوه بر تشدید نظارت‌های دولتی، حذف دلالان و واسطه‌گران، باید نهاده‌های دامی نیز با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان برسد.

خوراک دام از ذرت، کنجاله سویا و جو تشکیل شده است که متاسفانه هر سه این اقلام افزایش قیمت داشتند بنابراین دامدار هنگامی که این خوراک را گران تهیه می‌کند ناچار است که محصولاتش را نیز گران عرضه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که خوراک گران باشد برای دامدار هم صرفه اقتصادی ندارد که از دام نگهداری کند مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که امروز خوراک دامی که در گذشته وارد کشور شده است در بازار پنج برابر الی ۶ برابر به دامداران عرضه می‌شود که در این راستا با رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم در شهرستان‌ علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی و رحمت سمیعی «معاون امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان گلستان» گفت‌وگویی صورت گرفت.

*قیمت ۵ برابری خوراک دام نسبت به سال گذشته/ مسوولان از دامداران حمایت کنند

یکی از عشایر چادرنشین در استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: قیمت آذوقه گوسفندان پنج برابر سال گذشته شده است ولی قیمت گوسفند زنده همان قیمت قبلی است و تغییر پیدا نکرده و این به ضرر دامداران هست قیمت دام زنده کیلویی ۴۰ هزار تومان بود امسال هم ۴۰ هزار تومان است من برای تهیه آذوقه دام به مراوه تپه مراجعه کردم و مبلغ ۲۰ میلیون تومان پول دادم تا توانستم چهار تن جو برم که از این افزایش قیمت خیلی تعجب کردم.

از مسوولان خواهش می‌کنم که به فکر عشایر و دامداران باشند متاسفانه قیمت جو بسیار بالاست و ما توانایی نگهداری دام با این قیمت آذوقه را نداریم.

نرگس سبزی یکی از دامدارانی است که در روستای «مشو» شهرستان رامیان فعالیت می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: لطفا مسوولان از بانوان دامدار حمایت کنند من خودم سرپرست خانواده هستم و معیشت زندگی را از این راه در می‌آورم متاسفانه شغل دامداری بسیار سخت شده هزینه دام بسیار بالا رفته است.

من ۸۰ راس دام (گوسفند) دارم و باید بتوانم آذوقه آنها را فراهم کنم ولی به دلیل افزایش خوراک دام برایم صرف نمی‌کند من برای پسرم وام تهیه کردم و از این وام برایش گوسفند خریدم تا سرش به کار گرم شود اما انتظار دارم که مسولان کمی به فکر ما دامداران باشند تا ما هم ضرر نکنیم.

در گذشته واکسن دام‌ها توسط دولت به صورت رایگان بود اما اکنون واکسن دام‌ها را باید به صورت آزاد تهیه کنیم واقعا برای من سخت است که این هزینه‌ها را به صورت آزاد بدهم.

* دغدغه ما امنیت غذایی مردم است/ باید از حوزه کشاورزی و دامپروری حمایت شود

نماینده مردم در شهرستان‌ علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی در خصوص خوراک دام و طیور تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی دغدغه ما امنیت غذایی مردم است باید از حوزه کشاورزی و دامپروری حمایت شود و این موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم با توجه به حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری در راستای خوداتکایی دارند سیاست‌های مجلس در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است باید حمایت شود.

نوروزی ابراز کرد: باید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این زمینه ورود کنند و مجلس نیز به عنوان ناظر باید بر عملکرد مسوولان نظارت کند تا این مشکلات مرتفع شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص واکسن دام‌ها خاطرنشان کرد: دامپزشکی با کمبود اعتبارات مواجه شده است همان طور که می‌دانید ۱۰ سال مستمر حضرت آقا تاکید بر اقتصاد مقاومتی دارند که می‌طلبد دولت و مجلس در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.

* قیمت دام زنده با قیمت گوشت همخوانی ندارد

سمیعی درخصوص قیمت دام زنده تصریح کرد: متاسفانه قیمت دام زنده با قیمت گوشت همخوانی ندارد و باید قیمت گوشت در بازار کمی پایین‌تر از قیمت موجود باشد ما این موضوع را با صنعت و معدن و دستگاه‌های نظارتی گفت‌وگو می‌کنیم اگر قرار است قیمت دام زنده به این منوال باشد قیمت گوشت در بازار باید کاهش یابد.

معاون امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ابراز کرد: علی رغم اینکه قیمت دام زنده برای دامداران گلستانی صرفه اقتصادی ندارد ولی تا مادامی که قیمت دام زنده را نهایی کنیم باید قیمت گوشت را در بازار کاهش دهیم.

سمیعی خاطرنشان کرد: قیمت شیر در بازار متعادل هست ولی متاسفانه قیمت دام زنده کمی پایین است که اگر قیمت گوشت کمی متعادل‌تر شود به تولید دام بسیار کمک می‌شود.

وی اظهار کرد: یک بخشی از ارز که برای واردات واکسن هرساله در نظر گرفته می‌شد امسال این ارز حذف شده است و تنها بخشی از واکسن‌های دام توسط دولت تامین می‌شود و دامداران باید به صورت آزاد مابقی واکسن‌ها را برای دام تهیه کنند.

* نهاده‌هایی که وارد سامانه بازارگاه شده‌اند را رصد می‌کنیم

معاون امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در خصوص تامین نهاده‌های عشایری افزود: در خصوص تهیه نهاده‌های دولتی برای عشایر داخل و خارج از استان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و اخیرا توافق کردیم که به عشایری که از استان گلستان به سمت استان خراسان‌شمالی کوچ می‌کنند مقداری بیشتر کمک شود تا بخشی از مشکلات آنها مرتفع شود.

سمیعی افزود: نهاده‌هایی که وارد سامانه بازارگاه شده‌اند را می‌توانیم رصد و پیگیری می‌کنیم که چه مقدار نهاده به چه محل‌هایی ارسال شده است ولی یک سری از نهاده‌هایی که وارد سامانه بازارگاه نشده است متاسفانه از دسترس ما خارج می‌شود که با کمک دستگاه‌های نظارتی پیگیری خواهیم کرد.

*بیش از 40 هزار واحد پرورش دام در گلستان فعالیت می‌کنند

وی گفت: بخشی از نهاده‌های ما وارداتی است که در دام کمتر است تقریبا ۳۰ الی ۴۰ درصد جو «کنسانتره» وارداتی است و بخشی از نهاده ذرت و سویا نیز وارد می‌شود ولی در بخش طیور ۹۰ درصد نهاده‌های ما وارداتی است در کشور تقریبا ۱۶ میلیون الی ۱۷ میلیون تن نیاز به نهاده‌های وارداتی دامی داریم که بخشی از آن مربوط به استان گلستان است.

معاون امور دام و طیور سازمان جهادکشاورزی استان گلستان تصریح کرد: بیش از ۴۰ هزار واحد پرورش دام در گلستان داریم حداقل ۳ هزار پرورش‌دهنده داریم که از این وضعیت‌ها استفاده می‌کنند و تلاش ما بر این است که هر میزان نهاده در سامانه بازارگاه دام وجود دارد با قیمت بسیار مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

انتهای پیام/83019

منبع: فارس

کلیدواژه: ازایش قیمت نهاده های دام گلستان سامانه بازارگاه قیمت دام زنده قیمت گوشت حمایت شود خوراک دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی صبح سه‌شنبه در همایش حکمت مطهر که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه برگزار شد، سپاه را مجموعه‌ای که بر پایه اعتقاد و دین بنا نهاده شده است، عنوان کرد و افزود: بی‌تردی همین ویژگی‌ها و ساختارها باعث شده است تا این مجموعه در همه عرصه‌ها با قدرت وارد میدان شود.

وی با یادآوری اینکه در مجموعه‌ای چون سپاه پاسداران که با مولفه‌های قدرت‌آفرین شکل گرفته، افرادی چون سردار سلیمانی و شهید حججی تربیت یافته‌اند، تصریح کرد: بی‌تردید هر آنچه که بر پایه دین، اعتقاد و عقیده بنا نهاده شده باشد، در همه عرصه‌ها با قدرت وارد شده و انسان‌های ارزشمندی را با معیارهای والای انسانی تربیت خواهد کرد.

این مسوول یکی از نمادهای بارز این قدرت‌مندی را وجود تشکل مردمی بسیج عنوان کرد و یادآور شد: بسیج نماد واقعی یک تفکر و فرهنگ است که بر پایه عقیده بنا نهاده شده و هر جا ورود پیدا کرده، خدمات خود را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام داده است.

مسوول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان در ادامه، به برخی از وظایف ذاتی حوزه نمایندگی در سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: حمایت و کمک با سایر مجموعه‌ها، ترویج معارف انقلابی و دینی و نیز تعمیق بصیرت و معرفت از جمله وظایف این حوزه به شمار می‌رود.

بیگدلی با اشاره به اینکه این حوزه در سال گذشته با کمک و همکاری هادیان سیاسی، روشنگران و روحانیون اقدام به برگزاری بیش از ۲۳ هزار جلسه بصیرتی کرده است، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که بتوانیم پرچمی را که امروز در دستان ما قرار دارد را به دست صاحب اصلی آن حضرت حجت (عج) برسانیم.

کد خبر 6092850

دیگر خبرها

  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • فعال شدن مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت
  • مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت فعال می‌شود
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه