Web Analytics Made Easy - Statcounter

گلدمن ساکس کاهش تولید نفت خام عربستان را نشانه‌ای از ضعیف‌تر شدن تقاضا برای نفت خام می‌داند.

به گزارش بلومبرگ، بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت بازتاب‌دهنده این انتظار است که تقاضا برای نفت با ازسرگیری قرنطینه‌ها به‌منظور مهار ویروس کرونا در سراسر جهان، بیشتر تضعیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیلگران گلدمن ساکس در روز پنجم ژانویه (۱۶ دی‌ماه) در یادداشتی اعلام کردند تعهد ریاض برای کاهش تولید تا روزانه یک میلیون بشکه در ماه‌های فوریه و مارس به چند دلیل تعجب‌آور است، یکی از این دلایل فراتر از انتظار بودن تقاضای جهانی نفت در ماه دسامبر است.

در این یادداشت آمده است که دلیل دیگر خطر افزایش دوباره تولید نفت شیل آمریکاست و دلیل پایانی، کاهش اثرگذاری تلاش‌های عربستان برای متقاعد کردن دیگر تولیدکندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک پلاس) برای اجرای کاهش تولید مشابه است.

این تحلیلگران گفتند: محتمل‌ترین دلیل این است که ریاض انتظار دارد مصرف انرژی جهانی کاهش چشمگیری داشته باشد، از جمله در آسیا که موارد ابتلا به ویروس کرونا به‌سرعت در حال افزایش است.

این تحلیلگران افزودند: ریاض همچنین ممکن است با روی کار آمدن دولت جو بایدن – که احتمال دارد روابط دوستانه کمتری با این کشور داشته باشد – موضع حمایتی بیشتری نسبت به دیگر تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه اتخاذ کند.

گلدمن ساکس پیش‌بینی تقاضای خود برای ماه‌های ژانویه و فوریه را اصلاح کرد و برآوردش  از روزانه ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در ماه دسامبر را به ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تغییر داد.

با این حال، این بانک اعلام کرد کاهش تولید عربستان در هفته‌های آینده از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند. گلدمن ساکس برآورد قیمت نفت خام خود در پایان سال را حفظ و آن را دوباره ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت خام برنت اعلام کرد.

این شاخص جهانی نفت خام امروز چهارشنبه (۱۷ دی‌ماه) پس از حدود پنج درصد افزایش نسبت به معاملات پیشین آن نزدیک به ۵۴ دلار برای هر بشکه در آسیا معامله شد.

گلدمن تصریح کرد: برآورد توازن عرضه و تقاضای این بانک برای سه ماه نخست امسال ضعیف‌تر از انتظارهای پیشین است و اکنون انتظار می‌رود مازاد عرضه در این بازه زمانی ۲۵۰ هزار بشکه در روز باشد.

برچسب هااوپک پلاس بانک گلدمن ساکس (Goldman Sachs) سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) عربستان سعودی کاهش تقاضا

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اوپک پلاس بانک گلدمن ساکس Goldman Sachs سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک عربستان سعودی کاهش تقاضا آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو گلدمن ساکس کاهش تولید نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۵۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم

ریشه ناترازی بین تولید و مصرف بنزین، بی‌توجهی به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه در دوران هشت‌ساله دولت قبل و وزارت بیژن نامدار زنگنه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایرنا، طبق اظهار نظر مسئولان، مصرف بنزین در حال حاضر از تولید آن در کشور پیشی گرفته، با این دست فرمان، کشوری که زمانی صادرکننده بنزین بوده در حال تبدیل شدن به واردکننده بنزین است. بررسی عوامل بروز این پدیده یکی از نکاتی است که سیاستگذاران باید به آن توجه داشته و در راستای حل مشکلات این پدیده برنامه‌ریزی کنند.

از طرفی تولید بنزین در کشور نیز با وجود رشد حدود ۲۰ درصدی در سه سال گذشته طبق آمار وزیر نفت، به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی وزارت نفت توانسته در دوران پیک مصرف نیز تامین بنزین را به بهترین نحو انجام دهد و کشور دچار مشکل نشود.

برای حل مساله بنزین سه سناریوی ساخت پالایشگاه، واردات بنزین و مدیریت مصرف، پیش روی دولت قرار دارد.

اگر دولت بخواهد یک پالایشگاه در مقیاس پالایشگاه اصفهان بسازد، نیازمند به حداقل ۵ سال زمان و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بوده که باتوجه به میزان زمان و حجم سرمایه گذاری مورد نظر، رسیدن به این مطلوب راه درازی دارد اما برای کشور این موضوع امری حیاتی است. واردات نیز باعث ارز بری از کشور، کسری بودجه و در نهایت تورم خواهد شد. چنانچه اگر دولت بخواهد ناترازی بنزین را با واردات جبران کند، باید ارز زیادی برای فقط بنزین کنار بگذارد. مورد بعدی، توجه به مدیریت مصرف است که شامل موضوعاتی نظیر اسقاط خودروها، تولید و واردات سالانه یک میلیون خودروی باکیفیت، ارتقای پالایشگاه‌های موجود، توسعه سوخت‌های جایگزین CNG و جلوگیری از قاچاق بنزین می‌شود که در این پرونده به موارد مذکور خواهیم پرداخت.

چرا پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟

پالایشگاه سازی یکی از راه‌کارهای جلوگیری از ناترازی بنزین است اما این سناریو بلند مدت است. با این حل چه شد که پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟ قطعا یکی از اصلی‌ترین عوامل آن، وزیر سابق نفت بیژن زنگنه است. بیژن زنگنه اساسا پالایشگاه سازی را کثافت کاری می خواند حتی اخیرا نیز به این موضوع اشاره مجدد کرده و آن را غیر اقتصادی خوانده است.

در صورتی که چین با واردات ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام و پالایش بیش از ۱۷ میلیون بشکه، نمونه‌ای از کشورهای پیشرو در حوزه توسعه زنجیره ارزش نفت خام است. چین طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه، حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود افزوده است و قصد دارد تا ۲۰۲۵ ظرفیت پالایشی خود را به ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. پالایشگاه‌هایی همچون ژیجیانگ (فاز اول و دوم) و هنگلی با ظرفیت‌های ۲۰ و ۴۰ میلیون تن در سال و حجم سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ و ۲۴ میلیارد دلار نمونه‌هایی از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ هستند.

پالایشگاه سازی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم توجه به تکمیل پروژه‌های پالایشی را از اولویت‌های خود می‌داند به طوری که جواد اوجی وزیر نفت در این باره گفت: توسعه ظرفیت پالایش و پتروپالایش نفت خام و میعانات گازی کشور قریب به ۳.۲ میلیون بشکه در روز است و نفت و میعانات گازی تولیدی خود را اکنون به‌صورت نفت خام صادر می‌کنیم. این خام‌فروشی افزون بر اینکه ما را از ایجاد ارزش افزوده بی‌نصیب می‌کند، در سال‌های اخیر پاشنه آشیل کشور و سبب آسیب‌پذیری کشور در حوزه تحریم‌ها شده است. افزون بر اینها با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور، به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور و پوشش کامل نیاز داخلی به فرآورده‌های نفتی، احداث پالایشگاه‌های جدید ضرورتی انکارناپذیر است که مکرر مورد تأکید رهبر انقلاب و ریاست جمهوری نیز بوده است.

۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در حال اجرا

به گفته وزیر نفت، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به این امر شد و خوشبختانه ما اقدام‌های متعددی را در طول یک سال و نیم گذشته انجام دادیم. در چهارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ۸ طرح پالایش و پتروپالایش میعانات گازی و نفت خام با ظرفیت ۱۴۶۰ هزار بشکه در روز و سرمایه‌گذاری ۲۸.۶ میلیارد دلار در دست پیگیری و اجرا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • (ویدئو) پرسپولیس مجبور است اینجا بیاید، ببازد و برود!
  • راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟