تکرار سیاست حیازدایی رضاخان در دهۀ چهارم انقلاب! / زمینههای قانون کشف حجاب در ایران تا دلایل لغو آن
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۵۳۰۴
آن روز اگر قدرت قلدری رضاخان به یک ضد ارزش قامت قانون داد، امروز جریان نفوذ با بهرهگیری از فضای مجازی و حتی مدلینگها سعی در استحالۀ فرهنگی به ویژه بیعفتی دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، 17 دی 1314 سالروز اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضاخان است. واقعه کشف حجاب سلسله وقایعی است که به دنبال تصویب قانونی در 17 دی 1314ش در ایران رخ داد و به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده چادر، روبنده و روسری منع شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زمینههای پیدایی مسئله کشف حجاب، پیشینهای به وسعت تاریخ مدرن غرب دارد، چه اینکه این چالش از دستاوردهای عصر جدید و یا بهتعبیری دوران مدرنیته شناخته میشود. در بُعد معرفت دینی در این عصر که از سده 15 تا سده 20 میلادی را در بر میگیرد، با تلاش جنبشهای سرمایهداری و الحادی آموزههای دین که جهت تعالی روح انسان تنظیم شده بود، به حاشیه رفت و تبدیل به اموری انتزاعی و غیرکاربردی شد. در این عصر، مکتب مدرنیسم با شعار تجددگرایی، با القای این مسئله که باید بهدنبال فرهنگ و تمدن جدید بود، سعی کرد از سنتهای گذشته که بر اساس آموزههای نسبیِ ادیان شکل گرفته بود عبور و عصر جدیدی را با محوریت «انسان، نه خدا»، و «مادیت، نه معنویت» آغاز کند؛ از اینرو رکن جهانبینی مدرنیسم این است که انسان، سعادت و کامیابی را در آبادسازی دنیای خود و تغییر آن بر وفق خواستههایش بیابد، از این جهت دنیاگرایی (سکولاریزم)، سنتستیزی و یا دینزدایی رکن اصلی این مکتب شناخته شد. از جمله مهمترین گزارههای مدرنیسم مسئلۀ برابری حقوق زن و مرد برای ورود بیضابطه به جامعه و بعد تغییر در پوشش او بود.
خبرگزاری تسنیم به مناسبت این روز با دکتر نیره قوی، مدیر گروه انقلاب پژوهشگاه فرهنگ و معارف و نیز نویسنده کتاب "ضوابط پوشش در دانشگاههای جهان" گفتوگویی ترتیب داد. در این مصاحبه، بررسی زمینهها، بسترها و فرآیند شکلگیری قانون بیحجابی در ایران تا عصر کنون مورد توجه قرار گرفت.
مشروح آن را در ادامه میخوانید.
* همانطور که میدانیم اندیشه مدرن که از غرب آغاز شد، به دنبال دینزدایی بود و به سرعت نیز مرزهای جغرافیایی را پیمود. مدرنیته چه تأثیری بر گرایشهای امثال آتاتورک و رضاخان گذاشت؟
این مسئلهای که اشاره داشتید، در واقع زمینههای شکلگیری کشف حجاب است. مبانی مدرنیته به گونهای است که دین و آموزههای دین را مانع پیشرفت میداند. در عصر رضاشاهی غرب سعی داشت به اسم مدرن کردن جوامع، تغییر فرهنگ را به ویژه در مناطق اسلامی در دستور کار قرار دهد. آنها به این نتیجه رسیدند که با تغییر فرهنگ و اندیشه جوامع، میتوان ذائقه مردم را تغییر داد. این استراتژی بلندمدتی بود که غرب دههها پیش گرفت، به گونهای است که در عصر ناصرالدین شاه تحولاتی را در سطح کلان درون نظام و نیز سایر جوامع آسیایی مشاهده میکنیم.
در عصر رضاشاهی غرب سعی داشت به اسم مدرن کردن جوامع، تغییر فرهنگ را به ویژه در مناطق اسلامی در دستور کار قرار دهد. آنها به این نتیجه رسیدند که با تغییر فرهنگ و اندیشه جوامع، میتوان ذائقه مردم را تغییر داد.
نشریه میرزا مَلکُمخان ابلاغیه دولت ایران بود
وقتی تحولات اصلاحی به تقلید از غرب را درون کشورمان توسط افرادی همچون میرزا مَلکمخان میبینیم، عجیب است. او نوشتههای خود را در قالب نشریه «قانون» آن هم از انگلستان چاپ میکرد و در واقع این نشریه، ابلاغیهای برای نظام ما بود. از این جهت ورود اندیشه مدرنسازی و تغییر ذائقه در عصر قاجار صورت میگیرد. هر آنچه که مَلکمخان و اندیشه اصلاحی مَلکمخانی در دینزدایی و تغییر ذائقه نسبت به فرهنگ صورت میدهد، در مقابل او، اندیشمند بزرگواری مثل سید جمال الدین اسدآبادی را میبینید که در جهت بیداری و احیای هویت اسلامی تلاش میکند. این آگاهیبخشی با هدف احیای هویت اسلامی در مقابله با همان اندیشۀ ملکمخانی است. سیدجمال علاوه بر ایران، به سرزمینهای دیگر همچون افغانستان، پاکستان، عربستان، ترکیه و حتی کشورهای غربی سفر کرد؛ این مسئله نشان میداد اندیشۀ مدرن چگونه مرزهای اسلامی و جوامع را میدرید. از این جهت سید جمال با هشیاری بحث همبستگی و همگرایی شیعه و سنی را برای احیای هویت دینی مطرح میکند.
هر آنچه که مَلکمخان و اندیشه اصلاحی مَلکمخانی در دینزدایی و تغییر ذائقه نسبت به فرهنگ صورت میدهد، در مقابل او، اندیشمند بزرگواری مثل سید جمال الدین اسدآبادی را میبینید که در جهت بیداری و احیای هویت اسلامی تلاش میکند. غرب در آن مقطع زمانی خیلی به بحث پوشش ورود نکرده بود، اما کم کم نسبت به روشهای خود تجدید نظر میکند و به این نتیجه میرسد تغییر فرهنگ میتواند از عنصری به نام تغییر پوشش هم بهره ببرد.
* برای موضوع کشف حجاب، چه مراحلی طی شد؟ آیا فرآیندی را در کشورمان طی کرد؟
غرب در آن مقطع زمانی خیلی به بحث پوشش ورود نکرده بود، اما کم کم نسبت به روشهای خود تجدید نظر میکند و به این نتیجه میرسد تغییر فرهنگ میتواند از عنصری به نام تغییر پوشش هم بهره ببرد. به همین دلیل شما میبینید امانالله در افغانستان، آتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران با ترفندهایی تلاش دارند مردم از پوشش رسمی خود فاصله بگیرند. سیاست آنها اینچنین بود که اگر این کار به صورت منظم و برنامهریزی شده جواب داد که هیچ؛ وگرنه با زور مردم را مجبور به تغییر پوشش کنند. تغییر پوشش یک قسمت از سناریو بود.
در ایران زمانی که قاجار میرود و پهلویها روی کار میآید، از کلان نظام را تغییر میدهند و اصلاحات مدنظر خود را آغاز میکنند و جامعه را بهسوی مدرنیزاسیون سوق میدهد.
زمانی که رضاخان به ترکیه میرود، ترکها را نسبت به خود پیشرفتهتر میبیند. متأسفانه تمام عقبماندگی جامعه آن دوران ایران را به دین نسبت میدهد؛ پس کار خود را از تغییر پوشش آن هم از مردان آغاز میکند. تغییر پوشش رضاخان از سال 1307 تا 1314 ادامه دارد. او کارش را از ادارات دولتی آغاز میکند و میرسد به جایی که قانون کشف حجاب بانوان در سال 1314 تصویب میشود. منتها مهم این است که آیا این تغییرات به همان جا ختم میشود؟ رضاخان پیشرفت جامعه را در پس زدن ارزشهای دینی همچون حجاب معرفی کرد. او یک زمانی با فشار و اجبار حتی با قتل میخواهد این ارزش الهی را به نفع فرهنگ غرب زیر پا بگذارد؛ لذا از غرب عاریت میگیرد.
زمانی که رضاخان به ترکیه میرود، ترکها را نسبت به خود پیشرفتهتر میبیند. متأسفانه تمام عقبماندگی جامعه آن دوران ایران را به دین نسبت میدهد؛ پس کار خود را از تغییر پوشش آن هم از مردان آغاز میکند. او کارش را از ادارات دولتی آغاز میکند و میرسد به جایی که قانون کشف حجاب بانوان در سال 1314 تصویب میشود.
جالب اینجاست که این قانون از سال 1314 تا 1323 تداوم داشت و پس از آن لغو شد. این مسئله ناشی از فرهنگ ایرانی اسلامی ما است که سعی داشت مبتنی بر آموزههای قرآن و عترت عمل کند. نکتۀ مهم اینجاست که در دورۀ دوم پهلوی، هرچند قانون آن وجود ندارد، اما سیاستها، عملکردها و حمایت برای مدرنیزاسیون در جامعه از جمله رفتن بهسوی بیعفتی و حیازدایی عملاً اِعمال و بعد حمایت میشود و جامعه به آن سمت و سو حرکت میکند. منتها در کنار آن، همیشه انسانهای موجه، انسانهای مؤمن و متدین توانستند این ارزش را از قانون محو کنند. منتها سیاستهای حمایتی و لایههای پنهان حکومت پهلوی دوم سبب شد جامعه به آن سو حرکت کند.
امام (ره) حضور اجتماعی زنان را مشروط به ارزشهای الهی میکنند
ما ببینیم چه تحولی سبب میشود که این فرهنگ تغییر کند. انقلاب اسلامی نقطۀ اوج و در واقع نقطۀ عطفی است برای آنکه ارزشهای الهی در کلان نظام قانونمند شود. اصل 4 قانون اساسی گویای آن است تمام قوانین در نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید تحت اسلام باشد و این اصل حاکم بر تمام دیگر اصول قانون اساسی است. از این جهت امام در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجوب حجاب را به سبک ارشادی و فقهی مطرح میکنند و هنوز در سطح قانون عنوان نکردند. حضور اجتماعی زنان را مشروطبه ارزشهای الهی میکنند. در هر صورت این امر به مرور زمان قانومند میشود.
* متأسفانه اکنون مشاهده میکنیم گروههایی به اسم اصلاحات همان سیاستها را پیگیری میکنند
امر حجاب، هم پشتوانه دینی دارد و هم ارزش اخلاقی است. اگر انسان سکولاری فرد عفیفی باشد، باید خود را پایبند عفاف کند. ما از دهۀ سوم انقلاب به این سو به طور قطعی میبینیم دوباره تغییر ذائقه و فرهنگ نه در قالب و قامت قانون بلکه در قالب بهرهگیری از دیگر روشها و هجمههای نرم و نیز با روش متفاوت به سمت عفتزدایی حرکت میکند. ما باید دقت کنیم وقتی تغییر ذائقه و فرهنگ برای نسلی آغاز شود، تغییر مجدد آن راحت نیست.
آن روز اگر قدرت قلدری رضاخان به یک ضد ارزش قامت قانون داد، امروز جریان نفوذ بسیار هوشمندانه و با بهرهگیری از فضای مجازی، رسانه و حتی مدلینگها سعی در استحالۀ فرهنگی به ویژه بیعفتی دارد.
افرادی هم هستند که در ظاهر اندیشههای اصلاحی دارند و قصد دارند جامعه را بهسوی غربیسازی ببرند. به نظرم باید دستگاههای نظارتی هم وارد کار شوند و این وضعیت نامطلوب فعلی را به سوی وضعیت مطلوب سوق دهند. آن روز غرب به واسطه مستبدین داخلی سیاستهای خود را اعمال میکرد، امروز راهبردشان به واسطۀ خط نفوذ تغییر کرده اما متوقف نشده است. لازمه تقابل با این جریان، ایجاد گفتمان نرم در آموزههای اسلامی و انقلاب اسلامی است.
ماجرای مبارزه با عفاف و حجاب در دوران پهلوی/ کشف حجاب، رهآورد سفر خارجی رضاخان بودانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: عفاف و حجاب عفاف و حجاب تغییر ذائقه تغییر فرهنگ احیای هویت تغییر پوشش دین زدایی سیاست ها کشف حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۵۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرحهای ملی
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تبیین جزییات مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز سهشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور صابر جعفری کافیآباد رییس مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سجاد یاهک معاون مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
جعفری رییس مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پس از قریب به دو سال از مسؤولیتم در مرکز میگذرد و طی این دو سال تغییر و تحولات عمیقی را در مکانیزم پیمایشهای ملی مربوط به حوزههای مختلف انجام دادیم. یک دهه ما شاهد رکود در تولید و مدیریت داده های سیاست گذاران ذی ربط بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه بوده است.
وی ادامه داد: روند احیا در مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دو تحول جدی دنبال شد. به این معنا که سالها مرکز طرحهای ملی تبدیل به دبیرخانه جامعی شد که ریاست آن را فردی بر عهده داشت که از نهادی مأمور شده بود و در نهایت شاهد فروپاشی مرکز شدیم. از آنجا که خود مرکز از عهده انجام طرحهای ملی بر نمیآمد، اما چون اجرا بر عهده آنها بود، ناچارا اجرای بیش از ۹۰ درصد طرحها را به مجریان درجه سه و چهار واگذار میکردند. یعنی برای اجرا مؤسساتی انتخاب میشد که رییس وقت در مقطعی آنجا مسوولیت داشت. همچنین اجرای میدانی طرحها مجدداً به همان مؤسسه و نهادی سپرده میشد که رییس وقت از آنجا به مرکز مأمور شده بود.
رییس مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایام کرونا با احراز مسوولیت ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات جلسه ای با موضوع ارزیابی از پیشرفتهای طرح موقت توسط اساتید برجسته دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که پیشرفت مطلبوبی از کار حاصل نشده است. به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شد که با مجریان جدیدی و متشکل از اساتید درجه یک دانشگاه قراردادی منعقد و اجرای طرح ها آغاز شود.
جعفری گفت: یکی از معضلات نشست های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سالهای اخیر زیاد شده، شیوه های ساده انگارانه ای در این رابطه وجود داشت اما باز با اهتمام تیم، گزارش تفصیلی کیفی هم ما ارائه می دهیم. بنظرم بازگشت همه طرح های ملی به درون وزارت مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث کیفیت داده ها شده است.
وی افزود: برای انجام طرح ملی سه ماه پیشنهاد داده شد تا بسترهای کار فراهم شود اما در ادامه روند این سه ماه به سه هفته و با نصف مبلغ مطرح شده کاهش یافت و کار آغاز شد. البته باید گفت که ما از حیث این تغییر در حال فشار هستیم. در طول تاریخ پیمایش نگرانیها از بابت کیفیت دادههایی است که پشتوانه سیاستگذاری قرار میگیرد و متأسفانه گاهی شاهد هستیم که برخی از پژوهشگران از راههای غیر اصولی برای استخراج دادهها استفاده می کنند اما ما در دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شیوه نظاممندی را اجرا کردیم که پرسشنامهها به صورت تلفنی و میدانی در ۳۱ استان (شهرستانها و روستاها) انجام و همه آنها شنود میشود و در خصوص اشتباه پس از تذکر به پرسشگر، آن را حذف میکنیم. همچنین موقعیتهای پرسشگر به صورت آنلاین چک و کیفیت دادههای مورد بررسی قرار میگیرد.
جعفری گفت: بازگشت کل پروسه پیمایشها به درون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات یکی از مهمترین اتفاقاتی بوده که طی دو سال به وقوع پیوسته است.زمانی ما در مرکز مستقر شدیم، شش پیمایش ملی معوق داشتیم، تلاش کردیم اینها معلق نشوند و به رغم مشکلات بودجه ای آنها را هم راه اندازی کنیم.از پیمایش های مهم ما نگرش های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد. پیش از نوروز هم ما طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را راه اندازی کردیم و پیمایش بعدی دستور کار همین خواهد بود.
وی ادامه داد: پیمایش موج چهارم پیمایش نگرشهای ایرانیان را از اواخر آذر سال گذشته آغاز کردیم و در نهایت نخستین گزارش ن را در اواسط زمستان سال گذشته تهیه شد. نتایج دادههای پیمایش در یک نشست تخصصی با حضور ۶۰ تن از اساتید برجسته دانشگاههای برتر کشور در هشت کارگروه تخصصی بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت. به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است نتایج برنامههای طرح ملی را در استانها تهیه شود و امیدواریم بتوانیم نهایتاً پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد گزارش استانی را تهیه و در اختیار استانها قرار دهیم.
رییس مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیمایش نگرش ایرانیان نسبت به مهاجرت افغانستانیها در دستور کارمان بود. پیش از عید نوروز طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را با همکاری دانشگاه فردوسی شهد و شورای علمی قدرتمندی به سرانجام رساندیم.
وی افزود: هم اکنون علاوه بر پیمایش تلفنی همین پژوهشگاه همکاران من در ۳۱ استان، ۹۰ شهرستان و بیش از ۹۰ روستا پیمایش وضعیت استفاده از شبکه های مجازی و ابعاد زندگی کاربران در حال انجام است. تلاش داریم تااخر همین هفته مرحله جمع اوری داده ها انجام و سپس هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر انتظاری را با مدیریت طرح های ملی در دستور کار بگیریم. پیمایش دیگر طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان انجام می دهیم. پیمایش دیگر آرزوهای جوانان با اجرای دکتر حدادی صورت خواهد گرفت.
جعفری گفت: بالغ بر هشتاد نظرسنجی از پژوهش های کرونا، ارز ترجیحی، جام جهانی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیات بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار است و کنار اینها هم دستور کار مدونی طراحی شده است. برای نخستین بار پیمایش هایی با عناوین سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان، سواد ادبی، سواد فرهنگی، امید اجتماعی، امسال انجام میشود.
وی ادامه داد: موج دوم پیمایش طرح ملی خانواده را در دستور کار داریم و قرار است به سفارش وزارت کشور پیمایش سبک زندگی نوجوانان را انجام دهیم. همه این پایشها نیازمند اعتباراتی مناسب است و در حال تلاش و رایزنی هستیم تا منابع مالی آن را تأمین و نتایج آن به صورت برشهای استانی و شهرستانی برای استانهای مختلف جهت استفاده ارسال کنیم.
رییس مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دل مشغولیهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با توجه به ساختار علمی و تیم جدید، فرهنگ کار و یکی از ابعاد مهم آن امنیت شغلی است. بیش از دو جلسه برای راهاندازی پیمایش این موضوع با معاونت های وزارت کار برگزار کردیم و امیدواریم این پیمایش به اجرا برسد.
وی افزود: ما وضعیت پزشکان و خبرنگاران را به صورت مستقیم در پیمایش قرار نمی دهیم بلکه با عناوینی همچون مرجعیت اصناف، سرمایه اجتماعی، مرجعیت پزشکان و دیگر موارد را در پیمایش مورد ارزیابی قرار می دهیم. داده های انبوه وجود دارد و ما نیازمند کارفرما هستیم تا متناسب با پرسش ها داده های قوی تری را استخراج و در اختیار سیاستگذاران قرار دهیم.
جعفری گفت: قرار است مجلدی منتشر و در بخش های مختلف داده ها به تفضیل شرح داده شود. وضعیت شاخص ها و بخشها در حوزه خانواده از مهم ترین محورها بود. نگرش در حوزه خانواده را در پیمایشی مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه طرح نگرش ایرانیان در مورد فرزندآورین به طور میانگین ۶۲/۳ شد و این نگرش مطلوبی است.
وی افزود: سال پیش برای حجاب ۱۰ نظرسنجی را با عناوینی همچون پیرامون عفو مقام معظم رهبری، حجاب و بی حجابی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی تهران، دیدگاه مردم نسبت به بی حجابی، پدیده بی حجابی و اقدام دولت علیه آن انجام دادیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن بحبوبه رخدادهای سیاسی و تشنج اجتماعی خود را موظف به ارزیابی از وضعیت کرده است و پرحجم ترین نظرسنجی مان در خصوص حجاب بود. نکته مهم این است که هر اندازه در ارزیابی هایمان از لحظه وقوع آن رویدادها گذر میکنیم نتایج شبیه قبل از رویداد میشود بنابراین نباید این نظرسنجی ها را در حین رخدادها در اختیار سیاستگذاران قرار داد چراکه این نتایج اشتباه و نادرست است. سه ماهی می شود که دیگر در این حوزه ارزیابی نداریم و نتایج مناسب شده است.
هشت پیمایش در دستور کار مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
در ادامه سجاد یاهک معاون مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رخی پیمایش ها سابقه چندین دهه دارد و اینها باید تکرار شود و یکی از ماموریت های پژوهشگاه این است که باید به نیازهای پژوهشی پاسخ دهد. خوشبختانه این مهم انجام و ریل گذاری خوبی صورت گرفت.
وی افزود: اجرا و گرداوری داده ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این مخدوش باشد، مسیر غلط پیش رو قرار می دهد پس دفتر طرح های ملی خیلی تلاش کرد تا نظارت قوی و گرداوری با راهوری خود مرکز انجام شود. الان خانواده یکی از مسائل مهم ما است اما ما شاهد هستیم که خیلی در این عرصه نهادها و مراکز کار و پژوهشی نمیکنند الان دفتر طرح ها چند طرح در این رابطه در دستور کار دارد.
معاون مرکز طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع چهار پیمایش را انجام دادیم و هشت پیمایش در دستور کار است.
کد خبر 6093040 زینب رازدشت تازکند