Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزی که صنعت نفت در ایران ملی شد، وزیر امور خارجه وقت فکرش را هم نمی‌کرد که چند ماه بعد باید از ترس خاندان پهلوی، زندگی مخفیانه‌ای را تجربه کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «عشق شمعدانی‌ها» به تهیه‌کنندگی محمود اربابی و کارگردانی میلاد محمدی، پنجشنبه 18 دی ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم مستند که موفق به دریافت جایزه بهترین نویسندگی از جشنواره سینماحقیقت شده است روایتی متفاوت از حسین فاطمی، شخصیت برجسته دهه 1320 و 1330 ایران است.

میلاد محمدی، کارگردان فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» با اشاره به سوژه این اثر گفت: این فیلم مستند درباره یکی از مهجورترین شخصیت‌های تاریخ معاصر، دکتر حسین فاطمی است که وزیر امور خارجه دولت مصدق در زمان کودتا بوده است. او یکی از پیشنهاددهندگان اصلی تشکیل جبهه ملی و ملی شدن صنعت نفت بود و یکی از نفرات اصلی در تعطیلی سفارت انگلیس و اخراج آنان به شمار می‌رفت.

وی افزود: در این فیلم سعی کردیم نور را روی قسمتی از زندگی دکتر فاطمی بتابانیم که تقریباً هیچ اطلاعاتی از آن وجود ندارد. بعد از کودتای 28 مرداد 1332، دکتر فاطمی به مدت 6 ماه زندگی مخفیانه‌ای دارد و فرمانداری نظامی دنبال دستگیری اوست. حتی برای دستگیری او جایزه تعیین کردند و همه‌جا برایش ناامن شده است.

محمدی گفت: این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که دکتر مصدق خود را تسلیم فرمانداری نظامی کرده است و خیلی از وزرا دستگیر شده‌اند. در این بین کسانی فرار کردند که از اعضای حزب توده بودند اما کسی در حد وزیر امور خارجه که در سطح بین‌الملل نیز فردی شناخته شده است چنین شرایطی دارد و مجبور است به زندگی مخفیانه روی بیاورد. در نهایت حسین فاطمی دستگیر و در نهایت در 19 آبان 1333 اعدام می‌شود.

کارگردان مستند «عشق شمعدانی‌ها» در خصوص چرایی مهجور بودن حسین فاطمی گفت: این موضوع بیشتر تحت تأثیر شخصیت خود اوست. خیلی‌ از اطرافیان دولت مصدق، فاطمی را به تندرو بودن متهم می‌کنند و معتقد بودند که او بخش تندروی جبهه ملی را رهبری می‌کند و به دولت ضربه زده است. به عبارت دیگر، او به دلیل صراحت، صداقت و بی‌پروایی‌اش همیشه با این اتهام روبه‌رو بود. برای مثال، فدائیان اسلام توسط مهدی عبدخدایی او را ترور کرد که نافرجام ماند. در بدنه ملی نیز یکسری مخالفینی داشت که او را نمی‌پسندیدند. البته باید اشاره کنم تنها فرد در کابینه مصدق و سران جنبش ملی‌شدن صنعت نفت که بعد از انقلاب اسمش روی جایی ماند، حسین فاطمی است.

وی درباره ارتباط نزدیک فاطمی با مصدق گفت: فاطمی یکی از افراد نزدیک به مصدق بوده است و در این فیلم سعی کردم شیفتگی این دو نفر به یکدیگر را نشان بدهم. به عبارت دیگر، پختگی مصدق در کنار شور و حال فاطمی پیش‌برنده دولت ملی بود و معتقدم اگر کار مثبتی انجام شد به همین دلیل است.

محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم اشاره به حسین فاطمی در فیلم مستند «کودتای 53» گفت: در آن فیلم از خیلی از موضوعات صحبت نشده است و تمرکز این فیلم روی موضوع دیگری است. حقیقتی که این فیلم کشف می‌کند، اثبات نقش جاسوس‌های انگلیسی در ماجرای کودتا است. البته جالب است بدانید در یکی از صحنه‌های فیلم و زمانی که تصاویری از برنامه «پایان امپراطوری» را نشان می‌دهد، مصاحبه‌ای با سیف‌پور فاطمی وجود دارد. او برادر حسین فاطمی و نماینده ایران در سازمان ملل در آن زمان بوده است.

کارگردان «عشق شمعدانی‌ها» درباره تأثیرپذیری فیلم خود از مستند «یادی از دکتر فاطمی» به کارگردانی محمد تهامی‌نژاد گفت: متأسفانه آن مستند را تا آخرین روزهایی که فیلمم را آماده می‌کردم ندیده بودم اما در آخرین روزها اثر آقای تهامی‌نژاد را دیدم و چند تکه‌ای از صدای مصاحبه‌هایش را استفاده کردم. بعضی از صحنه‌های مستند «یادی از دکتر فاطمی» بسیار تکان‌دهنده بود چرا که با شاهدان عینی اعدام حسین فاطمی گفت‌وگو کرده بود. حتی با خواهر او هم مصاحبه کرده بود.

این کارگردان درباره تحقیق و پژوهش مستند خود گفت: از مدت‌ها قبل درباره کودتا کار می‌کردم و در مسیر پژوهش‌ها شخصیت فاطمی برایم برجسته می‌شد اما تحقیق و پژوهشم درباره شخصیت و زندگی حسین فاطمی نزدیک به 2 سال طول کشید. خیلی سراغ اسناد رسمی نرفتم. استدلالم این است که می‌خواهم درباره بخشی از زندگی فاطمی فیلم بسازم که در منابع رسمی اسناد زیادی از آن وجود ندارد. بنابراین باید سراغ نقل قول‌ها، خاطرات، گفت‌وگوها و ... می‌‌رفتم. بزرگ‌ترین کمک تحقیقاتی برای ساخت این فیلم را یادداشت‌ها و نقل قول‌های یکی از همکاران دکتر فاطمی به من کرد. از دست‌نوشته‌های او کتابی منتشر شده است که یکی از منابع ما برای تحقیقات بودم.

«عشق شمعدانی‌ها» پنجشنبه 18 دی ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت 10  خواهد بود.

وزیر اطلاعات: ‌مستندات ‌ترور حاج قاسم در یک‌هزار صفحه احصا شد/ شناسایی‌های زیادی از عا‌ملان ترور شهید فخری‌زاده انجام دادیمساخت مستند " قاسم سلیمانی، نبرد برای ایران" توسط مستند ساز روسکتاب «سردار بزرگ»، تحلیل عراقی‌ها از یک عمر مبارزه سردار سلیمانی با آمریکا و داعش

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تلویزیون شبکه مستند مستند تلویزیون شبکه مستند مستند عشق شمعدانی ها حسین فاطمی فیلم مستند دکتر فاطمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۵۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق

مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شود. مستند «خراش» مستند موضوعی با محوریت رژیم صهیونیستی به صورت مستند آرشیوی با بررسی چالش‌های سیاست خارجی رژیم صهیونیستی و تعارضات آن با کشور‌های منطقه و جهان به تبیین انزوای رو به رشد رژیم صهیونیستی در عرصه‌ی بین‌الملل می‌پردازد. مستند «خراش» شنبه تا دوشنبه حوالی ساعت ۲۱ از قاب شبکه افق سیما پخش می‌شود.

مستند «از زمین خاکی» در حوزه اقتصاد مقاومتی ساخته شده و شعار جهش تولید را مدنظر قرار می‌دهد و شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵:۳۰ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

«نسل سوم» پرتره‌ای از فرزندان شهدایی است که در حوزه کار و فعالیت خود افراد موفقی هستند و به نوعی مسیر پدر را طی می‌کنند. این مجموعه مستند ۲۶ قسمتی به تهیه‌کنندگی محمد حسین وزیری تولید شده و شنبه هر هفته ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق پخش شود.

مستند «در مرز غبار آلود» به کارگردانی سیاوش کریم پور و تهیه کنندگی نیما پورقدیمی ساخته شده است. مستند «در مرز غبار آلود» روایتی از مرحوم نادر طالب زاده است که سعی بر این داشت تا کنفرانس افق نو را در بیروت، حوالی مرز‌های سرزمین اشغالی برگزار نماید.علاقمندان می‌توانند مستند «در مرز غبار آلود» را یکشنبه حوالی ساعت ۲۱ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

مجموعه مستند «بازی اختاپوس» با نگاهی به موضوع شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و عملیات طوفان الاقصی، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.علاقه‌مندان می‌توانند تکرار این مجموعه مستند را روز بعد ساعت ۰۰:۳۰ بامداد، ۷:۳۰ صبح و ۱۴ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

فصل دوم مستند «سلام به آینده» روایتی از مهارت‌های شغلی، علمی و هنری فرزندان ۷ تا ۱۷ سال ایران عزیز است. این مجموعه مستند روایتی از سبک تربیتی "مهارت محور" است که مادران و پدران ایرانی از هم‌اکنون برای پربار شدن آینده فرزندان‌شون و برای "رشد آینده ایران" برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین اسن مستند دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن افق می‌رود.

مجموعه مستند «جاسوسان صنعتی» روایتگر پرونده‌هایی است که طی آن جاسوسی‌های بزرگی در حوزه‌های صنعتی توسط برخی کشور‌ها رخ داده است. قسمت اول این مستند سه شنبه ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

مجموعه مستند «تازه نفس» قصه جوانان دهه شصتی و هفتادی است که در رشته و تخصص خود از مفاخر ایران زمین محسوب می‌شوند. مجموعه مستند تازه نفس از تولیدات گروه مستند شبکه افق چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه می‌رود.

مجموعه مستند «ضد» تلاش می‌کند در هر قسمت با طرح یک موضوع ظاهرا کم اهمیت، به جنگ کلیشه‌های ذهنی مردم درباره محیط پیرامونشان برود. چرا که ضدیت با کلیشه‌ها کلید دیدن وقایع جهان از دریچه‌ای جدید است.

هر قسمت از این مجموعه مستند به موضوع متفاوتی مثل آلودگی هوا، آلودگی‌های نوری، حیوانات خانگی، صنایع جنگ و ... پرداخته و می‌کوشد مردم را وادار کند که نگاه متفاوت‌تری داشته باشند. در فصل سوم تلاش دارد از تسلط زیست مجازی بر زندگی انسان‌ها بگوید.مخاطبان می‌توانند قسمت شانزدهم این مجموعه مستند را پنجشنبه ساعت ۱۸ به روی آنتن افق سیما می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت (فیلم)
  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • (ویدئو) تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت
  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه افق
  • «بازی اختاپوس» از شبکه افق پخش می‌شود
  • ببینید | تصاویری از عملیات تعقیب و گریز پلیس با قاچاقیان چوب در تبریز
  • لحظه تعقیب و گریز قاچاقچیان چوب | ویدئو
  • فیلم| عملیات تعقیب و گریز برای کشف محموله‌های قاچاق چوب در آذربایجان‌شرقی