Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دکتر علی حائریان اردکانی با سابقه حدود نیم قرن خدمات ارزنده علمی، از پیشگامان و پایه‌گذاران توسعه رشته‌های مهندسی در خراسان رضوی است.

دکتر عبدالرضا باقری امروز در مراسم نکوداشت دکتر علی حائریان که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سابقه آشنایی بنده با دکتر حائریان اردکانی به سال‌های دور که نزدیک به ۴۵ سال گذشته است، بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر علی حائریان از خانواده‌های معروف و پرآوازه بوده و در اردکان به طبیب اخلاق شهر معروف بود. او الگوی مسلم اخلاق و بسیار بی‌توقع و مملو از مهربانی و بزرگواری است.

وی افزود: بخش مهمی از توفیقات استان در ارتباط با رشته‌های مهندسی، مرهون تلاش‌های مستمر دکتر حائریان است. دانشکده پرافتخار مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد که می‌توان گفت امروز در زمره یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور در بخش دولتی است و دانشگاه سجاد حاصل زحمات بی‌دریغ دکتر حائریان است. 

وی تصریح کرد: دکتر حائریان با سابقه حدود نیم قرن خدمات ارزنده علمی از پیشگامان و پایه‌گذاران توسعه رشته‌های مهندسی در خراسان رضوی است. ایشان به لحاظ علمی همیشه از استادان سرآمد و شاخص دانشگاه بود. انتخاب کتاب ایشان به عنوان کتاب سال و حضور پررنگ و بزرگ در صنعت کشور، همگی باعث شد امروز دکتر حائریان به عنوان استاد به نام جامعه مهندسی شناخته شود. ایشان در زمره استادانی است که با وسعت آگاهی در زمینه‌های مختلف علم و اخلاق را در هم آمیخت. به نحوی که خلق و خوی و منش ایشان، نشان‌دهنده یک انسان سرآمد است. 

باقری خاطرنشان کرد: بنده این توفیق را داشتم که در دوران مدیریت در دانشگاه فردوسی از راهنمایی‌ها و مساعدت‌های بی‌دریغ ایشان برخوردار باشم و از این نظر همیشه خود را مدیون دکتر حائریان می‌دانم. حضور دکتر اردکانی و سایر استادان به نام و پر افتخار ایران در مدیریت دانشگاه بسیار موثر است و آرامش خاطری را برای اعضای هیات علمی و کارکنان در دوران ایجاد می‌کند و خود را مرهون الطاف و بزرگ‌منشی همه آن‌ها می‌دانم.

دکتر سلمان ساکت نیز اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد هفتادمین سال تأسیس خود را پشت سر گذاشته و به هشتمین دهه از عمر خود قدم نهاده است. سرگذشت پر فراز و نشیب این دانشگاه که سرشار از فداکاری‌ها، کوشش‌ها و از خودگذشتگی‌ها بوده، امروز بسان دفتری پر برگ و بار و البته زرین و افتخار آمیز پیش روی ماست. 

وی افزود: در میانه برگ‌های پرشمار این دفتر، آنچه بیش از هر چیز جلوه دارد و خودنمایی می‌کند، شخصیت‌هایی هستند که در بزنگاه‌های تاریخی و هنگامه‌های شور آفرین دانشگاه نقش و تأثیر آنان نمودی ویژه داشته، تا آنجا که هرگونه پیشرفت و توسعه و گسترش، تنها در بستر کوشش‌ها و تدبیرهای آنان بروز و ظهور یافته است. 

رئیس مرکز مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در این میان اگر چندی از سر کم توجهی یا ناآشنایی با اصول بنیادین پیشرفت و توسعه فناوری و ابزار و وسایل مدرن را اساس تحول دانشگاه دانسته‌اند یا اصطلاحات بعضا خودساخته پر طمطراق و البته توخالی را نماد تحول جامعه علمی معرفی کرده‌اند اما بی‌تردید وقتی موج‌ها فرونشسته و شط جلیل تاریخ در بستر طبیعی خود روان گشته، دوباره نقش بی‌بدیل انسان‌های بزرگ، اندیشمند، کوشا، بی‌ادعا و از خودگذشته در پیشرفت و شکوفایی دانشگاه نمایان شده و رویکرد ابزار مدار و اصطلاح ساز جای خود را به رویکرد انسان محور و بینش مدار داده است. 

وی تصریح کرد: ارج نهادن به کوشش‌ها و جوشش‌های کسانی که در راه افروزش اخگرهای دانایی و آگاهی و تعالی بینش و دانش، به ویژه در دانشگاه فردوسی مشهد، همه توان خود را به کار گرفته و عمر گرانمایه خویش را بر سر آن گذاشته‌اند، کاری است بایسته و درخور که از یک سو ثبت و ضبط گوشه‌ای از پرتوافشانی آن ستارگان پرفروغ آسمان دانشگاه را در پی دارد و از سوی دیگر چراغی فروزان فرا راه اعضای جوان خانواده بزرگ دانشگاه قرار می‌دهد تا از آن همه کوشش‌های بی‌دریغ و طاقت فرسا و مرارت‌های فراوان و جانکاه درس‌ها فراگیرند.

ساکت عنوان کرد: بر این اساس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه وظیفه خود می‌داند تا از پیشکسوتان و پیشگامان علم و دانش و فرهنگ در دانشگاه دیرینه سال فردوسی مشهد تقدیر به عمل آورد و با یاد فعالیت‌های گوناگون آنان، پرچمدار گسترش فرهنگ و گفتمان ارج گذاری و الگوسازی باشد. بی‌تردید یکی از چهره‌های فرهیخته و تأثیرگذار در دانشگاه پرافتخار فردوسی مشهد، دکتر علی حائریان اردکانی، استاد پیشکسوت و نامدار دانشکده مهندسی است که از خانواده‌ای اصیل در اردکان یزد برآمده، با همت و کوشش مراحل تحصیل را طی کرده، از فرصت‌ها نهایت استفاده را برده و یک سالی را در نوجوانی در آمریکا سپری کرده و ضمن آموختن زبان انگلیسی و تقویت مهارت خود در آن، با دستاوردی سترگ از تجارب ارزنده زندگی در غرب به ایران بازگشته، به مشهد و سپس آبادان رفته، در محیط ویژه و کم نظیر دانشکده نفت آبادان زیسته و سپس با خانواده‌ای به نام و نجیب وصلت کرده و با همراهی همسری مهربان و فرهیخته به یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا رفته و پس از اتمام تحصیل به ایران عزیمت کرده و در دانشگاه فردوسی مشهد استخدام شده است. 

وی افزود: این مسیر و سرگذشت را که به سخن کوتاه اما به عمل دشوار و سرشار از فراز و فرود بوده است، باید از زبان خود ایشان شنید تا به اهمیت هریک از این مراحل در تکوین شخصیت علمی و فرهنگی ایشان پی‌برد. دکتر حائریان در بالندگی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نقش بسزا و انکارناپذیر داشته است. علاوه بر این، براساس لیاقت و شایستگی خود با تکیه بر تجارب و اندوخته‌های علمی خویش از حضور در بهترین و مهمترین مراکز علمی دنیا، در همه دوره‌های مدیریتی با هر سلیقه و رویکردی نقش آفرین بوده و از ریاست دانشکده تا معاونت پژوهشی دانشگاه را بر عهده داشته و حتی پس از بازنشستگی در شوراهای مختلف علمی و مشورتی ایفای نقش کرده است و در این همه سال، هیچ خاطره‌ای جز خدمت بی‌دریغ و صادقانه، همکاری صمیمانه و همه جانبه و دوستی بی‌منت و بی چشم‌داشت در ذهن و ضمیر همکاران و دانشجویان خود بر جا نهاده است.

ساکت خاطرنشان کرد: دکتر حائریان تنها در دانشگاه فردوسی مشهد شناخته شده و مورد احترام نیست بلکه در شهر و استان و حتی ایران مشهور و نامبردار است. او شخصیتی منشوری دارد و انصافا در اغلب وجوه این منشور سرآمد و ممتاز است. برای نمونه در رشته تخصصی خود دست کم چهرهای ملی است و بزرگان و برجستگان این رشته در برابر علم و دانش و تألیفات و ترجمه‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی او سر تعظیم فرو می‌آورند.

وی تصریح کرد:  استاد حائریان در ارتباط میان دانشگاه و صنعت پیشگام بوده و در چند پروژه مهم ملی نقش آفرینی کرده است. بنابراین او به اتاق‌های گرم و دلنشین دانشگاه بسنده نکرده و کار میدانی و حضور در صحنه عمل را نیز با تمام وجود تجربه کرده است. دکتر حائریان علاوه بر علم و دانش، در منش و اخلاق نیز ممتاز و زبانزد است و همگان او را به نوع دوستی، مهربانی، خوش برخوردی و مردمداری می‌شناسند. 

رئیس مرکز مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دکتر حائریان رنجیدگی خاطر دیگران را برنمی‌تابد و به هر کس با هر سلیقه و باوری احترام می‌گذارد. هر چند در این مدارا و تساهل و تسامح، تعلقشان به استان یزد و منش آرام و محتاط مردمان آن دیار بی‌تأثیر نبوده است. پس مدارا و خرد را با یکدیگر همراه کرده و همت و کوشش را سرلوحه خویش قرار داده و با اتکا به هوش بالا، اخلاق نیکو، خانواده نجیب و اصیل و جان آسوده از بخل و کینه و عداوت، بر اسب مراد سوار شده و قله های موفقیت را یک به یک فتح کرده است.

وی گفت: دکتر حائریان البته از بخت و اقبال هم برخوردار بوده است. گذشته از تولد در خانواده‌ای خوب و فرهنگی و تربیت در دامان پدر و مادری ارجمند و بهره‌مندی از حضور پدربزرگی فرهیخته و برادری فرزانه و همراهی گرم و صمیمانه و بی‌دریغ همسری فرهنگ دوست، از موهبت آشنایان و بستگان و دوستدارانش در مناصب مدیریتی مختلف نیز برخوردار بوده است، نه برای اینکه به ناحق مسندی را تصاحب کند یا به ناشایستگی به جایگاهی دست یابد، بلکه بدین منظور که بتواند نیرو و توان خود را در راه پیشرفت ایران عزیز صرف نماید.

ساکت تصریح کرد: دکتر حائریان در ادبیات و تاریخ هم سررشته دارد، به غزل حافظ و مثنوی مولوی و شاهنامه فردوسی عشق می ورزد و آن‌ها را به دفعات خوانده است، تا آنجا که بسیاری از بخش‌های آن‌ها در ذهن و ضمیرش نقش بسته است و او به راحتی در محافل دوستانه یا جلسات رسمی از آن‌ها در بیان سخنش استفاده می‌کند. دکتر حائریان شوخ طبع است، امکان ندارد که چند دقیقه‌ای سخن بگوید و اطرافیانش را نخنداند، گویی شوخ طبعی و بذله گویی در سرشت او عجین شده است. البته شوخی‌های او از نوع هجو و هزل و ریشخند نیست، نوعی شرم و حیا در تمام سکنات و وجنات او از جمله سخن گفتنش نهفته است.

وی اضافه کرد: استاد پیشکسوت ما عموما در ظاهر با هیچ چیز و هیچ کار مخالفت جدی نمی‌کند، برعکس اغلب نیمه پر لیوان را می بیند حتی اگر آن قسمت پر در حد قطراتی باشد. با این همه فرق میان سره و ناسره را خوب می‌داند. گویا از تجربه دهه‌های اخیر دریافته است که تنها باید شرایط را بپذیرد و در میان خرابی‌ها و ناامیدی‌ها، بنایی برآرد و امیدی به بار آورد. او که بهترین دانشگاه‌های دنیا را دیده و در اغلب شهرهای مشهور جهان دست کم روزهایی را سپری کرده، چطور ممکن است که تفاوت بسامانی و نابسامانی، نظم و آشفتگی، راستی و کژی و ده‌ها دوگانه دیگر را درنیابد؟ هرچند امروز در اطرافش فرق میان آن‌ها را یا نمی‌فهمند، یا به عمد چشم بر آن‌ها می‌بندند.

ساکت اظهار کرد: دکتر حائریان ذهن پویا و جوانی دارد، ودلش نیز جوان است؛ همواره در آموختن و آموزاندن است، او علاقه دارد که هر روز مهارتی تازه فراگیرد و نکته‌ای جدید به دانسته‌های خود بیفزاید. 

دکتر حائریان به نظم و ترتیب و وقت شناسی اهمیت می‌دهد، به هر وعده‌ای پایبند است و برایش فرقی نمی‌کند که با مسئولی بلندپایه قرار ملاقات دارد یا با دانشجویی نوورود یا کارمندی معمولی، همواره سر وقت و حتی اغلب پیش از موعد بر سر قرار حاضر می‌شود.

وی عنوان کرد: دکتر حائریان ذاتا مشوق و مثبت‌نگر است. در هرکس ذره‌ای استعداد و اهتمام ببیند، او را تشویق می‌کند و اگر از دستش بر آید، از کمک و یاری دریغ نمی‌ورزد. او خوش برخورد است و رویی گشاده دارد، لبخند از لبانش دور نمی‌شود و همواره شادی و آرامش را به دیگران هدیه می‌دهد و با نرمی و ملایمت، دشواری‌ها و سختی‌ها را آسان می‌کند و از فشارها و اضطراب‌ها می‌کاهد.

رئیس مرکز مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دکتر حائریان به مشارکت‌جویی و تعامل با دیگران ایمان دارد، از این رو در هرجا که بوده و هست، مشورت را شالوده و بنیان عملکرد خویش قرار داده است. او به مشورت‌های دیگران هم اهمیت می‌دهد و در همفکری‌ها و هم اندیشی‌ها از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کند. دکتر حائریان جهان را خوب و تر و تازه می‌بیند، گویی کژی‌ها و نابسامانی‌های آن چندان به چشمش نمی‌آید. شاید انس او با حافظ سبب شده است که هرگاه غم لشکری انگیخته تا خون عاشقان را بر زمین ریزد، او با ساقی شادی و نشاط به هم ساخته و به کمک آن، سرزندگی و سازندگی را پیشه خود ساخته و بنیاد غم و اندوه را برانداخته است.

وی خاطرنشان کرد: شاید بهترین توصیف برای دکتر حائریان سخنی باشد که ابوالفضل رشیدالدین میبدی، هم ولایتی خوش ذوق و خوش نفس وی حدود نهصد سال پیش برایمان به یادگار گذاشته است: پیر طریقت گفت: زندگان سه کس اند: یکی زنده به جان، یکی زنده به علم، یکی زنده به حق. او که به جان زنده است، زنده به قوت است و باد؛ او که به علم زنده است، زنده به مهر است و یاد؛ او که به حق زنده است زندگانی خود بدو شاد.

ساکت گفت: بی‌تردید دکتر حائریان به «علم و مهر و یاد» زنده است، عالمی است که نشان از فرزانگی و مهرورزی دارد و فرهیخته‌ای است که همگان یاد و نام او را گرامی می‌دارند. از این روست که مرکز آثار مفاخر و استاد دانشگاه که در دوره جدید فعالیت خود، نکوداشت استادان شایسته و برجسته را در شمار اولویت‌های کاری خود قرار داده است، با همکاری دانشکده مهندسی، بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی، بنیاد دانشگاهی فردوسی، دانشگاه سجاد و روابط عمومی جهاد دانشگاهی مشهد، تکریم و نکوداشت استاد دکتر علی حائریان اردکانی را تدارک دیده است تا از یک سو فعالیت‌های اثربخش وی را ارج نهد و از سوی دیگر کوشش‌ها و دستاوردهای علمی و اجتماعی و فرهنگی او را به عنوان الگویی برای نسل جوان و آینده دار کشور مطرح سازد.

رئیس مرکز مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بر خود فرض می‌دانم از همه کسانی که در برگزاری نکوداشت استاد و تدوین این ویژه‌نامه همراهی کرده‌اند، به ویژه آقایان دکتر حمیدرضا پوررضا، رئیس دانشکده مهندسی، دکتر ابوالفضل باباخانی، مدیر گروه مواد و متالورژی و مدیرعامل بنیاد دانشگاهی فردوسی، دکتر رضا لطفی، رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی و خانم دکتر سمانه صاحبیان، عضو گروه مواد و متالورژی، آقای ابراهیم مروتی، مسئول روابط عمومی جهاد دانشگاهی مشهد و همکار ارجمندشان، آقای علی فرازستانیان و نیز همکاران کوشا و صمیمی‌ام، آقایان مسعود ظریفعلی زاده مقدم و جواد راشکی علی آباد و خانم‌ها سمانه بندگی و نرگس نسل شاملو سپاسگزاری کنم؛ همچنین برای استاد ارجمند و گرامی، بهروزی و سلامتی و کامیابی آرزومندم.

در مراسم ویژه نامه نکوداشت دکتر علی حائریان اردکانی استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد معرفی و رونمایی شد. همچنین نامگذاری تالاری در دانشکده مهندسی به نام دکتر حائریان، رونمایی از سنگ یادبود، نام‌گذاری تالاری در دانشکده مهندسی به نام دکتر حائریان و نیز اهدایای هدایایی به استاد حائریان از جمله برنامه‌های این نکوداشت بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی رشته های مهندسی دانشگاه فردوسی رشته های مهندسی دانشکده مهندسی مهندسی دانشگاه خراسان رضوی کوشش ها بی دریغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رییس جدید هیات کوراش مشهد

ایسنا/خراسان رضوی با تصمیم محمد ریاست انجمن کوراش خراسان رضوی، احمد شفیق به عنوان رییس جدید کوراش مشهد منصوب شد.

کوراش خراسان رضوی با توجه به پتانسیل این رشته در استان، همواره جزو مدعیان قهرمانی در کشور است و شاکله تیم ملی را خراسانی‌ها تشکیل می‌دهند. این رشته ورزشی که مدتی است صاحب انجمن شده، در خراسان رضوی با ریاست محمد زندروحانی، از پیشکسوتان رشته جودو و کوراش برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

با تصمیم محمد زندروحانی، رییس انجمن کوراش استان، احمد شفیق، را به عنوان رئیس هیات کوراش مشهد منصوب کرد.

وی در خصوص این انتصاب گفت: حضور مدیر دلسوز و ورزش دوست در عرصه تولید کشور ضمن ایجاد انگیزه بیشتر برای علاقمندان این رشته ورزشی نوید روزهای بهتر را می‌دهد و امید است بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی رشته کوراش در این شهر و به تبع آن در سطح کشور با حضور خادمان حمایتگر ورزشی باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بانوی خیراندیش مشهدی منزل خود را به بنیاد دانشگاهی فردوسی اهدا کرد
  • دستاوردهای متروی مشهد و اصفهان به اشتراک گذاشته می‌شود
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • دانشگاه شیراز آماده جذب دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • انتصاب رییس جدید هیات کوراش مشهد
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است