Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی، توصیه کرد کشاورزان از ایجاد یخ‌آب زمستانه برای کنترل آفات و بیماری‌ها غافل نشوند.

محمدعلی شریکیان اظهار داشت: گیاهان باید دوره سرما را برای زایش دوباره بگذرانند که خوشبختانه سرما، بارش برف و باران امسال بسیار مفید است.

وی از کشاورزان خواست تا در این ایام اقدام پیشگیرانه را انجام دهند و افزود: گیاهان در خواب به سر می برند و در این سرما خسارت نمی بینند مگر اینکه سرمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد داشته باشیم و همچنین اختلاف دمای شب و روز با هم زیاد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تمامی باغ داران توصیه کرد تا در این روزها یخ آب زمستانه را داشته باشند و افزود: بهره برداران دقت کنند تا در یخ آب تنه درخت با آب تماس نداشته باشد بلکه این یخ آب باید در اطراف تنه درخت ایجاد شود تا با این روش تمامی حشرات، لاروها و بیماری ها از بین بروند.

شریکیان با بیان اینکه در سال زراعی جاری با توجه به این سرما و اقدامات پیشگیرانه بهره برداران جمعیت آفات کاهش خواهد یافت افزود: باغ داران این روزها را غنیمت بدانند.

وی از کشاورزان خواست تا چال کود ها را نیز پر کنند و اظهار داشت: با توجه به سرما و بارش برف ریشه های درختان در این چال کودها احتمال سرمازدگی وجود دارد که کشاورزان باید بعد از ریختن کود چال ها را نیز پر کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پاییز سال زراعی جاری بسیار ملایم و معطل بود خوشبختانه گیاهان به سرعت وارد مرحله سرما نشدند بلکه تدریجی و بسیار مناسب بود، درخت ها با آرامش هم اینک در خواب هستند و زمستان گذرانی می کنند چرا که این سرما به صورت یکباره نبود است.

شریکیان با بیان اینکه سرما نیاز گیاهان است اظهار داشت: برخی از انواع درخت ها از جمله پسته برای گل دهی بهاره نیاز به سرمای زمستانه دارد که اگر زمسان معتدل باشد گل دهی مناسبی نیز نخواهد داشت.

وی افزود: گل محمدی نیز برای گل دهی مناسب نیاز به سرمای مناسبی دارد همچنین در سایر گیاهان از جمله گندم نیز باید درجه حرارت زیر پنج درجه را  تجربه کنند تا محصول پربارتری داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از گلخانه داران خواست تا در این ایام مراقب درجه حرارت گلخانه ها باشند و گفت: همچنین باید گلخانه داران سوخت دوم را نیز تامین کنند باید اقدامات پیشگیرانه در بحث قطعی احتمالی گاز را نیز داشته باشند.

شریکیان افزود: همچنین باید اقدامات پیشگیرانه برای قطع برق ژنراتورهای اضطراری در محل گلخانه داشته باشند. 

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

از ۵۹‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۶ گونه آن باغی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می شود.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

برچسب ها: کشاورزی ، یخ‌آب ، آفات ، کنترل آفات ، محمدعلی شریکیان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LXv

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کشاورزی یخ آب آفات کنترل آفات خراسان شمالی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۶۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود

 سیدمحمدرضا سیدحسینی  در نشست تخصصی پنبه استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت گسترش صنایع بلوچ، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص داده و کارخانه بافت بلوچ، محصول وش پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می کند.
وی تصریح کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان، بمپور، ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه رفته است.
حسینی تاکید کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان برای فروش محصول رفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه، سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد