چرا طاق کسری برای ایرانیها مهم است؟
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۶۸۴۲
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ چند روز پیش همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ در شبکههای اجتماعی عراقی تصاویری از طاق کسری منتشر شد که نشان میداد بخش دیگری از طاق این اثر باستانی فرو ریخته است. این موضوع اگرچه بین دوست داران میراث فرهنگی در عراق واکنش زیادی داشت به نحوی که در شبکه های مجازی هم این تصاویر پخش شد و کاربران، دولت عراق را مسبب آن دانستند و از بی توجهی دولت عراق انتقاد کردند اما در ایران هم واکنشها بعد از ترجمه این خبر کم نبود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بسیاری از باستان شناسان و دوست داران میراث فرهنگی و حتی رسانهها به این موضوع پرداختند و یادآوری کردند که قرار بود این بنای تاریخی نه تنها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد بلکه میبایست در همکاری مشترک بین ایران و عراق مرمت شود.
در این میان سوالی به وجود میآید این است که چرا ایوان مدائن برای ایرانیها مهم است و ریختن بخشی از سقف آن، اینقدر در میان فعالان شبکههای اجتماعی ایرانی هم با واکنش همراه بود و باستان شناسان به طور جدی نگران این اثر تاریخی شدند؟
پاسخش البته خیلی ساده است. چون این بنای تاریخی، ایرانی است.
اثر باستانی و نماد تمدن ساسانیان در عراق فعلی است
طاق کسری که به آن ایوان مدائن یا ایوان خسرو هم گفته میشود، بلندترین طاق خشتی جهان و تنها بنای قابل مشاهده از شهر باستانی تیسفون در عراق است که حدود دو هزار سال قدمت دارد؛ یک اثر باستانی که نماد تمدن ساسانیان در عراق فعلی است.
این طاق بلندای ۳۷ متری، دهانه ۲۵ متری و عمقی ۴۸ متری دارد این حجم از بنایی که با خشت ساخته شده قطعاً در زمان خودش یک شگفتی به حساب میآمده است چون امکانات امروزه برای ساخت آن وجود نداشت. همچنان که بنای سنگی تخت جمشید و بسیاری از بناهای دیگر در زمان خودشان شگفتی محسوب میشوند و هنوز هم باشکوه هستند. این طاق زمانی ساخته شده که ایران از جیحون تا فرات را در اختیار داشت.
بنای ایرانی که در دهههای اخیر تحت تأثیر روابط پر تنش بود
این طاق منبع الهام بسیاری از معماران شده است مانند آندره گدار، معمار مشهور فرانسوی که با الهام از این طاق و معماری فرانسوی، طاق موزه ایران باستان را طراحی کرد یا محسن مقدم، استاد دانشگاه تهران و باستان شناس و معماری که با ایده گرفتن از این طاق، یک نشان گچی و ساسانی، آرم دانشگاه تهران را طراحی کرد و ساخت.
این بنا به این دلیل اینکه چندین سده است که دیگر درون مرزهای ایران قرار ندارد بسیار مورد بیتوجهی قرار گرفته و ناامنی در عراق در چند دهه گذشته هم مزید بر علت شده است. این اتفاق موجب شده بنایی با این درجه از اهمیت هنوز به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت نشود.
با این وجود وزارت میراث فرهنگی همچنان در گفتگوهایش با مسئولان عراقی از آمادگی ایران برای مرمت این بنای تاریخی صحبت میکند. مسئولان کشور عراق نیز همیشه از این آمادگی استقبال کردهاند اما هیچ وقت به سرانجام نرسیده است.
از این اثر تاریخی که در شهر تیسفون قرار دارد، چیز زیادی باقی نمانده است. ضمن اینکه از حفاریها در منطقه تیسفون، که بارها به ویژه در دهههای بیست و سی میلادی مورد کاوشهای باستان شناسی قرار گرفته موزههای عراق سهم چندانی نبرده اند. بیشتر آثار پیدا شده از عراق برده شده و امروزه در موزه پرگامون برلین و مجموعه کوچکتری در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری میشوند.
آخرین تهدید جدی برای این اثر تاریخی، در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و با گسترش حضور داعش در عراق شکل گرفت که تا فاصله ۶۰ کیلومتری این بنا پیشروی کرده بودند و امکان تخریب آن توسط آنها وجود داشت.
دغدغه باستان شناسان برای مرمت طاق کسری
همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به عراق، کارشناسان و باستانشناسان، از او خواستند مسئله رسیدگی هرچه سریعتر به طاق کسری را با مسئولان عراقی مطرح کند، زیرا این بنای تاریخی در خطر نابودی قرار دارد.
رئیس انجمن علمی باستانشناسی ایران در نامهای به علیاصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت، از او خواسته که همزمان با سفر رئیسجمهوری ایران به عراق، با رایزنی رئیسجمهور و وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، افزون بر مرمت و بازسازی طاق کسری، این یادگار درخشان فرهنگ و تمدن ایرانی در کشور عراق، زمینه حضور باستانشناسانِ متخصص ایرانی را برای پژوهشها و کاوشهای دامنهدار باستانشناسی در میراث فرهنگی و تمدنی ایران فراهم کنند.
پس از آن ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره پیگیری پیشنهاد قبلی عراق درباره مرمت «ایوان مدائن» طاق کسری گفته بود: ایران برای مرمت این آثار باستانی قبلاً هم اعلام آمادگی کرده بود، اما شرط آن، تأمین هزینههای متخصصان ایرانی از سوی عراق است که اگر این شرایط از سوی آنها فراهم شود، ایران در اینباره اقدام خواهد کرد.
این صحبتها نشان میدهد که عزمی برای شروع کار مرمت نیست حتی مرمت اضطراری که باستان شناسان به دنبال آن هستند. چون نه عراق هزینه اش را دارد و نه ایران این هزینه را برای میراث فرهنگی میپردازد.
اکنون بار دیگر پس از انتشار خبر تخریب بخش دیگری از این بنا، مسئولان ایرانی آمادگی خود را برای مرمت این بنا اعلام کردند اما همچنان این صحبتها در حد حرف باقی مانده است. از آن سو فعالان اجتماعی عراقی نیز این خرده را به مدیران دولتی خود میگیرند که چرا نسبت به این بنا بی توجه هستند و حتی آن را در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت نمیکنند.
کد خبر 5116047 فاطیما کریمیمنبع: مهر
کلیدواژه: میراث فرهنگی طاق کسری باستان شناسی شهرداری تهران آلودگی هوا شورای شهر تهران قاسم سلیمانی وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا بنیاد شهید و امور ایثارگران شورای شهر شهر تهران پلیس راهور آیت الله مصباح یزدی وضعیت معابر تذکرات شورای شهر سازمان تامین اجتماعی بنای تاریخی باستان شناسان میراث فرهنگی برای مرمت طاق کسری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احیای گنجینههای تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
در تفاهمنامهای بین مرکز بینالمللی میکروفیلم نور و سازمان میراث فرهنگی تلنگانه قرار شده است آثار موزه باستانشناسی حیدرآباد احیا خواهد شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، موزه باستانشناسی حیدرآباد با امضای تفاهمنامهای بین سازمان میراث فرهنگی تلنگانه و مرکز بینالمللی میکروفیلم نور، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی، جانی دوباره خواهد گرفت. این تفاهمنامه در حضور خانم شایلاجا رامایر قائم مقام وزیر جوانان و گردشگری ایالت تلنگانه، خانم باهارتی هولیکاری، مدیر سازمان میراث فرهنگی و دکتر مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بینالمللی میکروفیلم نور، به امضا رسید.
موزه باستانشناسی حیدرآباد با بیش از 30 هزار اثر نفیس، از جمله نسخههای خطی بینظیر، نقشههای کهن، کتیبهها، سکهها، مینیاتورها و اسناد، گنجینهای بیمانند از تاریخ و فرهنگ را در خود جای داده است. این موزه تحت برنامهای جامع، توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور و کارشناسانی از ایران مرمت، فهرستنویسی و دیجیتالسازی خواهد شد.
مجموعه کمنظیر آثار موزه حیدرآباد، که شامل بزرگترین مجموعه سکههای جهان و همچنین مومیایی 2500 ساله شاهزاده نایشو از مصر میشود، حکایتگر دوره های مختلف تاریخی از جمله مغول، بهمنی و تغلق است. این گنجینه گرانبها، یادگار آخرین نظام حیدرآباد، میر عثمان علیخان بود و برای حفظ و نگهداری به سازمان میراث فرهنگی تلنگانه سپرده شده است.
مرکز میکروفیلم نور پیش از این با 51 کتابخانه در هند همکاری داشته و پروژههای مرمت، بازسازی، دیجیتالسازی و فهرستنویسی را با موفقیت به انجام رسانده است.
بزرگترین شاعر شیعی کشمیرخواجهپیری، رئیس مرکز میکروفیلم نور، در این مراسم گفت: امضای این تفاهمنامه، نویدبخش همکاریهای ارزشمند بین ایران و هند در زمینه حفظ و احیای میراث فرهنگی مشترک دو کشور است. بدون شک، تبادل دانش و تخصص در این زمینه، به حفظ گنجینههای زبان فارسی برای نسلهای آینده کمک خواهد کرد.
مرکز میکروفیلم نور، در راستای حفظ و نگهداری اسناد تاریخی ارزشمند، دو پروژه بزرگ دیجیتالسازی را در حال حاضر در دست دارد. این پروژهها شامل 33 میلیون سند فارسی از موسسه تحقیقاتی آرشیو تلنگانه و مجموعه دو هزار نسخ خطی فارسی و عربی انجمن ترقی اردو میشود. تاکنون، سه میلیون و 600 هزار سند از آرشیو تلنگانه دیجیتالسازی شده و 412 هزار سند نیز مرمت و 26 جلد فهرست از آن به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/