Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،سید رضا سید آقازاده مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: هیات وزیران با امضای موقت موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان موافقت کرده تا نهایتا پس از طی مراحل لازم، تصویب قانونی آن محقق شود، مزیت این موافقت نامه تسهیل و تثبیت تجارت میان طرفین خواهد بود، این مقوله از سالیان گذشته مطالبه طرف افغان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: ۲۴ دی ماه نیز نخستین دور از مذاکره در این رابطه میان دو کشور برگزار خواهد شد، امید می‌رود با همکاری طرفین بتوان به سرعت به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت ایران با اشاره به اینکه ابتدا باید فهرست کالا‌ها براساس این موافقت نامه نهایی و مراحل قانونی خود را طی کند، ادامه داد: طرف افغانستانی تقاضای اعمال این بحث را بر ۲۵ کالا داشت. البته در شرایط فعلی وزارت جهاد کشاورزی بر سر اعمال تعرفه ترجیحی بر ۱۵ کالا به توافق رسیده تا به صورت یک طرفه در خصوص اعمال آن اقدام شود. این بحث در یک بازه زمانی محدود به طور آزمایشی اجرایی خواهد شد. در ادامه تلاش خواهیم کرد تا این مهم به صورت پایدار تداوم یابد. فعلا از دولت مجوز لازم اخذ شده تا در قالب موافقت نامه تجارت ترجیحی با افغانستان به تفاهم برسیم و در ادامه این مهم به قانون تبدیل شود.

آقازاده بیان کرد: مزیت‌های این موافقت نامه شامل حال دو طرف خواهد شد، به طوری که علاوه بر تسهیل تجارت برای افغانستان، یکسری از کالا‌های ایرانی نیز با سهولت بیشتری به افغانستان صادر خواهد شد. طبیعتا اگر بتوانیم فهرست کالا‌ها را با همکاری دستگاه‌های مختلف به طور فنی انتخاب کنیم این مهم می‌تواند باعث افزایش جریان سرمایه گذاری میان طرفین شود.

او تصریح کرد: درصدد هستیم که این موافقت نامه هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد. پیش بینی می‌شود اگر طرفین اهتمام لازم را داشته باشند در سال ۱۴۰۰ توافقات لازم صورت بگیرد و مراحل تصویب آن در مجلس شورای اسلامی کلید بخورد.

انتهای پیام//ف. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجارت ایران تسهیل تجارت توسعه و تجارت موافقت نامه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان با یک هیأت بزرگ اقتصادی امروز با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت به استان سیستان و بلوچستان در ایران سفر کرد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

پیش از این یک هیأت اقتصادی سی و دو نفری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر که در ترکیب آن سه وزیر و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌ها حضور داشتند به ایران سفر کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • امضای تفاهم‌نامه تکمیل زنجیره ارزش راهبردی بادام
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!