Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاهخبرنگاران جوان  از لرستان،استان لرستان به‌عنوان سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که ده‌ها سال است بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

 

وضعیت خروج میلیارد‌ها مترمکعب آب از استان لرستان در حالی است که عدم مهار آب‌ها در استان لرستان موجب چالش جدی در حوزه صنعت، کشاورزی و آب شرب دریکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه‌های سدسازی کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند

این در حالی است که لرستانی‌ها سال‌ها با موضوع در دست اجرا بودن پروژه‌های سد سازی امیدوار نگه‌داشته شده‌اند تا این سد‌ها روزی به بهره‌برداری برسند و علاوه بر اینکه اراضی کشاورزی‌شان را رونق دهد، آن‌ها را از بی‌آبی و بیکاری نجات بخشد.

استان لرستان در سومین منطقه پرباران کشور قرار دارد و طی سال‌های اخیر شاهد خسارات ناشی از سیلاب است چرا که مهار آب‌ها در این استان به‌رغم گذشت بیش از سه دهه از فعالیت سدسازی در کشور در حد صفر بوده است.

پروژه‌های سدسازی این استان نیز طی سال‌های گذشته به دلیل آنچه از سوی مسئولان کمبود اعتبار و عدم تخصیص آب عنوان می‌شود متوقف‌شده یا عملیات اجرایی آن‌ها به کندی پیش می‌رود و عملاً بی‌نتیجه مانده‌اند.

در این میان پروژه‌های سدسازی لرستان با ده‌ها سال قدمت آغاز عملیات اجرایی، کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند.

توقف سد «معشوره»

گودرز امیری معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به پروژه‌های سدسازی لرستان، بیان داشت: چهار سد بزرگ «رودبار»، «بختیاری»، «سیمره» و «معشوره» در استان و هم جوار با استان‌های دیگر شروع شده‌اند.

امیری با بیان اینکه سد «رودبار» و «سیمره» به بهره برداری رسیدند، افزود: سد «بختیاری» که بخشی از آن در استان لرستان و بخشی در استان خوزستان قرار دارد شروع شده، اما به دلیل محدودیت منابع مالی متوقف شده است.

او با تاکید بر اینکه سد «معشوره» هم شروع شده و بخشی از کار انجام شده، اما آن هم متوقف شد، بیان داشت: مهم‌ترین این سدها، سد «معشوره» بوده که می‌توانیم تخصیص آب کشاورزی هم از آن داشته باشیم.

سدی در گیر و دار تخصیص آب و مطالعات

معاون عمرانی استانداری لرستان تصریح کرد: اوایل برای این سد ۵۰ میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این عدد تا الان به ۱۳۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

امیری با تاکید بر اینکه دوباره به دنبال این هستیم که تخصیص آب این سد را افزایش دهیم، عنوان کرد: امیدواریم وزارت نیرو با استدلال‌های محکمی که از طریق مشاور و مسئولان استان ارائه شده، ۵۰ میلیون متر مکعب دیگر به تخصیص آب سد معشوره اضافه کند.

او با اشاره به اینکه مشاور این سد نیز در حال بررسی است و زمانی عملیات اجرایی آن می‌تواند ادامه پیدا کند که تخصیص آب و میزان آبی که بابت سیل قرار است در آن مهار شود مشخص شود، ادامه داد: میزان آب سیل حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه مشکلی که در رابطه با این سد داریم روستا‌های واقع شده در مخزن سد هستند، افزود: اگر مطالعات سد نهایی شود تکلیف آن‌ها هم روشن می‌شود.

«تاج امیر» در نقطه پیشرفت ۵۰ درصدی و وعده‌ای برای آبگیری «کمندان»

معاون عمرانی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به بهره برداری از سد‌های «کزنار»، «هاله»، «خان آباد»، «مروک» و «ایوشان»، عنوان کرد: سد «کمندان» در حال اجرا بوده و پیشرفت قابل توجهی دارد و تقریباً رو به اتمام است.

امیری، گفت: اگر روستای بالا دست سد را بتوانیم جابجا کنیم تا پایان سال می‌توانیم سد را آبگیری کنیم.

او با بیان اینکه سد «تاج امیر» نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: مطالبات سد نیز خوشبختانه با قرارگاه تعیین تکلیف شده و فعالیت مجدد در آن در دستور کار قرار گرفته است.

توقف سد‌ها در ایستگاه مطالعات

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه سد «زیبامحمد» نیز شروع شده است، بیان داشت: سد «شهید بروجردی»، «عالی محمود» و… نیز خیلی پیشرفت مناسبی ندارند.

امیری، بیان داشت: سد «آبسرده» پیشرفت نسبتاً خوبی دارد، مطالعات سد «مخملکوه» تکمیل و عملیات اجرایی آن شروع شده است، سد «حوضیان» تقریباً رو به اتمام است و شبکه آبرسانی آن باقی مانده است.

او با اشاره به اینکه ۱۶ سد استان نیز در دست مطالعه است، ادامه داد: این سد‌ها نیز با پیگیری صورت گرفته در سال ۹۸، تخصیص آب آن‌ها مشخص و مطالعات آن‌ها نیز رو به اتمام است.

دولت دست به دامن بخش خصوصی و بانک‌ها

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به تأمین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی استان با احداث این سدها، عنوان کرد: همچنین کنترل سیلاب‌های مخرب، تقویت آب‌های زیرزمینی و… از جمله کارکرد‌های سد‌ها می‌تواند باشند.

امیری با بیان اینکه مجموعه استان به دنبال احداث این سد‌ها هستند، تصریح کرد: خوشبختانه برخی از آن‌ها که ردیف‌های اعتباری آن‌ها صفر بود را تأمین اعتبار کردیم.

او افزود: استان این آمادگی را دارد که از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث این سد‌ها در قالب ماده ۲۷ قانون مقررات یا تبصره ۱۹ بودجه استفاده کند.

معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: برخی از سد‌های استان با ۴۰ تا ۵۰ میلیارد و بخشی دیگر با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد به نتیجه می‌رسند، بنابر این به جز سد «معشوره» که ۱۵ تا ۲۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد، بقیه را می‌توان با بخش خصوصی و مشارکت بانک‌ها اجرایی کرد.

هزار وعده وزیر نیرو یکی وفا نکرد!

عدم تخصیص آب به لرستان و اجرایی نشدن پروژه‌های سدسازی موجب شده که بار‌ها نمایندگان این استان از عملکرد وزارت نیرو انتقاد کنند، اما گویا گوش شنوایی در این رابطه وجود ندارد.

این رضا اردکانیان وزیر نیرو بود که در سفر تیرماه سال گذشته خود به لرستان وعده داد «هر جا اقتضا کند طرح‌های جدید مهار آب در لرستان اجرا می‌شود».

او در سخنانی، گفت: مسائل لرستان در وزارت نیرو به طور جدی پیگیری می‌شود چراکه اعتقاد داریم در پیگیری طرح‌ها عقب ماندگی‌هایی به دلایل مختلف وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه اقدامات لازم را برای جبران مافات در لرستان در حوزه تخصیص آب و سرعت بخشیدن به طرح‌های در دست اجرا را خواهیم داشت، گفت: لرستان یکی از استان‌های مطرح در تولید آب کشور است.

اما از وعده وزیر نیرو بیش از یک سال است که می‌گذرد و همچنان پروژه‌های سدسازی لرستان در ایستگاه کمبود اعتبار و یا مطالعات باقی مانده‌اند.

منبع:مهر

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیلاب لرستان سدسازی معاون عمرانی استانداری لرستان پروژه های سدسازی میلیون متر مکعب عملیات اجرایی استان لرستان پروژه های سد وزیر نیرو تخصیص آب شروع شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۹۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، محمود قلی‌زاده با بیان اینکه این طرح‌ها بر اساس قرارداد منعقده با قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات این قرارگاه و همچنین از محل اعتبارات استانی در ۱۱ شهرستان اجرا خواهد شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان اردبیل هم سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای و تکمیل طرح‌های آبخیزداری این استان اختصاص داده شود که در صورت تحقق، این اعتبارات با پراکنش استانی توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان اردبیل ۹۲۷ طرح آبخیزداری اجرا شده است، افزود: سال گذشته در منطقه ارشق مشگین‌شهر سازه آبخیزداری با هدف تامین آب زراعی و توسعه آبیاری مدرن اجرا شد که این طرح منجر به توسعه کشت پسته، گردو و گل محمدی و همچنین مهاجرت معکوس روستاییان این منطقه شده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل گفت: اجرای سازه‌های آبخیز علاوه بر ذخیره‌سازی آب منجر به مهار سیلاب و فرسایش خاک در استان شده و تلاش می‌کنیم با تامین اعتبارات لازم سازه‌های آبخیز را در نقاط سیل‌خیز استان احداث کنیم.
قلی‌زاده با بیان اینکه در ۲ سال اخیر بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری این استان ذخیره‌سازی شده است، افزود: طرح‌های توسعه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوضه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرا قرار گرفته است.
وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیلاب و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بند‌های زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از افتتاح ۲۶ سازه آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار بیش از ۲۰۹ میلیارد ریال در سال گذشته خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل اجرای عملیات آبخیزداری، مدیریت روان آب‌های سطحی و کنترل سیلاب بوده که در شهرستان‌های سرعین، کوثر، گرمی، اصلاندوز، اردبیل، خلخال، نیر و انگوت اجرا شد.
قلی‌زاده با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح‌ها ۹۵۰ خانوار از مزایای آن در ۱۶ روستای استان بهره‌مند شدند، افزود: این اداره کل به منظور مدیریت و مهار سیلاب‌های احتمالی، اجرای طرح آبخیزداری در ۱۳ هزار هکتار در حوضه زیوه شهرستان گرمی را پیشنهاد کرد که برای مطالعه آن یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و برای تکمیل مطالعات طرح، اعتبار مورد نیاز باید تامین شود.
وی همچنین با اشاره به تخصیص اعتبار از محل منابع محرومیت‌زدایی گفت: از محل منابع محرومیت‌زدایی تخصیص اعتبار به میزان ۲۶۶ میلیارد ریال برای اجرای سازه‌ها در شمال و جنوب استان پیگیری خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سیلاب موجب زیر آب رفتن اراضی دیم منطقه نهرعنبر موسیان شد
  • (تصاویر) خسارات آتش‌سوزی در شهرک چوبی امامزاده ابراهیم گیلان
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب جهت بررسی خسارات حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • آتش سوزی در مغازه صافکاری در بوکان
  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • اخذ اسناد ۹۷۶ هکتاری بستر رودخانه حاجی عرب در استان قزوین
  • ویرانی خانه ها بر اثر طوفان و گردباد کانزاس آمریکا
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی