Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@04:37:52 GMT

برکات بی نظیر صدقه دادن که از آن بی خبرید

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۳۳۷۱

برکات بی نظیر صدقه دادن که از آن بی خبرید

صدقه به معنای مالی است که انسان در راه رضای خدا به نیازمندان می‌دهد. با توجه به آیات قرآن، بسیاری از مردم هنگامی متوجه آثار بسیار و برکات صدقات می‌شوند که کار از کار گذشته است و دستشان از دنیا کوتاه شده است. در آن هنگام در می‌یابند که صدقه تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار بوده است و اگر امکان داشت که فقط یک کار انجام دهند، آن کار همان صدقه دادن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خدا در ترسیم حالت محتضر می‌فرماید: «و از آنچه روزى شما کرده‌ایم انفاق کنید، پیش از آنکه یکى از شما را مرگ فرا رسد و بگویید، پروردگارا! چرا تا مدتى بیشتر اجل مرا به تاخیر نینداختى تا صدقه دهم و از صالحان و نیکوکاران باشم؟ ولى هر کس اجلش فرا رسد، هرگز خدا آن را به تاخیر نمى‌‌افکند؛ و خدا به آنچه می‌کنید آگاه است».


طبق روایات، صدقه دادن نه فقط موجب کم شدن اموال انسان نمی‌شود، بلکه برکت و افزایش اموال را به دنبال دارد. امام سجاد (ع) در روایتی می‌فرمایند: «إنَّ الصَّدَقَة لاتَقَع فی یدِ العَبدِ حتّی تَقَعُ فی یدِ الرَّب»؛ صدقه در دست بنده قرار نمی‌گیرد، مگر این که قبلاً در دست خدا قرار گیرد.

صدقه به دو صورت واجب و مستحب تقسیم می‌شود:
واجب: شخص باید بخشی از اموال شخصیِ خودش را به عنوان زکات، فطریه و خمس با در نظر گرفتن شرایطی به افرادی مخصوصی بدهد.

مستحب: انسان می‌تواند هر مقدار از مالش را که بخواهد در راه خدا به فقرا و نیازمندان ببخشد.   شرایط صدقه دادن
طبق آیات و روایات صدقه دارای شرایطی است که باید در پرداخت آن رعایت شود:

قبل از هر چیز، صدقه باید از اموال حلال و خوب و سالم باشد.

بهتر است که صدقه و انفاق مخفی باشد.

صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد.

انفاق و صدقه باید توأم با اخلاص و خلوص نیت باشد.

انفاق و صدقه از اموالی باشد که آن‌ها را دوست داریم و مورد علاقه ماست.

انفاق کننده هرگز خود را مالک حقیقی تصور نکرده، بلکه خود را واسطه بین خدا و خلق بداند.   راه هزینه کردن صدقه
خداوند در آیات قرآن مصارف صدقه را در هشت مورد فقرا، مساکین، عاملان و جمع‌کنندگانِ زکات، «مُؤلِفَة قلوبُهُم» یعنی کسانی که انگیزۀ نیرومندی برای کمک به اسلام ندارند و با تشویق مالی می‌توان محبتشان را جلب کرد، آزاد ساختن بردگان، ادای دِین بدهکاران و آن‌ها که بدون جُرم و تقصیر زیر بار بدهکاری مانده و از ادای آن عاجز شده‌اند، مصرف در راه خدا و کمک به واماندگان در راه «وَ ابنِ سبیل» بیان می‌کند.

به هر حال، از نظر قرآن، انسان در امور شخصی خویش می‌تواند صدقات را به عنوان یکی از مهمترین عوامل کسب آرامش و آسایش و خوشبختی در نظر گیرد؛ چنانکه اجتماعات انسانی باید فرهنگ صدقات را به هنجاری عام و اجتماعی تبدیل کنند و به این روش از فقر و آثار آن در امان باشند.   آثار و برکات صدقه
روایات بسیاری درباره فضیلت و برکات صدقه آثار زیادی مانند، دوری از بلا و مرگ بد، طول عمر، شفای مریض، دورکننده فقر، آثار معنوی صدقه، دفع نحسی و عامل عبور از صراط بیان شده است.

آیا به بینوایان کافر اعم از کتابی و غیر کتابی صدقه داد؟

به گفته اکثر مراجع به هر کسی که با حق مردم محق، سرعناد و دشمنی ندارد می‌توان صدقه داد و خدا به چنان عملی پاداش می‌دهد و از آیات قرآن در مورد صدقه نتیجه می‌گیریم که به غیر مسلمان هم می‌توان صدقه داد.

      منبع:افکارنیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: صدقه دادن پارسی خبر صدقه دادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد

دانشمندان هلند و کره جنوبی به تازگی دستگاهی به نام «ممریستور یونترونیک(مقاومت حافظه)» یا به عبارت دیگر سیناپس مصنوعی ساخته‌اند. این دستگاه که کمی قطورتر از موی انسان است، بخشی از مغز را شبیه‌سازی می‌کند که به ما در فکر کردن و یادگیری کمک می‌کند. این اولین باری نیست که دانشمندان تلاش می‌کنند دستگاهی ایجاد کنند که می‌تواند شبیه مغز انسان فکر کند، اما این دستگاه خاص است، زیرا مانند دیگر دستگاه‌ها ساخته نشده بلکه مانند مغز ما ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، این دستگاه مغز مانند چیست و چرا تا این اندازه خاص است؟ ممریستور یونترونیک دارای یک کانال میکروسیال مخروطی است که داخل آن محلولی از نمک(کلرید پتاسیم) محلول در آب قرار دارد.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، هنگامی که دستگاه سیگنال الکتریکی دریافت می‌کند، یون‌های موجود در محلول آب از کانال به سمت بالا حرکت می‌کنند و موقعیت خود را تغییر می‌دهند و این حرکت بر چگالی و هدایت یون تأثیر می‌گذارد. این اساسا میزانی که ممریستور می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند، تغییر می‌دهد که به نوعی شبیه به نحوه اتصال سلول‌های مغزی قوی‌تر یا ضعیف‌تر بر اساس تجربیات ما است.

این ممکن است نزدیک‌ترین مدل به نحوه عملکرد مغز ما در یک محیط مصنوعی باشد و با تلاش‌های قبلی متفاوت است، زیرا کاملا از آب و نمک ساخته شده و برخلاف مدل‌های قبلی سیلیکون و فلزات ندارد.

اگرچه ممریستورها در پلتفرم‌های متداول مختلفی استفاده شده‌اند، اما با مغز انسان متفاوت هستند زیرا تنها به یک منبع اطلاعاتی مانند الکترون‌ها متکی هستند و فقط به ورودی‌های الکتریکی پاسخ می‌دهند. این با نحوه عملکرد سیناپس‌ها در مغز ما متفاوت است، زیرا سیناپس‌ها می‌توانند برای انجام کار به سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی تکیه کنند.

کاربردهای فعلی هوش مصنوعی، حتی پیشرفته‌ترین آنها، توانایی تفکر مستقل مانند مغز انسان را ندارند. در همین حال، مدل‌های زبانی بزرگ(LLM)، در حالی که ممکن است شبیه به مغز ما به نظر برسند، فقط مجموعه‌ای از کلماتی هستند که افراد دیگر و ماشین‌ها بیان کرده‌اند. توانایی آنها در خلقت ناشی از یادگیری از انسان است و نه از توانایی آنها در تفکر مستقل.

این تحقیق که توسط محقق دکتری تیم کامسما(Tim Kamsma) رهبری می‌شود، نتیجه مشترک کار انجام شده توسط دانشگاه اوترخت در هلند و دانشگاه سوگانگ در کره جنوبی است. این اولین بار در نوع خود است که از کانال‌های یونی سیال برای شبیه سازی مکانیسم‌های پیچیده مایع در مغز استفاده می‌شود. با این حال، به رغم این جهش، دستگاه‌های ممریستورهای یونترونیک هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و استفاده از آنها برای ساخت رایانه‌های نورومورفیک(neuromorphic) هنوز نیاز به پیشرفت دارد.

ساخت چنین دستگاه‌هایی پله‌ای برای عصر بعدی هوش مصنوعی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • سرکشی از خانواده‌های شهدا برکات معنوی دارد
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • ستاره دورتموند در اروپا نظیر ندارد! (عکس)
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد
  • ببینید | ۱۴ اردیبهشت سالروز درگذشت ناصر چشم آذر
  • شاهرودی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد ریال صدقه پرداخت کردند
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • استقبال بی نظیر از میزبانی المپیک 2036!