Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@16:44:01 GMT

عمیق‌تر دقیق‌تر و جدی‌تر شدیم

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۳۳۸۷

عمیق‌تر دقیق‌تر و جدی‌تر شدیم

امید نعمتی می‌گوید: عمیق شدن، غنی‌تر شدن و حذف پول به‌عنوان هدف از ویژگی‌های اصلی آثار خلق شده در کرونا بود.‌

در این روزهای کرونایی، تنها راه حلی که به ذهنمان می‌رسید پناه بردن به هنر بود‌ و گوش دادن به موسیقی دلخواه، خواندن کتاب‌های مورد علاقه یا تماشای فیلم و سریال‌، تسکینی بود که زمان را بگذرانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندان بسیاری هم در این دوره به خلق اثر هنری پرداختند و ثابت کردند که می‌توان حتی در محدودیت‌ها خلاق بود و مخلوقاتی پدید آورد از دل این روزهای تاریک.

در گفت‌وگوی پیش رو با امید نعمتی درباره همین مسأله حرف زده‌ایم. اینکه چطور و در چه شرایطی محدودیت می‌تواند بسترساز خلاقیت باشد و نه درجازدن و دست روی دست گذاشتن. نعمتی از هنرمندان جوانی است که چندسال است در حوزه موسیقی فعالیت می‌کند و کارهایش همیشه پرطرفدار و پرفروش بوده و کنسرت‌هایش هم پرجمعیت. خواننده گروه پالت، فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه سوره است و فعالیت موسیقایی خودش را با یادگیری آواز ایرانی شروع کرد و مدتی به‌عنوان خواننده در گروه «دنگ‌شو» فعالیت می‌کرد و بعد از جدایی به گروه پالت پیوست و تا امروز خواننده ثابت این گروه تلفیقی است. امید نعمتی یک آلبوم مستقل به‌نام «حرمان» هم منتشر کرده است.

در این روزها که کرونا خیلی‌ از اهالی هنر را خانه‌نشین کرده، شما چه کردید؟
در این مدت ما کنسرت برگزار نکردیم اما یک اجرای آنلاین داشتیم. کتاب «چند نامه به هنرمندی جوان» داستان نامه‌های هنرمندی بزرگ و سرشناس به یک هنرمند جوان است که در آن نامه پرسشی اساسی مطرح شده بود با این ‌مضمون که تو باید به این فکر کنی آیا آنقدر شیفته خلق اثر هنری هستی که اگر خلق نکنی، پایان زندگی خودت را ببینی؟ اگر این‌چنین است تو تمام زندگی‌ات را در راستای خلق اثر هنری شکل می‌دهی. من فکر می‌کنم کرونا فرصت خوبی بود برای خلق کردن؛ فرصتی که در خانه بمانی و عمیق‌تر، دقیق‌تر و جدی‌تر به آفرینش یک اثر فکر کنی و ما هم دقیقاً همین کار را کردیم و به ساخت آهنگ و شعر پرداختیم.
خیلی‌ها معتقدند محدودیت باعث بروز خلاقیت است. به‌نظر شما هم همین‌طور است؟
بله، فکر می‌کنم برای این‌ که خلاق باشی، نیازی به این که تمام امکانات برایت فراهم باشد نیست. خلاقیت یک نیاز درونی است و ربطی به امکانات ندارد. مانند یک‌ نوع بیماری که به آن دچاریم. برای مثال «هِنری ماتیس» که نقاشی می‌کرده، در اواخر عمر خود دچار گونه‌ای از بیماری می‌شود که بدنش فلج می‌شود؛ یک چوب بلند برای خودش درست می‌کند که وقتی در بستر بیماری به سر می‌برد، همچنان بتواند به ساخت کلاژ بپردازد. این بیماری یا استعداد اگر درون هر هنرمندی باشد می‌تواند اثر ارزشمندی را خلق کند، عاری از این‌ که امکانات پیشرفته‌ای برای او مهیا باشد. محدودیت بستری است برای این که ذهنت را تغذیه کنی و تبدیل به خوراک ذهنت شود. آثار بسیاری در زمان جنگ یا در کشور‌های فقیر و در محدودیت خلق شده‌اند.
به‌جز کارهایی که خودتان انجام دادید چه خلاقیت‌هایی را در حوزه موسیقی دیدید که برایتان جالب بود و آن را تحسین کردید؟
اتفاق جالبی که در این دوران افتاد و من بسیار از رخ‌ دادن آن خرسندم، این بود که آدم‌هایی که در حوزه موسیقی، صرفاً به‌دنبال پول بودند، در حال حاضر فعالیت‌شان به صفر رسیده‌ چون در شرایط کرونا پول در هیچ چیز نیست. هنرمندانی هم‌ چنان کار تولید می‌کنند که به‌دنبال درونمایه اصلی موسیقی بودند. بسیاری از افراد را می‌بینم که ویدئو، آهنگ و خلاقیت‌‌های زیبایی را در فضای رسانه تولید می‌کنند که به نظرم خیلی جذاب است.
چطور می‌شود درباره خلاقیت در عرصه موسیقی، آن‌هم در دوره‌ای که تمامی اجتماعات و کنسرت‌ها و... تعطیل هستند ابراز نظر کرد؟ خلاقیت به تنهایی ارزشمند است؟
بدون شک بله. خصوصاً در فضای موسیقی پاپ سال‌های اخیر، آدم‌ها به این فکر هستند که چطور می‌شود از این بازار پول در بیاورند. مانند این که بخواهند یک محصولی را تولید کنند که مردم از جنس، رنگ و بوی آن      خوش شان  بیاید. برای همین خواننده‌هایی را مشاهده می‌کنیم که عرصه هنر موسیقی را به تجارت تبدیل کرده‌اند. من منکر این که از موسیقی درآمد هم داشته باشیم نمی‌شوم اما نباید هدف اصلی پول باشد. پاپ‌استار‌های بسیار خوبی در سراسر جهان داریم که از فضای تجاری سوءاستفاده نکرده‌اند اما طبیعتاً از این حوزه درآمد هم داشته‌اند. هرچند که مردم هم به‌دلیل مشکلات معیشتی فرصت ارتقای سلیقه خود را ندارند و به‌دنبال ساده‌ترین چیزها هستند؛ در نتیجه این افراد بی‌آلایش‌ترین کارها را ساخته و عرضه می‌کنند‌ که البته ماندگار هم نیستند.
بعد از این دوران، خلاقیت‌هایی که از دل محدودیت‌ها بیرون آمده‌اند به موسیقی و دیگر هنرهای ما و اهالی‌اش کمکی خواهند کرد یا صرفاً نقش التیام بخشیدن دارند و با گذر از این دوره، آنها هم تب شان فروکش می‌کند و از یاد می‌روند؟
هم هنرمند فرصت بیشتری برای پردازش به خودش را پیدا کرد و هم از طرفی مردم مجالی داشتند که بیشتر گوش کنند و بیشتر ببینند؛ برای همین فکر می‌کنم تأثیر عمیق و ماندگاری خواهد داشت.
در حوزه موسیقی یک نوازنده و آهنگساز می‌تواند جلوی دوربین گوشی‌اش بنشیند و به‌صورت آنلاین برای همه کنسرت اجرا کند یا قطعه‌ای بنوازد و... اما می‌توانیم بگوییم دستاورد ما در موسیقی آن ‌هم در دوران محدودیت مشخصاً چه بوده و چه کرده‌ایم؟
با گذر زمان پاسخ بهتری می‌توان داد. زمان که بگذرد متوجه می‌شویم چه دستاوردهایی داشته و دارد اما بزرگ‌ترین دستاوردی که برای آن ‌متصور هستم، عمق بیشتر است. چه برای سازندگان و چه برای شنوندگان. گاهی زندگی آن‌قدر سریع می‌گذرد که آدم‌ها نمی‌توانند به درون خودشان بپردازند. هرچه هنر درونی‌تر باشد نتیجه مطلوب‌تری دارد‌. هنرمند نیاز به تنهایی دارد و این دقیقاً چیزی است که کرونا برای ما مهیا کرده.
اگر فرض را بر این بگذاریم که تجربه‌ها و ایده‌هایی که در چندماهه اخیر در حوزه موسیقی اجرایی شد آثار دوران محدودیت هستند؛ این آثار چه ویژگی‌هایی دارند؟
عمیق شدن، غنی‌تر شدن و حذف پول به‌عنوان هدف، از ویژگی‌های اصلی آثار خلق شده در کرونا بود.
برای شما که خیلی اهل سفر کردن هستید، این دوران بدون مسافرت چطور گذشت و چه حالی داشتید؟ توانستید چیزی جایگزین آن کنید؟
واقعیت این است که هیچ‌چیز برای من نمی‌تواند جایگزین سفر شود. جالب است بگویم همیشه به‌جاهای مختلفی سفر می‌کردیم اما این اوقات باعث شد به درون خودمان سفر کنیم. شخصاً بشدت نقش هنر در زندگی زمان کرونا را مؤثر می‌دانم؛ این موضوع کاملاً واقعی‌ست و ربطی به شعار و اینها ندارد. وقتی می‌گویم موسیقی، کتاب، فیلم و سریال تا حد زیادی به ما کمک کرد و هر فیلم و سریالی که دیدم یا کتابی که خواندم برای من مثل یک سفر بود و تجربه ناب و ویژه‌ که باید بیشتر قدرش را بدانیم... هنر را...
در دوران کرونا برای چه چیزی بیشتر دلتنگ شدید؟
برای سفرهای درون‌شهری. همیشه عاشق این بودم که به بازارهای مختلف و رستوران‌های متفاوت بروم و طعم غذاهای جدید را بچشم که در این دوران مقدور نبود و نمی‌شد عادت همیشگی را اجرایی کرد. حالا که فکر می‌کنم می‌بینم چقدر برای خیلی چیزهای حتی ساده دلم تنگ است. اصلاً همین موضوع که خیلی وقت است به بازارهای رشت یا شیراز سر نزده‌ام، غمگین ام می‌کند.
فرض کنید صبح از خواب بلند می‌شوید و می‌بینید که کرونا از میان ما رفته، اولین کاری که می‌کنید چیست؟
هدفونم را می‌گذارم توی گوشم و می‌روم خیابان انقلاب و چهارراه ولیعصر پیاده‌روی می‌کنم. دلم برای ساندویچ‌های قدیمی و کوچک هم تنگ شده. به نظر من کرونا تجربه جالبی بود اما واقعاً کافی‌ست‌ و امیدوارم هرچه زودتر جهان از لوث وجود این بیماری پاک شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حوزه موسیقی فکر می کنم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۳۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟

از سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ می‌به عنوان روز جهانی پسر نامگذاری شد، شعار و هدف این روز تمرکز بر شادی و سلامتی پسران در خانواده و جامعه است.

تاریخ دقیق روز جهانی پسر در تقویم شمسی برابر است با:

۱۴۰۳/۰۲/۲۷

پنج شنبه – ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز جهانی پسر در تقویم قمری برابر است با:

فروش ویژه فنس دور باغی

۱۴۴۵/۱۱/۰۷

الخمیس‬ – ۰۷ ذوالقعده ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز جهانی پسر در تقویم میلادی برابر است با:

۲۰۲۴-۰۵-۱۶

Thursday – ۲۰۲۴ May ۱۶

از سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ می‌به عنوان روز جهانی پسر نامگذاری شد، شعار و هدف این روز تمرکز بر شادی و سلامتی پسران در خانواده و جامعه است. همچنین روزی برای تشویق خانواده‌ها به بیشتر وقت گذراندن با فرزند یا نوه پسر است تا از مشارکت در انجام کار‌هایی که دوست دارند لذت ببرند و خاطره سازی کنند.

tags # تقویم سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • جزئیات گفت‌وگوی هیئت‌های حماس و فتح در چین
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  •  کارگران، ستون‌های استوار نظام و مظهر خلاقیت و تلاش بی‌وقفه
  • رباح ماجر: مسی نه، کرویف قله خلاقیت فوتبال است!‏
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • خلاقیت در طراحی کیک تولد با ویندوز 11 (فیلم)
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت