Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی در نخستین کنفرانس ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» که به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهارداشت: اگر ما به نقش علما و مورخانی که درمکتب شافعی در گستره ایران اسلامی بپردازیم، شاهد شخصیت‌ها و بزرگان زیادی در اقصی نقاط ایران اسلامی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: علما و بزرگانی که متاثر از فقه و نظر شافعی بودند نقش بسزایی درتحول علوم و پیشرفت تمدن اسلامی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان جناب محمد بخاری که در شرق زندگی می‌کرد و از دانشمندانی بود که متاثر از فقه و نظر امام شافعی بود نام برد و در این طرف حاکم نیشابوری که از منطقه نیشابور بودند و دارای آثاری نفیس و قطور و قوی است که خود حاکم نیشابوری نیز گرایش صوفیانه داشته است و امروز در این منطقه گرایش صوفیانه  تقریبا می توان گفت درمذهب شافعی حرف اول را می‌زند.

نماینده ولی فقیه در کردستان خاطرنشان کرد: علاءالدوله سمنانی و ابراهیم خواص از دیگر دانشمندان و شاعران مکتب طریقت بودند، ابراهیم خواص از مشایخ صوفیه روزگار خود بود که در شهر ری اقامت گزید و در این شهر درگذشت و در برج طغرل به خاک سپرده شد.

وی  به نقش خطیب بغدادی در گستره فقه شافعی نیز اشاره کرد و افزود: خطیب بغدادی یک رجال تراز اول بوده که تعبیر حافظ دنیا به وی داده بودند ایشان چقدر حدیث و احوالات رجال با کلی استاد به خاطر و نظر داشته است که از وی به عنوان یک شافعی متعصب نام برده اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی به نقش و تاثیرگذاری فقه شافعی در دین اسلام اشاره کرد و گفت: فقه شافعی در تاریخ، حدیث، رجال و تاثیرگذاریش در تصوف در تمدن و گستره آن کاملا مشخص و پیداست و تمایلات این افراد که شافعی و تصوف بودند آنقدر در تقریب بین تشیع و مذهب شافعی موثر بوده‌اند که حتی بعضی از آنها را به عنوان تشیع مورد اتهام قرار می‌گرفتند و اینها افرادی  بودند که در این گستره ایران اسلامی وصلت ایجاد کردند.

نماینده ولی فقیه در پایان خاطرنشان کرد: خداوند توفیق دهد که ماهرچه بهتر در ایجاد وحدت و تقریب و ارائه چهره دین اسلام موفق باشیم.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: تمدن اسلامی فقه علما نماینده ولی فقیه نماینده ولی فقیه در استان کردستان ایران اسلامی فقه شافعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۳۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گستره بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به وزش باد شدید و گردوخاک در بعضی مناطق، از بارش باران در بیشتر استان‌های کشور خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در مناطقی از استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کردستان، همدان، آذربایجان غربی، جنوب و غرب اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ می‌دهد.

وی افزود: این وضعیت چهارشنبه علاوه بر مناطق مذکور در مناطقی از استان‌های بوشهر، کرمان، هرمزگان و خلیج فارس و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود و پنجشنبه به جز استان‌های ساحلی دریای خزر، در زنجان، قزوین، البرز و تهران که وقوع رگبار پراکنده در آنها دور از انتظار نیست، در سایر مناطق کشور بارش قابل ملاحظه رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: جمعه در جنوب و جنوب شرق کشور، بارش پراکنده و در سایر مناطق، بارش قابل ملاحظه پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: شنبه در نقاطی از نوار شمالی کشور، شمال شرق، شرق، شمال غرب و جنوب غرب و غرب، شاهد بارش پراکنده خواهیم بود؛ همچنین خلیج فارس و تنگه هرمز سه شنبه و پنجشنبه مواج و چهارشنبه طوفانی است.

وی با بیان اینکه دریای عمان چهارشنبه و پنجشنبه مواج پیش بینی می‌شود، گفت: طی چهار روز آینده به تناوب در مناطقی از سیستان و بلوچستان و شرق کرمان و جمعه در خراسان جنوبی و یزد، در بعضی ساعات وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، کمی ابری به تدریج نیمه ابری گاهی وزش باد شدید با بیشینه ۲۸ و کمینه ۱۳ درجه سانتی‌گراد است و روز چهارشنبه، نیمه ابری به تدریج ابری گاهی بارش پراکنده و گاهی وزش باد شدید با بیشینه ۲۷ و کمینه ۱۴ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 749223

دیگر خبرها

  • گستره بارش‌ها سراسر کشور را فرامی‌گیرد
  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود