Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-05@02:09:33 GMT

واکنش های بین المللی به اتفاقات آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۵۶۱۹

واکنش های بین المللی به اتفاقات آمریکا

به گزارش صدای ایران، وزرای امور خارجه و رهبران کشور‌های مختلف جهان به هجوم هواداران رئیس جمهور آمریکا به ساختمان کنگره این کشور واکنش نشان دادند.    «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به بحران پیش آمده در آمریکا گفت، این کشور دیگر حق ندارد برای دیگر کشور‌ها درباره دموکراسی نطق کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زاخارووا در حساب «فیسبوک» خود نوشت: «ایالات متحده دیگر هرگز قادر نخواهد بود به جهان بگوید ما معیار و نمونه کامل دموکراسی هستیم».

همچنین «دمیتری پولیانسکی» سفیر روسیه در سازمان ملل در واکنشی گفت تصاویری که از هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره مشاهده کرده، او را به یاد شورش‌های هفت سال قبل در اوکراین و براندازی دولت «ویکتور یانوکوویچ» انداخته است.

او با اشاره به اقدامات وزارت خارجه آمریکا در حمایت از براندازی دولت یانوکوویچ نوشت: «برخی از دوستانم از من می‌پرسند آیا کسی در حال پخش کردن بیسکوییت میان معترضان است؟».

«کنستانتین کوساچوف» سناتور روس در واکنش به خشونت‌های شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دی سی گفت: ایالات متحده در تعیین سیاست و تحمیل آن به سایر کشورها، کلیه حقوق خود را از دست داد.

«لئونید اسلاتسکی» رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه نیز در واکنش به رخداد‌های اخیر در واشنگتن دی سی گفت: حوادث اخیر آمریکا نتیجه شکاف در جامعه بود، شورش‌ها در نزدیکی کنگره بر کل روند انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور سایه می‌اندازد».

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی ویدئویی گفت: «می‌خواهم دوستی و باور خود را به ایالات متحده ابراز کنم. آنچه امروز در واشنگتن دی سی رخ داد، قطعاً (رفتار) آمریکایی نبوده است. ما به قدرت دموکراسی‌هایمان باور داریم. ما به قدرت دموکراسی آمریکا ایمان داریم».

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در پیای توییتری نوشت: «آمریکا حق دارد به دموکراسی خود افتخار کند و برای اقدامات خشونت آمیزی که علیه انتقال قانونی و صحیح قدرت رخ داده است، هیچ توجیهی وجود ندارد».

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز از هواداران ترامپ درخواست کرد «به زیر پا گذاشتن ارزش‌های دموکراتیک» خاتمه دهند.

این دیپلمات آلمانی افزود: «دشمنان دموکراسی از دیدن این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی‌سی، خرسند می‌شوند».

از سوی دیگر سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به نقل از وی نوشت: «در چنین شرایطی رهبران سیاسی باید هواداران خود را به خویشتن‌داری دعوت کرده و به رویه‌های دموکراتیک و حاکمیت قانون احترام بگذارند».

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در پیامی توییتری نوشت: «کانادایی‌ها از حمله به دموکراسی در ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد و همسایه ما، عمیقاً ناراحت و آشفته شده‌اند. خشونت هرگز بر خواسته مردم پیروز نمی‌شود. دموکراسی باید در آمریکا حفظ شود و همین اتفاق نیز خواهد افتاد».

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در پیامی نوشت: «از دیدن اخبار پیرامون شورش و خشونت در واشنگتن دی‌سی آشفته شدم. انتقال مسالمت‌آمیز و منظم قدرت باید ادامه یابد. نباید اجازه داد این روند دموکراتیک نباید با اعتراضات غیرقانونی مورد تخریب قرار گیرد».

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا نیز در حساب توییتری خود نوشت: «صحنه‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از کنگره امریکا منتشر می‌شود. چنین اقدامات خشونت‌باری را محکوم کرده و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولت منتخب جدید از طریق سنت دموکراتیک آمریکایی را دنبال می‌کنیم».

شامگاه چهارشنبه بود که پس از اعتراض یک سناتور به آرای الکترال ایالت آریزونا، ترامپ از هواداران خود خواست که تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیزی را شروع کنند، اما طرفداران وی با خشونت به ساختمان کنگره حمله کرده و وارد آن شدند.

بعد از ورود حامیان ترامپ و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره در واشنگتن، نیرو‌های امنیتی به یک زن شلیک کرده و او را از پای درآوردند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با محکوم کردن خشونت طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، گفت: «این اعتراض نیست، این شورش است. امروز، یادآور دردناکی است از اینکه دموکراسی بسیار شکننده است. این یک نمایش فجیع است که باید جلوی آن بایستیم. رئیس‌جمهور ترامپ باید مقابل آن بایستد».

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: واکنش های بین المللی اتفاقات آمریکا حمله به کنگره ساختمان کنگره واشنگتن دی سی ایالات متحده رئیس جمهور امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۵۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر ورزش به اتفاقات دیدار پرسپولیس - سپاهان

وزیر ورزش و جوانان طی دستوری به رییس فدراسیون فوتبال، از او خواست ضمن بررسی اتفاقات رخ داده در برخی از ورزشگاه‌های کشور، گزارش آسیب‌شناسی از رخ‌دادهای اخیر را ارائه کند.

به گزارش مشرق، در نامه کیومرث هاشمی خطاب به رییس فدراسیون فوتبال آمده است: «همان‌طور که مطلع هستید موضوع امکان حضور بانوان محترم علاقه‌مند فوتبال در ورزشگاه‌های کشور در شرایطی مورد موافقت مراجع تصمیم‌گیرنده قرار گرفت که فدراسیون فوتبال به عنوان متولی فوتبال کشور و هم‌چنین باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در جهت بهبود زیرساخت‌ها، ساماندهی هر چه بهتر هواداران زن و مرد و هم‌چنین ارتقای جو اخلاقی و فرهنگی حاکم بر استادیوم‌های فوتبال تلاش کنند که متأسفانه نه تنها شاهد بهبود شرایط فرهنگی حاکم بر ورزشگاه‌های فوتبال نیستیم، بلکه شاهد بروز و ظهور صحنه‌ها و اتفاقاتی هستیم که هرگز در شأن هواداران ایرانی نبوده و متأسفانه رفتار برخی هوادارنماها زمینه ایجاد خدشه بر منزلت و کرامت زن ایرانی را نیز فراهم کرده است که رصد و کنترل این افراد معدود وظیفه باشگاه‌هاست.

معتقدم بروز این نوع حوادث، ناشی از فقدان برنامه جامع فرهنگی برای بهبود جو حاکم بر ورزشگاه‌های فوتبال و هم‌چنین ناشی از کم‌توجهی برخی باشگاه‌های فرهنگی ورزشی فوتبال کشور است که متأسفانه لفظ «فرهنگی» را به عاریه یدک کشیده و فاقد اهتمام لازم برای ساماندهی هواداران خود هستند. بر همین اساس باید تأکید کنم مشاهده این نوع اتفاقات که دل مردم علاقمند به ورزش‌ کشور را نیز به درد آورده، به هیچ عنوان برای مجموعه ورزش کشور قابل قبول نبوده و همان‌طور که بارها تأکید کرده‌ام؛ «ورزش بدون ارزش برای نظام جمهوری اسلامی ایران فاقد اعتبار است».

در همین راستا شایسته است با استفاده از ظرفیت قانونی در فدراسیون فوتبال، محرومیت خاطیان و هم‌چنین ارسال گزارش آسیب‌شناسی با محوریت بررسی علل وقوع حوادث این‌چنینی ظرف یک هفته، تدابیر لازم جهت ساماندهی دائمی هواداران با رویکرد قبول مسئولیت از سوی باشگاه‌ها پیش‌بینی شده و مراتب برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در اسرع وقت به این وزارتخانه منعکس شود.

بدیهی است معاونت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، تحقق این مأموریت مهم را تا اخذ نتایج ملموس با جدیت هر چه تمام‌تر پیگیری خواهد کرد.»

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر ورزش و رییس فدراسیون به اتفاقات آزادی
  • واکنش وزیر ورزش به اتفاقات دیدار پرسپولیس - سپاهان
  • واکنش قاضی‌عسکر به اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا
  • واکنش حجازی به اتفاقات دیدار پرسپولیس و سپاهان
  • خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد
  • بازداشت ۲ هزار نفر از معترضان حامی فلسطین در آمریکا
  • واکنش بایدن به خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی
  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • انتقاد گزارشگر سازمان ملل از خشونت پلیس آمریکا در اعتراضات دانشگاهی
  • واکنش در سازمان ملل به خشونت علیه دانشجویان آمریکا