Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اکثر مطبوعات بین‌المللی، ترامپ را مورد سرزنش قرار دادند و وی را به ترغیب به خشونت در آمریکا متهم کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا،شورش هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن عنوان نخست روزنامه‌های مطرح جهان را به خود اختصاص داد و این نشریات از عناوینی چون «ترامپ در واشنگتن آتش می‌افروزد»، «دمکراسی تحت محاصره» و «کودتای جنون» استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
در انگلیس، «هواداران ترامپ به قلب دمکراسی آمریکا حمله کردند»، تیتر روزنامه «تایمز» بود. این روزنامه وقایع واشنگتن را اینگونه توصیف کرد: در جریان حمله هواداران ترامپ به کنگره، دمکرات‌ها و جمهوریخواهان به طور یکسان ماسک ضد گاز زدند و زیر میزها پناه گرفتند و کارمندان نیز در دفاتر پنهان شدند.  
روزنامه «دیلی تلگراف» نوشت: دمکراسی تحت محاصره، صحنه‌های بی‌سابقه خشونت و هرج و مرج در واشنگتن در حالی که انبوهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره یورش بردند.
روزنامه «گاردین»، وقایع آمریکا را با این عنوان شرح داد: شگرفترین چالش پیش روی نظام دمکراتیک آمریکا از زمان جنگ داخلی.
«هرج و مرج» و «شرم»، واژگانی بود که بارها و بارها بر صفحات روزنامه‌های اصلی اروپایی درباره وقایع واشنگتن نقش بست.
روزنامه آلمانی «دی ولت» مقاله‌ای به قلم «کلمنز ورگین» خبرنگارش با عنوان «روز شرم برای دمکراسی آمریکایی» منتشر کرد.
وی در این مقاله عنوان کرد که «آمریکا اولین کودتای خشن آزمایشی‌اش را تجربه کرد و رئیس جمهوری، دروغ‌هایش و حزب بی‌شهامت جمهوریخواه به لحاظ سیاسی مسئول هستند».
روزنامه آلمانی «زودویچه زایتونگ» نیز با عنوان «کودتای جنون» همچنین از «شرم واشنگتن» سخن گفت و در اسپانیا نیز روزنامه «ال پائیس» در نوشتاری آورد: ترامپ مروج هرج و مرج است.
روزنامه ایتالیایی «لاریپابلیکا» حتی فراتر رفت و وقایع آمریکا و اقدامات ترامپ را با قدرت‌گیری «بنیتو موسولینی» در سال‌های 1920 در ایتالیا مقایسه کرد.
روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» عنوان «ترامپ: استراتژی هرج و مرج» را در صفحه نخست منتشر کرد و این نظریه را با عنوان «ترامپ به جان واشنگتن آتش می‌افروزد» در صفحات داخلی منتشر کرد.
همچنین روزنامه فرانسوی «فیگارو» در ستونی به قلم «فیلیپ گلی» نوشت: دونالد ترامپ می‌توانست به عنوان یک رئیس جمهوری قوی مردمی با سابقه‌ای مورد اختلاف اما نه قابل اغماض، در صدر قرار گیرد، اما خودشیفتگی او از نیک نامی‌اش پیشی گرفت.
روزنامه برزیلی «او گلوبو» نیز نوشت: ایالات متحده به سطح کشورهای آمریکای لاتین سقوط کرده است.
در همین حال، روزنامه مصری «الاهرام» نوشت: این صحنه‌ها (حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره) ، قربانی شدن دمکراسی آمریکا، مرگ آزادی این کشور و سقوط ارزش‌هایی را نشان داد که بی‌وقفه درصدد صادر کردنش به سراسر جهان و استفاده از آن به عنوان دلیلی برای مداخله در امور کشورهای دیگر بود.
دیشب و تنها ساعتی پس از پایان سخنرانی ترامپ، نشست مشترک کنگره با ریاست «مایک پنس» آغاز شد، اما در همان ساعات اولیه، حمله هواداران ترامپ به ساختمان محل این نشست، نمایندگانی که در حال تایید آرای «الکترال کالج» برای انتخاب ریاست جمهوری آمریکا بودند را به وحشت انداخت .
توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شورش و یورش هواداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد، واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.
با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به این ساختمان که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.
در تیراندازی‌ها در جریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از مجروحان از نیروی پلیس آمریکا هستند. دست کم 53 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند.
با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، «جو بایدن» طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض، گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه‌های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت آمریکا می‌بینند، چه می گویند. وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.
بایدن در نخستن نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند.

 لوموند فرانسه، ترامپ را رهبر آشوبگران توصیف کرد
 روزنامه فرانسوی لوموند  نوشت: ترامپ، رئیس جمهوری مغلوب انتخابات 2020 آمریکا پس از دو ماه تلاش واهی برای تغییر نتایج انتخابات به نفع خود؛ نهایتا با به تعلیق درآودن روند تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، به شورش و خشونت متوسل شد.
روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: دو هفته مانده به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور شکست خورده انتخابات 2020 ایالات متحده؛ اما او همچنان سرسختانه از پذیرش نتایج انتخابات آمریکا امتناع کرده و آنچه را که نتوانست طی دو ماه اخیر به طرق گوناگون از جمله توسل به سازوکارهای حقوقی بدست آورد؛ نهایتا با به دست گرفتن رهبری آشوبگران و شورشیان حامی وی، درصدد تعلیق روند تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده برآمد.

روزنامه لوپریزین: در روزی سیاه ، ارکان دمکراسی آمریکایی به لرزه درآمد
 روزنامه فرانسوی «لوپریزین» نوشت: در واشنگتن صحنه‌های بی‌سابقه‌ای از هرج و مرج و شورش طرفداران «دونالد ترامپ» رقم خورد که به زعم بسیاری از ناظران، «کودتا و روز سیاهی» در تاریخ ایالات متحده ثبت شد که ارکان دمکراسی را در این کشور به لرزه درآورد.
 این روزنامه فرانسوی  نوشت: واشنگتن دیشب شاهد صحنه‌های هرج و مرج بی‌سابقه‌ای بود و معترضان طرفدار ترامپ وارد کنگره آمریکا در واشنگتن شدند، چهار نفر به ضرب گلوله کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.
این روزنامه افزود: هیچ کس در واشنگتن تصور این صحنه‌های خشونت‌آمیز را نمی‌کرد. مقر کنگره و نماد دمکراسی آمریکا توسط شورشیان طرفدار ترامپ محاصره شد. مقامات منتخب، دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، مجبور شدند، زیر میز پنهان شوند و برای محافظت از خود در برابر گاز اشک‌آور، از ماسک استفاده کنند. افسران پلیس در محوطه ساختمان کنگره با سلاح گرم در حال کنترل شورش‌ها بودند. یک زن طرفدار ترامپ پس از شلیک در راهروی کنگره جان خود را از دست داد؛ سه نفر دیگر در این خشونت‌ها جان باختند.
لوپریزین اضافه کرد: بسیاری از ناظران آن را کودتا و روز سیاه در تاریخ ایالات متحده دانسته و از به لرزه درآمدن پایه‌های دمکراسی در این کشور ابراز تاسف و نگرانی کردند.
به نوشته لوپریزین، تمام این حوادث تلخ و غیرقابل باور درحالی رخ داد که ترامپ رئیس جمهوری مغلوب انتخابات 2020 آمریکا همچنان با ادعای تقلب گسترده در این انتخابات، از پذیرش شکست خودداری می‌کند و بدون محکوم کردن اقدامات هواداران خود، از معترضان می‌خواهد به خانه‌هایشان برگردند.
این رسانه فرانسوی به نقل از شاهدان در صحنه نوشت: اگر پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تایید شود؛ شاهد وقوع جنگ داخلی در ایالات متحده خواهیم بود؛ اگرچه این واژه‌ها دیگر نامانوس نیستند و اکنون درحال تحقق هستند.
لوپریزین به نقل از «باراک اوباما» رئیس جمهوری دمکرات سابق آمریکا ادامه داد: تاریخ به درستی خشونت‌ها در کنگره را که از سوی رئیس جمهوری وقت آمریکا با دروغ‌های بی‌اساس درباره نتیجه قانونی انتخابات نشات گرفت، به عنوان لحظه ننگین و شرم‌آور به خاطر می‌سپارد

واکنش‌های مقامات خارجی به حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا
مقامات بسیاری از کشورهای جهان بویژه قاره اروپا از اقدام حامیان ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا انتقاد کردند.
 بسیاری از مسئولان کشورهای مختلف جهان در واکنش‌های خود به حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، دموکراسی ادعایی آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند.
«نیکولا استرجن» وزیر اول اسکاتلند در توییتی اتفاق‌های کنگره آمریکا را «وحشتناک» خواند و گفت: «شرم برکسانی که این حمله را علیه دموکراسی به راه انداخته‌اند».
وزیر خارجه فرانسه نیز ضمن انتقاد از دموکراسی ادعایی آمریکا اعلام کرد که خشونت اعمال شده در برابر کنگره آمریکا، نشانه حمله جدی به دموکراسی این کشور است.
«یوید ساسولی» رییس پارلمان اروپا نیز در توییتی با ابراز نگرانی عمیق از رویداد کنگره آمریکا نوشت:«باید به آرای دموکراتیک احترام گذاشت. ما اطمینان داریم که ایالات متحده حفاظت از حاکمیت مردم‌سالاری را تضمین خواهد کرد».
«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به اتفاقات کنگره آمریکا گفت: «باور نمی‌کردم روزی شاهد چنین تصاویری در قدرتمندترین دموکراسی جهان باشم».

ترامپ : کاخ سفید را 20 ژانویه ترک می‌کنم
بلافاصله بعد از تایید جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا از سوی کنگره، دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی و نامزد شکست خورده در انتخابات اخیر دقایقی پیش و برای نخستین بار اعلام کرد که روز 20 ژانویه کاخ سفید را برای مهیا کردن زمینه انتقال قدرت ترک می کند.
به گزارش  رسانه های آمریکا، ترامپ در عین حال که پذیرفت روز 20 ژانویه برای انتقال قدرت به دولت جدید، کاخ سفید را ترک کند اما همچنان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری معترض است و آن را قبول ندارد.
ترامپ در بیانیه ای با تکرار ادعای ساختگی تقلب در انتخابات گفت: حتی با وجودی که تماما مخالف نتیجه این انتخابات هستم و واقعیات صحت حرف های من را ثابت می کند، با این حال پیرو قانون روز 20 ژانویه قدرت را واگذار می کنم.
وی افزود: همواره گفته ام که به مبارزه مان ادامه می دهد تا مطمئن شویم که تنها آرای قانونی شمارش شود. اگرچه این مساله معرف پایان عالی ترین دوره نخست در تاریخ ریاست جمهوری است، اما آغازگر مبارزه ما برای بازگرداندن عظمت دوباره به آمریکاست.
جو بایدن برخلاف تلاش برخی طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، با کسب 306 رای گزینشگران و با تایید کنگره، به طور رسمی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا اعلام شد.
کنگره پس از خروج شورشیان که با حضور نیروهای گارد ملی آمریکا و پلیس فدرال به حالت عادی برگشت، نشست خود را در ساعت 8 شب چهارشنبه به وقت محلی از سر گرفت.
در جریان شورش شب گذشته در واشنتگن از سوی ترامپ و هوادارنش که به درگیری مسلحانه منجر شد، دست کم چهار نفر کشته، دهها نفر مجروح و دهها نفر دیگر بازداشت شدند.
ابتدا اعتراض به آرای گزینشگران ایالت آریزونا و دیگر اعتراض‌ها رسیدگی شد و سرانجام 2 مجلس وارد رای‌گیری شدند.
از آنجا که اعتراض‌ها باید در هر 2 مجلس به تصویب برسد و هر دو مجلس با این اعتراض مخالفت کردند، هیچ یک از اعتراض‌ها ره به جایی نبرد.
اعتراض درباره اعتبار آرای ایالت جورجیا، نوادا و میشگان هم با وجود اعتراض اعضای مجلس نمایندگان، هیچ سناتوری از آن حمایت نکرد و ابتر ماند.
اعتراض درباره آرای گزینشگران ایالت پنسیلوانیا هم با مخالفت 92 سناتور و 282 عضو مجلس نمایندگان روبرو شد.
تلاش لویی گومرت برای اعتراض به آرای گزینشگران ایالت ویسکانسین هم از حمایت هیچ سناتوری برخوردار نبود و عقیم ماند.
به این ترتیب، تلاش دونالد ترامپ برای بازگرداندن ورق انتخابات با هر شکل ممکن حتی با قشون کشی خیابانی و تسخیر کنگره آمریکا ره به جایی نبرد و جو بایدن وکامالا هریس، از 20 ژانویه قدرت را در دست خواهد گرفت.

 
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترامپ بایدن کنگره طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره هواداران ترامپ روزنامه فرانسوی آرای گزینشگران دمکراسی آمریکا جمهوری آمریکا دونالد ترامپ ایالات متحده ریاست جمهوری کنگره آمریکا رئیس جمهوری رئیس جمهور هرج و مرج جو بایدن صحنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۵۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد

لاوروف گفت، احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده، روسیه را دشمن می‌دانند و بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تلاش خواهند کرد تا روسیه را شکست دهند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی بوسنیایی ATV گفت: «به‌زودی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار خواهد شد. هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد. رویکرد گروهی ممکن است سخت و گروه دیگری حتی سخت‌تر باشد، اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

لاوروف ادامه داد: «برای هر دو، مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، ما در کل دشمن هستیم. اینکه ما دشمن باشیم یا نیروی متخاصم فرقی نمی‌کند. اما "شکست استراتژیک" که آنها می‌گویند باید به روسیه تحمیل شود، هدف تشکیلات آمریکایی است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال مشابهی گفت، ما آماده خواهیم بود تا با هر کسی که مردم آمریکا انتخاب کنند، کار کنیم، مشروط بر اینکه تمایل متقابل وجود داشته باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی کاندیداهای اصلی این انتخابات هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...