Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:51:05 GMT

رعایت موارد ایمنی نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۶۱۳۸

رعایت موارد ایمنی نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است

به گزارش ایرنا، محمد قاسمی روز پنجشنبه در دومین نشست کارگروه ویژه ایمن‌سازی اماکن پرخطر که در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، گفت: این کارگروه براساس دستور ریاست قوه قضاییه و به منظور پیشگیری و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار نظیر حادثه تلخ انفجار در یکی از مراکز درمانی تهران، فروریختن ساختمان پلاسکو و سیل سال اخیر که موجب جان باختن جمعی از هموطنان شد، تشکیل گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسمی گفت: انتظار این است، دستگاه‌های عضو با توجه به اهمیت موضوع، نسبت به حضور در جلسات و اجرای دقیق مصوبات این کارگروه اهتمام ویژه داشته باشند.

وی افزود: رعایت مسائل ایمنی در تمامی حوزه‌ها یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیت است، اما متاسفانه این مسئله گاهی از سوی دستگاه‌ها دولتی، خصوصی و همچنین شهروندان مورد غفلت قرار می‌گیرد و همه ساله شاهد وقوع حوادث تلخ به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی هستیم.

دادستان قزوین در ادامه بیان داشت: کوچک‌ترین غفلت و بی‌توجهی نسبت به مسائل ایمنی می‌تواند به حادثه‌ای بزرگ تبدیل ‌شود و اینگونه حوادث علاوه بر خسارات جانی و مالی، آسیب‌های روانی آن تا سال‌ها خانواده حادثه دیدگان و جامعه را درگیر خواهد کرد که گاهی نیز جبران ناپذیر است.

قاسمی همچنین تصریح کرد: اماکن پرخطر صرفاً ساختمان‌ها و مجتمع‌های قدیمی و با قدمت بالا محسوب نمی‌شوند، بلکه رعایت نکردن مسائل و موارد ایمنی می‌تواند یک ساختمان و مجتمع نوساز را به مکانی پرخطر تبدیل کند، بنابراین شناسایی اماکن پرخطر و رعایت نکات ایمنی در تمامی اماکن دولتی، عمومی و شخصی باید در اولویت قرار گیرد.

این مقام قضایی استان تاکید کرد: ایمنی صرفاً به مسائل حوزه برق، آب، گاز و... اختصاص ندارد، بلکه گستره ایمنی در اماکن و معابر باید وسیع‌تر دیده شود، زیرا برخی اماکن از حیث وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی برای شهروندان ناایمن است و باید این موضوعات نیز مورد توجه قرار گیرد.

دادستان مرکز استان با بیان اینکه تاکید بر رعایت مسائل ایمنی برای حفظ سلامت فردی، اجتماعی و اموال و دارایی دستگاه‌ها و اشخاص است، افزود: رعایت موارد ایمنی نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است، زیرا دستگاه‌های محدودی در حوزه مسائل ایمنی فعالیت دارند که گاهی خود آنها نیز با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، مدیران دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و همچنین شهروندان باید نسبت به رعایت موارد ایمنی و رفع خلاهای آن اقدام کنند و نهادهای متولی امر فرهنگ، رسانه ملی و سایر رسانه‌های اجتماعی نیز باید در این موضوع ورود کنند و موارد ایمنی را به صورت تخصصی و موضوعی به اطلاع شهروندان برسانند.

قاسمی گفت: ابتدا ضروری است اماکن پرخطر دولتی، عمومی، شخصی، میراث فرهنگی و اصناف شناسایی شوند و نسبت به رفع مسائل و مشکلات ایمنی آنها اقدام گردد سپس مدیران دستگاه‌ها و نهادها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری با مسائل مختلف ایمنی آشنا شوند.

وی اضافه کرد: باید تدابیری اتخاذ شود که مدیران دولتی و مجتمع‌ها در صورت وقوع حوادث، ناشی از رعایت نشدن مسائل ایمنی مسئولیت تضامنی داشته باشند.

دادستان مرکز استان بیان داشت: متاسفانه بسیاری از مجتمع‌های تجاری و برج‌های مسکونی شهر قزوین در سایه نظارت نشدن صحیح، قبل از اخذ پایان کار شهرداری به بهره‌برداری رسیده‌اند و همین موضوع موجب شده که این مکان‌ها موارد ایمنی را به درستی اجرا نکنند.

وی گفت: بدون شک در صورت بروز حوادث ناگوار، مجموعه مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های متولی که از ابزارهای قانونی برای جلوگیری از راه اندازی این اماکن استفاده نکرده‌اند، باید به عنوان ترک فعل پاسخگو باشند و قطعاً تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.   

این مقام مسئول یادآور شد: نگاه دستگاه قضایی در بسیاری از حوزه‌ها پیشگیرانه بوده و تشکیل این کارگروه در دستگاه قضایی نیز به همین دلیل است.

برچسب‌ها استان قزوین امنیت دادستان قزوین فرهنگ سازی قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان قزوین امنیت دادستان قزوین استان قزوین امنیت دادستان قزوین فرهنگ سازی قوه قضاییه اخبار کنکور موارد ایمنی مسائل ایمنی اماکن پرخطر دستگاه ها مجتمع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۶۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، علی یوسف‌زاده ظهار کرد: امسال تکمیل آخرین ابنیه فنی شامل نصب یک دستگاه پل خاص با یک دهانه ۴۴ متری ، آسفالت لایه دوم و نصب علایم ایمنی و خط‌کشی ۲۰ کیلومتر اول از مسیر سه‌راهی سربند - مشگین‌شهر با تامین منابع مالی مورد نیاز جزو برنامه کاری این اداره کل می‌باشد.
وی با اشاره به احداث ۲۰ کیلومتر دوم سربند –مشگین‌شهر افزود: در ۲۰ کیلومتر دوم این مسیر همزمان با عملیات خاکی ، ابنیه فنی در سطح ۶.۵ کیلومتر اول اجرا می‌شود.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل با قدردانی از تلاش‌های پیمانکار و عوامل اجرایی این طرح اظهار کرد: با وجود بدهی اداره کل راه و شهرسازی به پیمانکاران ، عملیات اجرایی پروژه سربند- مشگین‌شهر با یک هزار میلیارد ریال فعال بوده و در صورت تامین منابع مالی و تخصیص اعتبار لازم ، با تکمیل و بهره‌برداری این طرح شاهد افزایش ایمنی تردد در این مسیر خواهیم بود.
یوسف‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین با ۱۷۸ نفر نیروی انسانی در این طرح فعالیت دارند ، افزود: جاده سربند – پارس‌آباد و سربند- مشگین‌شهر از جاده‌های حادثه‌خیز استان است که با تلاش پیمانکاران در مراحل اجرا و تکمیل قرار گرفته و انتظار می‌رود با اختصاص اعتبارات به‌موقع تمام طرح‌های بزرگراهی شمال استان شتاب بیشتری بگیرد.
وی هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه را ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برنامه اصلی احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز استان است تا با تکمیل آنها ایمنی جاده‌ها ارتقا یافته و از میزان تصادفات جاده‌ای کاسته شود.

دیگر خبرها

  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی