Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محسن رضایی شامگاه پنجشنبه در  برنامه چریکه‌ی‌شو (نوای شب) صدا و سیمای مرکز کردستان اظهار داشت: خاصیت اقتصاد مقاومتی درون‌زا یعنی تولیدی و برون‌زایی آن به معنای تجاری بودن است و این ویژگی در کردستان وجود دارد، بنابراین باید از این ظرفیت برای صنعتی شدن این خطه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مانع بزرگ صنعتی شدن کردستان، نبود صنایع تبدیلی متناسب با تولیدات آن است، اضافه کرد: صنعت پتروشیمی در این استان وجود دارد اما صنایع پایین دست آن ایجاد نشده است و دولت و مجلس وظیفه دارند در این راستا سرمایه‌گذاری عمده‌ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اکنون در کردستان سالانه پنج تن طلا تولید و امکان افزایش آن به هفت تن نیز وجود دارد، افزود: معتقدم باید ایالت‌های اقتصادی در کشور ایجاد شود و برای توسعه کردستان هم نیاز است نسخه‌ای متناسب با ظرفیت و تولیدات آن پیچید.

رضایی بر لزوم دادن اختیارات تولید و تجارت به استان‌ها از جمله کردستان تاکید کرد و گفت: اگر این سیاست در پیش گرفته شود در کمتر از پنج سال می‌توان شاهد جهش بزرگی در اقتصاد این استان، اشتغالزایی فراوان و تولید ثروت بود.

وی یکی از ظرفیت‌های خوب استان را دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و یادآور شد: نیروی انسانی توانمند، اصلی‌ترین سرمایه کردستان است و آمار جوانان تحصیل‌کرده بسیار زیاد است، پس با سرمایه‌گذاری روز آنان امکان توسعه استان در بازه زمانی کوتاه وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم استفاده از آب‌ و هوای خوب، ظرفیت‌های گردشگری، حمل و نقل و هتلداری برای توسعه کردستان تاکید کرد و اظهار داشت: صنعتی را باید در استان‌ها از جمله کردستان ایجاد کرد که در ارتباط مستقیم با زندگی روزمره مردم باشد و درآمد آن به جیب خود اهالی منطقه برگردد.

رضایی تامین مالی و اعتبارات را از جمله مهمترین مشکلات کارآفرینان در کردستان اعلام کرد و گفت: تسهیلاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد کافی نیست و باید سقف پرداختی تسهیلات بانکی برداشته شود، چراکه با پرداخت اعتبارات مالی مناسب، زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود.

وی به طرح منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و یادآور شد: تمام تلاش خود را برای نهایی شدن این مصوبه در مجمع بکار می‌گیرم، ضمن اینکه اعتقاد دارم بازارچه‌های مرزی نیز باید توسعه و تعداد آن افزایش یابد و وضعیت کولبران هم باید ساماندهی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مردم کردستان را وفادار، متعهد و مهربان توصیف کرد و افزود: وفاداری، شجاعت و دلبستگی مردم این خطه به ایران و تعلق خاطر آنان به سرزمین اسلامی، نشان از آن دارد که مردم این استان، خود را ایرانی اصیل می‌دانند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنجشنبه به کردستان سفر کرد. شرکت در سالگرد گرامیداشت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، دیدار با استاندار کردستان، نشست صمیمی با نیروهای انقلاب اسلامی در کردستان،حضور در مزار شهدای گمنام بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و دیدار با اساتید دانشگاهها، از برنامه‌های محسن رضایی در سفر به این استان بود.

برچسب‌ها کردستان توسعه اقتصادی محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان توسعه اقتصادی محسن رضایی کردستان توسعه اقتصادی محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام اخبار کنکور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: مراسم آئینی سنتی کومسای روز جمعه چهاردهم اردیبهشت‌ سال‌جاری در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان و وجود ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه موجب شده است تا هورامان به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود و همواره مورد توجه تعداد بی‌شماری از گردشگران قرار گیرد.

وی افزود: کومسای از جمله برنامه‌هایی است که هرساله در نیمه اردیبهشت در این منطقه جهانی به‎ صورت ویژه و باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: این مراسم آیینی روز جمعه چهاردهم اردیبهشت سال‌جاری با حضور گردشگران داخلی و خارجی در محوطه‌ای مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار می‌شود.

مهرزاد ادامه داد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات منطقه، دف‌نوازی، اجرای شمشال هورامی و شعرخوانی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این مراسم آئینی است.

وی ابراز امیدواری کرد همواره بتوانیم با همکاری شایسته مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌های مربوطه با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایتمندی گردشگران در سفر به کردستان، انگیزه حضور دوباره و زمینه انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگری را فراهم آوریم.

به گزارش ایمنا، کومسای در هورامی از دو کلمه «کو» به معنی جمع شدن و مجمع و «مسای» به معنی یادگیری تشکیل شده است. روایت می‌شود با توجه به وضعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی نشأت گرفته از طبیعت سخت هورامان و فرهنگ کوچ‌نشینی و هوارنشینی، هر ساله اواسط فصل بهار مردم، روستا را ترک و به هوارهای دور و نزدیک در منطقه کوچ می‌کردند و مدتی بیش از شش ماه از سال را از همدیگر دور بودند و قبل از کوچ لازم می‌دیدند که در جلسه و مراسمی مقرراتی را سامان‌دهی کرده و امورات ضروری اجتماعی را میان خود تقسیم و به افراد واجد شرایط واگذار کنند و برای کوچ آماده می‌شدند.

در ورای این ماجرا یک افسانه روایت می‌شود که پیرشالیار مردی بزرگوار بوده و کرامات خاصی داشته است که به عنوان مثال گفته می‌شود او توانسته شاه بهارخاتون را که دختری کر و لال بوده، شفا بدهد.

همچنین روایاتی وجود دارد که روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار نزد پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دام‌های خود گله و شکایت می‌کند، پیرشالیار به او می‌گوید در نزدیکی مزار درویشی که دامپزشک بوده سنگی هست، قطعه‌ای از آن را بِبُر و به مشک دام‌های خود ببند تا شیرشان افزون شود؛ به‌همین دلیل هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگ سفیدی را که در جوار مزار پیرشالیار وجود دارد می‌شکنند و برای تبرک با خود می‌برند که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، خاصیت برکت‌بخشی دارد.

مراسم جشن عروسی پیر شالیار هم یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن و هم‌زمان با جشن سده برگزار می‌شود، این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.

منطقه هورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بیش از ۳۵۰۰ نفر در میان کوه‌های سر به فلک کشیده تخت‌ثانی، پیررستم، مله‌اسب و کوسالان محصور است و نماد و قلب تپنده منطقه جهانی هورامان به‌عنوان منظری تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود.

کد خبر 749453

دیگر خبرها

  • سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا، قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است
  • اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود
  • عارف: باید مسئولانه در صحنه حضور داشت
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی