Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@10:39:51 GMT

آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر محلات

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۸۹۴۸

آشنایی با جاذبه های دیدنی شهر محلات

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک ، شهر محلات یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین مناطق دیدنی استان مرکزی در کشور ایران است. این شهر زیبا با طبیعت سرسبز، آب‌ و هوای مطلوب خود هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بوده که هر ساله برای دیدن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی منحصر به فرد آن راهی محلات می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را در خصوص شهر محلات استان مرکزی به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری ایران در اختیار شما خوانندگان عزیز قرا دهیم؛ لذا اگر قصد سفر به استان مرکزی را داشتید حتما از این بهشت زیبای ایران دیدن فرمایید.


موقیعت جغرافیایی شهر محلات
در فاصله 262 کیلومتری جنوب غربی استان تهران، شهری با جاذبه های دیدنی بیشمار در استان مرکزی واقع شده که با چشم اندازهای بینظیر و منحصر به فرد خود در هر زمانی از سال، خصوصا در ماه اردیبهشت باعث جلا بخشیدن روح و جسم آدمی خواهد شد. این شهرستان با انگیزه وجود آب از سرچشمه های طبیعی بخش شمالی این منطقه در جنوب شرقی استان مرکزی ایجاد و گسترش یافت.

 

علت نام گذاری شهر محلات را می توان بخاطر وجود محلات مختلف غیر متجانس با یکدیگر دانست و به عنوان یکی از مهمترین قطب های پرورش گل در ایران شناخته می شود. استان ها و شهرهای اطراف محلات که با آنها همسایه و هم مرز است؛ به ترتیب شامل قم و آشتیان از سمت شمال، اصفهان و گلپایگان از سمت جنوب، اراک و خمین از سمت غرب و در نهایت شهر دلیجان از سمت شرق می باشد.

 

موقعیت شهر محلات در استان مرکزی

 
پرورش گل های زیبا و متعدد در این منطقه از کشورمان باعث تا آن را به شهر «هلند ایران»، لقب دهند و با داشتن چشمه ها و مراکز آب گرم محلات هر ساله پذیرای تعداد بیشماری مسافر و بیمار برای آب درمانی از سراسر نقاط کشور و جهان است. جمعیت این شهر بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال 1395 شمسی، بیش از 55 هزار نفر بر آورد شده است.

آب و هوای شهر زیبای محلات
این شهر از آب و هوایی بسیار پاک و تمیز برخوردار بوده و همین نبود آلودگی باعث شکل گیری مزارع وسیع گل در شهر محلات شده است. البته شرایط مساعد طبیعی و آب و هوای ملایم و مطبوع آن نقش تاثیر گذاری بر رشد و پرورش گل های رنگارنگ این شهر زیبا داشته است. اگر بخواهیم در یک دسته بندی جداگانه آب و هوای شهر محلات را از نظر فصول مختلف سال بررسی کنیم ؛ باید بگوییم این شهر به ترتیب از فصل بهار تا زمستان دارای آب و هوایی ملایم و معتدل، گرم، معتدل و کمی خنک و در نهایت سرد و خشک برخوردار می باشد.

محلات پایتخت گل ایران در استان مرکزی
همانطور که اشاره شد؛ یکی از پر جاذبه ترین و زیباترین شهرستان های استان مرکزی، شهر محلات نام داشته که آوازه گل ها رنگارنگ و زیبای آن به خوبی در تمام نقاط کشور عزیزمان ایران پیچیده است. شهر محلات را عموما اکثر افراد به عنوان یک بهشت افسانه ای با لقب هلند ایران می شناسند و با بالاترین میزان تولید گل های رنگارنگ، خوشبو و زیبا در سطح کشور، رتبه نخست در زمینه پرورش گل زینتی و پایلوت های گل‌ کاری کشور را به خود اختصاص داده است. البته مزارع و باغ های گل این شهر تنها جاذبه آن به حساب نیامده بلکه این شهر سرشار از جاذبه های طبیعی، آثار تاریخی و بناهای به یادماندنی است.

 

محلات بهشت افسانه ای و هلند ایران


 تاریخچه شهر محلات در استان مرکزی
بر اساس اسناد و کتب تاریخی بر جای مانده از گذشتگان، شهر محلات زمانی بخش کوچکی از سرزمین مادها را تشکیل داده و آثاری از حضور هخامنشیان نیز در آن نیز یافت می شود. این شهر همچنین به عنوان بخشی از ایالت والی نشین ماد در زمان حکومت اشکانیان به حساب می آید. آثار برجای مانده از دوران باستانی بر روی ستون های یک عمارت تاریخی در یکی از روستاهای این شهر استان مرکزی به نام "خورهه" نیز، به نوعی نمایانگر قدمت زیاد این منطقه را نشان میدهد و وجود یک آتشکده، معبد و کاخ در این محل برای برگزاری آیین، جشن های مذهبی و ملی که دوره ساخت آنها بر اساس شواهد تاریخی به عصر ساسانیان بر می گردد.

 

محلات منطقه ای با قدمت زیاد متعلق به دوران ماد


شهر محلات در زمان هخامنشیان از آن با نام ورکان یاد شده و همچنین در دوره اسلامی، این منطقه شامل قسمتی از ایالت جبال بوده است. در دوره سلجوقیان نیز این منطقه در زمره قلمرو عراق عجم قرار گرفت و شاید به همین دلیل در هیچ یک از منابع تاریخی از هیچ نام مشخصی برای آن یاد نشده است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر زیبای محلات
شهر محلات از جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری برخوردار بوده و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر زیبا، آن را به یکی از مهمترین قطب های گردشگری ایران در استان مرکزی محسوب کرده و از جمله این جاذبه ها می توان به موارد مطرح شده در زیر اشاره کرد:

 

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر محلات


چشمه های آب گرم در شهر زیبای محلات:
نام شهر محلات علاوه بر گل های زیبا و رنگارنگ آن با چشمه های آب گرم فراوان آن نیز عجین شده و این چشمه های در قالب یک مجموعه درمانی در فاصله 15 کیلومتری شرق شهر محلات واقع شده است. از گذشته های دور تاکنون این چشمه ها به خاطر خاصیت درمانی و شفابخشی خود در برابر بیماری های بیشماری چون رماتیسم مورد استقبال افراد قرار گرفته است. این مجموعه به طور کلی از 6 چشمه مختلف تشکیل شده که هر یک با خاصیت شفابخشی و درمانی منحصر به فرد خود به نام های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا یا بختیاری، حکیم و روماتیسم شناخته می شوند.

 

چشمه های آب گرم درمانی محلات

 
پارک زیبای سرچشمه در شهر زیبای محلات:
یکی دیگر از مکان های زیبا و پرطرفدار در مرکز شهر محلات، «پارک سرچشمه» این شهر نام دارد. چشمه ای به همین نام وجود دارد که آب آن باعث سرزندگی و زنده ماندن این پارک سرسبز شده و درختان تنومند و سر به فلک کشیده ای را درون خود جای داده است. این درختان با سایه ای سرد و خنک خود پذیرای گردشگرانی بوده که در داغ روزهای گرم تابستان به دنبال مکانی برای استراحت و در امان ماندن از گزند اشعه سوزان خورشید می باشند. رودی که از چشمه «سرچشمه» نشات گرفته و از دل این پارک می گذرد با آب خنگ و گواری خود باعث جلا بخشیدن و احساس طراوت در روح شما خواهد شد.

 

پارک سرسبز و چشم نواز سرچشمه محلات

 
آتشکده خورهه در شهر زیبای محلات:
یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی اطراف شهر محلات، روستای خورهه نام دارد. مکانی در دل روستای خورهه وجود داشته که از نظر شباهت به تخت جمشید تاریخی استان فارس بسیار شبیه بوده و از همین رو، این مکان تاریخی را به نام تخت جمشید محلات یاد میکنند. این مکان تاریخی با قدمت طولانی خود به هزاره دوم میلادی دوران باستان مربوط بوده و از آن در زمان قدیم به عنوان «آتشکده خورهه » استفاده شده است.

 

براساس اسناد بر جای مانده از دوران گذشته، این بنای تاریخی از ارزش مادی و معنوی بسیاری برخوردار بوده و آثار باستانی کشف در اطراف آن حکایت از آتشکده‌ای بزرگ و باشکوه داشته که متاسفانه در زمان حاضر تنها ستون‌های عظیم آن به یادگار مانده است.

 

روستای زیبا و تاریخی خورهه محلات

 
چنار قدیمی و دو هزار ساله شهر محلات:
درخت چناری قطور و تنومند که شکوه و عظمتش در نخستین نگاه، چشم هر رهگذری را به حیرت وا خواهد داشت، در جوار خیابان و بوستان سرسبز سرچشمه قرار گرفته است. این درخت کهنسال را بومیان این شهر به اسم «چنار دو هزار ساله» معرفی کرده و همچون میهمانی عزیز شاهد فراز و نشیب های این محله و روند شکل گیری آن بوده است. اگر این درخت چنار شهر محلات توانایی سخن گفتن داشت؛ بدون شک می توان از دل سخنان و تجربیات او در طی همه سال های عمرش، کتابی قطور درباره شهر محلات استخراج کرد. 

 

چنار قدیمی و تنومندی محله سرچشمه محلات


آتشکده آتشکوه در شهر زیبای محلات:
آتشکده آتشکوه از جمله بناهای باارزش و مهم موجود در شهر محلات است. این بنای تاریخی به زمان هزاره دوم قبل ار میلا مسیح باز میگردد و با تاریخچه کهن خود امروزه یکی از مکان های گردشگری این شهر به شمار می آید. آتشکده آتشکوه شهر محلات امروزه خاموش بوده و ستون های این بنای تاریخی با همان اقتدار و شکوه گذشته همچنان بر جای خود ثابت و استوار بر جای مانده است .

 

آتشکده باشکوه و تاریخی آتشکوه محلات


روستای خوش آب و هوای خورهه:
یکی از روستاهای سرسبز، خوش آب و هوای و زیبای شهر محلات که در قسمت شمالی آن واقع شده، روستای خورهه نام دارد. این روستا با جاذبه های طبیعی و تاریخی بیشمار خود از قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و نام آن در کتاب اوستا به معنای ییلاق یعنی منطقه ای خوش آب و هوا آورده شده است. این مکان همواره یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر محلات محسوب شده، و گردشگرانی که محلات را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اند؛ حتما سری به این روستای تاریخی و زیبا می زنند.

 

روستای تاریخی و سرسبز خورهه محلات

 
قلعه جمشیدیه؛ نگین انگشتری محلات:
از دیگر آثار تاریخی شهر محلات که مانند نگینی شفاف و درخشنده در دل این شهر قرار گرفته؛ « قلعه جمشیدیه یا قلعه گبری» نام دارد. این قلعه در مقابل غارت و تجاوز دشمنان در زمان های قدیم همچون دژی محکم و استوار بنا شده و در مقایسه با نمونه های همانند خود همچنان سالم و سلامت باقی مانده است. یکی از مهمترین خصوصیات این قلعه، ضد حریق بودن آن در برابر هرگونه حادثه احتمالی می باشد.

 

قلعه جمشیدیه یا گبری محلات

 
سد باستانی و تاریخی نیم ور شهر محلات:
از دیگر جاذبه های کهن و تاریخی شهر محلات می توان به سد یا بند نیم ور اشاره کرد. این سد با معماری خاص و منحصر به فرد خود همواره یکی از آثار برجای مانده از دوره ساسانیان به شمار می آید. قدمت طولانی این سازه آن را جزو نخستین دسته سازه های ذخیره سازی آب کشور محسوب کرده است.

 

سد باستانی نیم ور در محلات

 
غار شاه بلبل شهر زیبای محلات:
یکی از مکان های مقدس و قابل احترام برای مردم که در دل کوه های شرقی شهر محلات واقع شده است؛ غاری کم آب به  نام شاه بلبل می باشد. این غار همواره محلی برای نذورات و قربانی های خانواده ها بود که آن را با نیت گرفتن حاجات و بر طرف شدن مشکلات خود در بین نیازمندان تقسیم می کنند. اکثر مردم برای برای گرفتن حاجت خود معمولا یک شب را در این مکان مقدس به باور عموم، سر می کنند.

 

غار مقدس شاه بلبل محلات


بقعه تاریخی شاه قلندر:
بقعه ای آجری در دامنه های کم شیب کوه های اطراف شهر محلات واقع شده است که قدمت آن به دوره ایلخانی و زمان ریاست شاه قلندر در فرقه اسماعیلیه باز میگردد. بقعه تاریخی شاه قلندر هم اکنون به عنوانی یکی از چندین جاذبه دیدنی و گردشگری محلات در فاصله 50 کیلومتری سرچشمه و سراب و داخل یک باغ در روستای سرسبز انجدان واقع شده است. ساختار این بنای باشکوه تاریخی به صورت هشت ضلعی بوده که در هر ضلع آن یک نمای طاق مانند آجری بلند با 4 در ورودی در جهات مختلف آن قرار گرفته است.

 

بقعه تاریخی شاه قلندر محلات

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محلات گردشگری جاذبه های گردشگری جاذبه های دیدنی دیدنی و گردشگری برخوردار بوده یکی از مهمترین استان مرکزی واقع شده شهر محلات منحصر به فرد جای مانده آب و هوای پرورش گل چشمه ها بر جای آب گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با روش‌های درمان زخم بستر در منزل

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، زخم بستر معمولاً در افرادی که به طور مداوم بر روی بستر یا صندلی نشسته یا دراز کشیده‌اند، رخ می‌دهد. افراد مسن، دارای بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا، محدود به حرکت یا ناتوان در حرکت، افراد چاق، و کسانی که تحت درمان‌هایی که موجب ناتوانی یا محدودیت حرکت شوند، در خطر بیشتری از ابتلا به زخم بستر هستند.

زخم بستر به طور عمده به دلیل فشار طولانی مدت و یا فشار مکرر بر روی یک نقطه خاص از بدن ایجاد می‌شود. فشار مداوم می‌تواند جریان خون را به نقطه مورد فشار کاهش دهد، که منجر به تخریب بافت پوستی می‌شود.

ضرورت درمان سریع‌تر زخم بستر برای جلوگیری از تشدید مشکل و عواقب جدی‌تری نظیر عفونت‌های خطرناک، تشکیل بافت‌های تخریبی عمیق‌تر، و ایجاد مشکلات جدی در سلامتی بیمار بسیار حیاتی است. زخم‌های بستر ممکن است به طور مستقیم عوارض نامطلوبی ایجاد کنند، از جمله درد، عدم توانایی حرکت، و افزایش زمان بستری بیمار، که همگی می‌توانند به کاهش کیفیت زندگی بیمار منجر شوند.

بنابراین، اقدامات سریع و مؤثر برای تمیز کردن، درمان و پیشگیری از زخم بستر، از جمله استفاده از بسترهای مناسب، تغذیه بهینه، مراقبت دقیق از پوست، استفاده از بهترین پماد برای زخم بستر و تکنولوژی‌های پزشکی نوین، و به‌کارگیری پانسمان زخم بستر در منزل به صورت دوره‌ای، امری ضروری است.

مؤسسه پرستاری توانبخش، با استفاده از بهترین تجهیزات و تکنیک‌های روز دنیا، به بیماران گرامی خدمات درمان و پانسمان زخم بستر در منزل ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق شماره زیر برای مشاوره تلفنی رایگان با متخصصان ای موسسه پرستاری در تماس باشید.

مشاوره تلفنی رایگان: ۰۲۱۶۶۹۲۳۹۳۷

درمان زخم بستر در منزل

درمان زخم بستر در منزل، یک روش مؤثر و مناسب برای مراقبت و بهبودی زخم‌های بستر است که توسط پرستاران مجرب و آموزش‌دیده انجام می‌شود. این روش درمانی به دلایل زیر، ترجیح داده می‌شود:

حفظ راحتی بیمار: درمان زخم بستر در منزل به بیمار این امکان را می‌دهد که در محیطی آشنا و آرام با خانواده‌اش باشد. این موضوع می‌تواند بهبود روحی و روانی بیمار را تحت تأثیر قرار داده و روند بهبودی را تسریع کند.

پیشگیری از عفونت: زخم‌های بستر در محیط بیمارستان دچار خطر بیشتری از عفونت هستند. با درمان زخم بستر در منزل، بیمار از خطرات عفونت کاسته می‌شود و احتمال بهبودی سریع‌تر و موثرتر افزایش می‌یابد.

توجه ویژه و مراقبت فردی: درمان زخم بستر در منزل توسط پرستاران مجرب و آموزش‌دیده انجام می‌شود که تمام توجه و مراقبت لازم را به بیمار اختصاص می‌دهند. این امر باعث افزایش کیفیت درمان و بهبودی سریع‌تر زخم می‌شود.

تنظیم و مدیریت بهتر زخم: پرستاران مجرب در منزل، توانایی تشخیص و تنظیم مناسب زخم را دارند. آنها می‌توانند زخم را تمیز کرده، داروهای لازم را به موقع و به درستی تجویز کنند و بانداژ بزنند.

آموزش به خانواده: هنگامی که پرستاران در منزل حضور دارند، خانواده بیمار نیز می‌توانند از آنها آموزش ببینند و راهنمایی‌های لازم را برای مدیریت زخم در آینده دریافت کنند. این امر به خانواده اطمینان می‌دهد که پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، قادر خواهند بود به درستی به پانسمان رخم بستر در منزل از طریق توجه و مراقبت مناسب ادامه دهند.

پانسمان زخم بستر در منزل

پانسمان زخم بستر در منزل می‌تواند یک روش کارآمد برای مراقبت از زخم‌های سطحی و کوچک باشد. برای شروع، دستیابی به محیط تمیز و ابزارهای ضدعفونی شده ضروری است. در ابتدا، دستان خود را با مواد ضدعفونی کنید و سپس زخم را با آب و ملایمت شستشو دهید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، زخم را خشک کنید.

به طور کلی، پانسمان را روی زخم قرار داده و با استفاده از چسب پزشکی نرم و محکم آن را به پوست چسبانید. مهم است که پانسمان به طور صحیح قرار گیرد و زخم را در معرض هوا و آلودگی قرار ندهید. همچنین، دوره‌های منظم تغییر پانسمان (معمولاً یک یا دو روز یک بار) و شرایط زخم را باید مورد توجه قرار دهید. در صورت بروز علائم عفونت، التهاب یا تغییرات ناگهانی در زخم، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

فرآیند پانسمان زخم بستر در منزل نیازمند مهارت و دقت است، انجام آن توسط پرستاران متخصص در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

بهترین پماد برای زخم بستر

بهترین پماد برای زخم بستر وابسته به نوع و ویژگی‌های زخم، توصیه‌های پزشک و تجویزات معالج است. بهترین پماد برای زخم بستر، باید برخی ویژگی‌های کلیدی را داشته باشد. اولین و مهمترین ویژگی، خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی بودن است. زیرا زخم‌های بستر ممکن است به عفونت مستعد شوند و نیاز به تسکین التهاب و مهار رشد باکتری‌ها دارند. در زیر، چند نوع پماد خارجی که معمولاً برای درمان زخم استفاده می‌شود را بررسی می‌کنیم:

پماد فوسیدیک اسید: این پماد حاوی مواد ضد باکتری و ضد التهابی است.

پماد سیلور سولفادیازین: این پماد می‌تواند به مرطوب‌کنندگی زخم کمک کرده و فرآیند التیام را تسریع نماید. همچنین بهترین پماد برای زخم بستر برای سالمندان است.

پماد کالاندولا: این پماد حاوی گل همیشه بهار به عنوان یک ضد التهاب و ضد عفونی کننده موضعی معروف است.

پماد نئودرم: این پماد حاوی ابوخلسا (هوا چوبه)، عسل و روغن زیتون است. برای درمان زخم‌های عفونی، التهابی و قرمزی پوستی استفاده می‌شود.

پماد کلوپلاست کامفیل: این نوع پماد بهترین پماد برای زخم بستر، حاوی مواد اصلی کربوکسی متیل سلولز و آلژینات کلسیم می‌باشد. برای تسکین التهابات پوستی، ترمیم زخم‌های سطحی و تسریع فرآیند التیام استفاده می‌شود.

پماد زینک اکسید: پماد زینک اکسید یک پماد موضعی است که شامل ماده‌ی فعال زینک اکسید است. این پماد از طریق تماس مستقیم با پوست عمل می‌کند و به عنوان یک محافظ پوست و ضدعفونی کننده موضعی عمل می‌کند.

پماد موپیروسین: این نوع پماد دارای خاصیت ضدباکتری است و می‌تواند به کاهش و یا از بین بردن باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا مرتبط با آن‌ها کمک کند. برای درمان عفونت‌های جزیی پوست کاربرد دارد.

پماد ژانوس ژانوهیل: این پماد حاوی عسل و ویتامین A است. برای تسکین درد، التهاب و بهبود زخم‌های سطحی استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این پماد در درمان زخم‌های دیابتی و زخم‌های پس از درمان لیزری است.

راه‌های ارتباطی با موسسه پرستاری توانبخش

شماره تماس ۱: ۶۶۹۲۳۹۳۷-۰۲۱

شماره تماس ۲: ۶۶۵۶۴۲۲۳ -۰۲۱

ایمیل : info[at]tavanbakhsh.com

سایت توانبخش: https://tavanbakhsh.com/

خدمات سایت توانبخش: https://tavanbakhsh.com/services

نشانی : تهران، بلوار کشاورز، خیابان جمالزاده شمالی، پلاک ۳۰۵، طبقه دوم، واحد ۱۴

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6098083

دیگر خبرها

  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • راهنمای دیدنی‌های تایلند: نقاطی که در سفر به این کشور حتماً ببینید
  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • آشنایی با روش‌های درمان زخم بستر در منزل
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • جاذبه‌های گردشگری شیراز
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • (تصاویر) جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا