مرگ تدریجی استعدادهای ورزشی سیستان و بلوچستان/ تمرینات هاکیبازان در کوچه و خیابان!
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۹۴۷۸
ابراهیم ریگی میرجاوه گفت: با توجه به عدم حمایت رئیس هیئت هاکی سیستان و بلوچستان از استعدادهای ورزشی این رشته، مجبور به انجام تمرین در کوچه و خیابان هستیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، ابراهیم ریگی یکی از استعدادهای ورزشی سیستان و بلوچستان که عنوان آقای گلی المپیاد استعدادهای برتر کشور را در پرونده خود ثبت کرده است، این روزها از بی توجهی مسئولان امر به ویژه در هیئت هاکی گلایه دارد و اذعان می کند که هاکی بازان این خطه بر اثر بی مهری ها در حال از بین رفتن هستند و می توان گفت شاهد مرگ تدریجی این استعدادهای ورزشی هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی که به گفته خودش، متولد 1384 در زاهدان است، به علت کسالت پدرش که سال هاست خانه نشین شده، به عنوان کودک کار فعالیت و از این طریق هزینه های خانواده اش را تامین می کند، به خبرنگار ما گفت: چند سال پیش از طرف مدرسه برای مسابقات فوتسال مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک زاهدان در سالن شهید فهمیده، یکی از مربیان هاکی که به منظور استعدادیابی مسابقه مان را از روی سکوها تماشا می کرد، بعد از پایان بازی مرا برای پیوستن به ورزش هاکی تشویق کرد.
این استعداد ورزشی ادامه داد: آن روزها حتی نمی دانستم هاکی چیست و چگونه باید در آن فعالیت کرد، ولی بسیار علاقه مند بودم که بتوانم فنون این ورزش را بیاموزم، بنابراین به همراه تعدادی از دوستانم در تمرینات این رشته حضور پیدا کردم.
وی گفت: از سویی به خاطر مشکلات خانوادگی و شرایط سخت مالی، مجبور به کار کردن هم بودم در سن کم فعالیت هایی چون کارگری، سوخت کشی، پسته و خرما چینی در دیگر شهرها و استان ها انجام دهم، در کنار آن درس هم می خواندم، بنابراین مجبور به ترک تمرینات شدم، اما مربیان هاکی اجازه تداوم آن را ندادند و با حضور در منزلمان برای ادامه تمرین تشویقم می کردند.
انجام همزمان ورزش، کارگری و تحصیل
ریگی اضافه کرد: آن ها می گفتند که استعداد این را دارم که روزی ملی پوش شوم، اما من فکر می کردم، این صحبت ها وعده ای بیش نیست، با این وجود و در پی اصرارهای مکرر فعالیتم را ادامه دادم، مربیانی که حتی در خرید لباس و کفش حمایتم می کردند، بنابراین در کنار پسته و خرما چینی در جیرفت و کارگری در یزد، درس هم می خواندم و ورزش نیز می کردم، تمرینات سخت دور پیست بدنسازی و تمرینات با علم روز هاکی باعث شد که بتوانم در مسابقات المپیاد نوجوانان کشور با ۱۶ گل، آقای گل کشور شوم.
وی اذعان کرد: مربی ام به من اعتماد و مرا به همراه همراه تیم جوانان و بزرگسالان استان به مسابقات کشوری اعزام کرد، مشکلات زیادی در ورزش هاکی استان داشتیم از نداشتن چوب و وسایل تخصصی حرفه ای تا نبود سالن تمرین، هیچ مسئولی در استان حامی ما نبود، هر چند ماه یکبار تایم تمرین سالنمان را از ما می گرفتند و می گفتند که باید هزینه اجاره سالن را پرداخت کنید، یک زمین چمن در دهکده داریم که خاص هاکی است، اما کف آن هم خراب شده بود.
این ورزشکار افزود: سال گذشته بعد از سه سال به همراه ۲ نفر دیگر از هم تیمی هایم به اردوی تیم ملی نوجوانان کشور در جهرم شیراز دعوت شدم، اردویی که می توانست وعده مربی ام را محقق کند، اما متاسفانه بعد از مسابقات امیدهای کشور که بنده هم در این رقابت ها به همراه تیم امید استان شرکت داشتم، به خاطر عدم حمایت رئیس هییت هاکی استان و بروز اختلافات در هیئت، این رشته در بخش آقایان تعطیل شد.
رئیس هیئت هاکی پاسخگو نیست
وی اظهار داشت: در همین زمان تعطیلی بود که از صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام فدراسیون متوجه شدیم که اردوی تیم ملی در نقده آذربایجان غربی شدیم، ولی رئیس هیئت استان دعوت نامه ای را برای حضور در این تمرینات به ما نداد و حتی تماسی هم با ما نگرفت، بار دیگر نیز از طریق فضای مجازی متوجه شدیم که اردوی تیم ملی در جهرم شیراز برگزار می شود با رئیس هیئت تماس گرفتیم، اما وی به گوشی اش جواب نمی داد.
ریگی اضافه کرد: به همراه خانواده بقیه بازیکنان به اداره کل ورزش و جوانان مراجعه کردیم، اما اقدامی نشد، بنابراین مجبور شدیم از سوی نماینده زاهدان مشکلمان را به گوش استاندار برسانیم که در پی آن این اداره کل بدون اینکه لباس ورزشی و حتی چوب و تجهیزات هاکی مناسب به ما بدهد، شبانگاه و بدون تغذیه و امکانات بعد از گذشت ۲ روز از اردو ما را به سمت جهرم شیراز عازم کرد.
وی ادامه داد: در حالی که سرپرست اردو به ما اعلام کرده بود که ۲ روز از تمرینات گذشته و آمدنمان بی فایده است، اما با این وجود رفتیم و به دلیل دیر رسیدن و تعطیلی چند ماهه هیئت و عدم تمرین از اردو حذف شدیم، قریب به 18 ماه است که هیئت هاکی سیستان و بلوچستان در بخش آقایان تعطیل شده و رئیس هم پاسخگوی ما نیست، دلیلش را هم نمی دانیم.
این ورزشکار گفت: گویا رئیس هیئت، بازیکنان و مربیانی را که در مجمع انتخابات به وی رای نداده اند، نمی خواهد، برای رفع این مشکل به تمام نمایندگان مردم استان در مجلس، اداره ورزش و جوانان، فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان نامه زدیم تا مشکلمان را حل کنند، ولی متاسفانه هیچ کاری انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: برای انجام ورزش مورد علاقه مان مجبو هستیم در کوچه و خیابان بازی کنیم یا به استان های دیگر برویم، انگار قرار نیست مشکل هیئت هاکی سیستان و بلوچستان رفع شود، این روزها هم متولیان کرونا را بهانه کرده اند و چند ماه پیش به جای تمرین کردن برای پر کردن اوقات فراغتم، موتور سواری می کردم که در یکی از خیابان های زاهدان به دلیل تصادف دست و پایم آسیب دید.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: سیستان و بلوچستان استعدادهای ورزشی هیئت هاکی رئیس هیئت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۹۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلسوفان بزرگ دربارۀ «ورزش» چه میگویند؟
امروزه ورزش بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است. ما در دورۀ معاصر شاهد افزایش علاقه مردم به مراقبت از بدن بودهایم و این علاقه را به وضوح در رسانههای اجتماعی میبینیم. اما به هر حال این توجه به سلامت جسمانی موضوع جدیدی نیست.
به گزارش فرادید، یکی از برجستهترین نمونههای آن بازیهای المپیک است که نخستین بار در یونان باستان باب شد. جالب است که بدانید لقب «افلاطون» به معنای «چهارشانه» (دارای شانههای پهن) را به دلیل هیکل بزرگ و قدرت فیزیکی قابلتوجه افلاطون به او داده بودند (نام اصلی او آریستوکلس بود).
بنابراین با توجه به این سابقۀ طولانی که ورزش در فرهنگ بشری دارد، میتوانیم بپرسیم که در تاریخ فلسفه، فیلسوفان و مکاتب فلسفی مختلف با موضوع ورزش چگونه برخورد کردهاند؟
1. افلاطون و ورزش در «جمهور»سر افلاطون، اواسط قرن سوم میلادی، امپراتوری روم
یونان باستان تمدنی است که اغلب با پایهگذاری بسیاری از اشکال ورزشی شناخته شده است. وقتی مردم به یونان فکر میکنند، به یاد مسابقات فشرده المپیک یا سربازان اسپارت و زیبایی پیکر باشکوه مجسمههای آنها میافتند.
افلاطون شاید بارزترین نمونهی رابطه بین فلسفه و ورزش باشد. این فیلسوف که در اصل همنام پدربزرگش آریستوکلس (Aristocles) بود، با نام مستعار افلاطون به معنای «چهارشانه» جاودانه شد، چون هیکل بزرگ و مهارتی عالی در کشتی داشت؛ یکی از مهمترین ورزشهای یونان باستان!
بخشهای کلیدی فلسفه افلاطون را در رسالۀ «جمهور» او پیدا میکنید. افلاطون در جمهور، برای جامعه ایدهآل طرحی ارائه میکند. این فیلسوف معتقد بود تربیت بدنی بخشی ضروری از آموزش شهروندان است، نه تنها به این دلیل که افراد دارای آمادگی جسمانی سالمتر و در نتیجه داراییهای ارزشمندتری برای جامعه هستند، بلکه به این دلیل که این تمرینات فواید بسیار دیگری دارد، مانند ترویج رقابتهای سالم و کار گروهی بین شهروندان از طریق ورزش. ورزش به مردم میآموزد نظم و انضباط و خویشتنداری داشته باشند و همچنین نیروی نظامی توانمندی بسازند.
برای افلاطون تربیت جسم فقط برای تربیت جسم نبود بلکه مقصود اصلی آن تربیت روح بود. افلاطون اعتقاد داشت که یک بدن قوی و کامل میتواند فضیلتهایی روحی مثل شجاعت را در فرد تقویت کند.
اگر درک کنیم فرض اساسی نظریه مثل این است که اشیاء در جهان ما بازتولید ناقص صورتهای ملکوتی و کامل خود هستند، به راحتی میتوانیم بفهمیم چگونه فلسفه افلاطون را به قلمروی ورزش ربط دهیم.
طبق این نظریه، هر شکلی از تمرین بدنی، خواه یک ورزش رقابتی و خواه ورزش کردن برای داشتن بدنی زیبا، قرین ایدهآل خود را در قلمرو مثل دارد. ما از طریق ثبات و سختکوشی، اگرچه هرگز به کمال نمیرسیم، اما میتوانیم به صورت ایدهآل نزدیکتر شویم. بدن ما و نحوه حرکت آن از این قاعده مستثنی نیست: ما همیشه باید بهترین نسخه از خودمان باشیم!
2. فضیلت ارسطو از طریق تعادلارسطو با نیمتنه هومر، رامبراند، ۱۶۵۳
عاقلانه نیست از فلسفه یونان باستان بدون ذکر ارسطو یاد کنیم. ارسطو در مقام شاگرد و گاهی منتقد افلاطون، فیلسوف دیگری است که افکارش هنوز در فرهنگ بشری تاثیرگذار هستند. یکی از برجستهترین دستاوردهای او مفهوم فضیلت از طریق «تعادل» یا «حد وسط» است، به این معنا که ما هرگز نباید در زندگی افراط و تفریط کنیم، بلکه باید به دنبال یک حد وسط باشیم.
به گفته ارسطو، هدف طبیعی ما در مقام انسان دستیابی به وضعیتی بالاتر از رفاه است که فیلسوف آن را «سعادت» eudaimonia نامیده است. چنین حالتی تنها از راه داشتن یک زندگی بافضیلت حاصل میشود و اگر ما تعادل را فضیلت بدانیم، نمیتوانیم بدون توجه به بسیاری از جنبهها که فرد را به تعادل میرساند از جمله ورزش، به طور کامل به فضیلت دست یابیم.
از دیدگاه ارسطو، اگر بخواهیم زندگی کاملی داشته باشیم، باید بین فعالیتهای فکری، معنوی و جسمانی تعادل برقرار کنیم. میان هر دیدگاه فلسفی درباره تمرینات بدنی، رویکرد ارسطویی یکی از سودمندترین رویکردها برای ماست تا بدون نیاز به اقدامات افراطی، خودسازی را پرورش دهیم. ما نباید عالمان کمتحرک و قلدرهای بیخرد باشیم و برای رسیدن به اهداف خود نباید از روشهای افراطی استفاده کنیم.
این یک پیام بسیار مهم با توجه به وضعیت کنونی صنعت تناسب اندام است که در آن، فراتر رفتن از محدودیتهای طبیعی بدن انسان به امری عادی تبدیل شده است. این امر مردم را به مصرف مقادیر زیادی سم سوق داده تا به اندام بیعیب و نقص یا عملکرد عالی دست یابند، غافل از این که با این رویکردهای افراطی آسیبهای دائمی به بدنشان وارد میکنند و دچار اختلالات روانی بسیاری خواهند شد.
3. سنکا و تابآوری رواقیمرگ سنکا، پیتر پل روبنس، حدود ۱۶۱۴
در طول دوره گذار بین اوج یونان باستان و آغاز سلطه جهانی امپراتوری روم، اسکندر مقدونی مسئول انتشار فرهنگ و فلسفه یونان و همچنین گنجاندن عناصری برای دیگر فرهنگهای سرزمینهای تحت سلطه حاکم بود. آن دوره زمانی اکنون به عنوان دوره یونانیمآبی یا هلنیستی شناخته میشود.
دوره هلنیستی با آشفتگیهای زیاد ناشی از تغییرات ناگهانی سیاسی و فرهنگی که بر عموم جمعیت اعمال شده بود، همراه بود. فلسفه رواقی در واکنش به آن واقعیت آشوبزا، متولد شد و یک جهانبینی را ترویج کرد که مبتنی بر خودکنترلی، انعطافپذیری و توانایی غلبه بر سختیها به کمک قدرت ذهنی بود.
سنکا، فیلسوف رواقی، مانند ارسطو معتقد بود تعادل و میانهروی برای خودسازی ضروری است. به گفته او، ما باید به دنبال ایجاد سطحی از رشد فیزیکی باشیم، زیرا ذهن سالم در بدن سالم است، اما در این کار، هرگز نباید وسواس به خرج داد.
با این حال، ارزش واقعی تمرینات بدنی از دیدگاه سنکا، توسعه خویشتنداری، انضباط و استقامت بود. اینها ستونهای فلسفه رواقی هستند. یک فرد سرسخت برای رویارویی با ناملایمات دنیای اطرافش آمادگی دارد و تمرینات ورزشی راهی عالی برای قویتر شدن فرد، هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی است.
4. دیدگاه آرتور شوپنهاور: ورزش به عنوان راه گریزپرتره آرتور شوپنهاور اثر یوهان شفر، ۱۸۵۹
آرتور شوپنهاور فیلسوفی است که نظراتش اغلب با نوعی بدبینی عمیق مرتبط است، چرا که از دیدگاه او، زندگی چرخهی بیپایانی از رنج و کسالت است؛ رنج و ناامیدی از طلب چیزهایی که نمیتوانیم داشته باشیم و کسالت از به دست آوردن آنچه قبلاً میخواستیم.
شوپنهاور ارزش داشتن بدن سالم را در بسیاری از مواقع در مورد رفاه عمومی افراد و حتی به عنوان گریزی موقت از رنج هستی تشخیص میدهد، اما فلسفه او میتواند تا حدودی به معنای انتقاد از تمرینات بدنی تفسیر شود.
یکی از مرتبطترین الهامات شوپنهاور هنگام توسعه نظام فلسفیاش، بودیسم بود، بهویژه، دیدگاه انکار تعقیب امیال. بنابراین، میتوانیم اینطور تفسیر کنیم که دیدگاه نویسنده تا حد زیادی مخالف سطوح رقابتی تمرینات بدنی است، زیرا تمایلات ما برای داشتن بدن زیبا یا برتری در یک ورزش خاص در نهایت چیزی جز رنج بیشتر نیست.
وقتی بخواهیم چنین موضوع گستردهای را در حوزهی گستردهتری به نام فلسفه، تجزیه و تحلیل کنیم، مهم است دیدگاههای مختلف را در نظر بگیریم. به همین دلیل دیدگاه شوپنهاور در تحلیل ما اهمیت دارد: چون برداشتی منحصر به فرد از این موضوع است که پرسشهای بیشتری را برای بحث ایجاد میکند و آن را جلو میبرد.
کانال عصر ایران در تلگرام