Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@14:11:24 GMT

محله‌ای با ۷۰۰ سال قدمت

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۱۴۴۹

محله‌ای با ۷۰۰ سال قدمت

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: امامزاده‌های «حمیده خاتون» (س) و «جعفر» (ع) که فرزندان امام «موسی کاظم» (ع) هستند، در این محله واقع شده‌اند. قدمت روستای باغ‌فیض با توجه به درخت «توت» که در میدان اصلی آن قرار دارد و اهالی قدیم باغ فیض آن را به نام درخت حضرت «ابوالفضل» (ع) می‌شناسند، بیش از ۷۰۰ سال تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغ‌فیض در گذشته‌های دور روستایی سرسبز بود که از درخت‌های انار، انجیر، گردو، خرمالو، گیلاس، توت و زردآلو تا سیب‌زمینی، هویج، لوبیا سبز و گوجه‌فرنگی در باغ‌های زیبای آن کشت می‌شد.

آب این مزارع هم از یک رشته قنات معروف به «آب گوارا» که در شمال‌غربی دهکده قرار داشت، تأمین می‌شد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روستای باغ‌فیض نزدیک به ۲۷۰ خانوار جمعیت داشت و سکونت‌گاه اصلی ساکنانش در محل کنونی مجتمع تجاری «تیراژه»، به نام «شاهک» بود و اهالی آن، زمین‌هایی داشتند که محدوده باغ‌فیض را شامل می‌شد. به مرور زمان این روستا گسترش یافت و مردم برای زندگی به این محله آمدند. ساختار روستایی باغ‌فیض در دهه ۳۰ از بین رفت و کم‌کم به محله‌ای شهری تبدیل شد. این روند تغییر شهری از دهه ۳۰ تا اوایل دهه ۸۰ با سرعت یکنواختی ادامه‌دار بود. از این بازه ۵۰ ساله تغییرات بافت شهری باغ فیض، اکنون بخش اندکی باقی مانده است.

کد خبر 577431 برچسب‌ها محله همشهری محله بزرگراه امامزاده

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله همشهری محله بزرگراه امامزاده باغ فیض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۱۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در واکنش به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و قطع درختان در صالحیه گفت: با مسئولینی که در تغییر کاربری غیرقانونی این اراضی دخیل بودند، برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سیدامیر احمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان با اشاره به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در صالحیه، اظهار داشت: ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت غیرقانونی در حال تغییر کاربری بود که جلوی آن گرفته شد.

وی با اشاره به قطع یک‌صد اصله درخت در این اراضی جهت تغییر کاربری افزود: مسئولینی که در تغییر غیرقانونی کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دخیل بوده و وظایف قانونی خود را انجام نداده و ترک فعل انجام شده باشد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان بهارستان در ادامه گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و قطع درختان با برنامه‌ریزی و مدیریت شده بود و این اتفاق در یک روز انجام نگرفته است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضاییه و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در هر موردی که فساد اتفاق افتاده باشد، برخورد قاطعانه است و طبق مستندات و در چارچوب قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • خوش‌شانسی دو موتورسوار از سقوط درخت (فیلم)