Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه نیازمند تغییر رویکرد ترافیکی در هسته مرکزی شهر هستیم گفت: با توجه به ترافیک سنگین در محورهای منتهی به حرم مطهر و کیفیت پایین مسیرهای پیاده روی تشرف از طرح جدید توقع می رود برای این موارد پیشنهادهایی ارائه کند.

به گزارش قدس انلاین حسن محسنیان در نشست گفتمان توسعه شهری که با موضوع نقد و بررسی طرح پیشنهادی تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نارضایتی‌ها در سال‌های اخیر نظام‌های حرکت و دسترسی مرکز شهر برای شهروندان و مدیران است که سبب نارضایتی بسیاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان کرد: این مشکلات در دو حوزه زیرساختی و مدیریتی مطرح است و آنچه در طرح‌های تفصیلی تبیین می‌شود ارائه پیشنهادات در این راستا است. یکی از انتظارات ما از این طرح ارائه پاسخ شفاف ومناسبی برای این قبیل دغدغه‌مندی‌ها بود. از بزرگترین مشکلات هسته مرکزی و منطقه ثامن موضوع ترافیک و گذر و سطح سرویس نامطلوب پیاده‌روی، آلودگی صوتی و زیست محیطی و... است که در مسیر تشرف به حرم مطهر با این مشکلات مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در هسته مرکزی شهر نیازمند تغییر رویکرد در حوزه ترافیکی هستیم، گفت: با توجه به ترافیک سنگین در محورهای منتهی به حرم و کیفیت پایین مسیرهای پیاده روی برای تشرف به حرم از طرح جدید توقع می‌رود برای این موارد پیشنهادهایی ارائه کند. متاسفانه با وجود جلسات متعدد با مشاور نظرات ما در طرح پذیرفته نشده در حالی که توقع ما کمرنگ شدن حضور خودروهای شخصی در طرح بوده است که انتظار داشتیم حضور خودروی شخصی در محدوده حرم را کمرنگ کنیم.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: معتقدیم که محیط را باید به یک محیط آرام از لحاظ سکونت، خدمات، زیارت و امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم لذا باید محیط پیرامون پروژه ها مناسب‌سازی و حرکت آزادانه خودروهای شخصی محدود شود ضمن اینکه حذف ترددها را در نظر نداریم اما آنچه از نقشه‌های پیشنهادی واضح است سبب حضور خودروهای شخصی در اطراف حرم می‌شود.

محسنیان با اشاره به تجربیات سالیان متمادی و سیاست‌های اساسی مدیریت شهری عنوان کرد: پیاده‌مداری در میدان بیت المقدس یک پیشنهاد بوده که این میدان تبدیل به منفی یک شود و ترافیک قبل از میدان به سمت اندرزگو و یا زیرگذر رود که این امر باعث تردد بیشتر خودروهای شخصی خواهد شد که یک گره ترافیکی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: یک بحث دیگر در طرح که مغایر اسناد بالادستی است این است که در چهار محور اصلی منتهی به حرم برخی از عدم عقب نشینی‌ها تثبیت شده که از تعریض آن محورها جلوگیری می‌شود. این پیاده‌روهای فعلی در شان زائر نیست و پیاده‌روها مطلوب نیست در حالی که ما معتقدیم پیاده‌روهای هسته مرکزی شهر باید انسان‌محور شود و در یک محیط آرام افراد تردد کنند.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: علاوه بر این نیز هسته مرکزی شهر باید برای دوچرخه به عنوان حمل و نقل پاک مورد توجه قرار گیرد که با توجه به پوسته پیشنهادی برخی معابر در طرح امکان ایجاد چنین شرایطی وجود ندارد لذا اصرار و تاکید داریم عرض محورهای اصلی، عرض مصوب یعنی همان 45 متری مد نظر قرار گیرد.

محسنیان اظهار کرد: از ایرادت دیگر این است که با توجه به پیشنهادات ارائه شده باعث شده نظام سلسله مراتب حرکت در محدوده برهم بخورد و نگرانی برای تامین دسترسی‌ها  ایجاد کند به عنوان مثال بحث معبر آستانه‌پرست که نقش جمع‌کننده و پخش‌کننده تردد را به محورهای فرعی داشته حذف شده اما در طرح پیشنهادی نظام جایگزینی پیشنهاد نشده و در ایجاد دسترسی به پلاک‌ها ابهام به وجود آورده است.

وی با اشاره به سند بهبود رویکرد ترافیکی پیشنهادی شهرداری افزود: یک دلیل جذابیت چهار محور منتهی به حرم این است که از فرعی‌ها می‌توانید دسترسی را به داخل بافت ایجاد کنید که این یک ایراد است ایراد دوم هم معابر کم عرض محدود است که برخی از این معابر فرعی ترافیک فرضی به خود بگیرد که این مورد پسند میریت شهری نیست.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: از نظر ما امکان تامین دسترسی به داخل بافت باید از مسیر صحیح و منطقی برقرار و دسترسی های غیر مجاز حذف شود از طرفی امتداد زیرگذرهای حرم به شارستان، چهارراه شهدا و ... موجب افزایش آلودگی‌های ناشی از تردد خودرو شده و امکان اجرایی ندارد و طرح‌های پیشنهادی سبب حمایت و تقویت تردد خودروهای شخصی به بافت می‌شود .

وی ادامه داد: در برخی محورها،تغییر عرض پیشنهاد شده که تکلیف تمایلات حرکتی پیاده و سواره در آن نامشخص است. علاوه بر این شارستان به کاربران مختلف از پیاده ، سواره و حمل و نقل همگانی و... خدمات می‌دهد اما در طرح پیشنهادی به حمل و نقل همگانی و مسیرهای بی‌آر تی هیچ گونه توجهی نشده است.

محسنیان افزود: در طرح پیشنهادی دوربرگردان های ورودی حرم مطهر رضوی حذف و تبدیل به صحن شده و امکان حمل و نقل همگانی مطلوب را از شهروند گرفته است. یک زمانی آستان این بخش را بست که مجدد احیا شد و در اختیار اتوبوس قرار گرفت.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: در یک طرح پیشنهاد شد پایانه زائر به ایستگاه های زیرگذر منتقل شود که صلاح نیست به دلیل آلودگی هوا اجرایی شود.

وی بیان کرد: در طرح پیشنهادی تعریض معبر برای سهولت عابر پیاده وجود دارد. باید توجه داشت که هسته مرکزی مشهد برای پیاده روی مناسب است اما مسیرهای مناسب پیاده روی در آن وجود ندارد لذا پیشنهاد ما تعریض معابر با هدف تامین امنیت و مسیر ایمن برای عابر پیاده است.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ساخت و استقرار پارکینگ های طبقاتی در منطقه ثامن جزو پیشنهاد طرح گذشته بوده که شامل پارکینگ یک کاربری و دو کاربردی است و پارکینگ دوکاربری دارای دو عملکرد تامین پارکینگ مالکان و ساکنان از یک سو و تامین پارکینگ مراجعان و مشتریان از دیگر سو است که در طرح فعلی برای مراجعه کنندگان پارکینگ ویژه پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: در واقع ساخت پارکینگ به معنی کارت دعوت مردم با خودروهای شخصی بوده و در نتیجه تغییر رغبت به مد دیگر در ذهنشان خطور نمی کند لذا با کاهش آن موافقیم اما یک دیدگاه دیگری وجود دارد و آن این است که با حذف پارکینگ بگوییم مردم نیایند چرا که مراجعان به سادگی الگوی خود را تغییر نمی‌دهند و تنها حذف پارکینگ سبب افزایش پارک خطی و بی نظمی ترافیکی می شود . یک پیشنهاد خطرناک دیگری که اتفاق افتاده این است که خودمان آمده ایم و در طرح پیشنهادی حاشیه خیابان شارستان را به نام پارکینگ سند زده‌ایم که این باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حرم مطهر رضوی حرم رضوی طرح پیشنهادی هسته مرکزی شهر خودروهای شخصی منتهی به حرم پیاده روی حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۴۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جمعیت و فرزندآوری در کشور و استان قم گفت: علاوه بر تلاش برای افزایش جمعیت، باید از اتفاقاتی همچون سوانح رانندگی و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر که باعث کاهش جمعیت می‌شود نیز جلوگیری کرد. - اخبار استانها -

مهدی مصری به خبرنگار تسنیم در قم گفت: با توجه به اهمیتی که موضوع جوانی جمعیت در کشور دارد باید ابتدا فرهنگ‌سازی و نگرش همکاری در ما نهادینه شود.

وی با تاکید بر اصلاح رویکرد بازدارنده گذشته از نگاه دولت و وزارت بهداشت در زمینه‌ جوانی جمعیت افزود: جمعیتی که به سمت پیری می‌رود، پیشرفت و توانمندی خاصی نخواهد داشت؛ در سطح  جوانی جمعیت باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و تاکنون مجلس توانسته قانون را اصلاح کند، قانون جوانی جمعیت را نهادینه کرده و نگاه دولت و وزارت بهداشت و مردم را به عواقب پیری جمعیت که شامل عدم پیشرفت کشور، مشکلات معیشتی، فرهنگی و... خواهد بود، جلب کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره  به آمار بالای حوادث تصادفات جاده‌ای و نقش آن در کاهش جمعیت گفت: آمار بالای تصادفات، نشان دهنده لزوم اهمیت فرهنگ‌سازی انسانی و پیگیری دستگاه‌های نظارتی‌ است، ما باید علاوه بر فرهنگ سازی، بتوانیم زیرساخت ها و تسهیلات لازم در حوزه بیمارستانی، بهداشت و درمان را اصلاح کنیم و در بحث جاده سازی، فرهنگ ترافیک، خودروسازی و ... کارهایی در جهت رفع این مشکلات انجام دهیم.

وی عنوان کرد: پیشگیری قاعده‌مند از بیماری‌های غیرواگیر و اصلاح سبک زندگی، جمعیت موجود را حفظ و مانع از بین رفتن جمعیت جوان کشور می‌شود.

وی با اشاره به کارهای خوب دولت در حوزه حمایت از زوج‌های نابارور تصریح کرد: دولت با ایجاد صندوق صعب‌العلاج، درمان ناباروری را در دستور کار بیمه‌ها قرار داده است، ضمن اینکه خدمات سطح یک و دو و سه با فراهم آوردن نیروی انسانی و ملزومات در حال اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تجهیز زیرساخت‌های استان در زمینه درمان مستقل را نیز مهم دانست و گفت: جذب نیروهای جدید انسانی و برگزاری دوره های تخصصی هیئت علمی، استقلال درمانی استان را بالا می‌برد.

وی با اشاره به افزایش فرزندآوری در قم با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انجام شده توسط تیم‌های بهداشت و درمان و سلامت افزود: تعداد ولادت نوزادان در سال گذشته این استان در مقایسه با سال 1401، نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

مصری با بیان اینکه برای موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در استان باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام داد، عنوان کرد: در راستای فرزندآوری اقداماتی توسط تیم‌های بهداشت و درمان در استان قم انجام‌ شده که می توان به برپایی میز خدمت ارائه مشاوره فرزندآوری در هر هفته در محل برگزاری نماز جمعه قم اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: کارشناسان مامایی و مراقبین سلامت در مناسبت‌ها و جشن های عمومی به مردم مشاوره فرزندآوری و باروری سالم ارائه می دهند.

به گزارش تسنیم، استان قم از نظر جمعیتی، رتبه بیستم کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر توزیع سالمندان بالای 60 سال براساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار در رتبه 26 قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است
  • برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • ۷۰ نقطه حادثه در مسیرهای اربعینی ایمن سازی شدند
  • محور‌های بزرگراهی برای متخلفان نا امن می‌شود
  • ضرورت ارتقای ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی و قانون مداری است
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار