Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از اعلام روز جمعه شورای شهر تهران، محسن هاشمی گفت: مشخص نیست که این طرح چه زمان قرار است در مجلس بررسی شود. مجلس درگیر موارد دیگری است، لذا امکان دارد به این زودی در صحن مطرح نشود، ولی باید موارد مد نظر را با شورای نگهبان، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای فراکسیون شهری در میان گذاشت و رایزنی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برپایه این اعلام نشست مجازی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها  به ریاست محسن هاشمی و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و همچنین روسای شوراهای شهرهای اصفهان، مشهد، کرج و اهواز تشکیل و پس از بررسی چگونگی فرآیند تقدیم لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس و مصوبات مجلس در دوره های دهم و یازدهم وشورای نگهبان، حاضران با قدردانی از اقدام مجمع تشخیص مصلحت و اظهار نظر مطروحه ابراز امیدواری کردند که مساله جایگاه و نقش شوراها و مدیریت شهری با اصلاحات مجلس مورد توجه قرار گیرد.

شرکت کنندگان در این جلسه مجازی درخصوص نحوه ارائه پیشنهادها به کمیسیون  اقتصادی و هیات رئیسه و ریاست مجلس و تعامل و همکاری با فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز تبادل نظر کردند.

همچنین تشکیل کارگروه های کارشناسی وتلاش برای تبیین جایگاه شوراها و همکاری با شورایعالی استان‌ها در پیگیری نظرات و پیشنهادهای اعضای شوراها از دیگر تصمیمات این نشست مجازیبود.

سید حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه از سال‌ها پیش تفسیر شورای نگهبان درباره حدود اختیارات شورا  نظری بوده که در اعتراض به ماده 53 اعلام کرده است، گفت: این نظریه درباره حوزه اختیارات شوراهای شهر کاملا یک نظریه مضیع است،تا جایی که شورای نگهبان حتی انتخاب شهردار را هم جزو اختیارات شورای شهر نمی‌داند.

وی اداد: حتی بحث نظارت مالی را که تصریح ماده 80 قانون شوراها و ماده 71 قانون شهردارها به شکلی که الان انجام می‌شود را هم قبول ندارد.لذا زمزمه ورود دیوان محاسبات به شهرداری‌ها که قبلا فقط درباره منابع و ردیف‌هایی که توسط دولت به عنوان ردیف‌های کمک به شهرداری‌های انجام می‌شد به ردیف‌هایی که از منابع پایدار یا ناپایدار خود شهرداری است، وجود دارد.

خزانه‌دار شورای شهر تهران تصریح‌ کرد:  اینکه مصوبه به مجلس برگشت داده شده، بستری را فراهم کرده است که ما مسیر پیش رو را به عنوان نمایندگان مردم از طریق مجمع تشخیص تعقیب کنیم.محمد سالاری عضو و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز ضمن ابراز نگرانی از عدم استقبال روسای شوراهای شهرهای کشور از این جلسه گفت: با برگشت خوردن این لایحه از شورای نگهبان چیزی حل نشده و این برگشت سوم کار را سخت تر هم کرده چراکه شورای نگهبان این لایحه را به اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع داده که در خصوص اختیارات مجلس است.

محمد سالاری عضو و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز ضمن ابراز نگرانی از عدم استقبال روسای شوراهای شهرهای کشور از این جلسه گفت: با برگشت خوردن این لایحه از شورای نگهبان چیزی حل نشده و این برگشت سوم کار را سخت تر هم کرده چراکه شورای نگهبان این لایحه را به اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع داده است که در خصوص اختیارات مجلس است.

او ادامه داد:باید نگران بود. چراکه عبارت همکاری که در خصوص شورای عالی استان ها آمده هم تقلیل گرایانه است که البته آن هم با تلاش شهرداری افزوده شده است. لذا این نگرانی وجود دارد که نهاد شوراها عملا خاصیت خود را از دست بدهد.

سالاری در همین راستا افزود: این نگاه نه تنها به نفع دولت نیست، بلکه به شدت به ضرردولت خواهد بود. دولت رویکرد اشتباهی در پیش گرفته است و ظرفیت عظیم نهاد شوراها و راهکار درآمدی از طریق ایشان را از خود سلب می‌کند و بدین ترتیب بخشی از درآمد خود را هم از دست می‌دهد.

او در پایان پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از چند نفر متخصص امر مالیات را ارائه داد تا لایحه بر ارزش افزوده را بررسی کنند.

در ادامه مرتضی الویری عضو و رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار داشت: به موجب آیین نامه داخلی مجلس، موضوعی که از شورای نگهبان بازگشت میخورد، هم در کمسیون خارج از نوبت در دستور قرار می گیرد و کمسیون هم موظف است که آن را خارج از نوبت به صحن بفرستد، بنابراین باید به این موضوع توجه و در این راستا تعجیل شود که زمان از دست نرود و باتوجه به ایرادهایی که شورای نگهبان گرفته است گزارشی تهیه شود.

در نهایت نمایندگان حاضر در این نشست مجازی که برپایه اعلام شورای شهر تهران هفدهم دی ماه تشکیل شد، بر ضرورت همکاری سه جانبه مدیریت شهری، مجلس و شورای نگهبان برای اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون شوراها تاکید کردند.

همچنین نمایندگان حاضر به این جمع بندی رسیدند که با شورای نگهبان و با رییس مجلس ملاقات کرده و این برنامه ها را در تهران دنبال کنند.

برچسب‌ها شورای اسلامی شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران شورای اسلامی شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران اخبار کنکور شورای نگهبان شورای شهر تهران روسای شوراهای شوراهای شهر مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۴۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: با توجه به اتمام بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به جداول در جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی مصوبات مجلس برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: اگر شورای نگهبان به این مصوبات ایرادی را وارد کرد مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات هفته آینده ایرادات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار داده و رفع خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا مجلس یازدهم تا قبل از پایان عمر خود تکلیف بخش دوم لایحه بودجه را مشخص کرده تا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود.

کوچکی‌نژاد همچنین درباره وضعیت برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: روز گذشته مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه را رفع کرد و در برخی موارد نیز به مصوبات قبلی خود اصرار کرد که این موارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود لذا مجددا اصلاحات اعمال شده در برنامه هفتم به شورای نگهبان برای اعلام نظر تقدیم خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد که تکلیف برنامه هفتم تا پایان مجلس یازدهم مشخص خواهد شد و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.

طبق اصلاحات آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب می‌کند بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول می‌شود.

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد و مجلس بخش دوم لایحه بودجه را در هفته جاری بررسی کرد.

بررسی جداول در صحن مجلس شورای اسلامی برای اولین بار صورت گرفت. پیش از این و در سال‌های گذشته و مجالس قبلی تنها احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس رسیدگی می‌شد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902628

دیگر خبرها

  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها
  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • عقب‌ماندگی شوراهای شهر از سایر نهادها هنوز جبران نشده است
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند