Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقازاده، شروعی جذاب برای احیای مبارزه با فساد در قامت تصویر، با آغاز و پایانی خوب که در میانه سریال ضربه فنی فیلمنامه ضعیف شد اما در قسمت‌های انتهایی به پا خاست!

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ گاهی محو تماشای سریالی هستی که ناخودآگاه به دنبال شخصیت‌های بیرونی آن می‌گردی و شروع به مشابهت‌سازی با افراد دور و بر می‌کنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
سریال "آقازاده" حکایت یکی از همین سریال‌هاست که بیننده ممکن است، یاد مدیر یا مسئولی بیفتد که در ظاهر انقلابی بوده و سخنرانی‌های سوز و گذار در وصف طبقه محروم کرده، اما بعد‌ها معلوم شده که در کار زد و بند و گذاشتن پول روی پول بوده است.
نمودار سیر داستانی فیلم سینوسی محدب است؛ سریالی که در قسمت‌های ابتدایی به ویژه سکانس اول سعی کرد با روایتی باورپذیر و روان مخاطب را اقناع به دیدن ادامه سریال کند؛ آقازاده هر چه جلوتر آمد، عقب‌تر رفت! رفته رفته، آن داستان پر طراوت و حال و هوای عدالت‌خواه و آرمانگرا و ضرباهنگ خوش‌آهنگ سریال، آب رفت و مثل خیلی دیگر از سریال‌ها، به قصه این کار هم آب بسته شد! وقتی داستان فیلم یا سریال خسته می‌شود، شات‌ها روی چهره‌هایی با آرایش غلیظ، بسته می‌شود و... وقتی از راه هنری و حرفه‌ای نمی‌توان بازار را فتح کرد، لاجرم پای اروتیسم به میان می‌آید و اتفاقات بالای ۱۸ سال! به این ترتیب است که جاذبه بازار و مسابقه برای سود بیشتر، «آقازاده» را هم ضربه فنی کرد! «آقازده» فریب فروش بیشتر را خورد و خاک شد! این ضرباهنگ با کشته شدن راضیه توسط نیما البته دوباره معکوس می‌شود و شیب قصه صعودی و شبیه قسمت‌های ابتدایی فیلم است تا قسمت آخر که نقطه اوج و بهترین قسمت بین ۲۹ قسمت فصل اول این سریال است.     از طرفی این فیلم متاسفانه با افتادن به دام کلیشه‌های قدیمی سینمای ایران تا اواسط نیمه دوم سریال کژسلیقگی نویسنده قصه را برای پر کردن خلا‌های داستانی نشان می‌داد.   حامد شخصیت بسیار مثبت و خوب و پاکی است که در خانه‌ای بسیار سنتی زندگی می‌کند. محل زندگی حامد بسیار مهم است زیرا پدر و مادر او بسیار سنتی و مذهبی هستند و کل این خانواده با هم زندگی می‌کنند. در خانه حامد، متکا‌های گرد و بزرگ قدیمی و در و پنجره‌های سنتی به چشم می‌خورد. لباس‌های آنان ساده است و همه چیز بوی قدیم می‌دهد. برخلاف حامد، شخصیت منفی سریال یعنی نیما در خانه‌های لوکس، مجلل و مدرن زندگی می‌کند. ماشین‌های میلیاردی دارد و درگیر هنر مدرن شده است و حتی در حراجی‌های هنری شرکت می‌کند. مثلا او دنبال خرید تابلویی از سهراب سپهری است. سریال سعی دارد با به تصویر کشیدن فساد پشت پرده گالری‌ها و پولشویی که در پوشش حراجی‌های هنر اتفاق می‌افتد، این مساله را برای مخاطب باز کند، اما زبان فیلم برای بازگویی چنین حقیقتی الکن است.   فلاش‌بک‌های فیلم با آن تصاویر اعصاب‌خوردکن بازیگران که، چون تیزری تبلیغاتی مابین فیلم پخش می‌شود از جمله نقاط ضعف فیلم است؛ زمانی فلش‌بک در یک فیلمنامه قرار داده می‌شود که نویسنده ناگزیر است حادثه‌ای مهم از گذشته یک یا چند کاراکتر را به صورت تصویری یادآور شود. اما این رویداد رخ داده در گذشته باید حادثه‌ای بسیار مهم باشد. آنقدر مهم که باعث کنش‌های کاراکتر در زمان حال باشد.   اما به به قدری در قسمت‌های میانی سریال تعداد این فلش‌بک‌ها و تصاویر بازیگران روی مخ است که به کلی رشته افکار و توجه بیننده به فیلم را پاره می‌کند.   نقطه قوت سریال بازی بازیگرهاست. مهدی سلطانی بسیار به قاعده و باورپذیر بازی می‌کند، امیر آقایی مدتی است نقش‌های مختلف را امتحان می‌کند و از پس آن‌ها به خوبی بر می‌آید، امین حیایی نیز بعد از سال‌ها تجربه به پختگی‌ای رسیده است که نقشش را درست و دقیق بازی کند. در اغلب موارد او بازیگری است که حتی اگر فیلمنامه بد باشد با بازی خوبش تماشاگر را مجذوب خود کند؛ و بازی پردیس پورعابدینی هنر انتخاب بازیگر این سریال را به عنوان یکی از نقاط قوت آن اثبات کرد؛ هرچند بسیاری از منتقدین معتقدند سینا مهراد از مولفه‌های مهم برای چنین نقشی، تنها چهره معصوم و باورپذیر دارد تا بازی زیبا و چشمگیر!   بچه‌ننر‌هایی که تنبیه می‌شوند!
طی سالیان اخیر با افشای پرونده برخی آقازاده‌های جنجالی در داخل و خارج کشور، این کلیدواژه به نوعی کنایه منفی نسبت به برخی مولفه‌های آقازادگی از پارتی و فساد گرفته تا خارج‌نشینی و سوءاستفاده از قدرت پدر!   بازنمایی چنین تفکری در رسانه‌ها به گونه‌ای بود که گویا جمهوری اسلامی نیز به دچار شدن به پدیده فساد در بین آقایان و آقازادگی مسیر انحطاط را طی می‌کند.   هرچند این سریال پرده‌ای که چهره قدسی از مسوولان ساخته شده بود و سال‌ها پیش کسی جرات نداشت درباره آن‌ها علنی حرف بزند و ورود به زندگی شخصی آن‌ها جزو خط قرمز بود، کنار می‌زند. داستان آقازاده نشان می‌دهد که فساد ممکن است در هرجایی یافت شود؛ از قوه قضاییه و بازپرس‌ها گرفته تا ادارات، نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد ریشه دارد، اما نویسنده معتقد است فساد تمام سیستم را آلوده نکرده و آقازاده‌ها و افرادی هستند که سالم و سلامت‌اند و برای مقابله با این فساد حاضرند هرکاری انجام دهند.     گرچه در «آقازاده» شبکه نمایش خانگی سعی شده به هردو چهره آقازاده خوب و بد به یک اندازه توجه شود، اما غلظت پردازش شخصیت آقازاده مثبت (حامد) سبب شده تا کمرنگی آقازاده منفی (نیما) نمود بیشتری داشته باشد. به همین دلیل و با توجه به این که اگر به راستی قرار بوده معضل آقازادگی در کشور به صورت هنرمندانه و واقع گرایانه‌ای به تصویر درآید، بدیهی است که قدرت مدارانی که آقازاده‌ها مورد حمایت آنان قرار دارند، مانع تولید و انعکاس تصویر هرنوع آقازاده‌ای در هر یک از رسانه‌های تصویری، اجتماعی و حتی رادیویی می‌شدند.
به نظر می‌رسد آقازاده در واقع سوپاپ اطمینانی است تا برخی اندوه‌های روانی جامعه ناشی از سیلاب آزار‌های اقتصادی و اجتماعی آقازاده‌ها به واسطه پرداختن آن کم شود. سازندگان «آقازاده» از منظر سابقه و فعالیت هنری جزو کسانی هستند که پیشینه قابل تاملی دارند، اما سریال آن‌ها نتوانسته آقازادگی را در جامعه زیر سوال ببرد و یا شرایطی را به نمایش درآورد که هشداری برای مسئولان باشد و در جهت حذف این مسئله مهم و آزاردهنده در جامعه به حرکت درآیند. آقازاده شروعی خوب، ادامه‌ای ناموزون و پایانی جذاب بود که نباید در همین‌جا متوقف شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سریال آقازاده دانلود آقازاده دانلود سریال آقازاده امیر آقایی نقد آقازاده مبارزه با فساد آقازاده آقازاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۵۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوپرگل خاص کی‌دی‌بی: اولین گل ضربه سر!‏ (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، دیدار امشب منچسترسیتی مقابل برایتون ‏یکی از مهم‌ترین بازی‌های تیم گواردیولا در هفته‌های پایانی لیگ برتر ‏است. سخت‌ترین بازی‌های سیتیزن‌ها تا پایان فصل دیدار با برایتون ‏و تاتنهام است. ‏

سیتی درحالی وارد بازی در خانه برایتون شد که در صورت پیروزی با ‏یک بازی کمتر به یک امتیازی آرسنال می‌رسید و در بازی عقب‌مانده ‏خود می‌توانست دوباره به صدر برگردد. ‏

سیتیزن‌ها در شروع بازی مالکیت توپ را در اختیار داشتند ولی برای ‏اینکه شوتی در چهارچوب دروازه برایتون شلیک کنند به 17 دقیقه زمان ‏نیاز داشتند. ‏

سیتی نه تنها به گل رسید بلکه یک سوپرگل استثنایی زد. فیل فودن ‏پشت محوطه جریمه توپ را دریافت کرده و به سمت راست حرکت ‏کرد. پاس عالی او در کانال کناری به کاپیتان کایل واکر رسید که از تله ‏آفساید فرار کرده بود. واکر ارسالی رو به عقب انجام داد و از این ‏لحظه نوبت به هنرنمایی کوین دی‌بروینه بود. ‏

دی‌بروینه با یک ضربه سر شیرجه‌ای تماشایی توپ را به سمت گوشه ‏بالای دروازه فرستاد و استیل‌، دروازه‌بان برایتون، هر چه به بدنش ‏کش داد به توپ نرسید تا اولین گل سیتی به زیبایی به ثمر برسد.‏

گل دی‌بروینه یکی از خاص‌ترین گل‌های دوران فوتبال او به حساب ‏می‌آید. این ستاره بلژیکی تا حالا هیچ گلی با ضربه سر به ثمر ‏نرسانده بود. ‏

دیگر خبرها

  • واکنش خیره‌کننده گلر تیم ملی در تایلند (عکس)
  • اولین گل کوین دی بروین در لیگ برتر انگلیس با ضربه سر
  • حسرت شوت‌زنی که پنالتی از دست داد (عکس)
  • فقط سیتی: قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود
  • سوپرگل خاص کی‌دی‌بی: اولین گل ضربه سر!‏ (عکس)
  • نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان / فیلم
  • نمایش درخشان کاپیتان تیم ملی با ضربه کم‌نظیر (ویدئو)
  • صدر جدول طلایی شد