Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پس از دست کم گذشت یکسال از همه گیری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، تئاتر و عدم برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با وجود اینکه شیراز در مسیر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی روندی توجیه کننده داشته اما همچنان چراغ سالن‌های سینما خاموش خواهد ماند تا اطمینان خاطری برای سلامت مردم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مروری بر روندی که یکسال گذشته بر هنر هفتم در استان فارس رفت می‌شود نتیجه گرفت که سینماها پس از صنعت گردشگری بیشترین آسیب را از همه گیری کرونا به خود دیده اند و کارشناسان معتقدند جبران این آسیب‌ها مانند زیان‌هایی که به مشاغل دیگر وارد شده است مدتها به طول خواهد انجامید.

صنعت سینما در زمره مشاغلی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال نقش مؤثری دارد و زیرمجموعه‌های آن از این سود یا زیان بی بهره نیستند.

در شیراز با وجود سالن‌های سینمایی که از قدمت زیادی برخوردار هستند پردیس‌های سینمایی با وجود کرونا در زمره محدودیت‌های مشاغل قرار دارند و حتی راه حل‌هایی مانند سینمای روباز و سینماماشین با وجود اینکه در جذب تماشاگر موفق می‌توانست باشد ادامه نیافت.

برخی شهروندان شیرازی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن توجه به محدودیت‌های بکار رفته در کاهش نرخ بیماری کرونا عنوان می‌کنند که سینماها هم می‌توانند در کنار مشاغل دیگر با روش‌های ویژه ای بازگشایی شوند تا شاید هم روحیه جمعی را افزایش دهند و هم بسیاری از افرادی که از این صنعت ارتزاق می‌کنند را از ورشکستگی و بیکاری نجات داد.

سینما را با رعایت دستورالعمل‌ها باز کنید

یک بانوی علاقه مند به سینما در گفت و گو با خبرنگار مهر، می‌گوید: همچنانی که مردم با زندگی همراه با کرونا خو گرفته‌اند می‌شود تدابیری اندیشید تا سینما را به چرخه سرگرمی‌های مردم افزود.

خانم ساداتی اضافه می‌کند: چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد سینمای خودرویی در شیراز شنیده می‌شد که وعده راه اندازی آن در تابستان داده شد، اما انگار که با وجود افزایش شیوع کووید ۱۹ این طرح به فراموشی سپرده شد؛ چه خوب بود که در شرایط کنونی که شیراز در زمره شهرهای زرد قرار دارد با اندیشیدن تدابیری چنین امکانی را به دوستداران سینما داده شود.

از سویی برخی شهروندان هم سینما را در اولویت خود نمی‌دانند و آن گونه که آقای روشنایی به خبرنگار مهر می‌گوید: با وجود اینکه هر آن ممکن است دوباره در وضعیت قرمز قرار بگیریم شاید بهتر باشد به سرگرمی‌هایی مانند شبکه نمایش خانگی و اکران برخط فیلم‌ها بر بستر پلتفرم‌های اینترنتی بسنده کنیم تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

این آموزگار بازنشسته، عنوان می‌کند: با وجود اینکه یکسال از این رویداد تلخ می‌گذرد اما هنوز در مرحله آزمون و خطا به سر می بریم و نباید جان مردم را با راه حل های غیرکارشناسی به خطر انداخت و باری روی دوش کادر درمان گذاشت.

مدیر گروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: همچنان سالن‌های سینما در زمره اماکنی قرار دارند که باید تعطیل باشند و طرحی از سوی ستاد ملی کرونا برای بازگشایی این سالن‌ها اعلام نشده است.

بازگشایی سالن سینما در استان فارس نداشتیم

روح الله رنجبری ادامه می‌دهد: تاکنون موردی از بازگشایی سالن سینما در استان فارس نداشتیم و نظر ستاد مبارزه با کرونا در این خصوص ملاک عمل ماست.

با این وجود آنچه در این میان جای پرسش دارد بازگشایی برخی سالن‌های زیرمجموعه سینماهای حوزه هنری است که در ۱۹ استان از کمتر از یک هفته پیش فعالیت خود را آغاز کردند.

با این حال به گفته بهروز مرامی جدیدی، معاون سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دستورالعملی برای بازگشایی سینماهای زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام نشده است و همچنان این اماکن که در گروه ۳ مشاغل در زمره رعایت شیوه نامه‌های ستاد ملی کرونا قرار دارند باید بسته بمانند.

این در حالیست که چندی پیش دبیر شورای صنفی نمایش پیشنهاد داده بود سالن‌های سینما به مشاغل گروه ۲ منتقل شوند.

سینماها در صورت موافقت از گروه ۳ به ۲ منتقل می‌شوند

به گفته مرتضی شایسته، هر زمان با این پیشنهاد موافقت شود، سینماها بازگشایی می‌شوند و ما این درخواست را داده‌ایم و هر زمان که موافقت کنند سینماها از گروه ۳ به گروه ۲ منتقل می‌شوند.

وی پیرامون این طرح، می‌گوید: با توجه به هماهنگی سازمان سینمایی، وزارت کشور و شورای صنفی نمایش درباره بازگشایی سینماها که در مراحل اداری قرار دارد، قرار است سینماهای کشور در رده‌بندی مشاغل مشمول محدودیت‌های کرونایی از گروه سه به گروه دو منتقل شوند و امیدوارم این کار انجام شود.

شایسته با ابراز امیدواری به اینکه هرچه زودتر سینماها بازگشایی شوند، می‌افزاید: همچنین مقرر شد تهیه کنندگان و پخش‌کنندگانی که آماده اکران آثار خود هستند با شورای صنفی هماهنگی و پیشنهادات خود را کتباً اعلام کنند.

با این حال این خبر خوبی برای سینمادوستان است که ضمن نظارت دقیق نهادهای بهداشتی بتوانند در سالن‌های سینما حضور یابند.

به گزارش خبرنگار مهر، در نبود اکران نوروزی سال جاری ۴۲ میلیارد تومان زیان مالی به صنعت سینمای ایران وارد شد و تا نیمه آذرماه امسال، برآوردهای رسمی از خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی کرونا بر صنعت سینما در ایران خبر می‌دهد.

کد خبر 5117181

منبع: مهر

کلیدواژه: سالن سینما شیوع کرونا فرهنگ و ارشاد فارس مرتضی شایسته قاسم سلیمانی ویروس کرونا شیراز کرمانشاه آیت الله مصباح یزدی بوشهر آمار کرونا مجلس شورای اسلامی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم گرگان شهرکرد آلودگی هوا خطبه های نماز جمعه عکس استانها سالن های سینما خبرنگار مهر استان فارس سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۶۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، معاون آموزشی دانشگاه شیراز و نمایندۀ تام‌الاختیار سازمان سنجش در فارس، گفت: ۳۶ هزار و ۲۷۹ نفر در رشته‌ی تجربی  از ساعت هشت صبح امروز، هفتم اردیبهشت رقابت خود را آغاز کردند.
آقای باقری افزود: از میان تعداد کل داوطلبان استان فارس، به ترتیب بر اساس بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در گروه‌های آزمایشی، ۳۶ هزار و ۲۷۹ نفر در رشته‌ی تجربی، ۲۲ هزار و ۶۲۶ نفر در رشته‌ی علوم انسانی، ۷ هزار و ۳۸۹ نفر در رشته‌ی علوم ریاضی و فنی، ۴ هزار و ۶۵۴ نفر در رشته‌ی زبان‌های خارجی و ۳ هزار و ۸۵ نفر در رشته‌ی هنر رقابت کردند.
در نوبت اول آزمون سراسری در فارس ۷۴ هزار و ۳۳ داوطلب در ۳۶ شهرستان ثبت نام کرده بودند.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز ادامه داد: از شرکت‌کنندگان ۲۸ هزار و ۴۴۰ نفر مربوط به شهرستان شیراز هستند که ۹ هزار و ۹۹۴ آنها را آقایان و ۱۸ هزار و ۴۴۶ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.
همزمان با سراسر کشور، آزمون سراسری گروه‌های علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی (صبح دیروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت) و گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی (بعد از ظهر دیروز) برگزار شد.
با توجه به پذیرش دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری، داوطلبان متقاضی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باید به یک دفترچه اضافی نسبت به سایر داوطلبان پاسخ دهند.
نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان فارس گفت: آزمون‌های سراسری امسال در ۳۶ شهرستان استان و در حوزه‌های متعدد وابسته به دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، دانشکده‌های فنی حرفه‌ای و آموزش و پرورش فارس برگزار  شد.

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی
  • رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد
  • «مست عشق» به سینماها آمد + بازیگران، خلاصه و آهنگ فیلم مست عشق
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر