Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کمربندی شهرستان قیدار با گذشت بیش از یک دهه از کلنگ‌زنی هنوز زیر بار ترافیک نرفته است و معلوم نیست که وعده‌های مسئولان امر برای بهره‌برداری از پروژه در هفته‌های آتی شکل واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر؟ - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، کمربندی شهر قیدار پروژه‌ای نام آشنا برای مردم استان زنجان و استان‌های همجوار است که روزانه در حال تردد از این محور هستند اما این پروژه برای 160 هزار نفر از ساکنان شهر قیدار معنا و مفهوم دیگری دارد چراکه از سالیان گذشته تاکنون تصادفات خونینی در این محل رخ داده و حوادث ناگواری بر ذهن و فکر مردم این منطقه و عبورکنندگان از این محور هک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کمال تاسف این اتفاقات تمامی ندارد چراکه عبور ماشین‌های سنگین از شهر قیدار به دلیل نبود کمربندی همچنان ادامه‌دار است.

اما وجود همین حوادث تلخ در طول سالیان گذشته سبب شد تا مسئولان امر به فکر احداث پروژه کمربندی شهر قیدار بیفتند در همین راستا آذر ماه 88 کلنگ احداث کمربندی توسط استاندار وقت محمد رئوفی‌نژاد به زمین زده شد و طبق اعلام وی قرار بر این بود پروژه تا پایان سال مالی 89 به اتمام برسد و زیر بار ترافیک برود. اما علی‌رغم کلنگ‌زنی این پروژه در سال 88، این پروژه پس از دو سال یعنی ششم اردیبهشت ماه سال 90 با قرارداد 36 ماهه به پیمانکار واگذار شد. با این وجود طبق اعلام کارشناسان به دلیل نبود اعتبار لازم پروژه در مدت مقرر نتوانست پیشرفت چندانی را تجربه کند به همین دلیل در سال 93 پروژه مجددا توسط پیمانکار تمدید شد تا بلکه با تزریق اعتبار به سرانجام برسد.

اما انگار این تمدید قرارداد به دلیل نبود اعتبار تبدیل به داستانی تکراری شد و در طول سال‌ها همچنان ادامه‌دار است چراکه هنوز هم با گذشت بیش از 11 سال از کلنگ‌زنی این پروژه هنوز زمان بهره‌برداری از طرح مشخص نیست. با اینکه در طول این سال‌ها مسئولان مختلف وعده افتتاح آن را در زمان‌های متفاوت داده‌اند اما تا حال حاضر قطار وعده‌ها به مقصد نرسیده و چشم انتظاری مردم همچنان ادامه‌دار است.

بعد از گذشت هشت سال از کلنگ‌زنی این پروژه کلیم‌الله وثوق مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان زنجان بهمن ماه 96 اعلام کرده بود اگر اعتبار لازم برای پروژه اختصاص یابد در نیمه نخست سال 97 شاهد بهره‌برداری از کمربندی شهر قیدار خواهیم بود ولی وعده‌ای که شکل واقعیت به خود نگرفت.

همین‌طور دی ماه 96 احمد بیگدلی نماینده وقت مردم خدابنده در مجلس گفته بود که اگر دولت بدهی پیمانکاران را پرداخت کند، کمربندی قیدار در سال 97 قابل استفاده خواهد بود اما این وعده نیز تنها در حد همان حرف باقی ماند.

وعده‌هایی که فقط در حد حرف بود / پروژه دو خط کردن راه‌آهن زنجان ـ قزوین قابلیت افتتاح تا پایان امسال را ندارد + فیلمگزارش| سفر بی‌نتیجه نوبخت به زنجان/ فعلا خبری از تزریق بودجه به پروژه راه‌آهن نیست4 ماه از سفر نوبخت به زنجان گذشت/خبری از تحقق بودجه ‌پروژه راه‌آهن زنجان ـ قزوین نیستنوبخت: سنندج امسال به شبکه سراسری ریلی متصل می‌شود

وی همچنین 13 آبان 98 در گفت‌و‌گو با این رسانه اذعان کرده بود: به این پروژه تا سال 1395 توجه قابل توجهی نشده بود اما با پیگیری انجام شده 40 میلیارد تومان اعتبار تاکنون برای طرح کمربندی شهر قیدار به عنوان بخشی از کل طرح تخصیص پیدا کرده و این کمربندی به مسافت 15 کیلومتر آذر ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما آنچه که مسلم است این موضوع می‌باشد که آذر ماه 98 نیز به اتمام رسیده و بیش از یک سال از این وعده سپری شده اما مردم همچنان چشم انتظار بهره‌برداری از این طرح هستند.

با این‌حال سوال این است که بعد از خلف وعده‌های بسیار بالاخره چه زمانی کمربندی قیدار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و زیر بار ترافیک می‌رود؟ آیا سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان زنجان که اخیرا انجام گرفت نتیجه‌ای برای به بهره‌برداری رساندن این پروژه داشته است؟

ابوالفضل سلیمانی رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: پروژه کمربندی قیدار و تقاطعات آن ذیل طرح کبودرآهنگ- قیدار- سلطانیه است. در این طرح سه قطعه به طول 72 کیلومتر در حال اجرا است که بر اساس اولویت بندی، ترافیک و اعتبار مقرر شده تا فعلا یک باند از پروژه افتتاح شود.

وی با بیان این‌که قطعه دو این پروژه نیز به دلیل حجم تصادفات بالا برای راه‌ و شهرسازی از اهمیت ویژه‌ای برخورد دار است، افزود: تلاش می‌شود بعد از اینکه محور اول از لحاظ ترافیکی به حد اشباع رسید عملیات اجرایی باند دو آغاز شود با این حال باید ذکر گردد تا حال حاضر قریب به 85 میلیارد تومان صرف احداث و تکمیل باند اول پروژه که دارای پنج تقاطع غیر هم‌سطح نیز می‌باشد صرف شده است.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه نبود اعتبار سد راه تکمیل اغلب پروژه‌های نیمه‌کاره استان است، گفت: اولویت بر تکمیل یک باند پروژه مذکور بوده و در حال حاضر تقریبا با 99 درصد پیشرفت تکمیل شده است اما از لحاظ نصب علائم نواقصی وجود دارد که اگر برطرف شود این محور ظرف دو هفته آینده زیر بار ترافیک می‌رود و این در حالی است که افتتاح رسمی پروژه در دهه فجر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه کبودرآهنگ- قیدار- سلطانیه که کمربندی قیدار را نیز شامل می‌شود امسال جزو پروژه‌های جهش تولید استان معرفی شده بود، تصریح کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر خود به استان زنجان در مرداد ماه سال جاری قول اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه را داد اما تا حال حاضر فقط 59 درصد از رقم مذکور تخصیص یافته است.  با توجه به اینکه این اعتبار نیز از محل اوراق سه ساله در نظر گرفته شده می‌توان اذعان کرد که تا حال حاضر تنها 6 میلیارد تومان از سفر ایشان به این پروژه تخصیص یافته است.

در این راستا عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: کمربندی قیدار جزو  پروژه کبودرآهنگ- قیدار- سلطانیه است که تا حال حاضر 18 کیلومتر از مسیر با داشتن پنج تقاطع غیر هم‌سطح کاملا آماده شده و در مرحله تجهیز علائم ایمنی قرار دارد اما نواقصی در نصب این علائم وجود داشت که در حال رفع آن هستیم و به محض این‌که پلیس راه ایمنی مسیر را تایید کند پروژه افتتاح خواهد شد.

همین‌طور مسعود بیات‌منش مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان زنجان نیز پیش از این در جمع خبرنگاران استان، اعلام کرده بود: کمربندی قیدار به طور غیر رسمی به بهره‌برداری رسیده است و اولویت بعدی نیز اجرای قطعه دو پروژه یعنی حد فاصل بین قیدار تا سلطانیه است که سعی می‌شود تا در سال 1400 قسمت عمده پروژه به اتمام برسد.

با تمام این‌ها قیدار محل تردد ساکنان این شهرستان و 220 روستای آن است از سویی دیگر همواره مسافران استان‌های کردستان، همدان و کرمانشاه از این مسیر رفت‌و‌آمد می‌کنند و با توجه به این‌که حجم تردد و تصادفات در آن بالا است، احداث و بهره‌برداری از کمربندی در این شهرستان امری اجتناب ناپذیر است.

اما طبق شواهد موجود با گذشت سالیان طولانی احداث این کمربندی و بهره‌برداری از آن تا حال حاضر محقق نشده است. با این وجود طبق وعده‌ای که مسئولان امر داده‌اند انگار رویای دیرینه مردم این شهرستان شکل واقعیت به خود خواهد گرفت و این پروژه ظرف دو هفته آینده به بهره‌برداری رسیده و زیر بار ترافیک خواهد رفت با این حال امید می‌رود این وعده امسال شکل واقعیت به خود بگیرد و به سال‌های بعدی موکول نشود.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: راه و شهرسازی استان زنجان کمربندی شهر قیدار زیر بار ترافیک بهره برداری کمربندی قیدار میلیارد تومان تا حال حاضر کلنگ زنی خواهد گرفت وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین اظهار داشت: بسیاری از مشکلات بخش الموت غربی در سفر دور اول رئیس جمهور به استان قزوین در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از آنها اجرایی و باقی مانده هم اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای توسعه الموت غربی در سال گذشته سه استاندار قزوین، گیلان و مازندران به همراه مدیران وزارت راه و شهرسازی از مسیر قزوین-رحیم آباد- کلاچای بازدید کردند و هر ۳ استان به همراه وزارت راه و شهرسازی مکلف شدند اعتباراتی را برای تکمیل پروژه در نظر بگیرند.

اعلایی گفت: بعد از پروژه قزوین-الموت که در اوایل تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد بالاترین تمرکز وزارت راه پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای خواهد بود که می‌تواند پیشران توسعه باشد و وزیر راه و شهرسازی هم در سفر به قزوین بر این موضوع تاکید کردند.

استاندار قزوین با بیان اینکه استان قزوین در زمینه راه مشکلات جدی دارد، اضافه کرد: استان به ویژه در راه روستایی با عقب ماندگی‌های زیادی مواجه است و موضوع پرهزینه ای هم می‌باشد ولی مجموعه مدیریتی استان تمام تلاش خود را برای برطرف شدن مشکلات انجام می‌دهد.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه موضوع راه الموت از ۲ جهت در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: راه الموت واقعاً فضای نامناسبی دارد و بهسازی مسیر نه تنها تردد ساکنین را هموار می‌کند بلکه می‌تواند الموت را به عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان در زمینه گردشگری تبدیل کند و راه مناسب توسعه گردشگری را هم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اگر این ۲ راه جدید عملیاتی شود با حجم زیاد تردد مواجه خواهیم شد و همین موضوع به طور قطع گردشگری منطقه را بهبود خواهد بخشید.

کد خبر 6089559

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • بهره‌برداری از تقاطع غیرمسطح تندگویان در مردادماه امسال
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد