Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@17:07:59 GMT

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۶۸۱۷

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

ایران اکونومیست- طبق اعلام بانک مرکزی، صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از امروز می‌توانند به صورت اختیاری فرایندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق برنامک‌های موبایلی مورد تایید بانک مرکزی انجام دهند. در این زمینه لازم است تا صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک بدانند که چگونه می‌توانند چک را در این سامانه ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در راستای اجرای تدریجی ضوابط قانون جدید چک که از ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید، یکی از ملزومات این قانون جدید ثبت فرآیندهای تایید و نقل و انتقال چک در سامانه صیاد است تا تمام روند صدور و وصول چک در این سامانه ثبت و بر شفافیت این فرآیند افزوده شود.

پیش از این مقرر شده بود تا در آذر ماه امکان ثبت چک در سامانه صیاد فراهم شود اما به دلیل آماده نبودن آن و عدم فرهنگ‌سازی تا پایان سال به تعویق افتاد اما در این زمینه بانک مرکزی اعلام کرد که از امروز ثبت اختیاری چک در این سامانه فعال می‌شود.

براین اساس تمام صادرکنندگان چک می‌توانند با مراجعه به برنامک‌های کاربردی موبایلی (که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) منتشر می‌شود)، اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد ثبت کنند.

علاوه براین، دریافت‌کنندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت شده به نفع خود را از طریق برنامک‌های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در فیزیک چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تائید یا رد کنند.

همچنین، چنانچه دریافت‌کننده چک متمایل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذی‌نفع جدید باشد؛ پس از تائید چک، امکان انتقال چک به شخص ثالث برای وی فراهم است.

با این تفاسیر، نحوه استفاده از برنامک‌های موبایلی برای صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک به شرح زیر است:

نحوه استفاده صادرکنندگان چک از برنامک‌های موبایلی

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده و با استفاده از سیم‌کارت متعلق به خود از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوی ثبت چک شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع را وارد کند.

نحوه استفاده گیرندگان چک از برنامک‌های موبایلی

گیرنده چک نیز می‌تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت‌های بانکی خود و سیم‌کارت متعلق به خود، از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی، وارد منوی تائید چک شده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبیق داده و مراتب تائید و یا عدم تائید خود را اعلام کند.

پس از تائید چک، گیرنده می‌تواند چک ثبت شده را به ذی‌نفع جدید منتقل کند.

 

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برنامک های موبایلی سامانه صیاد طریق برنامک اطلاعات چک انتقال چک ثبت شده ثبت چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین باند قاچاق موبایل در یزد متلاشی شد

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که ۱۳ متهم با وارد کردن غیرمجاز داده‌های الکترونیکی در سامانه گمرکی به وسیله ورود اطلاعات نادرست مربوط به شماره گذرنامه و با سوء استفاده از کدملی و کد فراگیر افراد از طریق دفاتر صدور سیم کارت به عنوان مسافر ورودی هویت های جعلی را ثبت کرده‌اند.

همچنین با وارد کردن اطلاعات شناسه IMEI و مدل و مشخصات تلفن همراه تحت رویه مسافری بدون رعایت تشریفات گمرکی، کد فعال سازی دریافت نموده و بدین صورت دست به اقدامات مجرمانه زده‌اند.

بر این اساس، تعداد ۷ هزار و ۳۳۷ دستگاه گوشی تلفن همراه با ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان به صورت قاچاق وارد شده است.

در نهایت با تکمیل تحقیقات در دادسرای یزد، قرار جلب به دادرسی متهمان به اتهاماتی از قبیل مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه ای، دسترسی غیرمجاز به سامانه های مخابراتی و جعل رایانه ای صادر شد و پرونده پس از صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • بزرگترین باند قاچاق موبایل در یزد متلاشی شد
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • نحوه بارگذاری مدارک پذیرفته‌ شدگان آزمون آموزگاری + لینک بارگذاری و مدارک لازم
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟