Web Analytics Made Easy - Statcounter

«غلامعلی ترکی» جمعه شب در برنامه تلویزیونی "بدون تعارف"با اشاره به علل بروز سانحه هواپیمای اوکراینی ، افزود: در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به طور قطعی مجموع یافته‌های ما نشان داد که در بروز این سانحه زنجیره‌ای از خطا‌های انسانی مطرح است.

وی تصریح کرد: وقتی این حادثه اتفاق افتاد پس از سه روز ستادکل نیرو‌های مسلح اعلام کرده است که این سانحه بر اثر شلیک پدافند خودی اتفاق افتاد لذا پرونده برای بررسی‌های بیشتر به این دادستانی ارجاع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: متاسفانه در این سانحه عملکرد کاربران سامانه پدافندی با خطا‌های زیادی مواجه بوده به طوری که به لحاظ دستورالعمل‌های تاکتیکی فرمانده خودرو رزمی باید هر از گاهی موقعیت خود را جابجا می‌کرد تا در صحنه رادار اشیای پرنده را در موقعیت‌های دقیق خود مشاهده کند.

دادستان نظامی تهران یادآورشد: درچنین شرایطی این کاربر در آخرین جابجایی، تنظیم موقعیت خودش را فراموش می‌کند و به لحاظ پروازی اهداف پرنده را در موقعیت‌های غیر واقعی مشاهده می‌کند و این هواپیما را به عنوان یک شی نزدیک شونده مشاهده می‌کند و، چون در خارج از مسیر پروازی نیز بوده کاربر فکر کرده که حتماً یک هدف متخاصم است و برداشت این بوده که این یک موشک کروز است.

ترکی با بیان اینکه فرمانده این سامانه برخلاف مقررات بر اثر تشخیص اشتباه تصمیم به درگیری و شلیک می‌گیرد، چون که کاربر سمت و جهت شی پرنده را خلاف مسیر پروازی مشاهده می‌کند که به جای دور شدن این شی به طرف او در حال نزدیک شدن است.

وی با اشاره به حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین الاسد و عدم بستن آسمان کشور، گفت: از آنجا که پیش از بروز این سانحه حمله قطعی به کشور نداشتیم، لذا برای بستن آسمان نیز الزامی نبوده و، چون آسمان کشور بسیار گسترده است، مسئولان برای بستن آسمان ایران تکلیفی نداشتند.

دادستان نظامی تهران یادآور شد: در این زمان تدبیر در پایتخت این بوده است که هر هواپیما برای انجام پرواز خود باید از شبکه پدافند کشور مجوز لازم را اخذ می‌کرد و این پرواز نیز اجازه گرفته بود و از دستورالعمل‌ها نیز در این زمینه هیچ گونه تخطی صورت نگرفته بود.

ترکی با بیان اینکه پس از بروز این سانحه علت و چرایی سقوط این هواپیما همواره مطرح بود، افزود: عده‌ای دلیل سقوط این هواپیما را حمله سابیری، برخی خطای خلبان و نقص در هواپیما و یا انفجار در داخل هواپیما اعلام می‌کردند، لذا برای روشن شدن مساله لازم بود مکالمات پدافندی پیاده می‌شد و با توجه به فرضیاتی که وجود داشت در مجموع سه روز وقت صرف شد و این به نظر زمان معقولی بود تا مسایل مختلف مشخص شود.

به گفته دادستان نظامی تهران، پس از مشخص شدن علت این سانحه ستاد کل نیرو‌های مسلح در اسرع وقت اطلاع رسانی کرد و مجموعه این بررسی‌ها نشان داد که در این فرآیند خطا‌های پدافندی به اثبات رسید و حتی فرماندهان بالادستی که باید بر این مساله نظارت و هدایت و حتی مراقبت می‌کردند تا این خطا پیش نیاید ما آن‌ها را مسئول شناختیم و هم اکنون جزو مقصرین این پرونده هستند.

ترکی با بیان اینکه برای بررسی دلایل بروز این سانحه هوایی ده‌ها نفر احضار شدند و همکاری‌های خوبی در این زمینه با دادستانی شد، گفت: بزودی این پرونده جهت رسیدگی به دادگاه نظامی تقدیم می‌شود و متهمان این پرونده به دادگاه معرفی خواهند شد و حتی فرماندهان عالی و میانی هم در بین آن‌ها حضور دارند.

دادستان نظامی تهران خاطرنشان کرد: ما در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به وظیفه خود عمل کردیم و تمام افرادی که مقصر شناخته شدن به دادگاه معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به ارسال جعبه سیاه این هواپیما برای پیاده کردن مکالمات خلبان به یکی از کشور‌های اروپایی گفت: در روند بررسی جعبه سیاه این هواپیما ذینفعان اعلام می‌کردند که جعبه سیاه به یکی از کشور‌های اروپایی ارسال شود و ما نیز دیدیم که چه بهتر و جعبه سیاه به پاریس ارسال شد و نمایندگان کشور‌های آمریکا، کانادا و سایر ذینفعان نیز در زمان پیاده کردن مکالمات خلبان این هواپیما حضور داشتند.

ترکی افزودد: پس از پیاده کردن مکالمات خلبان از جعبه سیاه و تجزیه و تحلیل این مکالمات نشان داد که یافته‌های جعبه سیاه مغایرتی با یافته‌های سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان صنعت هوایی ندارد.

وی در خصوص تاخیر یک ساعته این هواپیما در فرودگاه امام نیز گفت: هواپیمای اوکراینی سوخت مازاد پرواز داشته و، چون با افزایش وزن مواجه شده لذا اجبارا بخشی از بار‌های این هواپیما و حتی ۸۲ بسته بارگیری شده تخلیه می‌شود و این باعث تاخیر یک ساعته پرواز این هواپیمای اوکراینی شده است.

دادستان نظامی تهران اظهارداشت: ستاد کل نیرو‌های مسلح پس از بررسی‌های لازم ۱۰ نفر را در این مساله مقصر شناخت و حتی با تنبیه انضباطی، برخی از این افراد را تنزل درجه داد و هم اکنون این افراد به دادگاه نظامی معرفی شده اند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سانحه هواپیمای اوکراینی سامانه پدافندی هواپیمای اوکراینی دادستان نظامی تهران حادثه هواپیمای اوکراینی دادستان نظامی تهران هواپیمای اوکراینی نیرو های مسلح جعبه سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در حمله‌های موشکی و پهپادی ارتش روسیه همچنین دو سامانه موشکی هایمرز، یک کارگاه اوکراینی تولید موشک و مهمات و یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای ارتش اوکراین منهدم شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور در ۵ منطقه این کشور ۱۲ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است ««سیستم‌های پدافند هوایی ۱۲ پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ پنج فروند پهپاد در منطقه بریانسک، یک فروند بر فراز استان کورسک، یک فروند بر فراز استان بلگورود، دو فروند بر فراز قلمرو استان روستوف و سه فروند هم در منطقه کراسنودار»

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه هم در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: واحدهای یگان جنوب مواضع ارزشمندتری را در اختیار گرفتند، دشمن در دونتسک متحمل شکست شد؛ کی یف قریب به ۴۰۰ نیروی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: واحدهای یگان شرق مواضع ارزشمندتری را به دست آوردند، نیروهای مسلح اوکراین نزدیک به ۱۱۰ نیروی نظامی خود را از دست دادند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز ۹ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کردند، دشمن قریب ۴۱۰ پرسنل نظامی، یک تانک و یک دستگاه توپ «دانا ۲» ساخت جمهوری چک را از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: طی شبانه روز گذشته سامانه های پدافند هوایی ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ بمب هدایت شونده «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6095138

دیگر خبرها

  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • اعتراف کی‌یف به دستاورد‌های نظامی روسیه
  • یک کشته و ۲ مصدوم در سانحه رانندگی در قزوین 
  • سوخت گیری در آسمان چگونه و چقدر طول می‌کشد؟
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • توضیحات معاون علمی رئیس‌جمهور درباره پروژه دانشگاهی ساخت هواپیما و دروغ‌پردازی رسانه انگلیسی 
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • سانحه رانندگی در میاندوآب ۲ مصدوم داشت
  • دو کشته و زخمی در سانحه رانندگی محور زرند به رفسنجان
  • ۴ کشته و یک مصدوم در سانحه رانندگی پارس آباد