Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@03:02:17 GMT

نشانی از یک سرقت در موزه ملی ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۷۷۴۸

نشانی از یک سرقت در موزه ملی ایران

رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با انتشار برگه‌ای قدیمی که آن را متعلق به قرآنی به خط کوفی می‌داند، در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی به سرقت رفتن دو برگ از نسخه ۴۲۸۹ موزه ملی ایران شده است.

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در تازه‌ترین پست توییتری خود که تأکید دارد به دست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد، متنی را از دکتر مرتضی کریمی‌نیا منتشر کرده و نوشته است: «نشانی از یک سرقت در موزه ملی ایران: ضرورت بازگرداندن دو برگ مسروقه از نسخه ۴۲۸۹ به موزه ملی ایران»

هر چند در این متن هیچ اشاره‌ای به احتمال زمان سرقت این اثر وجود ندارد اما جعفریان در این پست که آن را منتسب به مرتضی کریمی‌نیا – محقق و پژوهشگر در حوزه مستشرقان – دانسته، موضوع را این طور توضیح داده است: «نسخه ۴۲۸۹ در موزه ملی ایران به خط کوفی یکی از قرآن‌های مهم در تاریخ کتابت در قرن سوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نسخه تا همین چند وقت پیش، ۱۵۸ برگ داشته و برگ شماری آن را ظاهرا شادروان مهدی بیانی در هنگام  برگزاری نمایشگاه قرآنی در سال ۱۳۲۷ شمسی انجام داده است.

اکنون اما دو برگ آن مفقود است: یکی برگ ۱۲۸ (حاوی آیات ۴ ،۶ سوره یونس) و دیگری برگ ۱۳۷ (حاوی آیات ۲۱ – ۲۲ سوره یونس).

با جست‌وجوی فراوان، اخیرا توانستم رد پای این دو برگ مفقود از موزه ملی ایران را در خانه‌ای از کتب عتیقه، معروف به خانه کتب «کواریچ» (Bernard Quaritch) در لندن بیابم.

تصویر دقیقا توالی و اتصال دو برگ ۱۲۷ و ۱۲۸ این قرآن را نشان می‌دهد که یکی اکنون در تهران و دیگری در لندن است.

توضیحات  کاتالوگ انتشار یافته از سوی انتشارات کواریچ نیز نشان می‌دهد، دو برگ معرفی و عرضه شده این کتاب دقیقا همان دو برگ مسروقه از موزه ملی ایران است، نگاه کنید به صفحات ۵۴ و ۱۰۲ کتاب زیر:

(Bernard Quaritch. The Qur'n and Calligraphy: A Selection of Fine)»

خبرگزاری ایسنا پیگیر دریافت و انتشار توضیح از مسئولان موزه ملی و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: موزه ملی ایران قرآن موزه ملی موزه ملی ایران دو برگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۷۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ژاله معماری، عضو هیئت‌علمی دانشكده تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا (س) در یک گفتگوی رادیویی درباره چالش‌های ورود باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی اظهار كرد: فرآیند خصوصی‌سازی موانع زیادی دارد و تنها مختص باشگاه‌ها نیست. در سایر كشورها نیز این چالش‌ها وجود دارد. متأسفانه در ایران خصوصی‌سازی به تعویق افتاده در حالی که چالش خصوصی‌سازی در همه صنایع وجود دارد.

معماری در این باره ادامه داد: امروز با توجه به فشارهای AFC و تعویق ایجاد شده در آن، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها تنها راه ممكن بود. باید به بعد از این فكر كرد چرا كه در شرایط موجود خصوصی‌سازی بهترین راه‌حل بوده است. خصوصی‌سازی نسخه‌ای بوده كه با شرایط موجود حداكثر همخوانی را دارد.

هلدینگ خلیج‌فارس و بانک‌ها تخصص كافی برای مباحث مالی و ترازنامه‌ها را دارند. اما بقای تیم‌ها در بازی‌های آسیایی و توقعات هواداران، مورد نگرانی است و باید فكر خوبی برای آن موارد كرد تا كمترین آسیب وارد شود و فرآیند انتقال و افزایش سهم بازار انجام شود. امید می‌رود با تقویت فعالیت‌های اقتصادی این ۲ باشگاه شرایط خوبی را شاهد باشیم.

معماری با اشاره به انتقال‌های مشابه در سایر كشورها خاطرنشان كرد: خصوصی‌سازی بسیار حساس است و با توجه به جمعیت فوتبال دوست ایران باید مراقبت بیشتری از آن صورت گیرد تا به تدریج هلدینگ‌ها و بانک‌ها بتوانند سهام را وارد فرابورس كرده تا به سوددهی برسد و سهم هواداران بیشتر شود و به ۵۱ به ۴۹ برسیم. كسانی كه برای این نسخه تصمیم‌گیری كردند، به همه شرایط آن واقف بودند.

عضو هیئت‌علمی دانشكده تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به پیش‌بینی موانع این مسیر گفت: دولت باید بخش خصوصی را حمایت كند و منابع درآمدی حق پخش و قانون کپی‌رایت نیز برای باشگاه‌ها فراهم شود. توجه بخش خصوصی در قسمت تربیت بازیكنان و خریدوفروش آنها قرار دارد و باید مراقب بود توسعه ورزش در اولویت‌های بعدی قرار نگیرد. البته در همه دنیا این‌گونه است و به همین دلیل دولت با حساسیت بالایی خصوصی‌سازی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • 2 خودرو جدید کرمان موتور (+عکس )
  • قیمت 2 خودرو جدید کرمان موتور اعلام شد (عکس)
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • پائز و یک سورپرایز غیر والیبالی! (عکس)‌
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران