Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران با فرمان مقام معظم رهبری ممنوع شد. به این ترتیب، هلال‌احمر هم که پیش از این قرار بود 150هزار دوز واکسن کرونا اهدایی شرکت فایزر را وارد کشور کند، اعلام کرد واردات این واکسن‌ها، منتفی شده است. حالا مسئولان ایران در کنار تولید داخلی واکسن کرونا، باید گزینه‌های دیگری را برای تامین و دسترسی واکسن کرونا بررسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که پیش از این هم به‌دلیل تحریم‌ها، ایران امکان واردات مستقیم واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را نداشت و چشم امید به واکسن‌های کنوانسیون کوواکس سازمان جهانی بهداشت داشت که برای کشورهای کم‌برخوردار، سهمیه‌ واکسن درنظر گرفته است.

در این کنوانسیون واکسن‌های مورد تأیید به کشورها فرستاده می‌شود. نکته دیگر این است که برخلاف سایر واکسن‌ها که برای تولید داخلی یا فروش به کشورهای دیگر حتما نیاز به مجوز سازمان بهداشت جهانی را ندارند، اما واکسن‌های این کنوانسیون باید مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار گیرند. سناریوهای جایگزین ایران برای واکسیناسیون چیست؟

واکسن‌هایی با رمز ژنتیک

پیش از این در تعدادی از کشورهای جهان واکسن‌های شرکت‌های مدرنا، فایزر و دانشگاه آکسفورد تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت فایزر آمریکایی است که با مشارکت داروسازی بیوان‌تک آلمان که نخستین شرکت داروسازی جهان است، واکسن کرونا را تولید کرد. این شرکت کارایی واکسن خود را تا 95درصد اعلام کرد و برای واکسیناسیون هم مجوز گرفته است. همان موقع کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند و کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که 300میلیون دوز را می‌خرد. واکسن مدرنا هم آمریکایی است. این شرکت، چند روز پس از تولید واکسن شرکت فایزر، اعلام کرد که واکسن کووید-19 با کارایی 94.5درصد را تولید کرده است.

هر دو این واکسن‌ها آمریکایی‌اند که از فناوری جدیدی به نام «آران‌ای پیام‌رسان» ساخته شده‌اند. در این میان انگلستان هم دست روی دست نگذاشت و واکسن کرونا تولید کرد. 2هفته پس از اعلام شرکت‌های آمریکایی، دانشگاه آکسفورد بریتانیا اعلام کرد که واکسن کرونا با کارایی 90درصد را تولید کرده است. امتیاز واکسن دانشگاه آکسفورد این بود که نگهداری آن ساده‌تر است و به‌راحتی قابل حمل به کشورهای دنیاست، این در حالی است که برای واکسن شرکت فایزر، شرط نگهداری در دمای منفی 70درجه اعلام شده بود که جابه‌جایی واکسن برای سایر کشورها را سخت می‌کرد.

در میان کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا، چین از سازندگانی است که تبلیغات کمتری روی واکسنش کرده اما واکسیناسیون را بی‌سر و صدا زودتر از دیگر کشورها شروع کرد. برزیل، نخستین مشتری چین برای خرید واکسن‌هایش بود. پس از مدتی ترکیه هم در گروه مشتریان این واکسن قرار گرفت و اندونزی نیز واکسیناسیون را با واکسن‌های چینی آغاز کرد. یکی از واکسن‌های چینی به نام کروناواک ساخت شرکت سینواک، واکسنی است که فراتر از چین بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز مطالعات بالینی آن ادامه دارد.

کروناواک واکسنی غیرفعال است؛ یعنی از بخش‌هایی از ویروس مرده استفاده می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد بدون اینکه بیماری شدید ایجاد کند. کروناواک در واقع نوعی واکسن سنتی است که ساختارش در بسیاری از واکسن‌های موفق مثل هاری استفاده شده است.

اما واکسن‌های مدرنا و فایزر که ورود آنها به ایران ممنوع شده، نوع جدیدی از واکسن‌ها هستند که با رمز ژنتیک کار می‌کنند؛ یعنی بخشی از کد ژنتیک ویروس کرونا به بدن وارد می‌شود تا بدن شروع به ساخت پروتئین‌های ویروسی کند. البته بدن کل ویروس را نمی‌سازد و فقط باعث می‌شود تا سیستم دفاعی فعال‌ و قادر به مقابله با ویروس شود. مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند ایران هنوز واکسنی از چین نخریده اما اگر بخواهد بخرد، واکسن شرکت سینوفارم چین را می‌خرد که تأییدیه مصرف عمومی در این کشور را هم گرفته است. روسیه هم در گروه کشورهای تولیدکننده واکسن ضدکرونا قرار می‌گیرد.

این کشور 30آبان، از آغاز تولید انبوه دومین واکسن کرونا به اسم «اپی‌واک‌کرونا» در کشورش خبر داد. مقام‌های مسکو پیش از این نیز ساخت واکسن اول کرونا به نام «اسپوتنیک» را اعلام کرده و گفته بودند که تزریق این واکسن در سال جدید میلادی شروع می‌شود. روسیه می‌گوید دانشمندان این کشور سومین واکسن کرونا را هم که نیاز به تزریق ندارد و استنشاقی است، به‌تازگی تولید کرده‌اند. ایران هم اخیرا تست انسانی واکسن کرونا را آغاز کرده است. در 2هفته گذشته نزدیک به 7نفر این واکسن را تست کرده‌اند و براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، نخستین واکسن تولید داخل تا تابستان1400 وارد بازار می‌شود.

واردات واکسن چینی
نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران، می‌گوید اینکه وزارت بهداشت از کجا می‌خواهد واکسن وارد کند، باید خودش پاسخ دهد. با این حال او به همشهری می‌گوید که جز واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، واکسن‌های دیگری هم وجود دارند و گزینه دیگر واکسنی است که در ایران در حال تولید است.

حالا یک پرسش مهم این است که ماجرای خرید واکسن خارجی از کوواکس که پول خرید آن هم منتقل شده، چه می‌شود؟ توکلی به ماجرای اختصاص سهمیه از کوواکس سازمان بهداشت جهانی برای کشورها اشاره می‌کند و می‌گوید که در این زنجیره، غیر از واکسن آمریکایی، واکسن‌های دیگری هم وجود دارند. توکلی بر استفاده از واکسن تولید داخل تأکید می‌کند و می‌گوید که نیاز کشور ما به واکسن از طریق تولید داخل و واکسن‌هایی که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است، تامین می‌شود. قاعدتا وزارت بهداشت در این زمینه ورود پیدا می‌کند: «ما برای خرید واکسن به‌دلیل تحریم محدودیت‌هایی داریم. اما می‌توان با برنامه‌ریزی از واکسن کشورهای دیگر خرید انجام داد. مثل کشور چین که 2مدل واکسن تولید کرد. یکی از آنها را برای ایران فرستاد که البته مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار نگرفت.»

حسین قناعتی، استاد دانشگاه تهران و دبیر اتاق فکر کمیسیون بهداشت مجلس یکی از دلایل ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را نگرانی از دستکاری بیولوژیکی آن اعلام می‌کند. با اینکه گفته می‌شود بیشتر واکسن‌ها پروتئین spike ویروس را هدف قرار داده‌اند یا مبتنی بر وکتور ویروسی‌اند، واکسن فایزر یک snippet در RNA ویروس را هدف گرفته است. این واکسن ویروس ضعیف‌شده را تزریق نمی‌کند بلکه بخشی از ژنوم آن را برای تحریک ایمنی به‌کار می‌برد. این یک واکسن mRNA شامل snippet کوچکی از ژنوم ویروس است. تا به حال به جز فایزر کسی از mRNA استفاده نکرده ‌و 2واکسن آمریکایی دیگر Novavax و Sanofi-GSK از پروتئین سطح جداری ویروس استفاده می‌کنند.

اینها توضیحاتی است که عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش از این داده بود و به‌گفته او، این اطلاعات شائبه دستکاری‌های این واکسن را ایجاد می‌کند. پانزدهم دی‌ماه بود که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرد که احتمال واردات واکسن فایزر کم است. به‌گفته علیرضا رئیسی، فایزر و مدرنا جزو واکسن‌هایی هستند که پلتفرم mRNA دارند؛ احتمال اینکه فایزر ‌وارد کشور شود بسیار کم است، چراکه شرایط نگهداری دشواری دارد و وابستگی زیادی به کشورهایی دارد که اصلا به ما واکسن نمی‌دهند این در حالی است که واکسن‌های دیگری وجود دارد که قابلیت حمل راحت‌تری دارند و در دسترس‌تر هستند. او درباره واکسن چینی هم گفته بود که واکسن سینوفارم در چین مربوط به یک شرکت دولتی است که فاز سوم را هم گذرانده است؛ قرار نیست سینوواک چینی خریداری شود.
 

منبع: روزنامه همشهری - زهرا جعفرزاده

کد خبر 578240 برچسب‌ها كروناويروس كرونا در ايران واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس كرونا در ايران واکسن واکسن های آمریکایی و انگلیسی واردات واکسن وزارت بهداشت واکسن کرونا مورد تأیید شرکت فایزر واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی

ایتنا - یک استارت‌آپ آمریکایی قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد.
یک استارت‌آپ، که در کالیفرنیا قرار دارد، قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد. پژوهشگران می‌گویند یک نمونه طرح اولیه ماهواره بازتاب‌دهنده نور ممکن است سال آینده راهی مدار زمین شود.

بن نواک، پایه‌گذار و مدیرعامل «شرکت رفلکت اوربیتال» (Reflet Orbital Company)، اخیرا طرح‌های این شرکت را در نشست بین‌المللی انرژی از فضا معرفی کرده است.

رفلکت اوربیتال، صورتی فلکی متشکل از ۵۷ ماهواره کوچک است که در مدار قطبی هم‌گام با خورشید و در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند.

مدار قطبی مداری است که ماهواره‌ها در آن از قطبی به قطب دیگر به گرد سیاره ما می‌چرخند. براساس این طرح، ماهواره‌ها همزمان و در زمانی مشخص از روز، بر فراز هر نقطه‌ای از زمین پرواز می‌کنند. این ماهواره‌ها در هر ۲۴ ساعت از هر نقطه ۲ بار می‌گذرند. این ماهواره‌ها ،درمجموع، وقتی انرژی بیشتری نیاز است، ۳۰ دقیقه اضافی نور خورشید را برای نیروگاه‌های برق فراهم می‌کنند.

 
نواک در نشست معرفی این فناوری گفت: «مشکل این است که انرژی خورشیدی زمانی که ما واقعا به آن نیاز داریم در دسترس نیست.»

به گفته او، اگر بتوانیم پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، مقداری انرژی خورشیدی دریافت کنیم، واقعا عالی خواهد شد، زیرا در این صورت می‌توان با فناوری مبتنی بر بازتابنده این مشکل را حل کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه پنل‌های خورشیدی طی ۱۵ سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است و کارایی آنها، به کمک پیشرفت‌های فناوری فتوولتائیک، همچنان در حال افزایش است. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که انرژی خورشیدی در حال حاضر ارزان‌ترین انرژی است که تا به حال در دسترس انسان بوده است.

اما ماهیت ناپایدار تولید انرژی خورشیدی مشکلی است که کارشناسان می‌کوشند راهی برای آن بیابند. نیروگاه‌های خورشیدی در روزهای ابری نسبت به زمانی که آسمان صاف است، بهره‌وری کمتری دارند. شب‌هنگام تولید انرژی خورشیدی کاملا متوقف می‌شود. اگرچه سیستم‌های باتری و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند بخشی از این کمبود را جبران کنند، اما در حال حاضر به نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ و گاز به‌منزله منبع پشتیبان نیاز است.

به گفته نواک، «تعویض یک درصد اول شبکه انرژی با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار آسان است، اما جایگزین کردن یک درصد آخر بسیار دشوار است، این همان انرژی است که در روزی که باد نیست و بارانی است به آن نیاز دارید.»

جرم ماهواره‌های رفلکت‌اوربیتال تنها ۱۶ کیلوگرم خواهد بود و آینه‌های مایلاری آن اندازه‌ای حدود ۱۰ متر در ۱۰ متر خواهند داشت. مایلار همان چیزی است که در پتوهای فضایی، عایق‌ها و بسته‌بندی‌ها از آن استفاده می‌شود. آینه‌های این ماهواره‌‌ها به‌شکلی طراحی شده‌اند که نور را در قالب یک پرتو متمرکز می‌کنند. این پرتو بر مبنای تقاضای اپراتورهای مزارع خورشیدی هدایت و متمرکز می‌شود.

 
نواک می‌گوید: «ما می‌خواهیم این کار را تا حد امکان آسان کنیم – مثلا شما وارد یک وب‌سایت شوید، مختصات جی‌پی‌اس خودتان را به ما بگویید. ما بعد از تاریکی، نور خورشید را به شما می‌رسانیم.» به گفته او، این آینه‌ها آلودگی نوری ایجاد نمی‌کنند و اگر شما فرضا حدود ۱۰ کیلومتر از لبه یک مزرعه خورشیدی فاصله داشته باشید، اگر مستقیما به آسمان نگاه کنید، اصلا نوری نخواهید دید، اما اگر به مزرعه خورشیدی نگاه کنید، ممکن است نوعی نور درخشان، شبیه به نور ساختمان‌ را مشاهده کنید.

این شرکت تابستان گذشته، آینه‌ای را روی یک بالون هوای گرم در ارتفاع ۳ کیلومتری بر فراز یک مزرعه خورشیدی آزمایش کرد، که به گفته نواک، توانست «۵۰۰ وات انرژی در هر متر مربع» از پنل خورشیدی تولید کند.

به گفته او، این شرکت نوپا، بودجه پرواز نخستین ماهواره فضایی آزمایشی‌اش در سال آینده را تامین کرده است. برنامه این شرکت، تنها طرح  استقرار آینه در فضا برای تامین انرژی خورشیدی و افزایش کارایی آن نیست، بلکه پیش از این نیز در این زمینه تلاش‌های دیگری کرده است و طرح‌های مختلفی نیز ارائه داده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که بازتابنده‌های در حال گردش ممکن است در آسمان شب آلودگی نوری ایجاد کنند.

دیگر خبرها

  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید