مجسمه های منحصر به فرد در قلب تهران +تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۹۲۲۶
این روزها بهدلیل شیوع بیماری کرونا، موزهها تعطیل هستند و بازدید از آنها امکانپذیر نیست، اما در قلب پایتخت موزهای وجود دارد که بخشی از آن در فضای باز دایرشده و به همین دلیل همیشه و در هر ساعتی از شبانهروز قابلبازدید است. این بخش، بخش مجسمههای موزه هنرهای معاصر است که در آن ۱۵ اثر از هنرمندان بزرگ ایران و جهان از جمله پرویز تناولی، داریوش صنیعزاده، هنری مور، مارینو مارینی، ادوارد چیلیدا و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرد در حال قدم زدن
یکی از مجسمههای زیبای باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر، «مرد در حال قدم زدن» است؛ تندیسی که سال ۱۹۶۰ میلادی بهدست «آلبرتو جاکومتی» نقاش و مجسمهساز سوئیسی خلق شده است. این اثر برنزی، ۱۸۲.۵ سانتیمتر ارتفاع دارد.
درمانگر
مجسمه «درمانگر» که یکی از کارهای مفهومی باغ مجسمه است، کاری از «رنه ماگریت» بلژیکی است که شهرتش را از نقاشیهای سورئال یا فراواقعگرایانهاش دارد. مجسمه درمانگر یکی دیگر از مجسمههای برنزی موزه هنرهای معاصر است که سال ۱۹۷۶ با ارتفاع ۱۶۰ سانتیمتر خلق شده است.
ریتم در فضا
«ماکس بیل» معمار، نقاش و مجسمهساز اهل سوئیس بود که امروز بین مجسمههای تهران یک نماینده دارد؛ نمایندهای با نام «ریتم در فضا» که از سنگ گرانیت قرمز ساخته شده و ۳۲۵ سانتیمتر ارتفاع دارد. ماکس بیل این اثر را در سال ۱۹۶۴ ساخته است.
زن ایستاده
«زن ایستاده» هم مجسمه دیگری از «آلبرتو جاکومتی» است که آن هم از جنس برنز است و در سال ۱۹۶۰ ساخته شده است. مجسمه زن ایستاده هم مثل دیگر آثار این مجسمهساز سوئیسی، دارای دست و پا و بدنی درازتر از حد معمول است و ۲۶۵ سانتیمتر ارتفاع دارد.
اسب و سوارکار
یکی از تندیسهای زیبای پارک لاله، مجسمه «اسب و سوارکار» است که جنس آن از برنز است، سال ۱۹۵۳ ساخته شده و ۱۳۸ سانتیمتر ارتفاع دارد. خالق این اثر زیبا، «مارینو مارینی» هنرمند مجسمهساز و نقاش اهل ایتالیا بود که سال ۱۹۸۰ در ۷۹ سالگی درگذشت.
در ستایش پابلو نرودا
«در ستایش پابلو نرودا» نام یکی از مجسمههای موجود در پارک لاله تهران است که آن را «ادواردو چیلیدا» مجسمهساز اسپانیایی خلق کردهاست. جنس این مجسمه از فولاد است و ۱۶۸ سانتیمتر ارتفاع دارد. سال ساخت مجسمه چیلیدا، ۱۹۷۴ عنوان شده است.
نقش جدی
«نقش جدی» اثر «ماکس ارنست»، نقاش و مجسمهساز آلمانی هم یکی دیگر از مجسمههای باغ مجسمه است که در سال ۱۹۴۴ با متریال برنز ساخته شده است. این مجسمه که تا سال ۱۹۶۴ در حیاط بانکی در شهر دوسلدورف آلمان قرارداشت، ۲۴۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.
بدون عنوان ۱
«کارل اشلامینگر» یکی از هنرمندان معاصر مسلمان آلمانی است که در زمینههای مختلف مجسمهسازی، طراحی، گرافیک، معماری، نقاشی و خوشنویسی فعالیت داشت. از او ۲ اثر در باغ مجسمه وجود دارد که یکی از آنها همین اثر بدون نام برنزی است که در سال ۱۹۷۷ ساخته شده است.
بدون عنوان ۳
یکی دیگر از مجسمههای بدون عنوان باغ مجسمه، اثری از «آرنولدو پومودورو» هنرمند مجسمهساز ایتالیایی است. این اثر کروی و دایرهای شکل از جنس برنز با پتینه طلاست و در فاصله سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۵ ساخته شده است. ضمن اینکه ۱۵۶ سانتیمتر ارتفاع دارد.
پیکر لمیده دوقطعهای
«هنری مور» هنرمند و تندیسگر انگلیسی در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر ۲ اثر دارد که یکی از آنها «پیکر لمیده دوقطعهای» است؛ اثری از جنس برنز با طول ۴۲۲ سانتیمتر و ارتفاع ۲۵۴ سانتیمتر که در فاصله سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۰ ساخته شدهاست.
بدون عنوان ۲
همانطور که گفته شد، از «کارل اشلامینگر» که در فاصله سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۹ بهعنوان مدرس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول بهکار بود، اثر دیگری هم در بین مجسمههای موزه هنرهای معاصر وجود دارد که آن هم از جنس برنز است و در همان سال ۱۹۷۷ ساخته شده است.
گلابی خاردار
«گلابی خاردار» اثر «الکساندر کالدر» هنرمند مجسمهساز آمریکایی که سال ۱۹۶۴ در ابعاد ۴۰۰× ۳۵۰× ۲۵۰ سانتیمتر خلقشده، یکی دیگر از مجسمههای موزه هنرهای معاصر در فضای باز است. جنس این مجسمه از فولاد است.
پیکر لمیده سهقطعهای
این هم یکی دیگر از آثار «هنری مور» انگلیسی است که آنهم مثل همتای دو قطعهایاش از جنس برنز ساخته شده. هنری مور این پیکره را با ارتفاع ۲۶۵ سانتیمتر در فاصله سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹ ساخته است؛ یعنی تقریبا یک سال قبل از آنکه پیکر لمیده دوقطعهای را بسازد.
تقدیس
در میان مجسمههای به یادگارمانده از هنرمندان بزرگ دنیا، ۲ اثر هم از هنرمندان ایرانی به چشم میخورد. یکی از آنها مجسمه «تقدیس» از «پرویز تناولی» یکی از شناختهشدهترین مجسمهسازان و نقاشان کشورمان است. این مجسمه برنزی در ابعاد ۱۰۰× ۲۲۷× ۲۸۵ سانتیمتر، سال ۱۳۵۵ ساخته شده است.
زن و مرد کشاورز
مجسمه «زن و مرد کشاورز» هم یکی دیگر از یادگاران مجسمهسازان ایرانی است که در دهه ۵۰ با پیشنهاد وزارت کشاورزی ایران و برای نصب برابر کاخ وزارت کشاورزی آماده شد. این مجسمه که اثر «داریوش صنیعزاده» است مدتها پیش از مقابل وزارت کشاورزی برداشته و به موزه هنرهای معاصر منتقل شد.
منبع: همشهری
منبع: پارسینه
کلیدواژه: بیماری کرونا هنر های معاصر بیماری کرونا هنر های معاصر گردشگری عکس پارسی خبر سبک زندگی سانتی متر ارتفاع موزه هنر های معاصر فاصله سال ساخته شده جنس برنز بدون عنوان مجسمه ساز باغ مجسمه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ناپدید شدن مجسمه ۵میلیاردی یک هنرمند
هنرمند مجسمهساز هرگز تصور نمیکرد، وقتی مجسمه ۵ میلیاردیاش را به مرد قالبساز میدهد، با سناریوی عجیب سرقت مجسمه مواجه شود.
به گزارش مشرق، چندی قبل مرد مجسمهسازی به یک نمایشگاه نقاشی رفت اما هنگام بازدید از نمایشگاه متوجه یک تابلوی نقاشی شد که روی آن طرحی از کلمه «هیچ» دیده میشد؛ طرحی که نظر مرد جوان را به خود جلب کرد و تصمیم گرفت از این طرح ایدهبرداری کند و مجسمهای از آن بسازد.
به همین خاطر عکسی از طرح گرفت و راهی خانه شد تا آنچه که در ذهن داشت در قالب مجمسهای خاص و منحصر بهفرد
بسازد؛ مجسمهای دستساز که میلیاردها تومان ارزش داشته و اگر از روی آن نسخههای دیگری میخواست، میتوانست کسب درآمد کند.
پس از ساخت مجسمه از جنس برنز کارشناسان ۵ میلیارد تومان روی آن قیمت گذاشتند.
مرد هنرمند با این تصور شیرین به سراغ یک قالبساز رفت و از او خواست از روی مجسمهاش، قالب بسازد؛ قالبی که میتوانست با استفاده از آن، تعداد زیادی مجسمه بسازد و برای فروش به بازار ارائه کند؛ مجسمههایی که هر کدام را میتوانست ۴۰ میلیون تومان به فروش برساند.
او برای ساخت قالب، نمونه مجسمهاش را در اختیار او قرار داد. مدتی بعد مرد مجسمهساز به سراغ مرد قالبساز رفت و سراغ مجسمهاش را گرفت اما او بهانهای آورد و مجسمه دستساز را به صاحبش نداد.
دو ماه از این ماجرا گذشته بود و مرد قالبساز هر بار از پس دادن مجسمه میلیاردی طفره میرفت تا اینکه یک روز که به مغازه قالبسازی رفت، متوجه شد مغازه خالی و تعطیل است. مغازهداران دیگر مدعی بودند که او چند روز قبل مغازهاش را خالی کرده و رفته و کسی از او خبری ندارد. مرد هنرمند که مجسمه ۵ میلیاردیاش را از دست رفته میدید، به ناچار به پلیس مراجعه و از مرد مغازهدار شکایت کرد.
بهدنبال شکایت مرد مجسمهساز، پروندهای در دادسرای ویژه سرقت تهران تشکیل شد. کارآگاهان اداره آگاهی پایتخت به دستور بازپرس شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت وارد عمل شده و تحقیقات برای یافتن ردی از مرد قالبساز در دستور کار آنها قرار گرفت.
کارآگاهان پلیس موفق به شناسایی محل زندگی او شده و مرد جوان را بازداشت کردند. وی در تحقیقات ادعای عجیبی مطرح کرد: کار من طراحی و دکوراسیون داخلی است. اصلاً قالبسازی بلد نیستم. شاکی را یکی از دوستانم معرفی کرد و گفت که اگر کارش را انجام دهم، پول خوبی گیرم میآید. به دروغ گفتم قالبسازم اما وقتی مجسمه را گرفتم، به سراغ یک قالبسازی رفتم و از او خواستم برایم قالب بسازد. حتی پول زیادی به او برای ساخت قالب دادم، اما چند روز بعد وقتی به سراغ قالبساز رفتم، متوجه شدم که او مجسمه را برداشته و فرار کرده است.
ظاهراً بعد از رفتنم، تحقیق کرده و متوجه شده بود که مجسمه گرانقیمت است. وقتی فهمیدم که مرد قالبساز، مجسمه را سرقت کرده است، مدام برای شاکی بهانه آوردم و درنهایت هم تصمیم به فرار گرفتم، چون کاری نمیتوانستم برای او انجام دهم.
در حالی که متهم چنین اظهاراتی داشت، در ادامه تحقیقات کارآگاهان دریافتند که چند روز قبل ۳۸۰ میلیون تومان پول به حساب او واریز شده است. باتوجه به مبلغی که به حساب متهم وایز شده بود، این فرضیه برای تیم تحقیق مطرح شد که وی مجسمه را فروخته و سناریوی قالبساز حرفهای و سرقت مجسمه را نیز برای انحراف مسیر تحقیقات مطرح کرده است.
تحقیقات به دستور قاضی تقیزاده ادامه دارد و متهم در اختیار کارآگاهان اداره آگاهی پایتخت قرار داده شد.
منبع: روزنامه ایران