Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز ملی فرش ایران یکی از مشکلات اساسی در صادرات فرش دستباف را موضوع رفع تعهد ارزی عنوان کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که مهلت رفع تعهد ارزی را از یک سال به سه تا پنج سال افزایش دهیم.

فرح‌ناز رافع در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صادرات فرش دستباف در سال جاری تا پایان آبان ماه تغییر زیادی نداشته و تقریبا مانند سال گذشته بوده، اظهار کرد: حتی برخلاف اینکه انتظار می‌رود به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش صادرات فرش بوده باشیم، صادرات فرش دستباف به لحاظ وزنی حدود ۲۰ درصد رشد داشته، اما با توجه به بالا رفتن نرخ دلار، به لحاظ ارزشی تغییر چندانی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته وی اوایل سال جاری افت شدیدی در صادرات فرش دستباف اتفاق افتاد، اما در ماه‌های اخیر این آمار افزایشی بوده است.  

رافع همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در صادرات فرش دستباف، موضوع رفع تعهد ارزی است که تاثیر زیادی برصادرات فرش داشته، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که مهلت رفع تعهد ارزی را از یک سال به سه تا پنج سال افزایش دهیم. چراکه فروش فرش دستباف زمانبر است و به محض ورود به یک کشور خارجی فروش نمی‌رود. بنابراین به دنبال این هستیم که سنوات بازگشت ارز در این بخش افزایش پیدا کند.  

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به اینکه آیا راه حلی برای جلوگیری از حضور دلالان و سود پایین قالیبافان در این صنعت پیش‌بینی شده، تصریح کرد: سیاست مرکز ملی فرش ایجاد کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و همچنین ایجاد استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است تا قالیبافان بتوانند خودشان محصولات خود را در استارتاپ‌ها و به صورت اینترنتی عرضه کنند و اقداماتی در این زمینه در دست انجام است.

گفتنی است که صادرات فرش در هشت ماهه اول سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به متوسط ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات فرش در دو دهه گذشته، حدود یک دهم شده بود و به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فرش ایران خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها و همچنین برخی خود تحریمی‌ها در داخل عامل این کاهش بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش رفع تعهدات ارزی صادرات فرش دستباف رفع تعهد ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۹۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار قرمز بارندگی شدید؛ افزایش شدت بارندگی در تهران + فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اصغری کارشناس هواشناسی، گفت: امروز بارندگی‌ها در هرمزگان شدید است. در بوشهر احتمال سیل و آب گرفتگی وجود دارد و در کهگیلویه و بویراحمد هشدار قرمز صادر شده است.

اصغری تاکید کرد: نگرانی در خصوص بارش‌های سنگین در استان‌های جنوبی و غربی کشور همچنان وجود دارد و احتمال سیلاب و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد؛ همچنین عشایر از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

وی گفت: این شرایط از بعد از ظهر امروز در استان‌های مرکزی و فردا در غرب و شمال‌غرب کشور وجود خواهد داشت و جمعه شدت بارندگی‌ها در تهران بیشتر است.

‌ کد خبر 6094914 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • هشدار قرمز بارندگی شدید؛ افزایش شدت بارندگی در تهران + فیلم
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران