Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: ۲۸ راهکار عملی و کارشناسی شده را که فاقد بار مالی سنگین بودند و با خوش‌سلیقگی مدیران، اجرایی می‌شدند، در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دادیم که متأسفانه تا الآن حتی به یکی از آنها نیز عمل نشده است. - اخبار اجتماعی -

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با انتقاد از وضعیت آلودگی هوای شهرهای کشور، اظهار کرد: ضعف جدی و محرز در خصوص معضل آلودگی هوا آن است که با مجموعه‌ای از 17، 18 سازمان مختلف بدون مشخص بودن میزان سهم هر یک، طرف هستیم و به راحتی هرکدام از آنان، قابلیت دارند که مقصر را به گردن دستگاه دیگری بیندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ابراز تأسف از اینکه در دو، سه دهه گذشته با وجود پیدایش آلودگی هوا و افزایش هر ساله آن، برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته نه تنها مشکل آلودگی هوای پایتخت را حل نکردند، بلکه کلانشهرهای بیشتری نیز درگیر این مسئله شدند، گفت: این مسئله نشان‌دهنده ناکارآمدی و اشکالات جدی طرح‌‌های انجام شده است که باید در روش‌های اجرایی این طرح‌‌ها تجدیدنظر شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: امسال با شروع فصل سرما، در فراکسیون محیط زیست مجلس، 28 راهکار عملی و کارشناسی شده را که فاقد بار مالی سنگین بودند و با خوش‌سلیقگی مدیران، اجرایی می‌شدند، در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دادیم که متأسفانه تا الآن حتی به یکی از آنها نیز عمل نشده است.

رفیعی ادامه داد: به طور قطع، اگر به راهکارها توجه می‌شد، بسیار می‌توانست به بهبود اوضاع فعلی کمک کند و الآن وضعیت به مراتب متفاوت بود، تأسف‌بار است که دستگا‌ه‌های مقصر به جای پاسخگویی، مشکلات را گردن همدیگر می‌اندازند و بعضا حتی با اعتماد به نفس، جای مطالبه‌گر می‌نشینند و مردم را مقصر آلودگی هوا می‌دانند.

وی با اشاره به بازدیدهایش از برخی نیروگاه‌های اطراف تهران و بررسی وضعیت سوخت این نیروگاه‌ها، گفت: متأسفانه طی بازدیدهای سرزده از صنایع و نیروگاه‌های آلوده اطراف تهران به این نتیجه رسیدیم که این صنایع اگر مازوت نسوزانند، به استفاده از سوخت گازوئیلی روی می‌آورند که مضراتش اگر بیشتر از مازوت نباشد، کمتر نیست.

واکنش نماینده مجلس به تکذیب مازوت‌سوزی در تهران از سوی زنگنهافشاگری رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از وضعیت نیروگاه مازوت‌‌سوز تهرانآلودگی هوای تهران|نامه هشدارآمیز کلانتری به روحانی درباره مازوت‌سوزی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با طرح این سؤال که اگر نتوانیم تأثیر منابع متحرک بر آلودگی هوای شهرها را مدیریت کنیم، باید از منابع ثابت غافل شویم؟، افزود: آیا نمی‌توان برای نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده طوری برنامه‌ریزی کرد که از سوخت‌های گازوئیلی استفاده نکنند؟ پر واضح است که می‌توان با مجموعه‌ای از برنامه‌‌‌های منسجم، هم برق و گاز مورد نیاز را تأمین کرد و هم جلوی مازوت‌سوزی را گرفت.

رفیعی با بیان اینکه معضل آلودگی هوا به مسئله‌ای بدخیم و کلافی سردرگم تبدیل شده است، اظهار کرد: به طور طبیعی اگر علت آلودگی هوای شهرها را به مازو‌ت‌سوزی چند نیروگاه تقلیل دهیم، هیچ تغییری در بهبود وضعیت موجود حاصل نمی‌شود؛ معتقدم راه‌حل این معضل، شفافیت کامل درباره مسئولیت دستگاه‌های مختلف و تعیین سهم هر یک از آنها در مسئله آلودگی هوا است. 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین در پایان با اشاره به برخی اظهارات درباره ارتباط استفاده از مازوت در نیروگاه‌‌ها به دلیل تحریم‌ها، خاطرنشان کرد:  عده‌ای واداده که هر بحرانی را به ارتباط با غرب نسبت می‌دهند، می‌گویند مشکلات آلودگی هوا به خاطر فرسودگی پالایشگا‌ه‌ها بر اثر تحریم است. سؤال اساسی این است که آیا در سال‌های 94 تا 97 که به قول رفقایشان گلِ برجام بود، خسته بودیم یا تحریم؟

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مجلس آلودگی های زیست محیطی آلودگی هوا آلودگی هوای تهران بحران های محیط زیست نمایندگان مجلس مجلس آلودگی های زیست محیطی آلودگی هوا آلودگی هوای تهران بحران های محیط زیست رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس آلودگی هوای نیروگاه ها آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۹۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است

محمد جواد عسکری گفت: مسائل محیط زیسیت باید جزو اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و بقیه آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه‌ قضائی معرفی کرده‌ایم.

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه راهی جز ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیای آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریاها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آن ها خسارت زیادی را به همراه دارد.

عسکری با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب های درسی آورده شود، افزود: واحدهای تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.

وی با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع تر این کسری جبران شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، اّ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای کانون های ریزگردها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

منبع: خانه ملت

دیگر خبرها

  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار