Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا ظریفیان درباره مشکلات موجود در مقوله مقاله نویسی گفت: مقاله نویسی دانشجو به نام استاد همچون پایان نامه‌نویسی سرقت علمی محسوب می‌شود که به‌دلیل گسترش پذیرش آموزش و عالی در مقاطع تکمیلی بروز کرده است.

به گزارش برنا؛ طی دو دهه اخیر شاهد افزایش ورودهای دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی بودیم. این اتفاق ارزشمند در آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این کمی‌گرایی با کاهش بار علمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی همراه بوده است. در این میان مراکزی برای فروش پایان نامه، مقاله، سرقت علمی در ابعاد مختلف مشاهده می‌شود و  برخی از اساتید یا به عبارت دیگر استادنماها از جایگاه خود سوءاستفاده کرده  و مقالات دانشجویان را به نام خود ثبت می‌کردند و به این ترتیب برای خود سابقه کاری رقم می‌زنند.

 غلامرضا ظریفیان، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به خبرنگار برنا گفت: اساسا در دورهای کارشناسی ارشد سهم پژوهش افزایش پیدا می کند. در این شرایط 50 درصد تحقیق و 50 درصد آموزش از اهمیت برخوردار است و دانشجو باید روش تحقیق و پایان نامه نویسی را به شکل مناسب بیاموزد.

او افزود: در دوره دکتری  هم اصل بر تحقیق و آموزش طرح است. به عبارت دیگر در دوره دکتری 80 درصد پروژه و تحقیقات و 30 درصد آموزش نقش دارد. نظام آموزش متکی بر پژوهش محور است. شیوه‌های آموزشی هم در برخی از کشورها به شکل آموزش محور وجود دارد. برای مثال در برخی از کشورها دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به تمرین پژوهش می‌پردازند و نیازی به پایان نامه نویسی ندارند.

شیوه آموزش محور یا پژوهش محور مورد استقبال دانشجویان

ظریفیان تصریح کرد: در دولت احمدی‌نژاد میزان ورودی به دانشگاه‌ها در مقاطع تکمیلی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. در آن دوران برخی از دانشجویان در مرحله آموزش محور در مواجه با پژوهش مشکل داشتند. در نهایت هم  با اجازه  به کمیسیون موارد خاص داده شد تا فردی به هر دلیل مریض بوده یا عدم توانایی در صورت بروز مشکلات می‌تواند در کمیسیون موارد خاص تصمیم گرفته و شیوه  آموزش محور را اخذ کند. در کمیسیون موارد خاص این اتفاق افتاده است.

سو استفاده برخی از استادنماها از مقاله دانشجویان

 عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره مشکلات موجود در مقاله نویسی گفت: شاهد بروز آسیب‌های جدی در مقاله نویسی هستیم، چون برخی از اساتید به ارائه مقاله از سوی دانشجو تاکید دارند.

مقاله نویسی به نام و کام استاد

ظریفیان ادامه داد: برخی از اساتید از مقالات در دوره دکتری سوءاستفاده می‌کنند. در این شرایط برخی از اساتید اصرار داشتند تا دانشجو مقالاتی مرتبط با تزش ارائه داده و با عنوان استاد منتشر شود. در این اقدام برخی از مشاوران هم مقاله را به نام استاد منتشر می‌کنند!

کاهش امتیاز مقالات برای اساتید

این استاد دانشگاه درباره اقدامات وزارت علوم برای مهار این آسیب‌ها گفت: وزارت علوم از یک دوره‌ای برای این نوع مقالات امتیازها را در ارتقای جایگاه اساتید کاهش داده است.

او ادامه داد: برخی از اساتید تاکنون بیش از یکصد مقاله دانشجویان را با نام خود منتشر کرده اند. این پدیده عمدتا در دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد مشاهده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: مقاله نویسی دانشجو به نام استاد همچون پایان نامه‌نویسی سرقت علمی محسوب می‌شود که به‌دلیل گسترش پذیرش آموزش و عالی در مقاطع تکمیلی بروز کرده است. باید برای این مقوله تمهیدات در نظر گرفت.

 این استاد دانشگاه درباره برخوردارهای وزارت علوم با اساتید خاطی گفت: در دانشگاه‌ها کمیته انضباطی اساتید برگزار و مقوله بازرسی فعال است.

به گفته او دانشجو می‌تواند در صورت بروز چنین اقداماتی از سوی استاد نماها به کمیته انتظامی اساتید و بازرسی وزارت علوم و بازرسی دانشگاه‌ها شکایت کند.  در برخی مواقع این گونه رفتارها برای برخی از اساتید رویه شده و می‌توان با استادنماها برخورد کرد.

//انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: غلامرضا ظریفیان مقاله نویس سرقت علمی پایان نامه نویسی برخی از اساتید نام استاد محسوب می شود مقاله نویسی دانشگاه ها آموزش محور وزارت علوم سرقت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار رشتخوار راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان را ضروری دانست.

حسین باهوش در حاشیه دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه با وی به ایسنا گفت: هر چه قدر بتوانیم چتر حوزه دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی را در شهرستان باز کنیم، قطعاً هویت منطقه حفظ و ظرفیت‌های شهرستان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه درخصوص روند احیای دانشگاه پیام نور و اقدامات انجام شده در این حوزه، بیان کرد: ۲ سال پیش با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده دانشگاه پیام نور رشتخوار که در آستانه جمع‌آوری بود با ۱۵۰ دانشجو مجدداً احیا شد و امسال قریب به ۵۰۰ دانشجو دارد.

فرماندار رشتخوار با بیان اینکه همین امر باعث شد این دانشگاه رتبه برتر جذب بیشترین دانشجو در استان را از آن خود کند، اذعان کرد: ما به جد پیگیر راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان رشتخوار هستیم و با تمام توان و ظرفیت برای فعال شدن آن تلاش خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: رشته‌های تحصیلی که مورد نیاز شهرستان است باید توسط کارشناسان شناسایی شود و همان رشته‌ها آموزش داده شوند.

باهوش خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با آموزش و پرورش، مدیران شرکت‌های فولادی و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار گردید قرار بر این شد که نیروهای بومی مرتبط با نیاز شهرستان آموزش داده شوند و به محض راه‌اندازی صنایع فولادی، نیروها به شرکت‌های مربوطه تزریق شوند.

فرماندار رشتخوار در ادامه افزود: رشتخوار در حال پیشرفت و توسعه در مسیر صنعتی شدن است و در آینده نزدیک منطقه متحول شده و چرخه‌های تولید فولاد راه‌اندازی خواهند شد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی می‌طلبد به سمت رشته‌های تحصیلی فنی و مهندسی پیش برویم و نیروهای ماهر برای شهرستان آموزش دهیم.

باهوش راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان را ضروری دانست و گفت: هدف دانشگاه آزاد باید تربیت دانشجو در این منطقه باشد که در ابتدا باید رشته‌های مرتبط شناسایی شده و بعد فضاهای آموزشی لازم و اساتید مربوطه تأمین شوند.

وی با بیان اینکه رشتخوار سرشار از استعدادهای ناب علمی و جوانان مستعد است، اذعان کرد: ارتقای توان کمی و کیفی دانشگاه‌ها در جای جای این شهرستان ضروری است و باید در اولویت اول برنامه‌های توسعه‌ای مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • دانشگاه پادگان نیست