Web Analytics Made Easy - Statcounter

خاویار قم جایگاه ویژه و خاصی را برای خود در طی سال های اخیر در بازارهای جهانی پیدا کرده است که همین موضوع انگیزه های ورود به این کار پر سود را بین کارآفرینانی قمی افزایش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 

خاویار؛ یکی از گرانترین خوراکی های جهان که مشتریان پر و پا قرص خود را دارد، هر چند که بیش از 90 درصد خاویار جهان از دریای خزر تامین می شود اما پرورش ماهیان خاویار در سال های اخیر توانسته درصدی را از بازار خاویار را به خود اختصاص دهد


جایگاه ویژه خاویار قم در بازارهای جهانی


عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهادکشاورزی قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه خاویار قم یک خاویار باکیفیت بسیار خوب است تأکید کرد: در بخش شیلات صادرات بسیار خوبی از استان قم انجام شده است خاویار قم یک خاویار باکیفیت بسیار خوب است که به آلمان نیز صادر شده و خاویار قم در آلمان به عنوان یک خاویار مرغوب و برند شناخته می شود واحدهای تولیدی خاویار از یک واحد به 4 واحد افزایش پیدا کرده اند و چند واحد دیگر هم در دست احداث و بهره برداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پورمیدانی اضافه کرد: در قم با توجه به محدودیت منابع آب و کیفیت منابعی آبی در پرورش ماهی های متناسب با شرایطی آب قم مانند تیلاپیا سرمایه گذاری خوبی انجام شده است و ازسرمایه گذاری های جدید نیز در این زمینه استقبال و حمایت می کنیم.

وی تأکید کرد: در بخش پسته ترمینال ها و واحدهای بسته بندی و فرآوری خوبی در استان قم وجود دارد که با تقویت تعاونی امکان صادرات وجود دارد زیرا پسته قم بسیار با کیفیت است که به استان های دیگر مانند کرمان ارسال شده و از طریق آن استان ها صادر می شود که با ایجاد تعاونی می توان این صادرات را مستقیماً از قم انجام داد.

افزایش تولید ماهیان خاویاری در دستور کار مدیران استان


از سوی دیگر سید محمدرضا طاهری مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم نیز پ ضمن اشاره به این که بر اساس آمار سال گذشته قم رتبه ششم کشور در تولید خاویار پرورشی را در اختیار دارد، بیان کرد: همچنین این استان رتبه هفتم کشور در تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده جایگاه این محصول در حوزه شیلات قم است.

وی افزود: در همین رابطه طی سال جاری یک فقره پروانه بهره برداری ماهیان خاویاری با ظرفیت ۱۰ تن تولید گوشت ماهیان خاویاری و تولید سالانه ۱۵۰ کیلوگرم خاویار در قم صادر شده است.

وی ادامه داد: محصولات خاویاری تولید شده در قم دارای بالاترین کیفیت و استانداردهای لازم است و در بازارهای داخلی و بین المللی مشتریان خاص خود را دارد.

طاهری گفت: سال گذشته نیز ۱۷۰ کیلوگرم خاویار پرورشی فیل‌ماهی در قم تولید و به بازار عرضه شد که نشان دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی است.

وی با اشاره به این که قم از استان‌های پیشرو در پرورش ماهیان خاویاری است، افزود: اجرای نخستین طرح پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی کشور در سال ۱۳۸۰ و همچنین اجرای نخستین طرح استحصال خاویار پرورشی بخش خصوصی کشور در سال ۱۳۸۷ از جمله دستاوردهای استان در این بخش است.
وی ادامه داد: در کنار این دستاوردها باید به موفقیت قم در انجام نخستین صادرات گوشت فیل ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۸۶ به میزان سه تن و نخستین صادرات خاویار فیل ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۹۰ نیز اشاره کرد.


صادراتی پرسودی که می تواند عدم وابستگی به نفت را محقق سازد


در این میان باید به اهمیت صادرات پر سود خاویار اشاره کرد که در گام نخست می تواند وابستگی کشور به صادرات نفت را پایین بیاورد و در گام دوم که مهم و تاثیر گذار است زمینه ای اشتغال جوانان را فراهم سازد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماهیان خاویاری ماهیان خاویار پرورش ماهی خاویار قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند

محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات، به‌ویژه شهر دوبی است.»

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • جام جهانی تیراندازی| تیم میکس تفنگ ایران در جایگاه نهم ایستاد
  • آذربایجان غربی صاحب رتبه نخست کشوری درتولید آرتمیا
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • تلویزیون درام ورزشی می‌سازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن می‌رسد؟
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • کاگران فولاد اکسین در ابتدای سال شعار "جهش تولید" را محقق کردند / شروع طوفانی اکسین در سال ۱۴۰۳ آغاز مسیر موفقیت است