Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز شنبه  بیان کرد: یکی از مطالبات اساسی مردم، بازاریان و فرهنگ‌دوستان احیای بازار تاریخی اردبیل بود که در این راستا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیشگام شد تا بتواند آن را به سرانجام برساند و از این رو مطالعه طرح جامع بازار با همکاری دانشگاه محقق صورت گرفت که در مرحله نهایی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مستندسازی مجموعه بازار اردبیل افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اجرای طرح احیای بازار تاریخی اردبیل، در مرحله نخست بازار پنبه‌فروشان و برنج‌فروشان احیا و عملیات اجرایی‌شان انجام می‌شود.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل هدف از احیای این بازار را احیای رونق کسب و کار بهره‌برداران در آن منطقه و حفظ بافت تاریخی مجموعه برشمرد و گفت: تلاش می‌شود با احیای این بازار تاریخی، نسبت به جذب بیشتر گردشگران و افزایش مدت ماندگاری آنها در استان افزوده شود.

وی با اشاره به احیای سرای امام‌جمعه در مدت چهار ماه اظهار کرد: سرای وکیل نیز یکی از سراهای بازار تاریخی اردبیل بود که مرمت شده و طرح به سرانجام رسیده است.

فلاحی تشریح کرد: حال و هوای عرفانی بازار تاریخی اردبیل که نشان از سنت مردم این استان دارد، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل تاکنون این بازار جایگاه تاریخی و اقتصادی خود را به خوبی نگه داشته و سالانه جمعیت قابل توجهی از اردبیلی‌ها را در کنار مسافران داخلی و گردشگران خارجی میزبانی می‌کند.

وی افزود: مسئولان پیشین در احیای بافت تاریخی بازار اردبیل کارهای بسیار خوبی انجام دادند و در دوره مدیریت جدید نیز برای تکمیل آن اقدام‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا به سرانجام برسد.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در ادامه یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بر اساس ماموریت ذاتی خود وظیفه حفاظت و صیانت از بافت تاریخی را بر عهده دارد که ۹۳ هکتار بافت تاریخی در مرکز شهر واقع شده و بخش زیادی از آن پیرامون بقع شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مجموعه بازار تاریخی است.

وی اضافه کرد: اقدام‌های خوبی نیز برای ساماندهی فضای پیرامون بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی انجام شده و طرح‌های جامع برای ساماندهی شهیدگاه و پیرامون بقعه به تایید وزارت میراث‌فرهنگی رسیده است که در صورت تصویب آن در کمیسیون ماده پنج استان، اجرایی می‌شود.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن  به عصر صفوی بازمی‌گردد.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از نقاط گوناگون استان اردبیل تا کنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها استان اردبیل میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان اردبیل میراث فرهنگی استان اردبیل میراث فرهنگی اخبار کنکور بازار تاریخی اردبیل گردشگری و صنایع استان اردبیل میراث فرهنگی بافت تاریخی دستی استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی