Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:59:42 GMT

پشت پرده مصوبه فولادی وزارت صمت باید بررسی شود

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۲۲۱۶۷

پشت پرده مصوبه فولادی وزارت صمت باید بررسی شود

غلامحسین دوانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد مواضع مختلف وزارت صمت در قیمت گذاری دستوری فولاد، اظهار داشت: قیمت محصولات در بورس باید بر اساس عرضه و تقاضا و مطابق نرخ روز کشف شود، بنابراین، وقتی برای عرضه‌های بورسی قیمتی تعیین می‌شود، به این معناست که نیازی به بازار سرمایه نداریم.

باید پشت پرده مصوبه ابلاغی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری فولاد بررسی و مشخص شود چه کسانی از رانت مصوبه منتفع می‌شوند؟ تجربه بازار ایران نشان می‌دهد، همواره، بخش زیادی از چنین مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها به نفع عده‌ای خاص است‌

این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید پشت پرده مصوبه ابلاغی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری فولاد بررسی و مشخص شود چه کسانی از رانت مصوبه منتفع می‌شوند؟ تجربه بازار ایران نشان می‌دهد، همواره، بخش زیادی از چنین مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها به نفع عده‌ای خاص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته دوانی، حتی اگر فرض کنیم که تدوین و ابلاغ دستور وزارت صمت، عامدانه و هدفمند نبوده، اما در اینکه ناخواسته، به نفع عده‌ای تمام می‌شود، تردیدی نیست.

وی ادامه داد: اغلب مسئولان هم از فساد گسترده در بازار اطلاع دارند و برای مبارزه با سرطان فساد، بخشنامه‌های جدید و پرشماری صادر می‌کنند. بخش‌هایی از وزارتخانه مسئول صنعت کشور نیز متأسفانه به فساد آلوده است و این موضوع را می‌توان از متهم شدن و بازداشت برخی کارکنان این وزارتخانه و حضور آنان در دادگاه‌ها طی سال‌های اخیر، متوجه شد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: طی سال‌های گذشته، هم‌زمان با اجرای ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، عده‌ای توانستند خودروهای وارداتی خود را در وزارت صمت ثبت سفارش کنند.

یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که پرونده محکومیت قضائی دارد و هنوز دوره زندان قانونی او پایان نیافته، از مشتریان خاص و پروپاقرص معاملات مچینگی فولاد است و از محل این رانت، سود بادآورده‌ای به جیب می‌زند

عضو انجمن حسابداران خبره ایران افزود: دامنه فساد به این موارد محدود نیست و تا جایی رسیده که براساس خبرهای منتشره، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که پرونده محکومیت قضائی دارد و هنوز دوره زندان قانونی او پایان نیافته، از مشتریان خاص و پروپاقرص معاملات مچینگی فولاد است و از محل این رانت، سود بادآورده‌ای به جیب می‌زند.

وی تأکید کرد: اکنون در ایران، کمتر محصولی را می‌توان یافت که مافیا در قیمت‌گذاری آن اعمال‌نفوذ نکند و قیمت بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود.

دوانی با اشاره به مضرات قیمت‌گذاری محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، توضیح داد: به دلیل فاصله قیمتی که در بورس کالا با بازار آزاد وجود دارد، عده‌ای محدود با مجوز وزارت صمت عرضه‌های بورسی را قبضه می‌کنند و با فروش گزاف آن‌ها در بازار آزاد، رانت کلانی به دست آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه بازار سرمایه اعلام مخالفت خود با موضع وزارت صمت را اعلام کردند و می‌گویند که پس از ابلاغی شیوه نامه جدید فولاد از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهوری مبنی بر قیمت پایه ۸۰ درصدی فولاد با رقابت آزاد، چرا و با کدام منطق، وزیر صمت قیمت را یکجانبه ۷۰ درصد اعلام می‌کند؛ البته وزیر صمت در اظهار نظر اخیر خود سعی کرده بدون اشاره به نظر غیرکارشناسی ۷۰ درصد، تنها از شیوه نامه فولاد دفاع کند، در شرایطی که مشکل اصلی فعالان بازار سرمایه، صنعت فولاد و سهامداران با ابلاغ ۷۰ درصدی قیمت پایه است.

کد خبر 5117685

منبع: مهر

کلیدواژه: فولاد قیمت گذاری دستوری انجمن حسابداران خبره ایران وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت دلار فولاد تولید نفت قیمت نفت شاخص کل بورس مصرف گاز بانک مرکزی ایران لایحه بودجه ۱۴۰۰ ویروس کرونا بانک مرکزی وزارت صمت وزارت جهاد کشاورزی نهاده های دامی قیمت یورو بازار سرمایه قیمت گذاری وزارت صمت عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۲۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد

وزیر بهداشت در خصوص مصوبه دولت در ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی گفت: این مصوبه به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در سایر سال های عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیئت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنها ایمن شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه به تمام بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است و با اشاره به کمبود دارو برای بیماران تالاسمی افزود: بنای ما این است که با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، اما تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد، کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تامین می‌کنیم.

کد خبر 749679

دیگر خبرها

  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • چالشی به نام بازار گردانی
  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم