Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، دربی نود و چهارم روز دوشنبه هفته جاری برگزار می‌شود. از زمان برگزاری اولین دربی تا امروز، بیش از نیم قرن می‌گذرد و در این میان حواشی بسیاری نیز اتفاق افتاده است. تیم فوتبال استقلال توانسته است تا این جا برنده ۲۶ دربی باشد. سرخ پوشان پایتخت هم ۲۴ برد در کارنامه دارند و ۴۳ بازی از شهرآورد‌های پایتخت با تساوی به پایان رسیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مروری بر دربی‌های جنجالی و پر حاشیه پایتخت می‌کنیم.

دربی ۴ پایتخت

نخستین دربی جنجالی تاریخ فوتبال ایران در تاریخ هفدهم بهمن سال ۱۳۴۸ برگزار شد. در آن مسابقه غلامحسین مظلومی گلزنی کرد تا استقلالی‌ها یک گل از سرخ پوشان جلو بیفتند. اما در دقیقه ۸۲ چهارمین دربی تاریخ، نخستین جنجال تاریخ دربی‌های استقلال و پرسپولیس رقم خورد. پرسپولیس در آن دقیقه گل مساوی را زد، گلی که پذیرفته نشد. عزیز اصلی دروازه بان پرسپولیسی‌ها یکی از معترض‌ترین بازیکنان پرسپولیس بود تا جایی که جلو رفت و به داور مسابقه سیلی زد. پرسپولیسی‌ها اعتراض خود را با ترک زمین ادامه دادند تا چند روز بعد، فدراسیون فوتبال رای به پیروزی ۳ بر صفر تیم فوتبال استقلال بدهد.

دومین دربی جنجالی تاریخ

دومین جنجال تاریخ دربی پرسپولیس و استقلال حدود یک سال بعد رقم خورد. ۲ تیم این بار در لیگ ایران مقابل هم به میدان رفتند.

سرخابی‌ها تا دقیقه ۷۸ یک - یک مساوی و عباس مژدهی برای استقلال و حسین کلانی برای پرسپولیس گل زده بودند؛ اما دقیقه ۷۸ دومین جنجال بزرگ تاریخ دربی تهران استارت خورد. وقتی داور حسین کلانی و مهراب شاهرخی را اخراج کرد، پرسپولیسی ها پس از اعتراض شدید به داور زمین مسابقه را ترک کردند؛ یعنی دقیقا کاری که یک سال پیش هم انجام داده بودند. باز هم فدراسیون فوتبال رای مشابهی را صادر و استقلال را ۳ بر صفر برنده اعلام کرد. کلانی و شاهرخی نیز هر کدام با یک سال محرومیت از حضور در میادین فوتبال رو به رو شدند. همایون بهزادی و مهدی لواسانی هم که با یکدیگر زد و خورد کرده بودند، ۳ جلسه از همراهی تیمشان محروم شدند.

دربی شانزدهم/ شما دوپینگی هستید

دربی شانزدهم در تاریخ پانزدهم اردیبهشت سال ۵۴ برگزار شد. این دیدار که از سری رقابت‌های جام تخت جمشید بود با برتری ۳ بر یک استقلال همراه بود. غلامحسین مظلومی و عباس مژدهی گلزنان استقلال و صفر ایرانپاک نیز گلزن پرسپولیس بودند. این دربی، سومین دربی جنجالی تاریخ نام دارد. این بار جنجال نه از سوی بازیکنان که از سوی مدیران ۲ باشگاه رقم خورد. مدیران پرسپولیس مدعی شدند که بازیکنان استقلال دوپینگ کرده اند تا جنجال بزرگی رقم بخورد. با منفی بودن نتایج آزمایش‌ها، مدیران پرسپولیس ۵ هزار تومان جریمه شدند.

هجوم تماشاگران به داخل زمین

بیست و دومین دربی که ۲۵ آبان سال ۵۸ برگزار شد، یکی دیگر از دربی‌های جنجالی به شمار می‌رود. در این دیدار دوستانه، تیم فوتبال استقلال با گل غلامرضا فتح آبادی یک بر صفر به پیروزی رسید. این دیدار دوستانه به مناسبت بزرگداشت علی دانایی فر برگزار شده بود. در دقیقه ۷۵ ناگهان تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین هجوم آوردند تا بازی متوقف شود. این دیدار اولین شهرآوردی بود که بازیکنان سرخابی در لغو آن دخالتی نداشتند.

هت تریک استقلالی‌ها در پیروزی ۳ بر صفر

در تاریخ ۳۰ دی ماه سال ۱۳۷۳، سی و هشتمین دربی تاریخ برگزار شد. مسابقه‌ای که یکی دیگر از همان دربی‌های جنجالی تاریخ بود. ۲ تیم استقلال و پرسپولیس در نیمه نهایی لیگ آزادگان به مصاف هم رفتند. صادق ورمزیار (از روی نقطه پنالتی) و ادموند اختر برای استقلال و فرشاد پیوس (از روی نقطه پنالتی) و بهزاد داداش زاده برای پرسپولیس گلزنی کردند. این دیدار با درگیری بازیکنان ۲ تیم و هجوم تماشاگران پرسپولیس به زمین مسابقه نیمه تمام ماند. بار دیگر فدراسیون فوتبال حکم به برتری ۳ بر صفر آبی پوشان داد.

پس از این مسابقه، فدراسیون فوتبال بازیکنان پرسپولیس را به محرومیت‌های سنگینی محکوم کرد. مجتبی محرمی ۳ سال، احمدرضا عابدزاده ۲ سال، رضا شاهرودی یک سال، فرشاد پیوس، بهزاد داداش‌زاده، امیر قلعه‌نویی، محمود فکری، صادق ورمزیار و مسعود غفوری‌ هر کدام ۶ ماه از بازی در میادین فوتبالی محروم شدند. امیر عابدینی مدیر، محمد پنجعلی سرپرست، و ۲ پزشک تیم پرسپولیس نیز هر کدام یک سال با رأی کمیته انضباطی محروم شدند.

دربی ۴۹/ جنجال بزرگ تاریخ

تیم های استقلال و پرسپولیس در تاریخ نهم دی ماه سال ۷۹ برگزاری کننده دربی شماره ۴۹ بودند. از این دربی به عنوان یکی از جنجالی‌ترین دربی‌های تاریخ یاد می‌شود. در این دیدار مهدی هاشمی نسب به عنوان بازیکن استقلال مقابل تیم سابقش پرسپولیس قرار گرفت. او گل دوم استقلال را زد و پس از گلزنی، آن چنان از خود بیخود شد که غش کرد.

تصویر غش کردن او یکی از عکس های جاودانه تاریخ دربی ها است. گل اول استقلال را محمد نوازی زده بود. گل های پرسپولیس را هم بهروز رهبری فرد (از روی نقطه پنالتی) و علی کریمی زدند. جنجال بسیار بزرگی که در این دیدار رقم خورد به دلیل مشتی بود که پرویز برومند دروازه بان وقت استقلال به زیر چشم پایان رافت مهاجم پرسپولیس کوبید. پس از آن هم نوبت به حمید استیلی و محمد نوازی و مهدی تارتار و دیگر بازیکنان رسید که پس از سوت پایان بازی با مشت و لگد به جان یکدیگر بیفتند. این دعوا تاثیری بر نتیجه بازی نداشت، اما محرومیت هایی برای بازیکنان رقم زد و حتی شایعه شد که چند بازیکن هم چند شب را در کلانتری مانده‌اند. داور این دیدار یانگ جو کیم بود.

دربی ۸۳/درگیری سید جلال و رحمتی

پس از این دربی نیز دربی های جنجالی دیگری را شاهد بودیم، همانند دیداری که استقلال بازی ۲ بر صفر برده را با هت تریک ایمون زاید ۳ بر ۲ باخت و یا دربی ۸۳ که با درگیری کاپیتان های ۲ تیم یعنی رحمتی و حسینی همراه بود.

در دقایق پایانی سید جلال حسینی و سید مهدی رحمتی با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند که این درگیری در ادامه به درگیری فیزیکی تبدیل شد. در نهایت با وساطت سایر بازیکنان، این درگیری به پایان رسید. پس از گل دوم سرخپوشان، رحمتی و حسینی بار دیگر با یکدیگر درگیری پیدا کردند که این موضوع در نهایت به اخراج دروازه‌بان استقلال از زمین منجر شد. در این دیدار علیرضا منصوریان سرمربی وقت استقلال ۳ تعویض خود را انجام داده بود و پس از اخراج سید مهدی رحمتی، سید مجید حسینی را به درون دروازه فرستاد. گل های استقلال را در این دیدار فرشید اسماعیلی،علی قربانی و کاوه رضایی به ثمر رساندند. گل های پرسپولیس نیز سروش رفیعی و سید جلال حسینی زدند.

بیشتر بخوانید

شهرآورد‌های دی ماه/ محکوم به درگیری و تساوی

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دربی شهرآورد پایتخت استقلال تهران پرسپولیس تهران فدراسیون فوتبال دربی های جنجالی جنجالی تاریخ تاریخ دربی برگزار شد رقم خورد ۳ بر صفر دربی ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۲۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات تراکتور به ضرر استقلال است/ پرسپولیس با «خودزنی» حذف شد

غلامرضا فتح آبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر به دلایل شکست سرخپوشان در جام حذفی و باخت دوباره به آلومینیوم اشاره کرد و گفت: پرسپولیس به اشتباهات سرمربی و خط دفاع تیمش باخت و به نوعی خودزنی کرد تا همانند استقلال جام حذفی را از دست داده و تنها امیدش رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر باشد.

این پیشکسوت فوتبال ادامه داد: باید به تفکرات سرمربی احترام گذاشت اما اینکه سرمربی پرسپولیس دست به تعویض های می زند که به ضرر تیم می شود عجیب است. پرسپولیس شروع خوبی داشت دوبار دروازه آلومینیوم را باز کرد و همه این تیم را برنده می‌دانستند اما تغییرات عجیب باعث شد که شکست را پذیرا شود.

کارشناس فوتبال در خصوص شرایط استقلال برای دیدار برابر تراکتور که روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در تبریز برگزار می شود گفت: تراکتور با برد برابر حریف در جام حذفی حالا با روحیه ای خوب خود را آماده دیدار برابر استقلال خواهد کرد. تغییر در کادر فنی برای این تیم مفید بوده اما به سود استقلال نخواهد بود.

مهاجم سابق فوتبال ایران ادامه داد: آبی پوشان می دانند بازی سختی در پیش خواهند داشت و باید خود را آماده یک دیدار بسیار حساس و سخت کنند ، نکونام می داند که تساوی هم برای تیمش خوب نیست و باید برنده از زمین خارج شود. البته پرسپولیس هم بازی آسانی برابر سپاهان نخواهد داشت و استقلال دوست دارد بازی با تساوی یا شکست پرسپولیس به پایان برسد تا موقعیت استقلال کمتر به خطر بیفتد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استقلال با بردهای اقتصادی صدرنشین لیگ است و بطور حتم با این تاکتیک در تبریز هم به میدان خواهد رفت تا سه امتیاز حساس این دیدار را از آن خود کند و امید بیشتری به قهرمانی داشته باشد.

پیشکسوت فوتبال ادامه داد: البته صحبت در خصوص عملکرد سرخابی ها برابر حریفانشان راحت است اما تا عصر چهارشنبه باید صبر کرد تا ببینیم این دو دیدار می تواند بهترین بازی های دور برگشت لیگ باشد یا احتیاط بیش از اندازه جذابیت دو دیدار را از بین خواهد برد.

فتح آبادی در پایان و در پاسخ به این پرسش که کدام یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس به قهرمانی خواهند رسید گفت: پیش بینی کمی زود است چون دو تیم تنها یک امتیاز فاصله دارند اما اعتقاد دارم هر تیمی که اشتباه نکند و از فرصت های بدست آمده بهترین استفاده را ببرد بطور حتم قهرمان خواهد شد.

کد خبر 6093894

دیگر خبرها

  • خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
  • استقلال و پرسپولیس تفاوتی ندارند؛ جام گرفتن دیگر لیاقت نمی‌خواهد!
  • مورایس: تساوی با پرسپولیس فقط به نفع استقلال بود
  • خالدآبادی: کاری به پرسپولیس و بازی‌هایش نداریم
  • مصاحبه جنجالی هاشمی‌نسب درتبریز علیه پرسپولیس
  • سکوهای ورزشگاه آزادی با هواداران پرسپولیس قرمز شد +فیلم
  • رئال مادرید، الگویی برای استقلال و پرسپولیس که جام می‌خواهند 
  • تغییرات تراکتور به ضرر استقلال است
  • تغییرات تراکتور به ضرر استقلال است/ پرسپولیس با «خودزنی» حذف شد
  • ببینید | سکانس جنجالی سانسور شده در پایتخت ۵