Web Analytics Made Easy - Statcounter

صابر با اعلام ثبت ۶۰ مجمع‌الذاکرین در مشهد گفت: خراسان رضوی قطب پایگاه ستایشگری کشور است و مداحان فرماندهان معنوی جامعه و بازوان پرتوان ولایت در عرصه جنگ نرم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن صابر، رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار صبح توس، با اشاره به دهه بصیرت و حماسه مردم در نهم دی ماه اظهار کرد: در طول چهار دهه عمر بابرکت انقلاب اسلامی بحران ها و فتنه های زیادی را پشت سر گذراندیم اما هیچ یک به اندازه فتنه 88 گسترده و پیچیده نبود که با هوشمندی مردم، جامعه ستایشگر و مدیریت داهیانه مقام معظم رهبری مهار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین در ایام سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی قرار داریم و به طور قطع، بعد از رحلت حضرت امام (ره) مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی یکی از باشکوه ترین وداع ها بود و غم و اندوهی سنگین بر دل مردم گذاشت.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی گفت: شهید سلیمانی پاسخ و پاداش چهار دهه مجاهدت و پایمردی خود را از خداوند متعال دریافت کرد و بعد از شهادت سردار بسیاری از  مسلمانان در اقصی نقاط عالم متحد ومنسجم شدند و مرز بین حق و باطل شفاف تر شد.

وی با بیان اینکه ما ذره ای از خون حاج قاسم کوتاه نخواهیم آمد و پیام خون ایشان اخراج آمریکا از منطقه، نابودی رژیم قدس و آزادسازی فلسطین می‌باشد افزود: باتوجه به نقش و رسالت جامعه ستایشگر در قبال شهادت سردار، مادحین باید ورود موثر و همه جانبه به این موضوع داشته و به امر تولید محتوا در خصوص وصیت نامه سردار و ابعاد شخصیتی این شهید والامقام بپردازند.

فعالیت ۶۰ مجمع الذاکرین در مشهد

صابر در ادامه با تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های جامعه ستایشگر در امر گفتمان سازی و ترویج گفتمان اسلامی، به تشریح فعالیت های جامعه مخاطب بسیج مداحان استان پرداخت و عنوان کرد: دانش آموزان یکی از مخاطبان بسیج مداحان در عرصه مداحی تحت عنوان نوگلان زینبی و حسینی هستند که در جلسات آموزشی مجمع الذاکرین، به تربیت و آموزش آنها برای ورود به عرصه ستایشگری پرداخته می شود.

وی افزود: در حال حاضر در مشهد ۶۰ مجمع الذاکرین در سازمان بسیج مداحان استان ثبت شده و با توجه به اشراف و خدمات هیئات مذهبی در حوزه مهار کرونا، بسیاری از جلسات آموزشی ما همچنان به صورت مجازی فعالیت دارند و در حال تولید محتوا و آموزش هستند.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی تاکید کرد: مهم ترین عرصه های آموزشی سازمان بسیج مداحان، جلسات مجمع ذاکرین ها هستند که هر کدام یک پایگاه بسیج و یک حلقه صالحین در عرصه ستایشگری محسوب می شوند و بستر مناسبی برای آموزش طیف های مختلف جوانان علاقمند به مداحی می باشد.

وی در خصوص نقش دیگر این جلسات آموزشی افزود: در حوزه کادرسازی، نیروهای همتراز انقلابی از دل این جلسات بیرون می آید، ضمن این که در بحران‌هایی از قبیل سیل زلزله و سایر عرصه های خدمت رسانی و امداد و نجات نقش ویژه ای برعهده دارند.

صابر با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی قطب پایگاه ستایشگری کشور است و بیشترین جلسات، توصیه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در گذشته با طیف مداحان و شاعران بوده که این نشان از اهمیت این طیف دارد افزود: مجمع الذاکرین ها جلسه روضه خوانی نیست، یک حلقه صالحین است که در آن بررسی تخصصی در حوزه شکل و محتوا انجام می شود و ضرورت دارد در کنار مباحث آموزشی، موضوعات بصیرتی و مسائل روز هم در این جلسات تبیین شود.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی با اشاره به برپایی جلسات و روضه های خانگی توسط خواهران عنوان کرد: نیمی از جامعه مخاطب کشور ما که زنان جامعه باشند در این جلسات حضور پررونقی دارند و این روضه ها بستر مناسبی برای ارتباط و تقویت معنویت خواهران است.

ساماندهی ترحیم‌خوانان در خراسان رضوی            

صابر گفت: جلسات عزاداری خانگی با توجه به اینکه بیشتر در منازل برگزار می شود ممکن است دچار آسیب های بیشتری باشند، لذا انسجام و توانمندسازی مداحان خواهر به رفع آسیب های این حوزه کمک خواهد کرد و قطعا در همه جلسات مذهبی بیانات و مطالبات معظم له در شکل و محتوا برای ما فصل الخطاب است.

وی در خصوص برگزاری جلسات در ایام کرونا گفت: برپایی روضه ها و کلاس های آموزشی هم کاملا مبتنی بر رعایت شیوه نامه ها و پیروی از قوانین ستاد ملی کروناست.

صابر روضه خوانان مجالس ترحیم را یکی دیگر از جامعه مخاطبان سازمان بسیج مداحان دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه این قشر ارتباط مستقیمی با اقشار مردم دارند سازماندهی و توانمندسازی آنها اهمیت بسیاری دارد چراکه مداح ترحیم خوان باید در روضه‌خوانی اباعبدالله(ع)، مستند و منطقی به مردم ارائه کند.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر حدود 200 نفر ترحیم خوان در سطح مشهد حضور دارند که اخیرا ستاد ساماندهی در جهت کمک به این طیف و بررسی آسیب ها و کمک به برپایی مجالس عزاداری و مجلس داری اصولی تشکیل شده و هدف این است روضه‌هایی که خوانده می شود مبنایی و متقن باشند.

مداحان فرماندهان معنوی جامعه هستند

وی با اشاره به فعالیت مداحان شادی خوان در سطح جامعه، اذعان کرد: مطابق بیانات مقام معظم رهبری وظیفه ستایشگران و مداحان مدیریت شادی و عزای جامعه بر مبنای مولفه های دینی است و فضای ستایشگری مبتنی بر الگوهای دینی برگرفته شده از مکتب و سیره ائمه اطهار  است.

صابر ادامه داد: پیشکسوتان و نخبگان که شامل شاعران آیینی و مداحان نخبه می باشند ماموریت در بحث راهبری و تولید محتوای تراز انقلاب را برعهده دارند.

وی با اشاره به این سوال  که مداحی شغل هست یا نه گفت: مداحی یک عشق، افتخار و هنر است که شاید بخشی از آن به جهت دعای خیر پدر و مادر در حق فرزندان باشد، روضه خوان انتخاب شده اهل بیت علیهم السلام است لذا هنر او خیلی برکت دارد.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی تصریح کرد: مداحان فرماندهان معنوی جامعه و بازوان پرتوان ولایت در عرصه جنگ نرم هستند و در این راستا عرصه ستایشگری به شدت زیر ذره بین دشمنان است چرا که مداحان قابلیت اجماع سازی در کف میدان را داشته و نفس آنها در اشاعه گفتمان انقلاب موثر است.

وی تشریح کرد: امروز به برکت گفتمان انقلاب و مکتب سیدالشهدا، پیام انقلاب توسط جامعه ستایشگر در حال اشاعه به تمام  دنیا است.

صابر با اشاره به فعالیت تعداد بالای ذاکرین در حرم مطهر رضوی گفت: در ایام خاص و مناسبت ها دسته های عزاداری و مداحان زیادی از اقصی نقاط کشور وارد مشهد می شوند که الگو برداری از سبک و روش برنامه های ذاکرین خراسانی در حرم مطهر  نشان از اهمیت مداحی در استان دارد. ضمن اینکه حدود 150 مداح و ذاکر با سفر به استان های مختلف، روش مداحان استانی را در سایر نقاط  کشور الگوسازی می کنند.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی گفت: ارتباط مناسبی از گذشته بین سازمان بسیج مداحان و آستان قدس وجود داشته و در امر کادرسازی و آموزش  ذاکرین اقدامات مناسبی صورت گرفته است و همچنین سایر نهادهای فرهنگی و ستایشگری استان هم برای اینکه مردم بهتر بتوانند در جلسات مذهبی اتصال خود را با ائمه برقرار کنند کلاسهای آموزشی زیادی را برای تقویت شاعران و مداحان برگزار کرده اند.

ضرورت ورود مؤثر جامعه ستایشگر در فضای مجازی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت موضوع هیآت پرداخت و گفت: مدیر هیئت نقش مهمی در سازماندهی مراسمات مذهبی در مسجد دارد، البته بسیج مداحان در این عرصه به دنبال تصدی گری نیست ولی با توجه به اینکه مساجد و حسینیه ها مبنای فعالیت مذهبی است  سعی داریم با تبیین بایدها و نبایدها و ارائه تهدیدات فضای ستایشگری، سهم اندکی در برپایی مراسمات مذهبی داشته باشیم.

صابر تاکید کرد: اولویت برنامه های ما در فضای سازمان بسیج مداحان استفاده از ظرفیت فناوری های نوین رسانه ای و فضای مجازی است. با توجه به دسترس بودن این فضا و اثربخشی و تاثیرگذاری آن سعی کردیم بخشی از توان خود را برای قوی شدن در این عرصه بگذاریم.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی ضمن تأکید بر ورود جامعه ستایشگر بصورت هدفمند و موثر در فضای مجازی ادامه داد: ما در این حوزه نیاز به اجماع و اشتراک محتواهای انقلابی داریم؛ به فرموده مقام معظم رهبری فضای مجازی قتلگاه جوانان است لذا تلاش داریم با یکپارچه سازی محتوا، از این بستر در جهت پیشبرد اهداف نظام و انقلاب استفاده بهتری داشته باشیم.

وی افزود: تولید محتوای بسیاری توسط جوانهای خوش فکر در عرصه ستایشگری انجام می‌شود اما در توزیع این محتوا متولی و سازماندهی مناسبی ندارد که به تبع آن  اثرگذاری لازم را ندارد.

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی با تشریح آسیب های حوزه مداحی گفت: شیوه های عزاداری متفاوت، غیرموسوم . بعضا وحدت شکن که محدود هم هستند و به صورت زیرزمینی و غیررسمی در برخی منازل برگزار می شود می تواند برای جوانان آسیب زا  باشد؛ لذا جوانان باید هوشیار باشند که در این قبیل جلسات حضور پیدا نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما زمانی به یک عزاداری مطلوب می رسیم که جلسه ما مبتنی بر اصول و مطالبات پیشوایان دینی و رهبری باشد. لذا جلسه ای که به لحاظ شکل، محتوای لازم قواعد را رعایت کند  تاثیرگذار است و جلسه ای که بدعت دارد آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری عرصه ستایشگری تولید محتوا فضای مجازی روضه خوان روضه ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۳۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

سردار احمد نگهبان جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: در راستای رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های مردمی، طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر در سطح شهر مشهد اجرا شد.

او افزود: در این طرح یک روزه پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد با همکاری کلانتری‌های سطح شهرستان ۳۲ خرده فروش را شناسایی و دستگیر کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی ادامه داد: در اجرای این طرح بیش از پنج کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی آماده فروش کشف، ۱۱ باب واحد کسب مهر و موم و هشت دستگاه موتورسیکلت و ۶ دستگاه خودرو سواری که برای توزیع مواد مخدر استفاده می‌شد، توقیف و روانه پارکینگ شد.

نگهبان بیان کرد: طرح‌های پاکسازی معتادان متجاهر و کارتون خواب ادامه دارد و شهروندان نیز در صورت اطلاع از فعالیت قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر موضوع را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • علم و فناوری به عنوان مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند+فیلم
  • رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی: هم افزایی فعالیت‌های سپاه با دانشگاه برکت دارد
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند