Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اسبق مرکز توسعه و فاوا سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کشورمان به دلیل محدودیت‌های هسته‌ای حدود یک دهه به عقب برگشته، گفت: بازگشت به پیشرفت‌های صنعت هسته‎ای همت جهادی و عزم انقلابی شهید احمدی روشن را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین آبنیکی رئیس اسبق مرکز توسعه و فاوا سازمان انرژی اتمی در مراسم گرامیداشت نهمین سالگرد شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید مصطفی احمدی روشن که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به صورت مجازی برگزار شد، گفت: تیم مصطفی احمدی روشن ۶ ماه به صورت شبانه روزی تلاش کرد تا توانست تاسیسات سایت هسته‌ای نطنز را با تکنولوژی‌ها و مدل‌های مختلف از وجود ویروس استاکس نت پاکسازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه شهید احمدی روشن از سال ۸۸ مستقیما واردات همه تجهیزات هسته‌ای سایت نطنز را بر عهده گرفت تا سرعت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای این سایت کم نشود، افزود: من در آن زمان به شهید احمدی روشن توصیه کردم که به یکی از معاونت‌ها که در بخش تولید فعالیت میکند منتقل شود، اما او گفت حساسترین بخش سایت نطنز و صنعت غنی سازی تامین قطعات مورد نیز از خارج است با این وجود من تا جایی که امکان دارد باید قطعات را بومی سازی کنم و قطعاتی هم که امکان ساخت آن‌ها در داخل نیست را بدون اینکه دشمن بتواند فرایند تامین آن‌ها را شناسایی کند از خارج وارد کنم تا قطعات در امنیت کامل به کشور منتقل شوند و این کار واقعا بغرنجی بود، چون هم باید قطعات با قیمت مناسب خریداری می‌شد و هم سیستم‌های جاسوسی دنیا متوجه خریداری و انتقال قطعات نشوند.

آبنیکی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ که شهید احمدی روشن مسئولیت واردات قطعات سایت هسته‌ای نطنز را بر عهده گرفت تا زمان شهادت او هیچ قطعه آلود‌ه‌ای وارد کشور نشد و این در حالی بود که در آن مقطع سرویس‌های اطلاعاتی حلقه محاصره خود را تنگ‌تر کرده بودند، افزود: از سال ۸۸ تا ۹۰ بزرگترین تحریم تاریخ روی صنعت غنی سازی ایران اعمال شد؛ البته باید بگویم که اهمیت غنی سازی به حدی است که روس‌ها هم علی رغم ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و راه اندازی آن حاضر نیستند یک صفحه سند در حوزه غنی سازی به ما بدهند، چون این یک مسئله استراتژیک است.

همکار شهید احمدی روشن در سایت هسته‎ای نطنز گفت: بازگشت به غنی سازی ۲۰ درصد واقعیت تلخی است و اینکه امروز برخی‌ها می‌گویند ما هر آنچه را که تعلیق کردیم و یا از بین بردیم با فشردن یک کلید Undo برمی گردد؛ به هیچ وجه اینطور نیست.     برای تولید مجدد ماشین سانتریفیوژ باید پنج سال تلاش کنیم
وی با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی از سال ۹۲ و قبل از برجام تمام تعهداتی را که در برجام پذیرفته بودیم اجرایی کرده بود، افزود: ما از سال ۹۲ به بعد ماشین سانتریفیوژ تولید نمی کنیم. این ماشین بیش از ۱۰۰ قطعه دارد؛ با این وجود وقتی می خواهیم سالانه ۱۰۰ هزار ماشین تولید کنیم بالغ بر یک میلیون قطعه نیاز داریم و این قطعات هم توسط ده‌ها و یا شاید صد‌ها قطعه ساز در داخل کشور تولید میشدند که طی این مدت تمام قطعه ساز‌ها این کار را رها کرده و سراغ صنایع دیگر رفتند و مجدد به این صنعت برنمی گردند؛ پس برای تولید مجدد ماشین سانتریفیوژ باید پنج سال تلاش کنیم تا تا بتوانیم ظرفیت قطعه سازی در گرید هسته‌ای را در بین قطعه سازان ایجاد کنیم.

رئیس اسبق مرکز توسعه و فاوا سازمان انرژی اتمی گفت: البته ما چون تکنولوژی ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ و تعدادی ماشین سانتریفیوژ از قبل داریم؛ از این رو با استفاده از این ماشین‌ها می توانیم ظرف یک دوره چند هفته‌ای فرایند غنی سازی ۲۰ درصد را شروع کنیم و این در حالی است که ما در گذشته ۲۰۰ کیلو ماده غنی سازی شده آماده داشتیم که می‌توانست برای راکتور تهران که سوخت آن رو به پایان است، مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما در حال حاضر هیچ سوختی نداریم و تامین سوخت مورد نیاز هم زمان بر است.

آبنیکی تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند؛ اما واقعیتی که وجود دارد این است که برای تحقق این مصوبه باید خیلی تلاش شود.   قلب خارج شده از راکتور اراک قابل استفاده نیست
وی با بیان اینکه قلب خارج شده از راکتور اراک قابل استفاده نیست و باید قلب جدیدی برای آن ساخته شود و این خود چند سال زمان می‌برد، تصریح کرد: ما می‌توانیم خط تولید غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را ظرف سه چهار هفته راه اندازی کنیم؛ اما رسیدن به ۲۰۰ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به این زودی به دست نمی‌آید و دو سه سال زمان می‌برد.

رئیس اسبق مرکز توسعه و فاوا سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه کشورمان با پذیرش برجام حداقل یک دهه از صنعت هست‌های به عقب برگشته و این خسارت بسیار قابل توجهی است، گفت: اگر دو سه سال خوب وقت بگذاریم، می‌توانیم صنعت هسته‌ای را به قابلیت‌های سال ۹۲ برگردانیم.

آبنیکی با بیان اینکه خرابکاری اخیر دشمن در سایت هسته‌ای  نطنز نیز یک حرکت حساب شده و برنامه ریزی شده بود، افزود: زیرساخت ایجاد شده در این سایت زیرساخت مناسبی برای بازگشت کشور به موقعیت سابق صنعت هسته‌ای بود، ولی تقریبا این سالن از بین رفت و دوباره باید آن را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم صنعت هسته‌ای را به وضعیت سابق برگردانیم یکی از جا‌هایی که خیلی برای ما مهم است همین سالنی بود که در سایت نطنز از بین رفت، افزود: شهید احمدی روشن تلاش زیادی برای راه اندازی این سالن کرد و ما در سال ۹۲ در آستانه راه اندازی آن بودیم و اگر هفت هشت ماه دیگر ادامه می‌دادیم این سالن به بهره برداری می‌رسید، اما تکمیل آن متوقف شد.

رئیس اسبق مرکز توسعه و فاوا سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه تعهداتی که در برجام دادیم تعهداتی بودند که ما با دست خودمان صنعت هسته‌ای کشورمان را از بین ببریم، گفت: اوباما در سال‌های مذاکرات هسته‌ای گفت: «اگر من گزینه‌ای داشتم تک تک پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کردم؛ اما چنین گزینه‌ای در دسترس من نبود و همین قدر توانستم فشار بیاوریم که ایرانی‌ها به دست خودشان برخی از تاسیسات هسته‌ای شان را از بین ببرند.»   بازگشت به پیشرفت‌های صنعت هسته‎ای عزم انقلابی شهید احمدی روشن را می‌طلبد
رئیس اسبق مرکز توسعه و فاوا سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه بازگشت به پیشرفت‌های صنعت هسته‎ای همت جهادی و عزم انقلابی شهید احمدی روشن را می‌طلبد، گفت: شهید فخری زاده جزو دانشمندان مقدم صنعت هسته‌ای بود که در صنعت دفاعی نیز بسیار موفق عمل کرد و در همین اواخر هم به عنوان مدیر صنایع نوین وزارت دفاع به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه برخی‌ها مایل نبودند که نقش شهید فخری زاده در صنعت هسته‌ای خیلی برجسته و پرنگ شود، اما با پیام رهبر معظم انقلاب نقش این شهید در صنعت هسته‌ای تثبیت شد، اضافه کرد: قطعا با شهادت افرادی همچون شهید فخری زاده، احمدی روشن و شهریاری خلاء‌ها و چالش‌هایی در صنعت هست‌های ایجاد می‌شود، اما با اراد‌ه ایی که در بین جوانان انقلابی صنعت هسته‌ای وجود دارد این خلاء‌ها جبران خواهد شد.   گفتنی است، مراسم مجازی گرامیداشت نهمین سالگرد شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید مصطفی احمدی روشن با حضور مرتضی قاضی نویسنده کتاب یادگاران برگزار شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف تاسیسات هسته ای نطنز استاکس نت تجهیزات هسته ای برجام شهید فخری زاده دانشمند هسته ای ماشین سانتریفیوژ سایت هسته ای راه اندازی غنی سازی ۲۰ درصد سال ۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۵۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد

ما همین حالا هم درگیر بزرگ‌ترین جنگ فرهنگی تاریخ هستیم و نیروهای متخاصم خارجی با کینه‌های تمدنی به همراه ایادی داخلی‌شان خیز گرفته‌اند تا در هر فرصت خاکریزی از فرهنگ ایران را ساقط یا تصرف کنند.

 به گزارش ایسنا، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده در یادداشتی با این عنوان در روزنامه جام جم نوشت: برخی رخدادها فرصت بررسی موقعیت‌های مخرب تکرار شونده و اصلاح آنها را تامین می‌کنند که سریال «حشاشین» از آن جمله است؛ سریالی در ظاهر تولید مصر اما در واقع روایتی صهیونیستی و مملو از تحریفات تاریخی از ظهور اسماعیلیه که در لایه‌های زیرین خود، جنبش‌های شیعی را با فتنه‌های برساخته اسرائیلی همچون داعش در ذهن مخاطب تطبیق می‌دهد.

به طور کل آش این سریال در ضدیت با فرهنگ ایرانی آنچنان شور است که صدای تمام رسانه‌های داخلی با گرایش‌های متفاوت را در آورد و همگی متفق‌القول این سریال را اثری ضد ایرانی توصیف کردند. 

با این مقدمه ذکر چند نکته ضروری است:
پلتفرم‌های رسمی و مجوزدار داخلی همزمان با پخش سریال درماه مبارک وهمگام باپخش آن در مصر، اقدام به نمایش سریال کردند؛ اقدامی که با طمع جذب مخاطب و درآمد بیشتر صورت گرفت‌. بسیاری از پلتفرم‌ها پس از اعلام رسمی ممنوعیت دیرهنگام‌، پخش حشاشین را از خروجی خود حذف کردند امابرخی برادامه این مسیر ودرسرپیچی از قانون اصرار واستمرار دارند.

اگر کسی اندکی تاریخ بداند و سریال را ببیند آشکارا متوجه خط ضد فرهنگ ایرانی و ضد شیعی و مخالفت آن با اصل اتحاد اسلامی می‌شود و حتما از خود می‌پرسد پس مدیران پلتفرم‌های داخلی چطور به خود اجازه داده‌اند فیلمی صد در صد تحریف شده از تاریخ کشورشان را منتشر کنند؟ 
‌پاسخ در این است که پخش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در گروه نظارت پسینی قرار می‌گیرد؛ در جهت کمک به پلتفرم‌ها و برای این‌که در صف صدور مجوز نمانند مسئولیت نظارت پیشینی بر آثار خارجی به پلتفرم‌ها تفویض شده و نهاد نظارتی پس از پخش اثر در سکوها و در قالب نظارت پسینی در صورت وجود تخلفات آنها را به پلتفرم مربوط  تذکر می‌دهد. حالا برخی پلتفرم‌ها بدون توجه به ضرورت‌های اخلاقی، قانونی و فرهنگی از این فرصت به وجود آمده سوء‌استفاده و هر اثر مخربی را به تشخیص ناصواب خود منتشر می‌کنند. این وضعیت مثل آن است که درهای قلعه تحت محاصره خودی را باز کنیم و علاوه بر آن به سربازان ارتش دشمن آب و غذا هم بدهیم و بعد مدعی دفاع آفندی و پدافندی هم باشیم‌.

یادمان نرود که ما همین حالا هم درگیر بزرگ‌ترین جنگ فرهنگی تاریخ هستیم و نیروهای متخاصم خارجی با کینه‌های تمدنی به همراه ایادی داخلی‌شان خیز گرفته‌اند تا در هر فرصت خاکریزی از فرهنگ ایران را ساقط یا تصرف کنند. چندی پیش اسرائیل با استفاده از ایادی جریان نفوذ و خائنان داخلی در آن عملیات مضحکش برای دقت سنجی پدافند ایران چند ریزپرنده (کوادکوپتر) را پرواز داد که بلافاصله توسط پدافند ایران منهدم شد. آیا پخش سریال یا فیلم‌های ضد ایرانی در پلتفرم‌های داخلی حکم پرواز ریزپرنده‌های دشمن را ندارد؟ آیا پدافند فرهنگی نباید امکان انهدام آن را در لحظه داشته باشد؟ 
خطای پخش سریال حشاشین وتکرار موارد مشابه که در رسانه‌ها بازتاب منفی داشته‌اند نشان می‌دهد فرصت نظارت پسینی در اختیار پلتفرم‌ها، نتیجه عکس داده و کار از انتشار فیلم‌ها و سریال‌های با موارد اخلاقی و فرهنگی به آثار ضد فرهنگی و ضد ایرانی رسیده و دیگر وقت آن است باتوسعه وتجهیز نظارت پیشینی ازنظر نیروی انسانی‌، امکانات فنی‌،هوش مصنوعی و...ومهم‌تر از آن اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی‌،تمام آثار سینمایی، سریال‌، مستند و...خارجی پیش ازپخش موردارزیابی ونظارت قرارگیرند. همچنین لازم است اصرار به تکرار تخلف را با جرایم مالی و محرومیت‌های معنادار مدیریت کنیم؛ درست براساس الگوهای جهانی‌. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • وحید شمسایی: کار سخت، آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی می‌طلبد
  • شمسایی: کار سخت آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی می‌طلبد
  • بازگشت پدر به خانه
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • قدردانی از معلمان و مدیران نمونه شهرستان فامنین
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور