Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به اینکه وقایع روز چهارشنبه در کنگره آمریکا در تاریخ این کشور بی سابقه بود، تاکید کردند این مسئله شدیدا به وجهه آمریکا در جهان ضربه زد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حضور خشونت آمیز معترضانی که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراض داشتند در کنگره این کشور سوال‌‌های زیادی را درباره نظام سیاسی آمریکا و اعتبار این کشور به عنوان مدعی دفاع از دموکراسی وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره دلایل و عواقب این رویداد با حسین هوشمند، تحلیلگر مسایل آمریکا گفت‌وگو کردیم.  وی با اشاره به بی سابقه بودن وقایع کنگره آمریکا، تاکید کرد که این مسئله وجهه آمریکا را که ادعا دارد مهد دموکراسی  است در جهان خدشه‌دار کرد.

این کارشناس آمریکا همچنین معتقد است که پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ، نارضایتی و مخالفت‌ها بخش‌های از جامعه از بین نخواهد رفت به چالش بزرگی برای جامعه سیاسی آمریکا باقی خواهد ماند. هوشمند همچنین خاطر نشان کرد با اقدامات ترامپ، وجهه و آینده حزب جمهوریخواه به شدت آسیب دیده و این حزب به دو قمست تقسیم شده است. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو آمده است:

تسنیم: روز چهارشنبه گذشته شاهد بودیم که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کنگره این کشور هجوم بردند که با بازتاب‌ها و حاشیه‌های زیادی همراه بود. شما این تحولات را چگونه ارزیابی می کنید؟

اتفاقی که در کنگره افتاد یک اتفاق بی سابقه بود. در تاریخ آمریکا سابقه نداشت که به این صورت به کنگره حمله شود در حدی که سناتورها و نماینده‌ها مجبور شوند در پنگاه مخفی شوند و مهمتر اینکه هیچ وقت رئیس جمهور آمریکا چنین اقدامی انجام نداده بود که رسانه‌ها و دموکرات‌ها به نوعی تفسیر به کودتا می کنند. رئیس جمهور آمریکا اگر در انتخابات شکست می‌خورد حتی اگر انتقاد و اعتراضی داشت بالاخره به نتیجه تکمین و آن را قبول می‌کرد. اما این بار آقای ترامپ برخلاف بقیه روسای جمهوری آمریکا نه تنها نتایج را قبول نداشت بلکه به اقدام عملی برای لغو نتایج دست زد و به نوعی به دنبال شبه کودتا بود تا نتایج الکترال کالج به صورت رسمی در کنگره تایید نشود. خوب این اقدام بی سابقه بود و واقعا وجهه آمریکا را که ادعا دارد مهد دموکراسی  است در جهان خدشه‌دار کرد.

تسنیم: آیا اتفاقی که در کنگره اتفاق بود یک رویداد لحظه‌ای بود که تمام شد و یا نه ریشه‌های عمیقی دارد که نشان از یک بحران پایدار در جامعه سیاسی آمریکا دارد؟

نه این یک اتفاق لحظه‌ای نبود بلکه اقدامی بود که سال‌ها زمینه‌اش آماده شده بود. اگر به چهار سال قبل برگردیم باید گفت پیروزی آقای ترامپ در انتخابات 2016 به خاطر سوار شدن بر موج نارضایتی‌های بود که قسمت‌های از جامعه آمریکا از شرایط موجود داشتند، به طور مثال کارگران معادن زغال سنگ یا کشاورزهای آمریکایی و طبقه ضعیف جامعه فریب شعارهای آقای ترامپ را خوردند. آقای ترامپ مدعی این بود که می‌خواهد با فقر مبارزه کند؛ می خواهد وضع کارگران آمریکایی بهتر شود؛ می خواهد جلوی قدرت نوظهور اقتصاد چینی را بگیرد اما حالا مشخص شده که در این چهار سال بیشترین کمک را به ثروتمندان مشابه خود کرد و نگرانی و دغدغه قشر ضعیف جامعه را نداشت و به کارگران پشت کرد و آقای بایدن هم به همین دلیل توانست رای اکثریت کارگران را جذب کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

حالا با تحریک آقای ترامپ آن قسمت از طرفداران افراطی همانطور که از عکس‌ها وتصاویر می توانیم ببینم سفید پوست و نژاد پرست هستند فعال شده‌اند. اینها حالا ناراضی هستند، یعنی با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ قطعا این مخالفت‌ها از بین نمی رود و همچنان ادامه خواهد داشت. در واقع این بخشی از جامعه آمریکایی همچنان منتقد و مخالف عملکرد اقای بایدن خواهند بود. در واقع یکی از چالش‌های پیش روی آینده آمریکا این قشر هستند که کلا نظام سیاسی را قبول ندارند و باید تصمیم سخت بگیرند که چطوری با این قشر مقابله کنند و انتقادات آنها را به اصطلاح رفع کنند چرا که می تواند برای آینده جامعه سیاسی آمریکا خطرناک باشند.

تسنیم: آمریکایی‌ها همواره مدعی دموکراسی هستند و اگر این اتفاق در کشور دیگری رخ می‌داد مقامات آمریکایی بلافاصله واکنش نشان می دادند، حالا با اتفاقی که در کنگره افتاد تا چه حدی به این ادعا و  اعتبار دموکراسی آمریکا ضربه می زند؟

قطعا تاثیرپذیر خواهد بود.  وجهه آمریکا در این چهار سال ریاست جمهوری آقای ترامپ به شدت مخدوش شد و حتی مقامات اروپا به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتقاد کرده بودند. دولت بایدن هم اگر بخواهد قمستی از سیاست های ترامپ را ملغی کند و تغییر سیاست درباره مسایل جهانی بدهد این مسئله را باید در اولویت آنها باشد که وجهه آمریکا را درست کنند البته کار سختی است و به این صورت نیست که اگر دولت بایدن اراده کند وجهه آسیب دیده آمریکا را ترمیم کند، بلافاصله این اتفاق بیافتد.  

حتی ما شاهد هستیم که در یکی از کشورهای آفریقایی در صحفه سوم روزنامه که دیروز چاپ شده بود به صورت مفصل به وقایع کنگره پرداخته و وضعیت آمریکا را با کشور خود مقایسه کرده بود.  ببیند کار به کجا کشیده که در یک کشور آفریقایی که گفته می شود از لحاظ دموکراسی در وضعیت پایین تری دارد از وضعیت دموکراسی آمریکا انتقاد می کنند. این برای آمریکایی ها خیلی بد و قطعا وجهه آنها آسیب دیده است.

تسنیم: وضعیت حزب جمهوریخواه چگونه پیش خواهد رفت همانطور که می دانید لیندسی گراهام در سال 2016 طی توییتی نوشت «اگر ما ترامپ را نامزد کنیم، نابود خواهیم شد و لیاقتش را خواهیم داشت.» آیا می توان گفت پیش بینی این سناتور جمهوریخواه درست بوده است؟

بلی آقای گراهام قبل از تایید نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 توییت کرد اگر ترامپ نامزد شود ما نابود خواهیم شد و حزب جمهوریخواه مستحق آن خواهد بود. ولی شاهد بودید که همین آقای گراهام در طول چهار سال گذشته همراهی بسیاری زیادی با آقای ترامپ داشتند حتی بارها با ایشون به گلف بازی رفته و یک رفاقت صمیمی با ترامپ داشت اما وقتی وقایع روز چهارشنبه کنگره رخ داد شاهد بودیم که سخنرانی احساسی کردند و گفتند دیگر بس است و ما نباید دیگر از ترامپ حمایت کنیم و ترامپ از همه خط قرمزها رد شده است. شاهد بودیم که دیروز در فرودگاه هوادارن آقای ترامپ به چه صورت به او اعتراض می کردند و نشان می دهد که آنها یادشان رفته که در طول چهار سال گذشته چطور سناتور گراهام از ترامپ حمایت می کرد.

این نکته خیلی مهم است یعنی پیش بینی سناتور گراهام دقیقا به وقوع پیوست و الان وجهه حزب جمهوریخواه به شدت آسیب دیده و وضعیت مناسبی ندارد. الان حزب دو قسمت شده قمست اصلی حزب امثال سناتور مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا از همان روز اول پس از انتخابات با این ادعای ترامپ که تقلب شده مخالفت کرد و به آقای بایدن تبریک گفت و در مقابل جناح ترامپ را می بینیم که از این به بعد به دنبال نقش آفرینی بیشتری در حزب جمهوریخواه هستند. قبل از اتفاق روز چهارشنبه در کنگره ما شاهد بودیم که پسر آقای ترامپ در صحبت های که داشتند جمهوریخواهان را تهدید کرد و گفت اگر آرای الکترال کالج را زیر سوال نبرید دو سال دیگر در انتخابات مقدماتی من همه شما را شکست می‌دهم و ما اقدامی خواهیم کرد که شما شکست بخورید البته یک نوع تهدیدی بود که خیلی هم نمی تواند عملی شود. بعد از اتفاقاتی که روز چهارشنبه افتاد ما شاهد بودیم که سناتور تد کروز و سناتور جاش هاولی که سردمدار زیر سوال بردن کالج الکترال در کنگره بودند از اتفاقات روز چهارشنبه تبری جستند و این حمله را محکوم کردند. حتی شاهد هستیم که قرارداد سناتور هاولی برای انتشار کتابش با انتشارات سایمون شوستر از طرف این انتشارات فسخ شد و حتی چندین نفر از سناتورهای دموکرات هم خواستار استعفای سناتور کروز و هارلی شدند.نکته جالب این که سناتور کروز و هارلی هر دوتاشان جز گزینه‌های آینده برای انتخابات ریاست جمهوی در 2024 هستند و حالا شاید آینده سیاسی خودشان را با این مسئله به خطر انداختند.

استعفای مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حوادث کنگرهنظرسنجی| حمایت 18 درصدی جمهوریخواهان از حمله به ساختمان کنگرهنظرسنجی: 52 درصد جمهوریخواهان بایدن را مقصر حمله به کنگره می‌دانند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جامعه سیاسی آمریکا انتخابات ریاست حزب جمهوریخواه شاهد بودیم ریاست جمهوری روز چهارشنبه بی سابقه وجهه آمریکا آقای ترامپ آسیب دیده چهار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • برگزاری خاکریز امنیت ۸ در گیلان
  • برگزاری «خاکریز امنیت ۸» در گیلان
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند