Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال و کنشگر محیط‌زیست گفت: انتقال آب هلیل‌رود از جنوب استان کرمان به شمال آن، به جازموریان خسارات شدیدی وارد کرده و باعث ایجاد گرد و خاک در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان می‌شود.

محمد درویش، فعال و کنشگر محیط‌ زیست در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص تاثیرات انتقال آب هلیل‌رود از جنوب به شمال استان کرمان، گفت: هلیل‌رود تنها رودخانه قائم در شرق کشور و یکی از موثرترین رودخانه‌هایی است که تمدن کرمان، جیرفت و جازموریان به آن وابسته بوده و حیات سه استان پهناور سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس در گرو آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درویش اظهار کرد: بخش بزرگی از فرهنگ و تاریخ جنوب کشور، به حیات این رودخانه بستگی داشته و بدون هلیل‌رود تمدن جیرفت، شدنی نبوده‌ است. قسمتی از آب هلیل‌رود، به تالاب جازموریان ریخته و ۵۰۰ هزار هکتار از آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. عملی‌شدن انتقال آب هلیل‌رود سبب خشکی جازموریان و در نهایت، ایجاد گرد و خاک در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان می‌شود. 

این فعال محیط زیست ادامه داد: تمدن تاریخی جیرفت که بعد از گذشت سال‌ها از کشف آن، هنوز همگان را متعجب می‌کند، مدیون این رودخانه کلیدی و سرنوشت‌ساز است.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله غیرمنطقی است که به بهانه آبادکردن شمال استان، جنوب استان را ناآباد کنیم. زمانی است که این اتفاق بین دو کشور پیش می‌آید؛ مثلا ترکیه می‌گوید به ‌من‌ ربطی ندارد که آب در سوریه و عراق کم خواهد شد یا ریزگرد وارد ایران می‌شود، آب سرچشمه‌های دجله و فرات از کوه آرارات در کشور من است و من می‌خواهم این‌ها را برای آبادانی کشور خودم مهار کنم. این مسئله، ممکن است برای مردم ترکیه توجیه داشته باشد؛ ولی آیا در یک کشور و در یک استان این کار شدنی است؟ نمی‌شود به بهانه آبادکردن شمال استان، جنوب استان را که قطب کشاورزی و ارزش‌های راهبردی دارد را از بین برد. سوال من این است که آیا مسئولان راه دیگری برای رفع مشکلات شمال استان دارند و اکنون با اندوخته کافی و نظرات کارشناسی شده این اقدام را انجام داده اند؟   درویش تاکید کرد: گاهی اوقات شاهد بالا رفتن آب در قسمت‌هایی از کرمان و تخریب خانه‌ها به دلیل جریان معکوس سطح آب زیرزمینی هستیم. اگر بخواهم بگویم که علت این فاجعه چیست، باید به نبود یک شبکه فاضلاب در کرمان اشاره کنم. نبود این شبکه و پس زدن آب توسط لایه‌های زمین‌شناسی، آب را پس می‌زند و بالا می‌آید. این در حالی است که باید این آب را تصفیه و استفاده کرد. مسئولین بهانه می‌آورند و می‌گویند کمبود آب داریم و برای جبران آن، می‌خواهیم از جنوب استان به شمال آب بیاوریم. بهتر است به جای هزینه‌های بیشتر همین آب را مدیریت کنند.

این کنشگر محیط‌ زیست با اشاره به لطمه انتقال آب هلیل‌رود به اتحاد مردم استان کرمان، گفت: می‌گویند کرمان دچار کم‌آبی است؛ با وجود اینکه برخی از پرمصرف‌ترین صنایع دنیا مثل لاستیک سازی، فولاد و ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان کرمان است. با مقداری صرفه جویی، می‌توان چند برابر آبی که می‌خواهند از هلیل‌رود به شمال استان منتقل کنند را ذخیره کرد. این اتفاق می‌تواند اتحاد مردم کرمان را لکه‌دار کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هلیل رود انتقال آب کرمان محیط زیست محمد درویش انتقال آب هلیل رود استان کرمان شمال استان جنوب استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۸۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون

به گزارش خبرگزاری مهر، المیادین از عملیات موشکی جدید مقاومت اسلامی لبنان در شلیک دستکم ۳۰ موشک از جنوب لبنان به منطقه اشغالی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

از سوی دیگر منابع صهیونیستی اذعان کردند که پایگاه نظامی میرون ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی با ده‌ها موشک از جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفته است.

همچنین، حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در راستای حمایت از مردم مقاوم غزه و مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به روستاهای مقاوم جنوب لبنان ومنازل آن، شهرک میرون و شهرک‌های اطراف آن را با دهها موشک کاتیوشا درهم کوبیدند.

کد خبر 6090473

دیگر خبرها

  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • اعلام محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • شلیک ۴۰ موشک از جنوب لبنان به فلسطین اشغالی
  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت / تردد روان در محورهای شمالی
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
  • پرتاب ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی