Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@21:45:20 GMT

فرصت‌های مجازی، تهدید‌های واقعی

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۲۸۲۹۸

فرصت‌های مجازی، تهدید‌های واقعی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در رختخواب دراز کشیده‌ای و مست خوابی، صدای دینگ دینگ به گوشت می‌خورد قبل از اینکه چشمانت را باز می‌کنی ناخودآگاه دستت را درازی می‌کنی و با یکی دوبار این طرف و آنطرف کردن گوشی را که دیشب موقع خواب چک کرده‌ای کنار رختخواب پیدا می‌کنی و نگاه می‌کنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامی جدید آمده آن را می‌خوانی و با خواندنش خوشحال یا نارحت می‌شوی و یا تاسف می‌خوری، یا اصلا اهمیتی برایت ندارد؛ به هرحال هرچه باشد تورا درگیر کرده و برای خواندنش وقت گذاشته ای.

ساعت را نگاه می‌کنی وقت نماز است بعد از خواندن نماز آخرین مطالب کانال‌ها و گروه‌ها راچک می‌کنی و یواش یواش برای فعالیت بیرون از خانه آماده می‌شوی.

در راه هم تارسیدن به محل کار یا محل تحصیل چند بار به فضای مجازی سر می‌زنی، درست متوجه شدی، فضای مجازی بخشی از زندگی ات شده و در برخی موارد هم کمک کارت می‌شود تا دیگر برای خیلی از کار‌ها مسیری طولانی را طی نکنی.

با استفاده از این فضا ضمن اینکه وقتت هدر نمی‌رود از اتلاف انرژی و هزینه اقتصادی هم پیشگیری می‌کنی، دیگر برای پرداخت اقساط نیاز نیست در صف بانک معطل بمانی و برای خرید کالا به محل خرید بروی، چون می‌توانی از خانه کالای مورد نظرت را سفارش بدهی.

در این این فضا دانش آموزان و دانشجویان با معلم و استاد ارتباط برقرار می‌کنند و مانند کلاس واقعی مطالب و سوالات رد و بدل می‌شود، جابجایی پول و پرداخت قبوض هم به آسانی صورت می‌گیرد.

تامین اجتماعی، پرداخت مالیات، جلسات کاری و تجاری و خیلی دیگر از کار‌های دیگر را می‌توان به سهولت و با حداقل فوت وقت از طریق فضای مجازی انجام داد.

بیشتر بخوانید:

گردانندگان سایت کلاهبرداری در چنگ پلیس ساوه

هکر ۱۴ ساله به حساب ۲۰۰ نفر دستبرد زد

اگر دانش رسانه‌ای ارتقا یابد نیازی به فیلترینگ نخواهد بود

اما استفاده از فضای مجازی در کنار این مزایا تهدید‌هایی هم دارد که بی اطلاعی از آن‌ها موجب می‌شود زندگی ات در معرض خطر جدی قرار بگیرد.

خالی کردن حساب افراد با استفاده از هک در فضای مجازی، سوء استفاده از حساب‌های کاربری مجازی، انتشار تصاویر و مطالب خصوصی، افشای اطلاعات محرمانه افراد، اغفال جوانان و نوجوانان و کودکان، سوء استفاده از زنان و دختران و دیگر موارد از جمله تهدید‌هایی هستند که دیگران را گرفتار کرده اند و ممکن است برای شما هم اتفاق بیافتد.

برای آشنایی بیشتر شما مخاطب عزیز با مسائلی که در این زمینه مطرح است فرصت را غنیمت دانسته و پیگیر ماجرا شدم تا هم صحبت‌های مردم را در مورد استفاده از فضای مجازی بشنوم و هم در جریان صحبت‌ها و توصیه‌های مسئولین امر قرار بگیریم.

سرهنگ آنقی رئیس پلیس فتای استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در این رابطه گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۳۶ درصد از جرایمی که در سطح استان مرکزی اتفاق افتاده مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

 سرهنگ آنقی از مردم خواست در فضای مجازی همیشه هوشیار و آگاه باشند و حتی خارج از فضای مجازی از پاسخ دادن به تماس‌ها و پیامک‌های ناشناس خوداری کنند تا گرفتار کلاهبرداران مجازی نشوند.

او با اشاره به اینکه در هشت ماه اول امسال ۳۳ درصد از جرایم مربوط به برداشت‌های غیر مجاز از حساب بانکی افراد است افزود: خوشبختانه این آمار نسبت به ۷۰ درصد سال گذشته در همین مدت روند کاهشی داشته است.

آمار‌های پلیس نشان می‌دهد هنوز خیلی از افراد بدون توجه به خطرات و بدون رعایت نکات امنیتی از این فضا استفاده می‌کنند و در نهایت گرفتار می‌شوند و دود این بی احتیاطی‌ها به چشم خودشان می‌رود.

در راستای اقدامات بازدارنده و امنیت فضای مجازی، قانون، مجازات‌هایی برای سوء استفاده کنندگان از این فضا و کلاهبرداران اینترنتی در نظر گرفته که بر اساس جرم صورت گرفته و طبق حکم صادره دادگاه اجرا می‌شود.

خیرمند سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،در این رابطه گفت: قانون برای این افراد زندانی در نظر گرفته و طبق قانون با افراد کلاهبردار برخورد می شود.

اما آیا برخورد قانونی یا مجازات برای دفع خطرات فضای مجازی کفایت می‌کند و می‌توان به صرف بودن قانون در این زمینه و مجازات مجرمان نسبت به تهدید‌های پیش رو بی تفاوت بود و شخصا هیچ اقدامی نکرد.

در گفت و گو با چند شهروند نظرات مردم را هم شنیدیم که بیشتر بر این باور بودند که باید بستر اطمینان از این فضا در جامعه بیشتر فراهم شود.

عده‌ای هم معتقد بودند مردم باید بیشتر آگاه باشند و بستر آموزش‌های لازم هم باید از طرف مسئولان درنظر گرفته شود.

امروزه فضای مجازی به نوعی به زندگی مردم گره خورده، فاصله‌ها را برداشته و دنباله زندگی واقعی شده است به طوری که استفاده نکردن از آن اجتناب ناپذیر است.

همانطور که فضای واقعی جامعه فضای تهدید‌ها و فرصت هاست فضای مجازی هم فضای تهدید‌ها و فرصت هاست و حال که ناچار به استفاده از فضای مجازی هستیم باید مراقب باشیم و بیشتر احتیاط کنیم.

پس باید ضمن اینکه از این فضا استفاده می‌کنیم با بالا بردن سواد استفاده از فضای مجازی خودمان و خانواده مان مراقب تهدید‌های احتمالی این فضا باشیم تا آسیب نبینیم.

مسئولان امر هم باید با آموزش‌های همگانی و عمومی مردم را از خطراتی که در فضای مجازی پیش رویشان است آگاه کنند تا در مسیر حرکت در فضای مجازی در این چاله‌ها نیفتند.

 

انتهای پیام / ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پلیس استان مرکزی پلیس فتا استفاده از فضای مجازی فضای مجازی تهدید ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات

 
به گزارش تابناک، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا با اعلام خبر آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی اظهار داشت: همزمان با آغاز سال نو و در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ‌کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجراست.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه و تحلیل و رصدهای صورت‌گرفته در فضای مجازی، بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ‌گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و غیره به درخواست‌کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی، از کاربران خواست ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی، در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم