Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران سنگاپوری نانوجاذبی ساختند که می‌تواند به سرعت عرق بدن را جذب کرده و از آن برق تولید کند، این جاذب قابلیت استفاده در لباس‌ها یا کفش را دارد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) فیلم جدیدی ساخته‌اند که در تبخیر عرق پوست بسیار موثر است. این فناوری می‌تواند برای تولید محصولاتی که در هنگام ورزش ما را خنک و راحت نگه می‌کند، استفاده شود و همچنین از رطوبت حاصل از عرق انسان می‌توان برای تأمین انرژی دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی مانند ساعت، ردیاب تناسب اندام و موارد دیگر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنسو چینگ از محققان این پروژه گفت: «تعریق روندی طبیعی برای بدن ما به‌منظور کاهش استرس گرمایی است. عرق بیشتر از آب تشکیل شده است. هنگامی که آب از سطح پوست تبخیر می‌شود، درجه حرارت پوست را کاهش می‌دهد و احساس خنک شدن می‌کنیم. در این اختراع جدید، ما یک فیلم جدید ساخته‌ایم که در تبخیر عرق از پوست و سپس جذب رطوبت آن بسیار موثر است. ما همچنین این فناوری را یک مرحله جلوتر بردیم به این شکل که با تبدیل رطوبت حاصل از عرق به انرژی، نیاز انرژی دستگاه‌های کوچک پوشیدنی را تامین کردیم.»

اجزای اصلی این فیلم نازک جدید دو ماده شیمیایی رطوبت‌ساز یعنی کلرید کبالت و اتانولامین هستند. این فیلم علاوه بر اینکه به شدت جذب‌کننده رطوبت است، در معرض نور خورشید می‌تواند به سرعت آب آزاد کند. این ماده قابلیت استفاده مجدد داشته و می‌تواند بیش از ۱۰۰ بار جذب آب و آزاد کردن آن را انجام دهد.

برای استفاده کامل از عرق جذب شده، تیم تحقیقاتی NUS با استفاده از فیلمی جدید به‌عنوان الکترولیت، یک دستگاه جمع‌آوری انرژی پوشیدنی متشکل از هشت سلول الکتروشیمیایی (EC) طراحی کرده است. هر EC می‌تواند با جذب رطوبت، تقریباً ۰٫۵۷ ولت برق تولید کند. انرژی کلی جمع شده توسط این دستگاه برای تأمین انرژی یک دیود ساطع کننده نور کافی است. این دستاورد در واقع یک نمایش اثبات مفهوم بوده و پتانسیل بالایی دارد تا نیاز انرژی ادوات پوشیدنی‌های بدون باتری را با استفاده از عرق انسان تأمین کند.

نتایج این پروژه در نشریه Nano Energy به چاپ رسیده است.

جاذب‌های رایج رطوبت مانند زئولیت‌ها و ژل‌های سیلیکا دارای قدرت جذب آب اندکی بوده و ساختار‌های جامدی هستند که برای جذب رطوبت ناشی از تبخیر عرق مناسب نیستند. در مقایسه، این فیلم جدید جذب کننده رطوبت که توسط محققان NUS ساخته شده، ۱۵ برابر بیشتر رطوبت می‌گیرد و این کار را ۶ برابر سریعتر از مواد معمولی انجام می‌دهد.

محققان این فیلم را در غشا‌های قابل تنفس و ضدآب پلی تترافلوئوراتیلن (PTFE) که انعطاف‌پذیر است و معمولاً در لباس‌ها استفاده می‌شود، قرار دادند.

نمونه اولیه محصول تولیدشده با این فناوری یک کفی کفش بوده که با استفاده از چاپ سه‌بعدی ایجاد شده است. محققان امیدوارند که با همکاری شرکت‌ها بتوانند این فیلم جاذب رطوبت جدید را در محصولات مصرفی به کار گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نانوجاذب عرق بدن فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی ادوبی ویدیو‌های تار را ۸ برابر واضح‌تر می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، محققان ادوبی از «ویدئو گیگا گان» (VideoGigaGAN)، یک مدل خلاقانه هوش مصنوعی که می‌تواند حوزه ویرایش ویدیو را متحول کند، رونمایی کردند. این فناوری جدید می‌تواند کیفیت و وضوح ویدیو‌های موجود، قدیمی و تار را تا ۸ برابر افزایش دهد.

وب سایت این پروژه همچنین ویدیو‌های نمایشی این مدل هوش مصنوعی را منتشر کرده است. این ویدیو‌ها قابلیت «ویدئو گیگا گان» را برای گرفتن ویدیو‌های تار و با وضوح پایین و تبدیل آنها به فیلم‌های بکر و با کیفیت بالا نشان می‌دهد.

از طریق این توسعه، ادوبی قصد دارد به طور بالقوه استاندارد جدیدی برای بازیابی و بهبود ویدیو ارائه دهد. تصور کنید که ویدیوی مورد علاقه خود را از یک فرم تار و پیکسلی (رزولوشن ۱۲۸×۱۲۸) به یک شاهکار واضح و با جزئیات ۱۰۲۴×۱۰۲۴ تبدیل کنید.

همچنین، این فناوری به سادگی وضوح را افزایش نمی‌دهد. در ویدیو‌هایی که موجودات زنده را به نمایش می‌گذارند، به جزئیات ظریف مانند بافت پوست، چین و چروک‌ها و تک تک رشته‌های مو توجه ویژه‌ای می‌کند.

طبق گفته محققان، «ویدئو گیگا گان» یک مدل جدید «وی اس آر» VSR (ویدئو با وضوح فوق العاده) است که می‌تواند ویدیو‌هایی با جزئیات فرکانس بالا و سازگاری زمانی تولید کند.

توجه به جزئیات

در حالی که مفهوم ارتقاء مقیاس ویدیو جدید نیست، چیزی که «ویدئو گیگا گان» را متمایز می‌کند توجه آن به جزئیات است.

محققان می‌گویند: آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که برخلاف روش‌های قبلی «وی اس آر»، «ویدئو گیگا گان» ویدیو‌های سازگار زمانی با جزئیات ظاهری ظریف‌تر تولید می‌کند. ما کارایی «ویدئو گیگا گان» را با مقایسه آن با مدل‌های پیشرفته «وی اس آر» در مجموعه داده‌های عمومی و نمایش نتایج ویدیویی با وضوح فوق‌العاده ۸ برابر تأیید می‌کنیم.

اصطلاح «گان» (GAN) در «ویدئو گیگا گان» مخفف شبکه متخاصم مولد است، یک تکنیک هوش مصنوعی که برای ایجاد تصاویر واقعی شناخته شده است. مدل ادوبی مبتنی بر «گیگا گان» (GigaGAN) است، سیستمی که برای ارتقاء محتوای تصویر طراحی شده است.

اما ویدیو‌ها از چندین فریم به صورت متوالی پخش می‌شوند. حفظ ثبات بین این فریم ها، حذف اشکالات بصری، و حفظ جزئیات واضح در طول ویدیو چالش برانگیز است. محققان ادوبی با ترکیبی از نوآوری‌های فنی بر این چالش‌ها غلبه کرده اند.

در مقاله تحقیقاتی آمده است: مدل ما قادر به نمونه‌برداری ۸ برابری ویدیویی با ثبات زمانی خوب و کیفیت در هر فریم با جزئیات غنی است.

محدودیت‌ها و برنامه‌های آینده

با این حال، برخی از مشکلات با «ویدئو گیگا گان» نیز وجود دارد. در حال حاضر، مدل هوش مصنوعی با مشکلاتی برای ویدیو‌های بیش از ۲۰۰ فریم و رندر کردن اجسام کوچک در داخل فیلم مواجه است. هنگامی که این مسائل حل شود، این فناوری جدید می‌تواند آینده کار خلاقانه را شکل دهد.

در همین حال، ادوبی به طور فعال هوش مصنوعی را در نرم افزار خود ادغام کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • هوش مصنوعی ادوبی ویدیو‌های تار را ۸ برابر واضح‌تر می‌کند
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود