Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@12:18:29 GMT

جدال سینما و کرونا در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۰۵۲۰

جدال سینما و کرونا در خراسان شمالی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  شیوع کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها را با تعطیلی کوتاه مدت و میان مدت رو به رو کرد. کسبه مختلف در ایام خاص تعطیل و بازگشایی شده و به این ترتیب ضرر اقتصادی نسبتاً زیادی را متحمل شدند.

در این بین برخی اقشار پس از شیوع کرونا حتی یک روز نیز نتوانسته‌اند کسب و کار خود را فعال کنند و مردم نیز آرام آرام از آن‌ها فاصله گرفته‌اند و حال این حرفه‌ها با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

بازگشایی سینما‌های خراسان شمالی به روی تماشاچیان

سینما داران از جمله مهم‌ترین این مشاغل است؛ گروهی که در دوران کرونا علاوه بر اینکه خودشان به شدت متضرر شدند، بخشی از فرهنگ جامعه نیز صدمه دید. اینک با کاهش شیوع کرونا در برخی از نقاط کشور و ورود به شرایط زرد سینما‌ها بازگشایی شدند، اما در خراسان شمالی که وضعیت به همین شکل است هنوز تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده.

یکی از سینما داران بخش خصوصی بجنورد در این خصوص گفت: متأسفانه همچنان پس از شیوع کرونا تعطیل هستیم و کسی به فکر بازگشایی نیست.

او افزود: اکثر سینما‌ها دولتی هستند و برای سینمایی مانند ما که خصوصی بودیم و حدود ۱۰ نفر نیرو داشتیم مشکلات فراوانی ایجاد شده است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: نباید برای بازگشایی با پروتکل‌های بهداشتی مانعی وجود داشته باشد آن هم در شرایطی که بازار‌ها و دیگر اماکن غلغله است.

او با اشاره به قشر حاضر در سینما گفت: نمی‌دانیم سینما چه آسیبی می‌تواند به مردم بزند در حالی که قابلیت کنترل و رعایت مسائل بهداشتی در سینما‌ها به شدت بالاست.

این سینمادار بخش خصوصی تصریح کرد: مسئولان باید همه ابعاد را موازی ببینند و یک بام و دو هوا را کنار بگذارند، زیرا ارائه فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی از بخش‌های فرهنگی می‌تواند تبدیل به یک الگو برای سایر اقشار شود.

او در خصوص اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» نیز در برخی از سینما‌های کشور گفت: در صورت بازگشایی سینما‌های استان پیگیر اکران این فیلم پرمخاطب در بجنورد خواهیم بود، اما پیش از آن باید مسئولان پیگیری‌های لازم برای بازگشایی سینما را انجام دهند.

تعطیلی سینما‌ها اثرات فرهنگی نیز دارد. دور شدن مردم از فرهنگ حضور در سینما و حمایت از فیلم‌های پرمحتوا یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های این حوزه به شمار می‌آید.

رونق سینما خانگی با تعطیلی سینما

سینا خادم پور، یکی از شهروندان اهل هنر بجنورد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: هرچند برخی از فیلم‌های سینمایی تولید شده از نظر کیفیت فنی و محتوایی بسیار پایین هستند، اما در این بین فیلم‌های بسیار مناسب و ارزشی نیز وجود دارد که تأثیر مهمی در افکار و روحیات مردم خواهد داشت.

او افزود: تعطیلی یک ساله سینما امر کوچکی نیست که بتوانیم راحت از آن عبور کنیم؛ با تعطیلی سینما مردم بیشتر به سمت سینما خانگی روی خواهند آورد و متأسفانه وضعیت فیلم‌های این حوزه نیز اصلاً جالب نیست.

خادم پور با تاکید بر لزوم بازگشایی سینما‌ها بیان کرد: قطعاً در ابتدای بازگشایی سینما پس از یک سال تعطیلی استقبال مناسب نخواهد بود لذا نیاز است با اکران یک فیلم پر محتوا، قوی و جذاب یک شوک به اهالی سینما بدهیم تا باری دیگر این هنر رونق یابد.

این هنرمند بجنوردی در انتها گفت: بستر سینما می‌تواند اثرات ریز و درشت فرهنگی داشته باشد، اما اکنون مسئولان نسبت به این حوزه کاملاً بی توجه هستند.

به دنبال بازگشایی سینما‌ها هستیم

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت : بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا سینما‌ها تعطیل بود البته در تیرماه به مدت ۱۵ روز بازگشایی انجام شد، اما تقاضایی از سمت مردم وجود نداشت، زیرا کرونا نگرانی‌هایی ایجاد کرده و مردم از سینما استقبال نمی‌کنند.

او  افزود: اکنون مشغول فراهم کردن زمینه‌هایی هستیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با هماهنگی ستاد استانی مبارزه با کرونا سینما‌ها را در سطح استان بازگشایی کنیم.

فرخنده با اشاره به اینکه رونق دوباره سینما پس از بازگشایی نیازمند یک مدت ثابت است، گفت: اکران فیلم خوب و با کیفیت در این زمینه اثرگذار است لذا از فیلم‌های مناسبی که روی پرده سینما هستند قطعاً استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در ادامه به تسهیلات کرونایی اشاره داشت و بیان کرد: در دو مرحله امکان پرداخت تسهیلات کرونایی به سینما داران بخش دولتی و خصوصی اعلام کرده‌ایم.

او افزود: اکثر سالن‌های سینمای استان دولتی هستند لذا در این مدت هیچ اجاره‌ای از پیمانکاران دریافت نشده است.

فرخنده در انتها با اشاره به کلنگ زنی ساخت سینما شیروان نیز گفت: یک میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای سرعت ساخت سینمای شیروان از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد تخصیص داده شده تا بتوانیم در مدت ۶ ماه آن را به بهره برداری برسانیم.

«دیدن این فیلم جرم است» باعث رونق دوباره سینما می‌شود

رضا خدادادی نیز با اشاره به آغاز اکران فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در سینما‌های کشور، گفت : این فیلم در شهر‌های سفید و زرد کرونا اکران شده و با استقبال خوبی مواجه شده است.

مسئول واحد هنر‌های تصویری حوزه هنری خراسان شمالی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان شمالی نیز از فردا در شرایط زرد کرونا قرار می‌گیرد، امیدوار هستیم مسئولان استان سینما‌های استان را بازگشایی کنند تا با استقبال مردم از این فیلم سینما‌ها جانی دوباره بگیرند.

او افزود: مخاطبان سینما ماه‌ها است از این فضا دور هستند، اما با برنامه‌ریزی صحیح و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توان دوباره علاقه‌مندان این حوزه را به سینما کشاند.

خدادادی با تاکید بر اینکه کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیل کرد، گفت: بعد مدتی اکثر مشاغل فعالیت خود را راه انداختند، اما سینما همچنان تعطیل است و به این دلیل کارکنان سینما‌های استان با ضرر هنگفتی مواجه شدند.

مسئول واحد هنر‌های تصویری حوزه هنری خراسان شمالی بیان داشت: ستاد کرونا تمام مشاغل را به نحوی راه اندازی کردند، اما برای سینما داران فکری نشد لذا اکنون که شرایط کرونا رو به بهبود می‌رود مسئولان استان می‌توانند این حوزه را فعال کنند.

اینک همه منتظر بازگشایی دوباره سینما‌ها و حضور مردم در این فضا هستند؛ موضوعی که ابتدا همت و پیگیری مسئولان را می‌طلبد تا شرایط برای حضور مردم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سینما فراهم آید.

منبع: خبرگزاری مهر 

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازگشایی سینما کووید 19 بازگشایی سینما ها خراسان شمالی سینما داران شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۰۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • بازگشایی راه‌های ارتباطی ۳۵۰ روستای سیل‌زده در خراسان جنوبی
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن ۳۵۰ روستا