Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به‌نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محقّق و نویسنده برجسته همدانی، پرویز اذکایی از چهره‌های فرهیخته ایران است که در مراسم ملی بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال ۱۳۹۹ توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور به‌عنوان خیّر نمونه کشوری برگزیده شد.
 
وی در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد و در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۶ «کتابخانه تحقیقاتی‌ ـ تخصّصی پرویز اذکایی» شامل ۷ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب نفیس و ۶ هزار و ۵۰۰ جلد مجله علمی و فرهنگی در کتابخانه مرکزی همدان افتتاح شد و هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
این کتابخانه که اذکایی از آن به عنوان کتابکده تعبیر می‌کند، مجموعه‌ای نفیس و گزیده در رشته‌های مختلف علوم انسانی به ویژه تاریخ و ایرانشناسی و فلسفه و علوم است که در قرون مختلف به تحریر درآمده و حاصل بیش از نیم قرن زحمت مداوم، کار و کوشش علمی این دانشمند بزرگ عصر ما است و براساس برآورد کارشناسان ارزش ریالی کتاب‌های اهدا شده توسط اذکایی بیش از ۴۰ میلیارد ریال است.
 
همچنین اذکایی، منزل مسکونی‌اش به متراژ ۳۰۰ مترمربع و ۱۸۰ متر زیربنا واقع در کوی شکریه همدان را که کارشناسان ارزش ریالی فعلی آن را حدود ۶۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، وقف کرده تا به یک کتابخانه عمومی با مدیریت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تبدیل شود. این مجموعه توسط اذکایی به نام «خانه فرهنگی روانشاد میرزا کاظم اذکایی مدیر» یا کتابخانه عمومی کوی شکریه همدان نامگذاری شده‌است. علاوه بر این اقدامات ارزنده و ماندگار، به درخواست دکتر اذکایی، تمامی حساب های مالی و اوراق بهادار نامبرده در قالب وقف به نام اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برای هزینه‌های جاری مجموعه اذکایی اهدا شد تا در صورت وفاتش، با نظارت ناظر وقف توسط اداره کل کتابخانه های عمومی صرف شود.
 
پرویز اذکائی فروردین ۱۳۱۸ در خانواده‌ای فرهنگی، در شهر همدان زاده شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسۀ «آلیانس/ اتحاد» گذراند و پس از پایـان خدمت نظام (۱۳۳۹) متصدی کتابخـانه دبیـرستانی شد که در آن تحصیل می‌کرد و در مدارس ملّی همدان (خصوصاً «دبستان فرهنگ» که پدرش محمدکاظم اذکائی بنیاد کرده بود) تدریس کرد.
 
شوق به آگاهی از تاریخ و معارف قدیم، او را به حوزه های علمیه کشانید چندان که از محضر حضرت آیت ­الله فقید آقای آخونـد ملّاعلـی معصومـی همـدانـی (ره) استفـاده کرد.
 
در سال‌های ۱۳۴۰ـ۱۳۴۲، امور چاپ و نشر روزنامه «نهیب غرب» به او محول شد و همکاری مستمری نیز با روزنامۀ «مبارز همدان» داشت.
 
در سال (۱۳۴۱) عهده‌دار طبع و ویرایش مجله «پیک اسلام» شد. در سال ۱۳۴۸، تحصیلات دانشگاهی (رشته تاریخ) را در دانشگاه تهران به پایان برد و ضمن آن سردبیر مجله «وحید» بود.
 
در سال ۱۳۴۸ که مبدأ تشکیل کنگره‌های سالانۀ تحقیقات ایرانی، در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بود و تا آخر سال ۱۳۵۷ عضویت دائمی آن را بر داشت. به‌علاوه، در چندین کنگره علمی داخل و خارج از کشور نیز مأموریت یافت، ازجمله: کنگره جهانی ابوریحان بیرونی (تهران، ۱۳۵۲)، جشنواره جهان اسلام (لندن، ۱۳۵۴) و در المؤتمر الدولی للبیزره (منعقد در امارات متحده عربی، ابوظبی، ۱۳۵۴) نماینده اعزامی ایران بود.
 
در سال ۱۳۵۴، با مأموریت تحصیلی به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و در بخش مطالعات شرقی آنجا به عنوان «طلبۀ تحقیق» و با رسالۀ «جغرافیای تاریخی همدان» دوره دکتری (PH.D)  را تحت نظارت مرحوم پرفسور بویل (J.A. Boyle) گذراند. سپس در سال‌های پس از انقلاب، بـه تـرتیب عضو هیأت علمی دائـره المعارف تشیّع، دائره‌المعارف اسلامی(دانشنامۀ جهان اسلام) و دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و از مؤلفان آن‌ها بوده و حدود ۳۵۰ مقاله بلند و کوتاه، در موضوعات تاریخی، کتاب‌شناسی، رجال، اَنساب، نجوم، و تاریخ علم اسلامی و ایران در آن ها نوشته‌است.
 
سال‌های ۱۳۶۶ـ۱۳۶۷، به عنوان کارشناس نسخ خطّی در بنیاد دائره‌المعارف اسلامی، چند اثر را بـرای چاپ عکسی آماده کـرد، که از جمله تفسیر مفاتیح‌الاسرار شهرستانی بود که با فهارس وی انتشار یافته‌است.

کد خبر 578461 برچسب‌ها کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کتابخانه کتابخوانی کتابداری کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۰۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️در مراسمی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد از دکتر مجید قلهکی عضو هیات علمی دانشگاه سمنان نیز به عنوان عضو هیات علمی نمونه تجلیل شد.

دکتر قلهکی در حال حاضر استاد تمام و معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ی منابع اقتصادی دانشگاه سمنان بوده و زمینه‌های تحقیقاتی وی عبارتند از: سیستم دیوار برشی فولادی - سیستم مهاربند ستون فقراتی - سیستم قاب با ستون پیوند شده و تکنولوژی بتن‌های جدید است.
گفتنی است، دکتر مجید قلهکی مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی مهندسی عمران، از دانشگاه سمنان و مدارک کارشناسی‌ارشد و دکترای خود را در رشته‌ی مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین‌طوسی اخذ نموده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • احداث ۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی در ایلام
  • تجلیل از معلمان نمونه استان قزوین 
  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد
  • برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهرستان مهر
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • تقدیر از معلمان و مدیران نمونه در همدان + تصویر