Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@09:29:17 GMT

فلسفه اجتناب از کذب برای عظمت یافتن صدق است

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۰۹۶۹

فلسفه اجتناب از کذب برای عظمت یافتن صدق است

آیت‌الله رشاد گفت: فلسفه اجتناب از کذب این است که صدق عظمت پیدا کند، صدق شرافت دارد و انسان‌ها باید به صدق و راستگویی التزام داشته باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی اکبر رشاد» پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره صدق و کذب، گفت: فلسفه اجتناب از کذب این است که صدق عظمت پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صدق شرافت دارد و انسان‌ها باید به صدق و راستگویی التزام داشته باشند، در واقع امر به ترک کذب برای این است که افراد به یک فضیلتی مجهز شوند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه در جریان تزکیه اخلاقی انسان باید ابتدا درون را از رذایل تخلیه کرده و آنگاه سینه و نفس را به فضایل مجهز سازد، عنوان کرد: اصل این است که انسان‌ها به فضایل مجهز شوند اما بدون ترک رذایل نمی‌‌توانند به فضایل متحلی و متزین شوند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در حقیقت جنبه‌های ایجابی صدق مساله اصلی است و کمال به کسب آن است، اظهار کرد: اگر بنا باشد که کذب در درون کسی بماند برای فضیلت صدق جا باز نمی‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: در حقیقت جنبه‌های سلبی و ترک رذایل همگی مقدمه تحصیل فضایل و تحقق آن در وجود انسان هستند و آنچه سبب کمال می‌شود تحصیل فضایل است.

وی با بیان اینکه ترک کذب به تنهایی کمال متعالی نیست بلکه صدق کمال است، ابراز کرد: اگر کذب به ذات قبیح است و باید ترک شود برای آن است که صدق تحقق یابد کسی که ترک کذب کند به ناچار باید صادق باشد و صدق بگوید.

آیت‌الله رشاد با تاکید بر اینکه ترک کذب مقدمه است که انسان صادق باشد و راستگویی را پیشه کند، گفت: البته ممکن است گاهی در ترک کذب یک مساله اهمی فوت شود شاید آنجا ارتکاب به کذب توجیه شده و مباح  گردد، مانند اینکه برخی درصدد هستند که شخصیت محترم و بزرگی را به قتل برسانند اینجا حفظ نفس محترمه مهم تر از ترک کذب است، زیرا حسن و ارزش او آنچنان است که قبح کذب را می‌پوشاند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه عقل پشتوانه احکام اسلامی است، خاطرنشان کرد: کذب ذاتا حسن نیست، قبح کذب هم نسبی نیست اما گاهی قبیح‌تر دیگر می‌آید التزام ترک آن اقبح مهم‌تر است، در قیاس بین این دو انسان باید آن دیگری را انتخاب کند زیرا ارتکاب به آن قبیح نسبت به اقبح قابل توجیه و اقماض می‌شود.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: صدق و کذب صدق کذب آیت الله ترک کذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جست‎جو برای یافتن کودک ۴ ساله در کلاله/ نیروهای کمکی اعزام شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت گم‌شدن یک دختر ۴ ساله در زمین‌های کشاورزی روستای یلی بدراق کلاله از سوی بخشداری به هلال‌احمر گزارش شد.

تیم های هلال احمر بلافاصله به منطقه اعزام شدند و با کمک اعضای خانه هلال روستای یلی بدراق و نیروهای مردمی جست‌وجوها آغاز شد اما تاکنون هیچ اثری از این کودک یافت نشده است.

در همین راستا فرهاد شیبک فرماندار کلاله اظهارکرد: طی رایزنی و پیگیری های صورت گرفته تا ساعاتی دیگر نیروهای کمکی از استان و شهرستانهای گنبد، مینودشت و مراوه تپه به همراه سگ های زنده یاب، هلی شات، پاراموتور جهت جستوجوی کودک کلاله ای در منطقه حاضر می شوند.

وی افزود: طی تماس تلفنی با مدیر عامل هلال احمر استان، بالگرد شناسایی سمنان نیز قبل از ظهر جهت گشت زنی به منطقه اعزام می شود.

وی گفت: تلاش ها برای پیدا کردن کودک گمشده با تمام ظرفیت ادامه دارد.

کد خبر 6092970

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • شمس: سرگروهی ایران در جام جهانی به فوتسال ایران عظمت می‌دهد
  • جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند
  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • سیل مرگبار کنیا/ جستجو برای یافتن ۹۱ مفقودی همچنان ادامه دارد
  • فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • پیش‌بینی رگبار تگرگ در لرستان
  • جست‎جو برای یافتن دختر ۴ ساله در کلاله
  • جست‎جو برای یافتن کودک ۴ ساله در کلاله/ نیروهای کمکی اعزام شدند
  • جست‌وجو برای یافتن پیکر فرد غرق شده در نازلوچای ادامه دارد