Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغاز برنامه گرند فناوری و تقدیر از خیرین حوزه فناوری استان سمنان که صبح امروز برگزار شد، گفت: در حال حاضر در شرایط زمانی خاصی قرار گرفته‌ایم به طوری که انتظارات جامعه و مردم ایجاب می‌کند با سرعت بیشتری در حوزه علم و فناوری گام برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع وقتی می‌بینیم در بین دنیا در حوزه علم و دانش حرفی برای گفتن داریم، باید به همان میزان نسبت به افزایش رفاه مردم نیز تأثیرگذار بوده و به نیازهای آنها پاسخ دهیم.

وی افزود: از دو دهه گذشته راه‌اندازی پارک‌های فناوری آغاز شده که خوشبختانه امروز این پارک‌ها به باردهی رسیده و اکنون نقش کلیدی در حوزه علم و فناوری ایفا می‌کند. همچنین در یک سال گذشته پارک‌های تخصصی را در وزارتخانه‌های مختلف کشور ایجاد کرده‌ایم که این به تنهایی یک پله رو به جلو است.

غلامی تصریح کرد: تعداد اشتغال پایداری که اکنون از طریق شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است قابل توجه بوده و درواقع اکوسیستم و زیست بومی که در کشور ایجاد شده ثمربخش است.

وی ادامه داد: وزارت علوم بر حسب وظیفه ذاتی‌اش و هم به لحاظ ضرورت‌های روز  جامعه از مراکز فناوری حمایت کرده و نسبت به توسعه آن گام برمی‌دارد، به طوری که باید بخش خصوصی را در مراکز فناوری وارد کرده و در کنار آنها نیز از ظرفیت بخش خیرین استفاده کنیم؛ چراکه تحریم‌ها علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی که ایجاد کرده‌اند، نباید بگذاریم در حوزه علم و فناوری باعث کم شدن سرعت پیشرفت شود و در پاسخ به مقاومت در برابر تحریم‌ها وظیفه ما کم کردن آثار تحریم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دشمن نمی‌تواند در مدت زمان طولانی بر کشور ما از طریق تحریم‌های ظالمانه فشار بیاورد و ما نیز از این مسیر دشوار به سلامت عبور خواهیم کرد، این در حالی است که نباید دستاوردهای خود را رها کنیم و همچنان باید علم و فناوری را توسعه داده و حرکت و شتاب در این حوزه را سرعت ببخشیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنیم که باید هر تصمیمی که برای رفع تحریم‌ها گرفته می‌شود از ظرفیت علم و فناوری بهره ببرند.

غلامی گفت: باید تولیدات دانش پایه به کشورهای دیگر عرضه کنیم و درآمد حاصل از آن را برای ارتقاء جایگاه کشور مورد استفاده قرار دهیم.

در ادامه این مراسم رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: این وزارتخانه در حمایت از شرکت‌ها و مراکز فناوری گام‌های خوبی برداشته است، اما باید به این نکته توجه داشت که  حمایت‌های وزارت علوم در دو بخش گرنت و حمایت‌های مالی است، به طوری که در حمایت وزارت علوم در حوزه گرنت همه کمک‌ها جهت‌مند و هدفمند است، به طور مثال؛ اگر دانشگاه و یا استادی در حوزه انرژی نو فعالیت می‌کند، ما وظیفه داریم از او تا پایان به نتیجه رسیدن فعالیت علمی‌اش کمک کنیم؛ چراکه دیگر فعالیت پژوهشی صرفا به تولید مقاله محدود نمی‌شود.

نظری رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان نیز گفت: در حال حاضر ما در این استان دارای 5 مرکز رشد هستیم، به طوری که 216 شرکت و واحد فناور فعال داریم. درواقع به ازای 100 هزار نفر تعداد شرکت‌های ما از رتبه خوبی برخوردار است، به طوری که تا نیمه سال 99 حدود 1230 نفر شاغل را در شرکت‌های دانش بنیان نو مراکز فناوری تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی افزود: عمده فعالیت‌های مراکز و واحدهای فناوری مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و بخش الکترونیک است که در این زمینه برای گسترش و توسعه این دو موضوع گام‌های خوبی را با همکاری خیرین برداشته‌ایم که می‌توان به فضایی بالغ بر 30 هزار مترمربع در قالب 8 بلوک ساختمانی اشاره کرد که اکنون 4 بلوک به بهره‌برداری رسیده و یک بلوک آماده افتتاح می‌باشد و همچنین 3 بلوک دیگر در حال تکمیل است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: علم فناوری وزارت علوم تحریم ها مراکز فناوری حوزه علم علم و فناوری وزارت علوم تحریم ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند

با صرف درست و هدفمند منابع و هزینه‌ها، احتمال ثمردهی و موفقیت استارت آپ‌ها افزایش یافته و با سرعت بیشتری شاهد تحولات فناورانه و رشد نوآوری در جزیره کیش خواهیم بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، درخصوص لزوم هدایت دقیق فعالان حوزه نوآوری در جزیره کیش، باید از بین حدود 2500 حوزه فناورانه موجود در کشور که برای آنها وقت و سرمایه صرف شده است، به سمت فناوری‌هایی پیش رفت که تنها در جزیره کیش امکان رشد و توسعه آنان وجود داشته باشد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران هم به واسطه فرصت‌های قابل توجه کیش در این زمینه رغبت بیشتری جهت سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد.‎

‎علیرضا فراهانی روز یکشنبه در نشستی در همین رابطه در خصوص زمینه‌های جذاب فعالیت نوآورانه در این جزیره، اظهار داشت: از جمله فناوری‌های نوآور که به سرعت می‌تواند در جزیره کیش توسعه یافته و به نتیجه برسد، حوزه‌هایی است که ارتباط مستقیم با دریا دارد. به عنوان مثال در حوزه شیلات می‌توان به بحث گیاهان و جانوران دریایی، دارویی و استحصال انرژی از امواج دریا اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه نوآوری در جزیره کیش نیاز به شتاب و قدرت فزاینده دارد، تا توسعه و تحول در جزیره نمود بیشتری پیدا کند، افزود: از دیگر جذابیت‌های جزیره کیش برای نوآوری با قابلیت سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری است.گردشگری به عنوان یک مزیت جدی در کشور می‌تواند با چاشنی نوآوری همراه شده و در بخش‌های مختلف ازجمله گردشگری تفریحی و یا گردشگری سلامت فعالیت کند.

سرپرست مؤسسه علوم و فنون کیش تصریح کرد: از آنجا که کشور ما قابلیت ارائه خدمات باکیفیت و نسبتاً ارزان را در حوزه سلامت دارد، لذا اقبال بسیاری دربین کشورهای همسایه دارد، از این رو جزیره کیش با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند شرایط حضور شرکت‌های نوآور در این حوزه را فراهم کرده و ضمن کمک به توسعه گردشگری، سلامت بازدهی زودهنگامی را نیز برای آنان به همراه داشته باشد.‎

فراهانی، حوزه انرژی را از دیگر ظرفیت‌های معرفی کیش به عنوان پایگاه نوآورانه دانست و گفت: منابع گازی و نفتی زیادی در کنار جزیره کیش تمرکز پیدا کرده است، که این امر می‌تواند یک امکان بی‌نظیر جهت حضور شرکت‌های دانش بنیان و ارائه ایده‌های نو با قابلیت اشتغال‌زایی و خلق پول را فراهم آورد.‎ حوزه فناوری اطلاعات نیز از دیگر حوزه‌های دارای جذابیت و مزیت در بحث نوآوری است و ما در جزیره کیش می‌توانیم سرمایه‌گذاری و حمایت‌های جدی نیز از این حوزه داشته باشیم.

وی ابراز داشت: فعالیت در این حوزه برای شروع نیاز به سرمایه‌گذاری، تجهیزات و فضای خاصی جز فراهم بودن بستر ارتباطات و اینترنت نداشته، از این جهت جزیره به لحاظ شرایط آب و هوایی و آرامش ذاتی می‌تواند بستر خوبی جهت مستقر شدن فعالان حوزه فناوری اطلاعات از جمله هوش مصنوعی، نرم‌افزار، سرویس‌های ابری و سایر زمینه‌ها جهت رشد و توسعه این بخش باشد.

‎وی در خصوص خدمات و حمایت‌های مرکز نوآوری مؤسسه علوم و فنون کیش افزود: در حال حاضر این مرکز علاوه بر بحث تأمین محل کار برای این شرکت‌ها، می‌تواند خدمات مشاوره‌ای نیز در خصوص أخذ مجوز دانش‌بنیان، دریافت تسهیلات و حوزه تجاری‌سازی محصولات به آنان ارائه دهد.‎

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی رقیب گوگل و اوپن ای آی در راه است
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • بیانیه وزارت علوم در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن