Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از فناوری‌های تجربه شده در دیگر کشورها برای مبارزه با آلودگی‌های شهری تولید خودروهای برقی است.

به گزارش ایمنا، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از نهادهایی است که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارد. صنعتی که این روزها پایش به عنوان یکی از متهمان پرونده آلودگی هوای شهرهای بزرگ باز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلودگی‌هایی که تنها با اتخاذ روش‌هایی فناورانه، تغییر شیوه زندگی و مصرف از زندگی شهرنشینان رخت می‌بندند. بخشی از این اقدامات به دولت و نهادهای مرتبط و بخشی از آن به زندگی فردی شهروندان برمی گردد.

این ستاد در تلاش است تا با به کار بستن فناوری‌ها و نوآوری‌ها، زمینه توسعه صنعت حمل و نقل با کمترین میزان آلودگی هوا را فراهم کند. این تلاش منجر به تولید موتورهای برقی شده است. کاری که در یک همکاری مشترک با دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری است. قرار است این موتورها با انرژی برق کار کنند و آلودگی‌های خطرناک محیط زیستی ایجاد نشود.

تولید اتوبوس و موتور برقی

«خودروی تارا برقی» نتیجه یکی از این تلاش‌ها و همکاری‌ها است. این ماشین برقی با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده است. همچنین تولید اتوبوس برقی هم محصول دیگری است که با همکاری شرکت مانا و زرین خودرو، تولید می‌شود. از دیگر محصولات تولیدی ستاد در همکاری با شرکت‌های نما موتور و نیرو محرکه تولید موتورسیکلت برقی است.

این ستاد در تلاش است تا با تصویب «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، در همکاری با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه نیرو، قوانین حمایتی را برای توسعه خودروهای برقی بیشتر کند. با توجه به اینکه بیشترین آلایندگی در حوزه حمل و نقل شهری از اتوبوس‌های دیزلی و موتورسیکلت‌های بنزینی ناشی می‌شود، اولویت این ستاد، تسهیل شرایط برای برقی کردن اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها است.

در این طرح قرار است این وسایل نقلیه به گونه‌ای نمونه‌سازی شوند که قابلیت تولید و صنعتی شدن داشته باشند. البته این کار در قالب یک پلت‌فورم بومی و مشترک اجرایی می‌شود. این کار می‌تواند خلاهایی که منجر به درخواست برای واردات خودروی برقی شده را مرتفع کند. در این زمینه اولویت، تعمیق ساخت داخل است.

تولید خودرو اکسیژن با راهبری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک شرکت خودروسازی جنوب هم طرح دیگری برای کاهش آلودگی‌های محیط زیستی است. این خودرو ۸۰ درصد داخلی‌سازی شده است و به زودی به تولید انبوه می‌رسد. نرم‌افزار و سیستم باتری آن کاملاً بومی و توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید شده است.

«خودروی تمام الکتریکی هوشمند اکسیژن» مراحل طراحی و نمونه‌سازی را طی کرده است و نسخه مفهومی آن به زودی رونمایی خواهد شد. خودروی مذکور به عنوان خودروی تمام الکتریکی هوشمند شهری با بهره‌گیری از دانش فنی تیم شرکت خودروسازان جنوب در داخل کشور طراحی و نمونه‌سازی شد و در مرحله تولید انبوه قرار دارد.

موتورهایی با آلایندگی کم

پروژه بعدی در این حوزه، همکاری در طراحی و تولید موتورهای کم‌مصرف با آلایندگی بسیار پایین و با مصرف زیر ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این طرح چند سالی است در کشور آغاز شده و نتایج خوبی هم داشته اما هنوز اطلاعات آن منتشر نشده است.

گزارش از: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 467589

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خودرو برقی خودروهای برقی داخلی خودروهای برقی ایرانی آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۳۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: با ناکام ماندن دلالان و مافیای صنعت خودرو در پیگیری منافع نامشروع خود در معاملات خودروهای برقی، و ناامیدی آنها از قراردادهای شهرداری تهران برای خرید این نوع خودروها، این گروه ذینفع با توسل به قدرت پول و تطمیع برخی افراد و رسانه‌ها، در تلاشند تا مانع از اجرای طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شوند.

ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد

وی افزود: برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اخیراً به صراحت اعلام کرده‌اند که مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور است
  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)